Waarom zijn er zoveel Haflingerkruisingen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

megahaf

Waarom zijn er zoveel Haflingerkruisingen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 09:14

We hadden onlangs een heel interessant topic over fokken.
En nu vraag ik me af waarom nu net de Haflinger zoveel gebruikt wordt om te kruisen met andere rassen. Je kan er haast niet naast kijken: Haflinger x paint, appaloosa, Fries, warmbloed, Arabier, draver, Shetlander, Fjord, criollo, Henson, Merens, quarter, Tinker, Welsh, Vlaams Paard, pony's, rijpaarden, renpaarden,... noem maar op.

Wat Haflinger x Arabier betreft, dat verhaal kennen we van binnen de fokkerij.
Haflinger x kleurenpatroon (paint of appaloosa) kan ik ook best begrijpen. De mensen die hiermee fokken zijn meestal vrijetijdsruiters die een leuk paardje willen dat niet te groot is, meestal om buitenritten of trektochten mee te doen en hopelijk het kleurenpatroon vertoont (is helaas niet altijd het geval, dan gaat het meestal richting marktplaats).

Wat de andere kruisingen betreft, stel ik mij de vraag wat de Haflinger dan toevoegt. Is de Haflinger dan inderdaad het ideale paard, de veredelaar voor dat andere ras? Dan hebben wij allemaal superpaarden in huis!
Of moet ik de vraag omgekeerd stellen, dus wat voegt het andere ras dan toe?
Bijvoorbeeld: waarom Haf x Fries, dat zijn toch 2 totaal verschillende types? Hoopt men dan op een "verrassingseffect"?
Of is de eigen Haflingerfokkerij "te hoog gegrepen", en kies je dan maar gewoon voor een hengst uit de buurt, omdat je gewoon een leuk veulentje voor jezelf wil?

Ik hoop op een interessante discussie, dus het gaat niet om het "leuke uitzicht" want ik weet best dat er inderdaad heel mooie combinaties kunnen uitkomen (helaas ook mindere, verkoopsites staan er vol van).
En ik weet ook dat wie zo'n kruising heeft hier op Bokt, daar een heel leuk paardje aan heeft.

Aeris

Re: Waarom zijn er zoveel Haflingerkruisingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 09:19

Geen idee waarom er zoveel kruisingen zijn.
Kan me ook niet meteen voorstellen dat "binnen het ras blijven" direct duurder is dan een kruising fokken (de hengst van de buren daarbuiten gelaten). Zo hoog zijn de dekgelden toch niet?
Kan me ook niet meteen voorstellen dat een halfingerkruising makkelijker zou verkopen dan een zuivere haflinger.
Ik ben ook benieuwd naar de rest van de discussie.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 09:23

Het is mij ook al opgevallen.
Heb zelf 2 zuivere haflingers. Een merrie en een hengst.

Hengst is te koop dus die laat ik even buiten beschouwing.
Merrie zou ik best met een jaar of zo willen laten dekken maar dan wel door een Haf met papieren om zo het ras zuiver te houden. Ben niet zo voor het fokken van kruizingen. Hoewel ik eerlijk moet zeggen dat er vaak erg leuke paardjes tussen zitten.

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 10:35

Mijn mening is "Om het ras een beetje naar z'n grootje te helpen" ;)

Ikzelf vind het onverantwoord en niet goed/leuk om een haflinger door een ander ras te laten dekken. Ik vind de échte haflingers nog steeds het mooist, en dat zal niet veranderen. Ik ben er van overtuigt dat de meeste mensen volle haflingers (die dus niet zijn gekruist) het mooiste vinden. :)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 10:39

Meestal worden ze met warmbloeden gekruisd voor de sport.
Met het beetje van de Haf, en een beetje van de warmbloed.
En kruising met bvb een tinker?
Een bonte Haf ? :')

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 10:40

Ik zelf denk dat de meeste kruisingen voortkomen uit de laatste optie.
Goh we hebben een leuke haflingermerrie en de buurman heeft zo'n leuke hengst van welk ras dan ook, dan fokken we een leuk veulentje.

Dit heeft mijn inziens niets te maken met fokken met een visie voor een bepaald sportdoel of veredelingsdoel.

Ik ken weinig kruisingen die of de Haflinger als ras vooruit helpen of het andere ras vooruit helpen.

Monsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 10:46

Ik heb gekozen voor de vader van mijn Arabier, eigenlijk had ik het liefst een veulen van onze Haf en mijn Arabier...maar ja ruin... :o
Eerst nog afwachten of het gelukt is. :+
Ik heb dus gekozen voor een combi van 2 geweldige paarden en niet voor verbetering van het ras.
Mochten we haar nog eens laten dekken wordt het waarschijnlijk Aquino..wel een Haf.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 10:47

ik denk idd dat meeste krusingen niet bedoeld zijn om te verbeteren
maar veel mensen hopen op de haf kleur, in een sportievere look, ze zijn sober en sterk, en erg vriendelijk

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 10:56

Een hele trotse eigenaar van een bonte haf meldt zich hier. De fokker heeft voor een KWPN-hengst gekozen om iets meer richting sportpaard te gaan..... En het is de bonte hengst van de buren geworden. Resultaat: een niet al te groot, plantenbont (met veel bruin en relatief weining wit) paard (1.57). Hij is behoorlijk stevig met ronde billen en een korte stevige nek. Alleen zijn hoofd komt in de buurt van de KWPNer. Hij heeft de "streken" - en vooral ook de eetlust :o - van een haf. Hij is lekker koel in het hoofd, maar kan ook lekker stout zijn.

Ik begrijp de zorgen over het bewaren van de raszuiverheid best. Maar ..... die verdwijnt toch niet met de "paar" (gezien) mensen die kruisingen (veelal voor eigen gebruik of hobbyfok) gebruiken? Ik kan me eerlijk gezegd niet vorstellen dat het zo'n vaart loopt
En naar mijn mening gaat het bij kruisingen veelal om het combineren van eigenschappen en niet direct om het verbeteren van....vind ik twee verschillende invalshoeken.........

En ik ben ervan overtuigd dat er genoeg mensen zijn die juist met dergelijke kruisingen heel blij worden gemaakt (niet kunnen kiezen tussen de een of de ander) Ik ben daar in ieder geval een van. Ik heb geen moment over deze kruising hoeven na te denken. En ja, sober en sterk waren daarbij heel belangrijk.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 11:35

Ik ben van mening dat het kruizen niet persé het ras zal doen verdwijnen, ook niet op langere termijn. Immers komen kruizingen niet in het stamboek, en is het stamboek groot genoeg en met genoeg fokkers om het ras te behouden.

Haflinger-arabier is inderdaad een bekende kruizing. Andere kruizingen kunnen gerust leuke paarden opleveren, maar dat zijn imo dan paarden voor de individu; hartstikke leuk voor de eigenaar, maar geen toegevoegde waarde voor het ras (beide rassen). Hoe leuk kruizingen ook zijn of mogen klinken; het blijft 'vermeerderen'. Want weer verder fokken met een kruizing is in principe niet interessant.
En sommige kruizingen komen leuk terecht; worden recreatief gereden of in de 'sport' en zijn hele fijne paarden. De keerzijde is dat ook heel veel kruizingen de handel in verdwijnen. Haflinger hengstveulens zonder officieel papier hebben al mazzel als ze goed terecht komen, en met kruizingen verwacht ik het niet veel beter.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 11:41

Hafxfries kan ik nog begrijpen. Dat zijn unieke paardjes die je niet binnen een ander ras of stamboek kunt vinden, je herkent ze ook altijd meteen. Hafx Arab of HafxWelsh is ook een combi die best vaak voor komt. x Arab voor het veredelen, hoewel ik dat onzin vind, want meestal is een haflo zwaarder dan een gewone haf :)) HafxWelsh om toch een iets zwaarder paard te krijgen. Wat is wijsheid? Intelen of kruisen? Ik kan me voorstellen dat je buiten het ras gaat dekken als je ander bloed wilt, maar ook daar geldt hetzelfde als in het ander topic: dan nog zoek je iets dat verbeterd en niet iets dat makkelijk is.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 11:55

Ik denk dat er toch zo veelvuldig gekruist word zonder doelen als zijnde verbetering ofzo,maar er word gekruisd voor "de leukigheid"

idd het verhaal met de buurman met een leuke hengst en ,leuk laten we kijken wat er uitkomt
Er zijn uiteraard een enkeling bij die bewust fokken op een kruizing
zoals ik...
Zelf heb ik een jaarling haf x fjord, een fjord uiterlijk ,maar zeer luxe type bouw haf,hel fijntjes en zelfs een kleine knik in de neus
Ik laat hem hengst.....ik wil er een veulen van ....
Ik wil hem laten dekken met een quarter merrie, of paint
waarom?
Om voor mijzelf nog een leuke kruizing erbij te hebben,die eigen is en waarmee ik leuk kan westernrijden....
Tja zullen er wel mensen denken: koop je toch gewoon? Nee dat is toch anders ;)
Dit is weer een stukje droom wat ik graag wil verwezenlijken :D

En zoals mijn verhaal zullen er dus wel meer zijn, en dat draagt bij aan het aantal kruizingen

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 12:03

Wat een interesante :j Mijn haf is geloof ik, ook niet 100 % haf. papieren zijn verloren gegaan. Hij komt wel van een haflinger fokkerij af maar je ziet het inderdaad erg vaak dat ze gekruist worden.. komen vaak wel erg leuke beestjes uit..

megahaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 22:22

Ik zat met die vraag in m'n achterhoofd omdat er onlangs op een verkoopsite een kruising haf x Vlaams paard stond, van de bekendste Vl. paard-fokker uit het land nog wel. Dus die is ook al gaan experimenteren, Vlaamse paarden zijn echt wel reuzen hoor! Een haflinger heeft dezelfde kleur, dus die wou vast iets tussenin... (arme merrie ;) .
Er staat ook al maaanden een haf x paint te koop, helaas is het geen paint, het is een bruine... poging voor een leuke bonte is mislukt (wordt wel al maanden aangeprijsd als "type buckskin).

Komt het ook doordat de haflinger al vanouds aanbevolen wordt als "het ideale gezinspaard" en "allroundpaard"? Ze kunnen wat springen, dressuur lopen, je kan er buitenritten mee maken, aangespannen rijden, western,... dus iedereen denkt dan maar: wat ik ook doe, het resultaat zal altijd goed zijn? (tot de ware aard van onze haffies naar boven komt, haha :D ).

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 00:59

De kruising Haf X Vlaams Paard gebeurt meestal met de bedoeling een kleiner maar robuust vos paard met witte manen te krijgen. Een Vlaams Paard is te groot om goed te zijn en de moderne Haflingers "breken in 2 als je er een grote huifkar achter hangt"...

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 14:50

Ik vind het eigelijk erg dat ze dit doen. Voor je het weet heb je geen "echte" haflinger meer. Tegenwoordig zie je al "moderne" haflingers die meer weghebben van een arabier of dergelijk dan van een haflinger!

Woest is groot 1m53 sportief gebouwd én robuust, kijk dat kan ik nog hebben van een moderne haflinger, maar niet meer de paarden waar je op zit en je denkt dat je in twee kunt knijpen met je benen (zoals onze milano) hij is tot zijn tweede goedgekeurd, maar qua bouw vind ik hem niet meer voldoen aan mijn voorstelling van een echte haflinger!

je hebt wel leuke kruisings, maar dat is leuk om eens te zien, niet om mee te kweken.

megahaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 13:25

Alles bij elkaar beschouwd krijg je 2 strekkingen: kruisingen met bloedpaarden (sportgericht) en kruisingen met koudbloeds (recreatie).

Het zou misschien eens interessant kunnen zijn om een keuring voor Hafkruisingen te organiseren, dan zouden we tenminste eens kunnen vergelijken wat de Haflinger al dan niet toevoegt (ben eigenlijk wel benieuwd om al die resultaten eens samen te zien, foto's zeggen niet alles). Er zijn toch nog stamboeken die een aparte keuring voor niet-zuivere paarden hebben, ik geloof dat dat o.a. bij het Vlaams Paard het geval is. Het mag gerust een éénmalig gebeuren zijn hoor, en er hoeft geen apart register in het stamboek opgemaakt te worden (zover wil het nu ook niet drijven, de zuivere fokkerij krijgt natuurlijk voorrang). Maar op een recreatienamiddag met Haflingers zou het misschien wel passen?

RvdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 11:32

Ik kan het niet laten erop in te gaan.. Zó doodziek word ik ervan dat mensen maar de eerste de beste hengst op hun merrie zetten, zonder na te denken over de gevolgen (passen hengst en merrie wel bij elkaar, kan de hengst iets toevoegen danwel verbeteren).. De huidige Haflingerfokkerij gaat op zijn gat door de onwetende mensen die maar een onwillekeurige hengst uitkiezen voor hun merrie.. Zelf ben ik er voorstander van geworden om vreemdbloed te gebruiken, niet zozeer om te veredelen, maar om inteelt tegen te houden.. Helaas sta ik alleen in deze kwestie, want het schijnt niemand (en daar bedoel ik uiteraard de fokkers mee) iets te interesseren dat we veel teveel intelen.. Bij deze fok ik dan ook niet meer alleen maar voor NL, dus maakt het ook niet meer uit welke hengst ik dan uitkies voor mijn merries.. Mijn oog is voor Jesca gevallen op de hengst Don Carino Du Bois, veulen krijgt een goed NRPS papier.. Wil niet zeggen dat ik nu enkel en alleen nog maar ga kruisen, maar op het moment zie ik bij de huidige Haflinger hengstenstapel geen hengsten waarvan ik zeg dat ze iets toe kunnen voegen bij Jesca..

megahaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 22:42

Ze hebben het wel geprobeerd met vreemd bloed (Arabier), maar het gaf niet het gewenste resultaat. Vandaar dat ik wel eens van dichtbij wil zien of inbreng van andere rassen dan zoveel beter is... Het kan best zijn dat er tussen al die kruisingen wel eens een topper tussenzit, maar de meerderheid is toch gewoon een leuk recreatiepaard.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 22:49

Arabs zijn zelf vrij brede paarden, de kruisingen zijn vaak nog smaller. Don Carino geeft vreselijk luxe veulens mét papier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 22:55

ik zocht een pony die wel veel uithoudingsvermogen heeft, niet de kleur van een haf heeft, wel 'koel' is, en niet stuwt. ik heb mijn pony niet zelf gefokt, maar heb hem wel gekocht toen hij een maand oud was, hij is nu 3 en precies zoals ik hem hebben wilde :j echt een nuchtere pony, schrikt niet snel, is ongeveer 1.50 of iets hoger, draaft mooi ruim zonder te stuwen, heeft de dikke staart van een haf.. ga maar door. je kan je ook afvragen waarom er zoveel haflingers zijn? aangezien die heel veel op marktplaats staan, de kruizingen staan er niet veel op :)
waarom is er altijd zo'n gedoe over? er zijn al zoveel topics over geweest. mijn pony zal niets bijdragen aan het haflingerras (dat kan ie ook niet meer :+ ) maar is wel een perfecte pony voor mij, en daar gaat het voor mij om, papier zegt me niets, op papier kan je niet rijden, en met papier hoef je niet om te gaan..

kinoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 18:02

ik heb een leuke haf kruising!
zou niet weten met wat ze gekruist is, maar ze is groot mooi en super lief !
ik hou zelf heel erg van haflingers, maar wilde liever een groter paard.
ben heel blij met haar en ze is ook helemaal gezond!
ze heeft niet veel weg van een haflinger, behalve haar bouw dan.
op mijn profiel zie je een paar foto's

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 18:09

ik ben er eigenlijk niet voor om paarden te kruizen, maar tja, soms is het resultaat wel mooi
mijn paardje is een kruizing haf tinker, en die is erg goed gelukt!(al zeg ik het zelf :o )
maar zijn volle zus was bepaald geen knapperd :z (beetje sok van de tinker, donkere haf kleur, en verder erg lomp gebouwd)

tja, zou de haflinger echt zo snel uitsterven?
er zijn veel rassen die heel wat zeldzamer zijn als haflingers, en als deze gekruist worden vind ik het erger.
maar de vraag naar echte haflingers zal wel blijven bestaan, en het aanbod ongetwijfeld ook wel!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 09:15

Leo schreef:
Haflinger hengstveulens zonder officieel papier hebben al mazzel als ze goed terecht komen, en met kruizingen verwacht ik het niet veel beter.

Persoonlijk vind ik dat nog kwalijker dan kruisen.
Heb je een raspaard, met (meestal) ouders met papier, wordt er bij de hengstjes geen papier aangevraagd.
Is toch jammer.
Zelf heb ik een papierloze ruin. Niks mis mee, het is wel degelijk een haflinger. Maar goed, geen papier, je weet niets van zijn verleden en voor het leuke een keuring mee doen zit er al helemaal niet in.
Nou is het mijn pony goed gegaan. Maar hoeveel van die beestjes zie je niet verdwijnen richting slachterijen? Terwijl ze hartstikke leuke paarden kunnen zijn wanneer ze geruind worden en verkocht worden.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 09:59

@amanda: daarin heb je helemaal gelijk!
mijn oom fokt zelf met haflingers, maar als hij een hengstje krijgt verdwijnt deze uiteindelijk toch richting slacht...
merrie's mogen wel gewoon blijven, en krijgen papieren e.d.
vind het heel erg!

persoonlijk denk ik dat als je een kruizing fokt je dit doet om een rijpaard te krijgen, dus misschien is de kans dat hengstjes dan mogen blijven nog wel groter.
je gaat geen kruizing fokken met het doel een mooie fokmerrie...