Cremello PRE?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

zazaza

Cremello PRE?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 18:40

Hallo

Ik ben op zoek naar een PRE dekhengst (APTO!) die cremello of perlino van kleur is. Weet iemand er een?(of is die kleur toch niet toegestaan? Ik heb wel gezocht maar niet gevonden ;) Bij Lusitano's zie je ze vaker volgens mij....)

Groetjes!

asterid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 19:44

Succes met zoeken. Hier in nederland zul je zoéén in ieder geval niet vinden. Er staat wel een voshengst in Belgie en misschien is er al wat te vinden in Spanje, maar andere kleuren dan bruin, zwart en schimmel zijn nog niet heel lang toegestaan bij de PRE.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 11:55

In Nederland zie je denk niet veel van deze kleuren in PRE maar in Spanje juist steeds meer (modekleurtjes) de prijzen van deze paarden liggen nog redelijk hoog maar beginnen wel te zakken , toch zie je dat als men alleen op kleur fokt kwaliteit van de paarden wel wat terugloopt, als je zoekt op google semental bayo of perla vind je wel wat. Hier een link van fokker

http://www.yeguadaelbayo.com/sementales.php

zazaza

Re: Cremello PRE?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 15:34

Jaaaa! super jus, dankjewel! Dit bedoel ik. Weet je er nog meer?
(liefst in de buurt van Barcelona)

Ik heb een bruine merrie op het oog die ik graag zou willen laten dekken daar, vandaar..... helaas nog niks zeker, Maar in combi met een cremello zou er dan een valk veulentje komen :)

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 15:47

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 16:07

Dat is wel mooi in de buurt! Alleen zo te zien is dit een valk, ik zoek eigenlijk een dubbel-verdunde, dus een cremello of perlino (dan wordt het veulen sowieso enkel-verdund...de merrie is bruin)

Magiccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 16:11

Ojee waarschijnlijk ga jij op je donder krijgen van een heleboel bokkers die vinden dat je niet op kleur mag fokken..
mooi he een valk veulentje :D wou ik ook, maar toen ik een topic opende kreeg ik de volle laag :=
succes met zoeken!

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 16:17

hahah, bedankt voor de waarschuwing ;)
Ik ben het er wel mee eens hoor, alleen op kleur fokken slaat nergens op, maar ik oriënteer alleen. Ik heb iemand in de buurt die graag een valk veulen zou willen (en een heel liefdevol tehuis biedt).... zo weet ik zeker dat mijn veulen later een goed huisje krijgt

Zelf vind ik alle kleuren eigenlijk wel mooi..... (hoop dat de anti-kleurfokkers lief voor me zullen zijn :)) )

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 19:35

Niks mis mee hoor, selecteren op kleur ;)
Heb ik ook gedaan. Lusitana op Bokt heeft de ideale perlino voor mij gevonden vorig jaar.
Zolang je de overige kwaliteiten die het paard voor jou moet hebben maar niet uit het oog verliest.
Succes met zoeken.

hannahromy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 18:54

Jaqcueline de Ridder in Beekbergen heeft wel een zweetvoskleurig P.R.E. staan.
Maar ik denk niet dat ze daar mee dekt...

geesjelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 23:18

op de handelstal waar ik werk ens staat wel een witte cremello merrie MISCHIEN TE KOOP WEET NIET ZEKER maja als je een hengst wil

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 13:33

Ik weet dat er een tijdje terug een anda hengst in heeg op de manege stond.
Dat was een cremello en daar werd ook mee gedekt.
Weet niet of hij daar nog staat en of hij te koop is of niet.

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 18:08

Bedankt voor je tip! Die in heeg was een perlino en een lusitano.... ik zoek echt een PRE. Ik weet dat ze er in Nederland niet zijn waarschijnlijk, maar misschien weet iemand er toevallig een in het buitenland, of komt iemand er toevallig met surfen op internet eentje tegen ;)

lagavita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 15:49

Nee ik vind er ook niets mis mee om te selecteren op kleur zolang je inderdaad de overige kwaliteiten van wat jij belangrijk vindt in een paard niet uit het oog verliest. Daarmee kan het vinden van een geschikte hengst wel enige moeite kosten gezien er natuurlijk veel fokkers zijn die daar geen rekening mee houden.
Zelf ben ik gek op barrok en op alle wildkleur verdunde paarden. Ook grullo vindt ik een geweldige kleur bijvoorbeeld. Zelf heb ik een valkkleurige welsh cob en zou voor haar ook wel een geschikte combinatie zien in een lusitano of PRE kruising. Wat vinden jullie? Voor foto's van mijn merrie: zie mijn profiel.

Overigens wil ik zelf ook de kant op van Portugal of Spanje. Mijn ouders wonen in portugal en ik zelf heb lang in spanje gewoond (valencia). Ik ben al sinds ik me kan heugen verliefd op het iberische paard. Per maart ben ik van plan voor onbepaalde tijd te gaan reizen en werken. Het liefst met paarden en de voorkeur en liefde blijft toch het grootst voor het iberisch schiereiland. Eventuele adressen zijn dus welkom!

Gaby

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 15:54

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 18:05

Denk dat ze allebei geen papieren hebben , ene paard staat dicht in de buurt bij me. ziet verschrikkelijk veel cruzados in deze kleuren.

Met papieren zou er bij staan Lusitano con carta en dan is het dekgeld ook wat duurder.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 18:14

Niks mis met fokken op kleur zolang je zoals anderen al zeggen de andere kwaliteiten niet uit het oog verliest.
Ik ben verder niet thuis in de PRE's dus ik weet helaas geen hengsten voor je.

Hou er wel rekening mee dat je niet 100% kans hebt op een valk ook al kies je een cremello.
Ligt er maar net aan of de moeder vos draagt of niet en of ze homo of heterozygoot is voor agouti.

lagavita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 01:52

inderdaad je zou ook een palomino of smokey black kunnen krijgen. Meer kans als je een perlino zoekt om een valkkleur te krijgen met een bruine merrie.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 03:27

meisje2000 schreef:
Ik weet dat er een tijdje terug een anda hengst in heeg op de manege stond.
Dat was een cremello en daar werd ook mee gedekt.
Weet niet of hij daar nog staat en of hij te koop is of niet.

Die is helaas gecastereerd..... Solskin

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 03:29

zazaza schreef:
Bedankt voor je tip! Die in heeg was een perlino en een lusitano.... ik zoek echt een PRE. Ik weet dat ze er in Nederland niet zijn waarschijnlijk, maar misschien weet iemand er toevallig een in het buitenland, of komt iemand er toevallig met surfen op internet eentje tegen ;)

misschien een witte met veel licht pigment? (pink?)

lagavita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 03:37

nombrado schreef:
zazaza schreef:

misschien een witte met veel licht pigment? (pink?)

?? Ze zegt toch wat ze zoekt heel expliciet. Nee een perlino of een cremello is geen witte met licht pigment (gewoon straight albino)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 16:26

lagavita schreef:
?? Ze zegt toch wat ze zoekt heel expliciet. Nee een perlino of een cremello is geen witte met licht pigment (gewoon straight albino)

hmmm....twas eigenlijk een vraag naar de vraagsteller....
In haar vraag komt naar voren, dat ze graag een kleur wil fokken toch?

Misschien kan ik beter een antwoord van haar afwachten *D

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-09 14:30

Haai ik zoek echt een dubbelverdunde, een cremello of perlino dus (een cremello kan wel bijna wit lijken). Dus geen schimmel, want dat is juist weer niet erg interessant voor de kleur fok. (en een mooie schimmelhengst is hier in Nederland wel goed vindbaar)

lagavita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 16:27

nombrado schreef:
lagavita schreef:

hmmm....twas eigenlijk een vraag naar de vraagsteller....
In haar vraag komt naar voren, dat ze graag een kleur wil fokken toch?

Misschien kan ik beter een antwoord van haar afwachten *D

Het paard dat in spanje als albino wordt omschreven is een cremello. Even voor de duidelijkheid dit wordt vaak ten onrechte een albino genoemd omdat ze lichte ogen hebben. Als ze blauwe ogen hebben is het zeer zeker een paard met een dubbel dilute; cremello of perlino.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 18:14

Bij de PRE is het eigenlijk een fout licht pigment om de ogen kunnen hierdoor (soms) niet apto op gekeurd worden .