Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
InekeH87 schreef:ik vindt dat een 3-jarig paard zelf nog niet volwassen genoeg is om gedekt te worden. Ze kunnen het met hun lichaam misschien wel aan (ook al zet ik daar vraagtekens bij een dracht vergt veel van een lichaam). Maar in hun hoofd zijn de meeste paarden dan nog echt veel te jong. Ze worden wel volwassener met een veulen maar het zijn zelf nog zulke kinderen. Ik ben voorstander om merries pas vanaf hun 4e te laten dekken. Ik vond mijn merrie vorig jaar met 4 in haar hoofd en lichaam echt nog te jong. Ik heb haar nu met 5 wel laten dekken.
Natuurlijk had ik mijn merrie zelf nooit met 2 laten dekken..maar een maiden merrie krijgt over het algemeen een ook een wat kleiner veulen! En als je naast de dracht niks van je merrie vraagt is het goed te doen hoor..(als 3 jarige) Jeanine84 schreef:Mijn merrie is vanaf het eerste moment een super moeder..ik merk echt aan niks dat ze er moeite mee heeft! Ze lopen momenteel 24/7 op het land met nog een merrie en veulen..wat is er mooier voor een jong dier om zelf nog even extra te mogen genieten! Als ze er niet aan toe zijn worden ze niet dragendNatuurlijk had ik mijn merrie zelf nooit met 2 laten dekken..maar een maiden merrie krijgt over het algemeen een ook een wat kleiner veulen! En als je naast de dracht niks van je merrie vraagt is het goed te doen hoor..(als 3 jarige)
ozzyhorse schreef:Je kan nooit een paard met een mens vergelijken. Een mens handelt naar verstand, een paard instinctief.
Een veulen beschouwen als een psychische belasting bij een paard, gaat niet op.
Onze 3-jrige is deze week gedekt, juist omdat het zo'n gup is. Juist door de dracht zwaren ze heel mooi uit en worden veel volwassener in de kopkes. Ze wordt nu tegelijkertijd ingereden.
Een paard wat zich wild schrikt als het moet bevallen, bestaat bijna niet. Die dieren hebben oerinstinct en ze weten gewoon dat ze moeten persen. Ik denk eerder dat het dier extreem pijn heeft gehad.
Een normaal paard kan gerust met 3 worden gedekt en ingereden worden.
Jeanine84 schreef:Mijn merrie is gedekt met haar 2e in de koppel (heb haar dus dragend gekocht zonder dat ik het wist) merrie zelf is er idd veel mooier en volwassener van geworden..uiteraard is met 3 jaar een veulen krijgen te vroeg maar mijn merrie is een super moeder en heeft er zelf weinig onder te lijden gehad! Juist als je merrie nu nog een puppie is kun je haar laten dekken en haar straks nog weer een tijd rust geven als ze het veulen heeft..lekker het land op!
Voorbeeld;
http://thijs.starba.net/shiba/cache/Fot ... C01079.JPG
zo kocht ik dr, vers uit het land en dus dragend
en zo is ze nu (met veulen);
http://thijs.starba.net/shiba/cache/eur ... CF0805.jpg
inkepink schreef:mijn merrie nu 4,5 heb ik dit jaar 'pas' laten dekken: waarom? simpel madam was als 3 jarige nog echt een baby, hing heel erg aan moeders (wel afgespeend maar later weer samen) en ik vond haar te jong voor een veulen. Misschien als ze in 'het wild' had gelopen dat ze nu haar 1e veulen aan de voet had gehad hoor.
TS jij kent je merrie het beste, denk je dat ze volgend jaar in staat is om een goede moeder te zijn? Of heb je erge twijfels? Bij twijfel niet doen.
@ ineke: bij 'mijn' stamboek mag de merrie pas voor het eerst gedekt worden als ze 3 zijn, de hengstenhouders werken dan ook niet mee om een 2jarige te dekken. ben persoonlijk best blij met deze 'regel'.