Met welk bit rijden jullie buiten met je fjord ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anouk_17

Met welk bit rijden jullie buiten met je fjord ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-09 15:24

Hallo bokkers!
Ik zal even mijn verhaaltje doen. Ik was vandaag buitenrijden met mijn fjord en normaal is ze redelijk te houden is alleen een beetje voorwaards maar moet ik ook veel moeite doen om haar bij me te houden. Ze is enorm sterk!
Vandaag kwamen er in het bos ineens 2 crosmoters uit een zandweggetje waar ze enorm van schrok en ze echt te kletter ging in galop.
Ze schrok zo erg en ik kreeg haar niet meer terug, na enkele meters heb ik haar omgetrokken omdat we de auto weg naderde. Gelukkig hebben we allebij niets.
Nu was mijn vraag: Met wat voor bitje kan ik het beste buitenrijden zodat ik haar beter bij me kan houden?

in de bak rijd ik met een dubbelgebroken bitje ( hieronder op de foto )
Hierop loopt ze heel lekker en is er geen enkel probleem, maar zodra ik haar mee naar buiten neem word ze me echt iets te sterk en als ze dan zo schrikt als vandaag heb ik helemaal niets te vertellen.
Mensen met ervaring en tips?

Afbeelding

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 16:37

Ik zou lekker op je huidige bit blijven rijden..
Als je paard zich een ongeluk schrikt kan je elk bit erin hangen maar dat stopt ze gewoon niet, het is en blijft een vluchtdier.

Lekker met je huidige bit blijven rijden goed blijven werken in de bak zodat de rem erop blijft :)

tamaar_xx

Re: Met welk bit rijden jullie buiten met je fjord ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 16:42

hallo,

misschien een passoa bit?
kun je normaal rijden, en heb je de 2.de teugel als noodrem.
hoop dat je er wat mee kan.

groetjes

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 16:45

Als een paard echt schrikt houd geen enkel bit :n
Ik kan je daarmee echt geen advies geven, ik geloof dat iedereen namelijk wel het magische knopje wilt uitschakelen als hun paard aan de kletter gaat.

Ik rijd ook met bovenstaand bitje alleen is mijn tussenstukje van koper(?)

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 16:46

@IndianLady
Die bitjes heb je in superveel verschillende varianten ;)

Vind de ractie van tamaar_xx ook erg kortzichtig..
en erg dom ook om eerlijk te zijn.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 16:48

Zoek anders iemand die je kan begeleiden op buitenritten: zo te horen ben je behoorlijk geschrokken. Maar een scherper/strenger bit lost niets op: als je daar aan gaat trekken gaat je paard sowieso harder. Het maakt niet uit wat voor bit je dan hebt.

Anouk_17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-09 16:51

Nou ik wil het eigenlijk niet met hulpteugels of een scherper bit.
Maar zoals het vandaag ging was echt heel gevaarlijk.
Ze was met geen mogelijk terug te krijgen en ik was zo bang dat we de weg op gingen en uitgleden dat ik haar maar om heb getrokken waardoor we allebij vielen.

@IndianLady
Het was idd omdat ze schrok en daar is niets aan te doen, maar ik vind het zo gevaarlijk.
Ze had de auto weg op kunnen rennen en ik wil niet weten wat er dan was gebeurd..

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 16:52

Zack schreef:
@IndianLady
Die bitjes heb je in superveel verschillende varianten ;)

I know, maar TS vroeg waar andere mensen mee rijden. Ik rijd dus ook met dubbelgebroken bit, ik weet dus alleen niet of het tussenstukje van mij koper is of een ander soort metaal ;)

Mijn fjord is er tot nu toe nog niet vandoor gevlogen. Hij probeert het wel eens , maar ik zit hier heel mooi aan de heide. Als hij dus te voorwaarts is dan stuur (lees trek als de situatie erom vraagt) ik hem naar het zwaardere zand en voila probleem opgelost :D
Sindsdien probeert hij het dus ook helemala niet meer, hij is en blijft fjord natuurlijk :')
Laatst bijgewerkt door Onali op 20-06-09 16:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Anouk_17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-09 16:53

Zack schreef:
Ik zou lekker op je huidige bit blijven rijden..
Als je paard zich een ongeluk schrikt kan je elk bit erin hangen maar dat stopt ze gewoon niet, het is en blijft een vluchtdier.

Lekker met je huidige bit blijven rijden goed blijven werken in de bak zodat de rem erop blijft :)

In de bak zit er juist een hele goede rem op. ( moet in de bak juist zorgen dat ze aan me kuiten blijft. ) Maar buiten lijkt deze rem te zijn verdwenen,

Fidon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 16:54

Hallo!
Ik kan niet linksom galoperen met Fidon ( mijn fjord! )
hij loopt mij linksom keihard naar het hek, waar hij soms gaat bokken. ook is hij heel sterk in de hand.
ik heb een gewoon hoofdstel met een dubbelgebroken bit.
wat moet ik doen ?
:D
Laatst bijgewerkt door Fidon op 20-06-09 16:59, in het totaal 1 keer bewerkt

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 16:54

Misschien kun je ipv een ander bit een martingaal om doen?
Verder; Als een paard echt schrikt houd neits hem tegen, hij zal eerder harder gaan rennen om de angst en de pijn te ontvluchten.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 16:55

Fidon, je kan beter je eigen topic beginnen ipv een vraag te stellen in andermans topic ;)

s6801881

@fidon: je moet die vraag niet hier stellen. gebruik de zoekfunctie en als dat niets oplevert start je een topic.

Zack

Ze vraagt om een bit die scherper is omdat ze denkt dat haar pony dan wel kan houden als ze schrikt ;)
Mijn mening.. gewoon geen ander bit in hangen, heb je helemaal niks aan.

Ik heb overigens ook een dubbelgebroken trensje, alleen dan wel BUStrens die ligt stabieler.

@Anouk
Gewoon buiten blijven oefenen.
Op het moment dat je een scherper bit gaat beginnen om die reden ga je steeds verder van huis.
Je houd namelijk geen enkel paard wat zo aan de kletter gaat.

@fidion
Een eigen topic starten? en les nemen?

Anouk_17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-09 16:56

MLoeser schreef:
Zoek anders iemand die je kan begeleiden op buitenritten: zo te horen ben je behoorlijk geschrokken. Maar een scherper/strenger bit lost niets op: als je daar aan gaat trekken gaat je paard sowieso harder. Het maakt niet uit wat voor bit je dan hebt.

Nou ik was samen met een meisje, en haar pony is buiten verder heel braaf wat ik weet. Maar ze ging gewoon aan de kletter en die pony van dat meisje wou erachteraan. Waardoor we daar met zijn 2e door het bos richting weg gingen.
Ben idd erg geschrokken.!

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 16:57

Een goede instructrice met een bomproof paard zou je denk ik beter helpen dan een scherp bitje :j

Succes!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 16:57

Sorry Zack je hebt gelijk. Ik las alleen maar wat ik wilde lezen (fjordeneigenaar hé) :+

Anouk_17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-09 16:58

ik vraag niet persee om een ander bit. Het liefste wil ik dit zelf niet. Maar ik vind niet dat ik mezelf, me pony en andere in gevaar moet brengen.
Ik kan wel het buitenrijden vermijden maar dit vind ik ook geen optie.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 16:59

Ja, dat soort dingen gebeuren helaas.. (heb het ook wel eens gehad hoor)

Als ze aan de kletter gaan, gaan ze wel.. ongeacht wat je erin hangt.
Maar wat ik nu begrijp, je bent gewoon bang om weer naar buiten te gaan omdat je denkt dat ze weer gaat schrikken?
Neem de eerste paar keer eens iemand mee die ernaast loopt zodat je er weer vertrouwen in krijgt.

@Mloeser
Lijkt me verstandiger les met je eigen paard..

@IndianLady
Hoopte al zo dat jij gelijk had :+

Anouk_17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-09 16:59

MLoeser schreef:
Een goede instructrice met een bomproof paard zou je denk ik beter helpen dan een scherp bitje :j

Succes!

Ik heb 2 keer per week les. Van een goede instructrice ( vind ik, iedere zijn eigen mening natuurlijk )
Maar het is namelijk in de bak zo dat ik haar aan me kuit moet houden en moet zorgen dat ze reageed en dan kan ik haar gewoon rustig terug rijden op mijn zit. Maar buiten lijkt ze geen rem te hebben.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 17:00

Anouk_17 schreef:
MLoeser schreef:

Succes!

Ik heb 2 keer per week les. Van een goede instructrice ( vind ik, iedere zijn eigen mening natuurlijk )
Maar het is namelijk in de bak zo dat ik haar aan me kuit moet houden en moet zorgen dat ze reageed en dan kan ik haar gewoon rustig terug rijden op mijn zit. Maar buiten lijkt ze geen rem te hebben.

Oefenen oefenen oefenen ;)

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 17:00

Hmm ga anders even zoeken op de one rein stop, misschien dat dat je kan helpen. Ikzelf heb mn twijfels erbij.
Succes in ieder geval :(:)

@ Zack :D

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 17:02

ik bedoel dat ze je op buitenritten kan begeleiden :) ik zag zeker niet dat je in je rijden iets fout doet: Jij was bang je paard in paniek en je moest iets verzinnen, maar het zou zonde zijn als je nu niet meer kan genieten van je buitenritjes ;) dus ik bedoel met de suggestie dat jullie samen naar buiten gaan.

Anouk_17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-09 17:05

@ Zack
Idd oefenen oefenen oefenen. Ik weet het, ik ben er ook vaak mee bezig. Veel stappen door het bos, en af en toe een rustig drafje proberen. Maar ik merk dat ze zich toch heel sterk maakt en dat ik haar amper bij me kan houden. Met een ander paard erbij is dit eigenlijk nog erger als dat ik alleen ga. En nu ze vandaag zo is geschrokken, ben ik zelf eigenlijk ook wel geschrokken. En ik wil mezelf, mijn pony en andere mensen niet in gevaar brengen. Ik weet dat als een pony schrikt ze toch wel schrikken, maar meestal ( andere ervaringen ) heb je zelf toch nog al redelijk snel weer iets te zeggen. Maar dit waren echt meters achter elkaar. Ik dacht echt dat ik haar nooooit meer stil zou krijgen. Heb alles geprobeert: Rustig praten, teugels losser laten, proberen terug te rijden op mijn zit. Maar niets hielp

Anouk_17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-09 17:08

Goede tip. Ik zal het er is over hebben.
Zelf heb ik er ook aan zitten denken om met een manege les mee naar buiten te gaan. Ik weet dat ze daar hele brave paarden hebben die vaak naar buiten gaan met een groep van 8 tot 10 man.

MLoeser schreef:
ik bedoel dat ze je op buitenritten kan begeleiden :) ik zag zeker niet dat je in je rijden iets fout doet: Jij was bang je paard in paniek en je moest iets verzinnen, maar het zou zonde zijn als je nu niet meer kan genieten van je buitenritjes ;) dus ik bedoel met de suggestie dat jullie samen naar buiten gaan.