nakomelingen van man'o war

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

filoutje

nakomelingen van man'o war

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 11:14

wie heeft er een nakomeling van man'o war? het fenominale renpaard van amerika!!

Anoniem

Re: nakomelingen van man'o war

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 11:20

de kans dat je rechtstreekse nakomelingen vind is 0.0% man o war is al bijna 100 jaar dood ;)

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 12:12

Een paard wie Pericles xx in zijn afstamming heeft is een afstammeling van Man o War xx.

RoseK

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 12:20

Er zijn vast nog wel ergens paarden met man'o war bloed, ik ben ook wel benieuwd welke dat zijn.
Misschien kan je het boek eens lezen, ik vond het erg boeiend!

JustMeKV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 12:24

Mijn merrie is een verre nakommeling van Man o war via Pericles xx
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=404631

Moeder van mijn merrie is wel gekend,maar krijg ze niet toegevoegd omdat de vader van haar moeder niet gekend is ;)

Mijn merrie in kwestie is tricolor Skewbald Bont en 1m70 groot (AES) en heeft al een bonte nakommeling lopen (AES hengst Skewbald)

MiekeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 12:58

Mijn Quarters zijn ook verre nakomelingen van Man O War :j

jodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 13:32

lovesSkippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 16:57

mijn paard is ook een hele verre afstammeling van Man O' War.

chouke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 00:51

Wij hebben een Legaat X Pericles van 25 jaar oud. Dat is dus ook een verre afstammeling. Superknappe opa is het.

ozzyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 04:41

We hebben een vosruin gehad, pur sang. Geboren in 1983 en sinds een paar jaar dood. Maar ik denk, dat het geen zeldzaamheid is, je vind niet veel engelse volbloeds die niet van Man o War afstammen in Europa, verder zat deze hengst al in de 5e generatie bij paarden die geboren zijn na 1980, dus van de invloed zal niet veel meer te merken en te zien zijn. Ik denk, dat als je gaat zoeken naar verre nakomelingen van War Admiral, zoon van Man O War, dat er mss meer op het kleedje komt.
Ons inmiddels overleden paard, had ook Northern Dancer-bloed, maar dan in de vaderlijn en in de 2e generatie. Man O War zat bij hem in de moederlijn, 5e generatie. Heel eind weg dus.
Man O War werd geboren in 1917 en stierf in 1947.

filoutje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 14:36

ozzyhorse schreef:
We hebben een vosruin gehad, pur sang. Geboren in 1983 en sinds een paar jaar dood. Maar ik denk, dat het geen zeldzaamheid is, je vind niet veel engelse volbloeds die niet van Man o War afstammen in Europa, verder zat deze hengst al in de 5e generatie bij paarden die geboren zijn na 1980, dus van de invloed zal niet veel meer te merken en te zien zijn. Ik denk, dat als je gaat zoeken naar verre nakomelingen van War Admiral, zoon van Man O War, dat er mss meer op het kleedje komt.
Ons inmiddels overleden paard, had ook Northern Dancer-bloed, maar dan in de vaderlijn en in de 2e generatie. Man O War zat bij hem in de moederlijn, 5e generatie. Heel eind weg dus.
Man O War werd geboren in 1917 en stierf in 1947.

engelse volbloeds met northern dancer-bloed vind je wel nog regelmatig... maar super dat jij er een had!!!
northern dancer was echt een superpaard... en heel belangrijk in de fokkerij.
grtjes... ;)

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 14:38

Als ik het goed begrepen heb, zit in mijn paard heeeeul ver weg ook Man'o War, via Sultan.

ozzyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 14:43

Welke Sultan, Erleyne?

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 14:48

ozzyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 14:58

Gezien, het zit bij jouw paard dus in de 8e generatie. Eind weg!

Leuk is, dat als je ver terugkijkt bij die van jou, je uitkomt bij St. Simon. Een superrenpaard, maar naar het schijnt had ie nogal kromme voorbenen. maar hij heeft wel geschiedenis geschreven, mogelijk nog meer dan Man o' War.
Laatst bijgewerkt door ozzyhorse op 25-06-09 15:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 14:59

erleyne schreef:
Als ik het goed begrepen heb, zit in mijn paard heeeeul ver weg ook Man'o War, via Sultan.

Dan de mijne ook nog :+

emilieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 15:07

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 15:20

ozzyhorse schreef:
Gezien, het zit bij jouw paard dus in de 8e generatie. Eind weg!

Leuk is, dat als je ver terugkijkt bij die van jou, je uitkomt bij St. Simon. Een superrenpaard, maar naar het schijnt had ie nogal kromme voorbenen. maar hij heeft wel geschiedenis geschreven, mogelijk nog meer dan Man o' War.

St. simon komt verschrikkelijk vaak terug, in de kant van Gribaldi. vanaf de 8-9e generatie bijna bij elke trakhener die erbij staat.
Gaaf dat dat ook zo'n goed paard was! Ik ga er eens wat over opzoeken.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 15:26

ik ben nog steeds op zoek naar mijn volbloed Raby's Native die via Exclusive Native bloed voert van Native Dancer (ook een geweldig renpaard). Weet iemand hier waar mijn lieveling gebleven is?

On Topic: Man O'War heeft maar per jaar 30 merries gedekt omdat zijn eigenaar hem wilde sparen (en exclusief wilde houden). Er waren maar erg weinig paarden die dit bloed rechtstreeks voerden en al helemaal weinig in Europa, laat staan NL.

War Admiral is iets meer verspreid geraakt.

In NL hebben we via Solo Native en een aantal andere van oorsprong USA hengsten wel wat invloed van deze lijnen, maar die zitten zo ver weg, dat je nauwelijks kunt spreken van 'nakomelingen' van Man O'War, vind ik persoonlijk.

Verder lijken bijna alle TB pedigrees op elkaar in die verre generaties, zo bijzonder is dat nou ook weer niet: er wordt namelijk alleen maar gefokt met goede renpaarden. Er is geen keuring zoals bij de warmbloeds.
Laatst bijgewerkt door quadripes op 25-06-09 15:28, in het totaal 1 keer bewerkt

ozzyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 15:28

Ik vind het ook niet echt nakomelingen, omdat het vaak al zo'n 8 generaties ver weg zit, als je er een stamboom bij pakt.
Native Dancer is inderdaad ook een erg bekende naam!

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 15:33

Native Dancer is een van de beroemdste renpaarden van Amerika geweest, een schimmel. Die pakte zijn berijders met zijn tanden uit het zadel als ie ze niet mocht, ha ha.

Solo Native, de vader van mijn eerste Volbloed Raby, was daarentegen een heel zachtaardig paard. Native Dancer was zijn opa.

Northern Dancer is weer van een andere tak.

In Nederland moeten we het helaas vaak doen met paarden die in de verte afstammen van een beroemdheid. Toch hebben we hier ook hele goede dekhengsten zoals Old Maestro die Gr1 koersen gewonnen heeft, die kwam van een sjeik.

ozzyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 15:38

Die verhalen over Native Dancer komen mij ook niet onbekend voor :D

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 15:42

Ik heb thuis een hele boekenkast vol met biografieen van Engelse en Amerikaanse beroemdheden. Ben een echte Volbloedfanaat :D

Vaak zijn volbloed hengsten die in de warmbloedfokkerij gebruikt worden niet heel erg succesvol geweest op de baan. Dit in tegenstelling tot de wat oudere generaties Volbloeds in de warmbloedfokkerij, toen wilden de fokkers ook graag een paard dat iets gepresteerd had ipv alleen maar een mooi uiterlijk en gangwerk.
Echte toppers op de baan blijven hoe dan ook voor de volbloedfokkerij en zul je niet terug vinden in warmbloedstambomen.

Edit: natuurlijk wel in de verre generaties, maar niet als goedgekeurde warmbloeddekhengst, bedoel ik.

ozzyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 15:45

Ik wil die boekenkast wel van je......

Ik ben niet speciaal een Volbloedfanaat, maar meer in het algemeen geïnteresseerd in de geschiedenis van meerdere rassen. Maar natuurlijk is de Volbloed wel zeer interessant.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 15:48

Oh dr zijn zoveel mooie boeken geschreven over Volbloeds! Helaas moet ik mijn geld ook aan andere dingen besteden (auto's, mijn paarden, klassieke oudheid, andere boeken).

Rassen zijn ook bijzonder interessant. Ik ben nu ik een Lipizzaner bezit ook steeds meer geinteresseerd in die fokkerij, die is ook terug te voeren op enkele stamvaders. Wat dat betreft lijken de Volbloed en de Lipizzaner ook weer erg op elkaar.