Wie denkt werkelijk na over fokken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lyonesse

Wie denkt werkelijk na over fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 20:22

Hoeveel mensen denken daadwerkelijk na voordat ze beginnen met fokken? Het lijkt wel alsof iedereen tegenwoordig maar een veulen wil, uit wat voor merrie het komt maakt niet uit. De hengst die gekozen wordt moet dichtbij staan of wordt gekozen omdat hij zo leuk of mooi is. Als je dan al om fokadvies vraagt, komt iedereen aanzetten met de vader van zijn eigen paard. Waarom zo onzorgvuldig? Niet elke merrie is geschikt om mee te fokken. Een hengst kies je omdat hij iets aanvult, niet omdat hij mooi is of dichtbij staat of de vader is van die of die.

DivaMiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 07:20

Lyonesse: Ik denk dat de meeste 'echte' fokkers hier niet op het forum komen. ;)

hollie

Re: Wie denkt werkelijk na over fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 08:40

hier spreekt wel een echte fokker, en ben met je eens dat veel mensen graag een veulen willen,

Echter heb ik vorig week een onze merrie 180 km verderop weer van de hengst opgehaald, en das niet om de hoek,
Mijn eigen merrie heb ik wel dicht in de buurt bij de hengst gehad, maar daar is een goed veulen uitgekomen endie is weer bij dezekfde hebgst geweest.

Kijk voor foto;s in mijn profiel en je zult zien dat we nie zomaar een veulen fokken, en dat we serieus bezig zijn

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 09:54

Ik had héél graag van mijn haflingermerrie een veulen gehad, maar dan ook echt enorm graag! Maar ik vertik het om daar mee te fokken. Het is een prachtige merrie met hele goede kwaliteiten, maar met een zomereczemer fok je niet ;)

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 09:57

DivaMiep schreef:
Lyonesse: Ik denk dat de meeste 'echte' fokkers hier niet op het forum komen. ;)

Dat denk ik net wel! Zeker voor de jongere fokkers is het interessant om hier wat nakomelingen op te speuren, maar ook voor de ervaren fokkers kan het handig zijn. Ook al ben je ervaren fokker en weet je duidelijk waarmee je bezig bent, je kan altijd nog iets bijleren en je kent zeker niet alles van alle hengsten. Via het internet en via bokt kom je vaak in contact met de 'gewonere' merries en zo kan je zien wat een bepaalde hengst doet op zo'n merrie enz...

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 10:01

...nou, er zijn genoeg mensen hier op Bokt, die echt wel nadenken over het fokken en waar ik graag van lees...mn vriendin heeft een schitterende merrie(geen haflinger) staan die, als ze Z2 is gestart graag een veulen van wil hebben...en daarvoor ben ik nu al informatie aan het zoeken, ze is bij het kwpn geweest voor advies, einde van het jaar gaat ze voor IBOB...dus we zijn daar serieus mee bezig om toch te hopen op een goed sportveulen/paard..Maar daar gaat dan wel snel 2 jaar overheen voordat we dan(tenmiste zij is eindbeslissende)kiezen wat voor hengst..

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 10:07

Ooit wil ik graag een veulentje bij mijn merrie.
Maar ik ga niet te snel dat doen aangezien mij paardje op een pensionstal staat.
Dan ga ik mij wel goed laten informeren over wat voor hengst het beste bij mijn merrie past.
Wil dan graag het veulen voor mij zelf houden, voor als mijn merrie dan te oud wordt.
Een veulen is leuk maar met de bevalling neemt het nogal wat risicos met zich mee,
Er kan van alles gebeuren.

megahaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 12:24

Wij fokken heel bewust niet en daar hebben we ook wel over nagedacht! We hebben 2 goede merries en soms vraagt men ons wel eens of we gaan fokken, maar we hebben tijd tekort om een veulen achteraf te gaan opvoeden en beleren zoals het hoort, dus voorlopig niet, wat ons betreft.

Ik vind ook dat je niet zomaar "voor het plezier" moet gaan fokken. Als je een paard hebt dat slechte gangen heeft of slecht gebouwd is, kan de hengst geen mirakels verrichten om er een mooi veulen van te maken. Met onze oudere merrie hebben we ook nooit gefokt, ze is niet het type van wat we tegenwoordig willen zien (kort, breed en klein), geen ruime gangen, vooraan maaibewegingen.

Wat hengsten betreft: durf ook eens kiezen voor een minder "populaire" hengst, want meestal zie je toch dat men kiest voor het commerciele aspect, brengt later wat meer geld in het laatje natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 12:35

nouja, ik heb besloten om voor het 'plezier' een veulentje uit mijn merrie te fokken, het veulen blijft gewoon van mij.. Alth, je kan de toekomst niet voorspellen, maar het is niet de bedoeling dat hij weg gaat.

Yvke is een mooie merrie, Ze is alleen helaas net geen ster geworden (volgens de voorbrenger onterecht :) ) en haar moederlijn is niet heel indrukwekkend. Maar ze is wel mijn mooie paard en ja, de 'emotionele' waarde van zo'n veulen is wel wat de doorslag heeft gegeven :j

Ik heb advies ingewonnen over hengsten, en me laten adviseren over wat voor hengst het best op Yvke zou passen. De hengst die ik gekozen heb kan Yvke op vrijwel alle vlakken verbeteren, geen hoog inteeltpercentage en geen kans op waterhoofden en dwergen.

Ik vind eerlijk gezegd niet dat het recht om te fokken alleen voor bepaalde mensen/merries geldt oid. Zolang het veulen 'bestaansrecht' heeft (tja, als het een lelijk veulen wordt dat je ook vanwege het papier niet aan de straatstenen kwijt kan raken, dan moet je niet gaan fokken nee. Want met zulke beesten loopt het niet goed af. Maar wat ik wel vind is dat niet alleen een select groepje merries met een tal van predikaten het alleenrecht hebt om te fokken) Wel vind ik dat men er in moet verdiepen ja :j en niet het paard van de buurman erop gezet moet worden, en dat het medisch zo verantwoord mogelijk moet gebeuren (dus zoveel mogelijk uitsluiten dat er sprake kan zijn van erfelijke gebreken :) ) Maar dat is wel logisch lijkt me zo :j

megahaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 17:41

Menino:
Ik heb me wat ongelukkig uitgedrukt door te stellen dat je niet zomaar "voor het plezier" moet fokken - ik bedoelde daarmee dat je niet zomaar "in het wilde weg" moet gaan fokken. En dat heb je in je bericht veel beter verwoord dan ik. ;)

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 17:48

Hoe het bij de meeste rassen/stamboeken gaat, weet ik niet. ik weet wel dat het er bij F&A bijv heel wat serieuzer aantoe gaat dan hier bij haflingers. Hoe vaak je hier wel niet ziet: Ik zoek een hengst met veel behang, waarom neem je die hengst niet? Dat is de vader van die van mij. Zelfs Die en die heeft zulke mooie ogen, dat kun je niet weerstaan. Dat is toch van de gekke? :\ Of een merrie waar zo veel verbeterpunten aan zitten, dat je maar moet hopen dat de moeder veel minder invloed heeft dan de 60% die doorgaandse geldt en beter een heel nieuw paard kunt gaan boetseren. :n

megahaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 22:19

Tja, we denken altijd maar aan de hengsten, maar de merrie heeft ook haar invloed. Ik heb ooit 2 hafs gehad van dezelfde hengst: m'n ouwetje Daphne (net 19 geworden) en een ruin (beiden van Niek). Daphne is klein van gestalte, de ruin was véél groter en hij had zomereczeem. Achteraf heb ik van een ex-hengstenhouder gehoord (die Niek nog op stal gehad heeft, en tevens stalhouder van m'n nieuwe hafs) dat de eigenaar van Daphne altijd heel kleine merries had, vandaar haar kleine gestalte. En het zomereczeem van de ruin zullen we vast bij de moeder moeten gaan zoeken, want Daphne die heeft nog nooit geschuurd (en Niek heeft ook nog altijd mooie manen, ondanks zijn gezegende leeftijd). Het kleine hoofd en de "ronde" klassieke gestalte hebben ze dan weer beide van de hengst meegekregen.
Ik heb nu 3 hafs, en hoe meer ik ernaar kijk, hoe meer verschillen ik zie, zeker qua bouw & type . Ze hebben toch elk wel veel overeenkomsten met hun eigen vaderhengst, ik probeer nu via keuringsfoto's na te gaan hoe de andere nakomelingen het doen, en hoe ze eruit zien. Op die manier krijg je toch wel een beeld van hoe een bepaalde hengst vererfd, ook al weet je dan nog niet veel over de merries.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 22:36

Daarom vraag ik ook altijd foto's van de moeder als ik nakomelingen van een hengst zie :j Gelukkig heeft mijn eigen merrie al een nakomelingenbestand van 31 nakomelingen in 3 generaties, dus ik kan vrij makkelijk nagaan wat zij vererft :Y)

hollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 08:07

@ Lyonesse, ik denk dat de echte haflingerfokkers, hier op Bokt geen info gaan inwinnen.
Doen wij zelf ook niet, ik kies zelf wat ik op mijn merries hebben wil,
Je gaat naar Hengsten en Merriekeuringen, om te zien wat er rondloopt, en wat er van komt.

Ben zeker met je eens dat veel mensen zomaar een hengst nemen omdat ie mooi is of lief, maar denk dat de echte fokkers daar anders naar kijken

haflinger_27

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 11:21

* hier steekt nog iemand z'n hand op *

Buiten de topicstarter hier nog iemand die geregeld leest over mensne die niet denken met betrekking tot fokken maar 1 plus 1 fokken.

Wij fokken ondertussen alweer n aantal jaar met gelukkig goed resultaat. Het ultieme van een fokker is toch wel een Elite-merrie fokken die zelf ook weer goed vererft. wij zijn helaas niet verder gekomen dan 78 punten en geen Elite, maar de merrie die we zo ver hebben fokken wel goed!

Wij fokken op bloedvoering, en wij kijken wat de merrie nodig heeft, en over heeft en wat de hengst vererft en de tekortkomingen van de hengst zijn en of een merrie deze op kan vangen.
Wij willen vaak risico's nemen door met jonge niet op afstammelingen goedgekeurde hengsten te dekken.
Dus als fokkers maken wij eigenlijk de hengst (of breken) Ik vind trouwens ook dat er een dekbeperking moet komen op het fokken met hengsten die een groot aantal merries krijgen dus bijv een max van 60 merries voor een hengst en dan gewoon net ze in Tirol doen jij brengt jou merrie onder die of die hengst.
Door dit fokken met veelal dezelfde hengsten krijg je een bloedvernauwing. En lopen we over een aantal jaar gigantisch vast.
Wij hebben dit jaar 7 merrie's drachtig nog 1 moet dus totaal volgend jaar 8 veulens.
Sommige hebben we ingeteeld sommige niet sommige nauwelijks.
We beslissen vaak op t moment als de merrie zover is waarvan ze gedekt word.

In 2008 hadden we de meeste merrie's bij wijze van experiment van 1 hengst gedekt 8 stuks......
Het resultaat wat ik zie als fokker, minimaal 5 veulens zijn beter dan gemiddeld, conclusie; De hengst vererft goed, want heeft op verschillende type merrie's goede veulens gebracht.
experiment geslaagd!!!

Ik ben als fokker ook een aantal jaar redelijk ''blind'' geweest op een hengstenhouder. Maar op den duur gaan je ogen open.

De meeste mensen nemen de hengst die het dichtst naast hun deur staat , of de kampioen want die menen dan ook n kampioen te krijgen .
En die hengstenhouder zegt niet; nee ik dek jou merrie niet want het past niet, nee die denkt aan z'n brood en dekt gewoon die merrie, en lacht zo weer een van 300 euro.

Kijk als wij een combinatie hebben die past dekken we terug ookal is het de kampioen. Het meeste waar wij naar kijken is de bloedvoering, vruchtbaarheid van de hengsten, vruchtbaarheid fokt je er namelijk ook in, en wij kijken ook na het karakter, wij willen totaal geen heethoofden fokken.
Uiteraard ook het type en beweging speelt de grootste rol, maar dat is net hoe het ideaal beeld van jou als fokker eruit ziet.

megahaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 12:46

Die vraag ging ik net stellen: wie houdt er nog rekening met het karakter?!
Je ziet meer en meer "bloed" in haflingers, met als resultaat dat ze nogal snel op de achterbenen gaan staan of er gewoon vandoor gaan. Of gewoon "moeilijk" in de omgang zijn. Een goeie haf blijft koel in het hoofd en is bomvast, dat is zeker onontbeerlijk voor de vele haflingers die in de koets lopen of de weg opgaan (zoals die van ons en van zovele gewone liefhebbers, die niet aan sport in een afgebakende rijbak doen, maar vooral op de baan komen en een 100% betrouwbaar paard nodig hebben). Dus behalve het exterieur zou je toch ook rekening moeten houden met het goede karakter waar een haflinger zo bekend om was ...

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 13:46

In mijn ervaring komt ook het karakter vooral van de moeder. Ik ken bijv een Altjomerrie die in haar jonge jaren niet te hanteren was. Altjo is een schat van een beest, je kunt zo een boekje gaan zitten lezen onder zijn buik. De moeder van de merrie, had echter zo'n slecht karakter dat haar papieren zijn ingetrokken door het stamboek zodat er niet meeer nakomelingen in de fokkerij zouden komen. Ik heb alleen geen idee of dat vandaag de dag nog gebeurd. Ik denk dat het karakter van de hengsten voor de juryleden erg moeilijk te beoordelen is, aangezien ik zo bijv ook iemand ken die zijn hengsten leert steigeren, zodat ze er in de ring spectaculairder uitzien, terwijl die hengsten toch gewoon een goed karakter hebben.

DivaMiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 14:46

Lyonesse: Ik heb juist tegenovergestelde ervaringen. Ik ken een aantal paarden die uit eenzelfde vader komen en die ongeacht het karakter van de moeder allemaal ***karakters hebben.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 14:52

@ Divamiep: Ow, ik ken ook wel hengsten met een vreselijk poedersuiker en die dat ook doorgeven hoor :D 100% zeker kun je toch nooit zeggen wie wat gaat doorgeven. Maar ik denk dat wanneer je als keurmeester hengsten zou uitsluiten op karakter, dat heel moeilijk zou worden. Dan zou je hier net als in duitsland een HLP in moeten voeren (zou niet verkeerd zijn trouwens) Op de Hk kun je als merriehouder ook niet van het karakter op aan. Zo ben ik bijvoorbeeld eens gebeten door Star op de HK. Sinds dien vind ik het echt geen leuke hengst, terwijl anderen zeggen dat hij juist heel lief is. Dat is ook de reden dat je eenhengst altijd thuis moet gaan bekijken als merriehouder zijnde.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 16:58

Ik zou mezelf absoluut niet als échte fokker omschrijven, misschien wel als toekomstige echte fokker. Ik verwacht over een paar weken mijn eerste veulen, maar dat zal zeker niet het laatste zijn.
Ik heb in mijn zoektocht naar een paard wel degelijk rekening gehouden met de mogelijkheden qua fokken, en ben op een leuke jonge wallensteinmerrie uitgekomen. Zij is nu gedekt door Alcantara, die door een aantal mensen voorgesteld is als goede match voor haar.
Verder heb ik nu ook een leuk jong ding staan van 16 maanden (atlantis X Wikinger), of ik met haar later zal gaan fokken zal ik dan wel bekijken, hoe ze dan is qua bouw enzovoorts. Ik heb haar niet gekocht met oog op fokwaarde, maar zodat ik later een leuk rijpaard zou hebben voor zowel mezelf als m'n vriend, en zodat het veulen straks een leuk speelvriendje heeft.

elvara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 19:50

Ik vind de fokkerij van de haflingers erg leuk. De keuringen probeer ik goed te volgen, zodat je ook de nakomelingen van bepaalde hengsten kunt volgen. Hier kun je het beste aan zien hoe een hengst doorfokt. Als fokker vind ik het wel leuk om hier op bokt afstammelingen van bepaalde hengsten te zien (zoals in het veulentjestopic). Het is wel verstandig om voordat je bij een hengst gaat dekken voldoende informatie in te winnen (en ook bij andere hengsten te gaan kijken), een hengst moet de merrie goed aanvullen. Een kampioenshengst past niet bij elke merrie.

megahaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 22:09

Stel, je hebt een hele goede merrie, en je wil toch wel rekening houden met inteelt of je wil niet traditioneel gaan fokken. Durven jullie dan ook eens "gokken" door met een B-, M- of S-lijn te gaan fokken? Als we de basis willen verbreden, zullen er toch een paar fokkers moeten zijn die "een stapje terug" willen nemen, om op lange termijn tot betere resultaten binnen deze lijnen te komen. Of heb ik het mis?

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 22:13

Dat zou ik best doen. :j Alleen loop je bij B bijna meteen vast bij een moeder die afghanII als vader heeft, en nee, dan doe ik het niet. Bij S heb je veelal hetzelfde verhaal. De M-lijn met Mithras is helemaal goed :+:

megahaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 23:01

Je ziet soms toch ook dat een fokker bewust voor inteelt kiest? Ik heb hier nu zo'n jong ding staan met flink wat liz. Nordwind erin, langs beide kanten (en dan ook nog eens bij de grootouders). En m'n ouwetje is ook zo'n geval, die heeft Were-di langs beide kanten. Het risico is natuurlijk dat je niet alleen de goeie, maar ook de slechte kanten in veelvoud krijgt. Dus wat B en S betreft wordt het moeilijk, maar wat is het alternatief? Als je er niet mee verder fokt, verdwijnen ze, en wordt de keuze nog beperkter. Het zal in elk geval een weloverwogen keuze moeten zijn, de merrie zal moeten tegemoet komen aan de minpunten van de hengst. Anders ga je weer een stap achteruit natuurlijk.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 23:06

megahaf schreef:
Je ziet soms toch ook dat een fokker bewust voor inteelt kiest? Ik heb hier nu zo'n jong ding staan met flink wat liz. Nordwind erin, langs beide kanten (en dan ook nog eens bij de grootouders). En m'n ouwetje is ook zo'n geval, die heeft Were-di langs beide kanten. Het risico is natuurlijk dat je niet alleen de goeie, maar ook de slechte kanten in veelvoud krijgt. Dus wat B en S betreft wordt het moeilijk, maar wat is het alternatief? Als je er niet mee verder fokt, verdwijnen ze, en wordt de keuze nog beperkter. Het zal in elk geval een weloverwogen keuze moeten zijn, de merrie zal moeten tegemoet komen aan de minpunten van de hengst. Anders ga je weer een stap achteruit natuurlijk.

Bewuste inteelt kan, heb ik ook geen probleem mee ténzij het voor de zoveelste keer met een norden, een afghan, een nabucco of een winterstein etc is. Die zijn er veel te veel, en die gaan nog eens de ondergang van de haflinger betekenen. Die pak ik dan dus ook niet, ongeacht de afstamming van de merrie. Want stel je krijgt een hengstveulen dat goed genoeg is voor de hengstenkeuring of een merrie waar weer mee gefokt wordt. Waar ben je dan nog? Nergens, want je zult weer moeten intelen. Brando was een B-lijner die afghan etc vrij was. Tja, afgekeurd. Ook de jonge hengsten in oostenrijk die niet meteen van afghan afstammen zijn niet door de keuring gekomen, terwijl daar best iets leuks bij zat.