Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
. Cheveyo schreef:Kijk eens op het gedeelte van de Tinkers hier op het forum, daar kan je vast heel veel informatie vinden.
Citaat:Even denken.. rastypische dingen waar je rekening mee moet houden..
Tinkers zijn over het algemeen niet heel makkelijk in de omgang, ze zijn erg intelligent en daardoor ook eigenwijs, en hebben daarom een consequente en eerlijke leider nodig, die streng kan zijn maar ook op het juiste moment doet belonen. Dan gaan ze meestal voor je door het vuur![]()
En qua gezondheid; de meeste tinkers zijn redelijk tot extreem overgevoelig voor suikers. En teveel suikers kan zich dan uiten in jeuk, mok, huidproblemen, gedragsproblemen, hardnekkig overgewicht, spierpijn enz.. Dus je moet heel erg oppassen met fructaanrijk gras, je kan het beste grof, stengelig hooi voeren in plaats van kuil, en verder niet te veel snoep/fruit/brood enz, en weinig brok, veel tinkereigenaren voeren speciale brok met weinig suikers zoals Dodson & Horrell Safe & Sound. Die voer ik zelf ook, en bevalt super, na een boel andere merken te hebben geprobeerd.
Verder.. Tinkers hebben veel haarEn de beste anti-klit is de Cowboy Magic Detangler. Die is heel zuinig in gebruik en werkt gewoon heel goed. En de manen en staart blijven het mooist als je er zo weinig mogelijk aan doet, hooguit een keer per week borstelen, en in een losse vlecht blijft alles het mooist, dan breken de haren minder snel af.
MysticTinker schreef:Ik heb een aantal weken geleden ook een stukje geschreven voor iemand die een tinker wilde aanschaffen, misschien heb je er iets aan:Citaat:Even denken.. rastypische dingen waar je rekening mee moet houden..
Tinkers zijn over het algemeen niet heel makkelijk in de omgang, ze zijn erg intelligent en daardoor ook eigenwijs, en hebben daarom een consequente en eerlijke leider nodig, die streng kan zijn maar ook op het juiste moment doet belonen. Dan gaan ze meestal voor je door het vuur![]()
En qua gezondheid; de meeste tinkers zijn redelijk tot extreem overgevoelig voor suikers. En teveel suikers kan zich dan uiten in jeuk, mok, huidproblemen, gedragsproblemen, hardnekkig overgewicht, spierpijn enz.. Dus je moet heel erg oppassen met fructaanrijk gras, je kan het beste grof, stengelig hooi voeren in plaats van kuil, en verder niet te veel snoep/fruit/brood enz, en weinig brok, veel tinkereigenaren voeren speciale brok met weinig suikers zoals Dodson & Horrell Safe & Sound. Die voer ik zelf ook, en bevalt super, na een boel andere merken te hebben geprobeerd.
Verder.. Tinkers hebben veel haarEn de beste anti-klit is de Cowboy Magic Detangler. Die is heel zuinig in gebruik en werkt gewoon heel goed. En de manen en staart blijven het mooist als je er zo weinig mogelijk aan doet, hooguit een keer per week borstelen, en in een losse vlecht blijft alles het mooist, dan breken de haren minder snel af.
Verder zou ik inderdaad eens door het tinkerforum bladeren. Staan tientallen nuttige topics vol tips en informatie![]()
Zorg in ieder geval dat je je paard laat keuren voordat je hem koopt, door een goede DA. Probeer hem/haar goed uit onder het zadel, eventueel ook even langs de weg om te kijken hoe die op verkeer enzo reageert. En vooral niet uit enthousiasme direct de eerste tinker kopen. Neem de tijd en wacht tot je er eentje tegen komt waarmee je meteen een klik hebt
Hij is een tijdje heel rebels geweest (pubertijd denk ik), heeft in het begin vrij veel gehapt, vooral in mouwen en jassen.. En hij heeft zelfs regelmatig gedekt!

).

flettie schreef:Ik heb nog wel een hengstveulen te koop voor je
Ik heb zelf 2 merries en 1 hengstveulen dus. Begonnen met 1 merrie, 3 jaar geleden een merrieveulen erbij gefokt en die aangehouden. Dit jaar een hengstveulen die we (helaas) moeten verkopen.
Het verschil tussen ruinen, merries en hengsten zie ik altijd als volgt:
Hengsten - moet je altijd, altijd consequent onder de duim houden zodat ze nooit vergeten dat jij de baas bent. Weten en accepteren ze dit dan gaan ze wel door het vuur voor je. Onze oudste Shet is t/m zijn 2e hengst geweest en tot zijn 3e hebben we hem heel kort en strikt onder de duim gehouden. Nu hebben we een schat van een ruin, de perfecte kinderpony omdat hij weet dat hij niks uit hoeft te vreten omdat hij dan op zijn flikker krijgt.
Merries - kunnen hun nukken hebben m.n. als ze hengstig zijn. Een merrie moet je voor je winnen. Die vraag je of ze met je mee wil werken. Zo niet dan heb je een vervelende tante onder je reet, indien wel dan doen ze ook heel veel voor je (tenminste... bij die van mij dan).
Ruinen - zijn m.i. het makkelijkst. Hebben geen last van hormonen, zijn gemoedelijk en werken met iedereen mee.
Let wel: dit is dus mijn mening t.o.v. hengsten, merries en ruinen. Natuurlijk zijn er genoeg uitzonderingen die de regel bevestigen

maar idd je bent er vaak wel sneller doorheen dan bij een merrie, maar als je eenmaal je merrie voor je hebt gewonnen dan heb je wel een toppertje (is mijn ervaring met mijn vorige tink) ik merkte volgens nooit dat ze hengstig was ze was wel dat ze echt een merrie is vergeleken bij mijn ruin nu, maar ook die is niet altijd de makkelijkste