A.B.O.P. menproef shetlandpony's

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

randalinpony

A.B.O.P. menproef shetlandpony's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 10:05

Wie heeft er ervaring met het afleggen van de ABOP menproef bij de shetlanders?

Ik wil mijn pony's (mini-appaloosamerries) wat gerichter gaan trainen op deze proeven.

Ik zag al dat stilstaan een heel belangrijk item is, dat wordt nog even lastig voor mijn pony's want dat zijn nogal felle dametjes. :D

Ik ben dus al heel gericht aan het trainen op het halthouden, en dan optuigen los in de paddock enz.

Maar ik vroeg me af wat er verder nodig is?

Moeten de pony's al perfect in de hand staan met stelling/buiging, of is voor het behalen van een beetje score het voldoende als ze vlot voorwaarts gaan en hun gangen er goed uitkomen?

Waar moet ik speciaal op letten?

Annechien

Re: A.B.O.P. menproef shetlandpony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 10:43

Dennis hier op Bokt, eind september doet ze weer een ABOP

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 12:59

Hm, gaat het stamboek eens bellen. Op de site kon ik nog geen datum voor de ABOP vinden namelijk.

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 13:33

Staat wel op de stamboeksite, is alleen even zoeken.

26 September is er ABOP in Hippolytoshof, Noord-Holland

En 7 November is er ABOP in Kapel-Avezaath.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 13:55

Stil staan is idd belangrijk, je moet uitstappen en een paar meter naast de wagen meelopen en weer instappen. Ze moeten achterwaatst gaan en stilstaan. Ze moeten wel in de goede stelling lopen.

Ik heb hem een paar jaar geleden gedaan, misschien is er intussen iets veranderd maar daar zal Dennis meer van weten.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 20:38

Idd, ik organiseer die in Hippo.

Stilstaan is idd erg belangrijk, net als het braaf optuigen.
Fijn aan het bit (hoeft niet eens perce helemaal aan de teugel) en flot voorwaards is het belangrijkst. Stelling word wel naar gekeken, maar recht is voldoende (iig geen buitenstelling).
Bij het optuigen en inspannen mag iemand je pony wel vast houden, het hoeft dus niet helemaal los.

Ik heb met een pony die ik toen M starte een B behaalt (later wel de fel begeerde A), en met een 3 jarige die voor de 10e keer voor de wagen stond (1e keer op vreemd terein) ook een B met evenveel punten. De 1e pony was invaller voor een kreupel geworden pony, die zou nog helemaal niet mee, maar ik had al betaald dus gewoon voor de ervaring, maar dus toch met fijne punten.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 21:04

Oke, bedankt, dus het gaat meer om de natuurlijke gangen zeg maar?

Stilstaan en optuigen valt natuurlijk te leren alhoewel ik dat dan denk ik wel een paar keer op vreemd terrein moet oefenen met die druktemakertjes. :D

Najaar komt wel fijn uit ivm nog geen dikke buiken hier.

Op wat voor ondergrond wordt de proef in Hypolitishoef gehouden? Is al gauw zo zwaar voor die kleintjes.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 21:18

De bodem in Hippo vind ik zelf fijn. Het is (zeker voor die kleintjes) een van de fijnste bodems in de buurt. Zelfs met mijn marathon wagen lopen ze daar fijn (maar start ABOP met mijn concourswagen).
Ik heb bewust voor het najaar gekozen. Dan zijn de veulens wat ouder of al afgespeend en de buiken nog niet te dik voor een eventueel volgend veulen (van mij lopen er ook 2 merries mee die nu een veulen hebben en weer gedekt worden).

Natuurlijke gangen/aanleg is idd het belangrijkst, maar met het halthouden enzo kan je goed scoren op gedrag en karakter.

Ik oefen ook op vreemd terein, ik neem ze mee op wedstrijd(hobbyklasse of al voor het echie) en oefen het inspannen ook op de manier als ze het graag willen zien (normaal tuig ik ze op aan de trailer vast, dan niet).

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 19:04

Het is dus mogelijk met een niet-NSPS paard mee te doen aan zo'n ABOP. Is dat ook bij andere stamboeken mogelijk?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 21:43

Met een NAS pony iig wel. Anke heeft dat ook gedaan.

En ik heb met mijn NSPS pony's mee gedaan bij het haflingerstamboek.

Hier een foto'tje van een ABOP oefendag van ruim een jaar terug. Omdat ik er 5 mee had had ik ze niet allemaal gewassen met die wintervachten ;).
[AR-ITP] Judith op oefen-IBOP

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 08:54

Ok, ik zal eens gaan informeren bij het fjorden stamboek. Aangezien die altijd een ABOP vlak bij mijn huis heeft :j
Misschien dat jij dat weet Dennis, zijn er alleen bepaalde bitten toegestaan?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 10:08

Misschien dat je dan wel even bij je stamboek moet informeren (is Ginger NAS of NMPRS?) of ieder stamboek is toegestaan?

Want volgens mij hebben de stamboeken verschillende eisen waaraan de pony's moeten voldoen, dus weet niet of een stamboek de resultaten van ieder stamboek overneemt?

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 10:40

Ginger is NAS :) Zal binnenkort wel eens eventjes bellen :)

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 11:18

Mag NMPRS ook? Lijkt mij ook heel leuk om dit een keer te doen. Proefje is toch redelijk basis? Er worden niet teveel moeilijke dingen gevraagd toch?

Mag je dit trouwens met een sulky starten en ben van de bitten ook wel benieuwd.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 11:20

Op de shetlandsite kun je de proef en het reglement downloaden. :)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 14:15

Ik heb bij de haflingers de shetlandproef gereden (en die was zelfs nog moeilijker dan de haflingerproef).
Proef is ong L nivo.

Meeste bitten zijn toe gestaan. Trens of stang maakt niet uit.

Je moet wel met een 4 wieler, bij voorkeur concours wagen starten.

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 14:18

Dan gaat dat met Ginger niet lukken, ga er geen 4-wieler achter hangen :n

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 14:21

Waarom niet?
Mijn pony's lopen fijner voor de juiste 4wieler dan voor de meeste 2wielers. De marathon wagen op de foto lopen ze fijner voor dan de bekende shetlandsulky.

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 14:35

Een vierwieler is gewoon te zwaar voor Ginger. Ze is geen shetlander, maar een stuk ranker ;)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 14:52

Ik ben er (door ervaring met ong 15 verschillende pony's, varierend van 80 cm en smal tot 110 en net buldozers) van overtuigd dat een goede 4wieler lichter voor ze is dan veel 2wielers (en voor de bekende shetland sulky wil ik ze helemaa niet meer, die vind ik zelf dood eng).

Sommige stamboeken willen dat er bepaalde (erkende) juryleden jureren. Voor het NSPS mogen er 2 jureren, ik weet niet hoe het bij het NAS zit. NMPRS kent geen ABOP naar mijn weten.

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 14:56

NMPRS kent dit idd niet, NAS wel dus dat is geen probleem voor mij. Alleen die 4-wieler zit mij dwars, ik ga die er gewoon niet achter hangen :n

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 15:19

Hmm das lastig een vierwieler en als mijn stamboek het niet eens kent := Maarrr ik heb ook een NAS pony.

Dennis mijn tweewieler rijdt goddelijk hoor := Is ook niet zo'n shetsulky. Ik zou Nels (92 cm) best voor een concourswagen kunnen zetten, die lopen wel echt heel licht, maar dan moet ik er eerst eentej kopen.

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 15:19

Sabine; je zou kunnen bellen natuurlijk, een voorstel doen :+

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 15:21

Haha ja ik vind het wel leuk :j Zoveel werk zal dat vast niet zijn en misschien zijn er meer mensen die zouden willen ABOP-en.

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 15:22

Idd, Ginger moet nog steeds een stamboek opname bij het NAS en wil dan ook die ABOP doen. Maar wil haar ook overschrijven naar het NMPRS. Zou wel mooi zijn als dat daar ook betekenis heeft :P