Typische karaktertrekken van Animo?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

WowAmigo

Typische karaktertrekken van Animo?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 13:18

Ik heb dus een Animo-merrie. Ondanks dat ik overal hoor van "oeeee, Animo" is dát dus een braaf dier, je moet er weliswaar met geduld en eerlijkheid mee omgaan, maar ik vind het een vreselijk fijn en braaf paard. (Behalve met alleen buitenrijden :+ )

Maar ik ben nou eigenlijk benieuwd wat nou typisch Animo is. Ik heb net mijn jaarling, die de laatste tijd een leuke kerel aan het worden is, aan het werk gezien bij de smid en een aantal dingen gezien waarvan ik dacht "ah, opa-trekje misschien?" >;) aangezien deze van een hengst-met-braaf-karakter is.

Mijn merrie is volgens mij niet helemaal representatief, dus ik was even benieuwd wat nou typische karaktertrekken zijn van Animo's. Zijn het nou brutale smeerlappen of snel beledigd en rillerig, meer die kant op? (of gewoon snel beledigde, rillerige smeerlappen :P )

LadyLynn

Re: Typische karaktertrekken van Animo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 13:20

Heel interessant topic! Ik zou dit wel van meerdere willen weten.. Jazz enzo is bekend, maar Amor staat ook bekend om rotkrakaters en Ferro etc etc... Dus als mensen iets weten qua gedrag over een bepaalde hengst zouden jullie mij dat dan willen PBen aub, ik vind dat erg interessant.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 20:25

-> F-AM

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 21:55

Animo's hebben meestal veel temperament. Ze moeten ook netjes opgevoed worden. Ik ken ook wel verhalen van brutale Animo's ed. Ze hebben wel een goede wedstrijdmentaliteit, maar het zijn geen echte amateurpaarden. Vaak zijn het wel paarden met veel power, soms ook met een uitgebreide gebruiksaanwijzing.
Animo was zelf ook geen doetje, maar hij sprong onder een matige ruiter wel in de finale van de Olympische Spelen in Barcelona! Dat doe je niet voor je baas als je een verkeerd karakter hebt.

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 21:58

Persoonlijk vind ik Animo's vooral rillerig. Ze horen en zien alles en kunnen daar dan oprecht bang voor zijn (en lang blijven). Eenmaal het vertrouwen gewonnen door een eerlijke benadering zijn ze extra! Ik mag ze wel die Animo's.....

powerzoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 22:15

Ik heb een merrie en de opa is aniimo. Animo''s staan er om bekend dat ze erg wispelturig zijn. Mijn merrie kan de ene dag super braaf zijn en de andere dag kan ik haar wel killen. Animo's hebben meestal allemaal wel veel talent maar zijn zeker niet de makkelijkste. Mijn msoluut niet merrie kan je bijv absoluut niet losrijden met veel paarden

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 22:18

Ik heb een jonge hengst verzorgd van Animo...Is wel alweer een tijdje terug.
Hij was braaf en absoluut niet schrikachtig..eerder aan de brutale kant. (Zijn hengst-zijn zal hier ook in meegespeeld hebben).
Als hij niet goed wist wie de baas was kon hij ook wel eens met zijn voorbenen van de grond komen, maar niet op een achterbakse manier. :)
Dit is ook het enige paard dat ik met deze afstamming ken...kan je er verder ook niet meer over vertellen. :)

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 22:53

Oreo schreef:
Persoonlijk vind ik Animo's vooral rillerig. Ze horen en zien alles en kunnen daar dan oprecht bang voor zijn (en lang blijven). Eenmaal het vertrouwen gewonnen door een eerlijke benadering zijn ze extra! Ik mag ze wel die Animo's.....

Vooal die ervaring heb ik dus ook met mijn merrie. Ben ook helemaal gek met haar. Maar ik was even bang dat het "echte" Animo-karakter vooral brutaal zou zijn, zeg maar echt rotzakkerig. Die jaarling kwam ook met de voorbenen en was echt supergespannen. Zal ook een beetje van onderstaande bij hebben gezeten, maar als ik de rest lees dan denk ik vooral dat ie wat overvallen was.

Iessie schreef:
Ik heb een jonge hengst verzorgd van Animo...Is wel alweer een tijdje terug.
Hij was braaf en absoluut niet schrikachtig..eerder aan de brutale kant. (Zijn hengst-zijn zal hier ook in meegespeeld hebben).
Als hij niet goed wist wie de baas was kon hij ook wel eens met zijn voorbenen van de grond komen, maar niet op een achterbakse manier. :)
Dit is ook het enige paard dat ik met deze afstamming ken...kan je er verder ook niet meer over vertellen. :)

Hij was tot voor kort echt supermak, maar hij is ook doodziek geweest en nu weer topfit. Dat wordt even een jaartje weer vertrouwen winnen dus... :(:)
En met de merrie heb ik ook al wel de ervaring dat ze zich niet zomaar vanalles laten vertellen ;-)

Wel leuk om de reacties te lezen, want ik hoor wel steeds over het Animo-karakter, maar omdat die van mij zo fijn was wist ik niet zeker of ik het goed had ingeschat.

Dolano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 23:00

Ik heb ook een Animo merrie gehad.
Heel fijn te rijden, maar dan wel alleen in de bak :Y)
Buiten was ze vreselijk, dribbelen, steigeren, op de achterbenen omdraaien en volle vaart naar huis.
Met andere woorden ontzettend gestresst en zenuwachtig.
Maar op stal was het wel echt weer een schatje! :D

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 13:25

Bizette schreef:
Buiten was ze vreselijk, dribbelen, steigeren, op de achterbenen omdraaien en volle vaart naar huis.

Komt de mijne bij jou weg dan :D

Zolang er een hek omheen staat kan je er je kinderen op leren rijden, gaan we (alleen) naar buiten dan doet ze echt exact hetzelfde! Tot je weer naar huis gaat (ze weet precies op welk punt dat is, ongeacht waar je bent) dan is er niks meer aan de hand. Ben laatst een half uur met d'r aan de hand wezen wandelen, opgestapt, omgedraaid en een heerlijk stapritje terug gemaakt :+
Heb ooit eens geprobeerd er tegen te "vechten", maar ik verongelukte zowat. Ze heeft me goed opgevoed, want dat doe ik dus nooooooit meer, zoveel spanning, daar bereik je niks mee. Maar op stal en in de bak +:)+

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 13:27

De Animo die ik gereden heb was absoluut niet rillerig. Het was een brutaal dier die vreselijk kon bokken (ook wel gemeen bokken). Wel goed springen. Buitenrijden was een drama en kon je er beter niet mee doen.
Laatst bijgewerkt door Pollewoppy op 11-06-09 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 13:33

Heerlijk bloed!
Tikkeltjke brutaal, maar een eerlijke correctie wordt geaccepteerd. Vraag geen dingen die hij niet kan verwerken, en ga er geen gevecht mee aan.. dat win je niet. Subtiel dingen doorvragen werkt veel beter, maar stoppen als hij antwoord geeft..

Voor veel mensen is het te ingewikkeld bloed, maar als je er een band mee hebt, kan je ermee lezen en schrijven, en zullen ze alles voor je doen.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 13:37

femmefatale1 schreef:
Voor veel mensen is het te ingewikkeld bloed, maar als je er een band mee hebt, kan je ermee lezen en schrijven, en zullen ze alles voor je doen.

Dat is zeker waar. :j
Je moet ze leren kennen

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 13:49

Bizette schreef:

_O- Wat ongelovelijk herkenbaar. Ik heb ook een Animo merrie van nu 23 en die is ook levensgevaarlijk buiten. Schrikken van de meest vreemde dingen. Brievenbussen zijn bv doodeng maar een groene container weer niet :roll: Je kan dr niet echt een peil op trekken wat er nou buiten eng is. Maar idd dat dribbelen, steigeren en omdraaien geheel net als de mijne.
In de bak thuis ala manegepaard, zelfs een echt bange ruiter kan je erop zetten en ze zal nooit een pas verkeerd doen. Maar ook bepaalde wedstrijdterreinen zijn gruwelijk :D En ze vergeten geen enkel wedstrijdterrein, ze weten precies waar ze zijn.
Maar idd ook werklustige paarden, de mijne nu 23 is nog steeds beledigd als een ander meegaat naar een wedstrijd en zij thuis moet blijven, ze wil gewoon niet met pensioen.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 16:28

Ik vind het echt gaaf om de reacties te lezen, zo enorm herkenbaar, ik had niet gedacht dat dat zo typisch Animo zou zijn. Ik heb het buitenrijden ook min of meer opgegeven, met anderen erbij gaat het wel goed. Mits ik haar niet beledig, laatst wilde ik dat ze naast het andere paard liep ipv aan de kont te plakken, maar mevrouw stopte en ging naar huis... Heb het nog weer goed kunnen praten gelukkig, haha.

Ik heb ook idd het gevoel dat ze mij echt vertrouwd, mooi is dat.

Heb vanochtend nog even bij de jaarling gestaan, halster kreeg ik nog niet weer om, maar na een kwartiertje rustig aan en kroelen kon ik hem buiten zelfs weer zijn beentjes optillen. Komt wel goed dus.

powerzoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 18:35

ik heb met mijn merrie 1 keer buitengereden en daarna nooit meer gedaan....

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 20:37

Wat grappig dat dat blijkbaar een issue is voor Animo's! Ik dacht al dat het aan mezelf lag, ik hb met tientallen paarden buitengereden die voor het eerst buitenkwamen en die werden stuk voor stuk rustiger naarmate ze langer onderweg waren.

Die van mij wordt steeds gekker, maakt niet uit wat je doet, plus dat ze nu dus uberhaupt niet meer van huis wil. Knappe jongen die het lukt, maar ik probeer het niet meer!

Lopen er eigenlijk Animo's in de eventingsport, vraag ik me net af? := (al dan niet in de basis?) Ik wilde het doen, ze sprong/galoppeerde goed genoeg, maar ja, het schiet niet echt op als je steeds op degene die achter je start moet wachten he... :+

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 22:15

WowAmigo schreef:
Wat grappig dat dat blijkbaar een issue is voor Animo's! Ik dacht al dat het aan mezelf lag, ik hb met tientallen paarden buitengereden die voor het eerst buitenkwamen en die werden stuk voor stuk rustiger naarmate ze langer onderweg waren.

O ik kan het je nog gekker vertellen. Die Animo van mij was jaren geleden mee op een dagrit. Ging niet vanaf eigen adres en dat maakt het vertrek vanaf beginpunt ietsje makkelijker, al liep het natuurlijk nog gewoon rond te springen de eerste KM's. Maar halverwege de dag was madam op, ze was een paar maand drachtig en werd dus niet zo getraint als anders. Ze kwam niet meer mee met de rest, liep rustig in het bos een 20 meter achter de rest om dan zuchtend aan te draven om de rest weer bij te benen. En aangezien we in een stuk bos zaten vlakbij de pensionstal waar ik toen stond, heb ik overlegt met de leiding dat ik haar naar huis zou rijden. Eerste stuk was langs een best drukke straat met verkeer wat daar toch makkie 80 tot 100 KmH rijd. Niets aan de hand, ze liep gewoon te sloffen. Tot we het dorp inkwamen.............. Dame werd elke stap die we dichter bij het dorp kwamen wakkerder en ging steeds meer op dr tenen lopen. In het dorp zelf liep het weer te stuiteren als normaal :roll: Huizen vind de mijne dus ook bizonder eng 8)7

Als ze zich opfokken krijg je ze bijna niet meer terug op de aarde :D Ik heb het buitenrijden nu idd al een paar jaar opgegeven. Je doet haar er geen plezier mee, en mij ook al niet meer.

O wat doen die van jullie bij het geluid van tennisballen?? :D

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-09 10:23

rina schreef:
Als ze zich opfokken krijg je ze bijna niet meer terug op de aarde :D Ik heb het buitenrijden nu idd al een paar jaar opgegeven. Je doet haar er geen plezier mee, en mij ook al niet meer.

O wat doen die van jullie bij het geluid van tennisballen?? :D

Oh prachtig verhaal, jahoor, die van mij is een keer geflipt op een boerderij :?
Idd, je moet wel een beetje zorgen dat je ze uit de rode zone houdt, dat klopt wel. Haha, als ik het zo naga, is ze wel erg braaf maar dat is dan misschien meer omdat ik de gebuiksaanwijzing heb gelezen dan ;-)

Tennisballen, geen idee, volgens mij is voor haar de gedachte dat ze helemaal alleen en onbeschermd op de grote prairie loopt al echt teveel...

jossetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 23:47

femmefatale1 schreef:
Heerlijk bloed!
Tikkeltjke brutaal, maar een eerlijke correctie wordt geaccepteerd. Vraag geen dingen die hij niet kan verwerken, en ga er geen gevecht mee aan.. dat win je niet. Subtiel dingen doorvragen werkt veel beter, maar stoppen als hij antwoord geeft..

Dit herken ik helemaal!
zelf heb ik een merrie v Animo x G. Ramiro Z..
ze is zeker niet de makkelijkste, maar als je haar goed kent, en met respect behandeld doet ze alles voor je. !!

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 10:01

Heb inmiddels mijn jaarling ook weer rustig een halster op kunnen doen. Niks aan het handje, superbraaf en ik was weer blij. Dus nu oefenen met vaststaan/houden en voetjes geven. Ik denk gewoon idd dat je ze niet moet overvallen.

Ik heb de merrie drachtig gekocht destijds en de hengst die daaruit kwam kwam totaal onhandelbaar uit de opfok (niet te laden en niet te castreren na 100 euro aan verdoving...) maar ik heb het vermoeden dat als hij wel vaak in handen was geweest dat ie veel beter te hanteren was geweest.

Jannehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 17:27

nu ik dit allemaal lees voel ik me wel een beetje een idioot met mijn plannen om een pittige Animo ruin die altijd alleen maar gesprongen heeft te willen trainen tot voltigepaard :n

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 17:32

Jannehh schreef:
nu ik dit allemaal lees voel ik me wel een beetje een idioot met mijn plannen om een pittige Animo ruin die altijd alleen maar gesprongen heeft te willen trainen tot voltigepaard :n

Waarom niet??????????
Bij mijn 4 jarige zit er achter de vader ook Animo, en achter de moeder Elcaro.. niet de makkelijkste combinatie dus.. en toch is mijn paard heel cool, nuchter en goud eerlijk..

Zolang je maar eerlijk blijft tegen ze en niet door pakt, maar gewoon de volgende keer weer op pakt waar je was gebleven, hoeft het helemaal geen enkel probleem te zijn..
:D

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 01:05

Ik heb maar een Animo gekend en ik hoop dat die niet representatief was. Ik had een gloeiende hekel aan dat paard (en dat heb ik niet snel). Hondsbrutaal en onvoorspelbaar smerig uitvallen. Al had ik hem cadeau gekregen dan had ik hem nog niet gewild.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 01:12

Jannehh schreef:

Nee hoor helemaal niet gek. Hoe maf mijn Animo mag zijn, ze loopt wel zonder enige problemen ingespannen voor een weidesleep (incluis rammelende kettingen) soms is ze niet te vatten die dame van me :D Gewoon proberen, voor hetzelfde doet hij het gewoon. Net wat FF zegt niet te veel willen in 1 keer. Ze zijn best slim en snappen heel snel wat je wilt (althans de mijne wel).