Werkt birth alarm altijd? wat zijn jullie ervaringen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lolokanarie

Werkt birth alarm altijd? wat zijn jullie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-09 23:36

Ik heb een merrie die binnen enkele dagen moet kachtelen. Ik heb birth alarm maar kan het toch niet laten om nog extra op te staan ookal gaat het alarm niet af. Ik ben bang dat ze al staande zou werpen ofzo, dan gaat het alarm niet af.

Wat zijn jullie ervaringen?

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 23:40

Wat is kachtelen :=

Mijn merrie is zonder BA bevallen. Je krijgt vaak valse meldingen en sommige merries doen het idd staant en krijg je dus geen alarm. Ik had mijn merrie onder camera toezicht staan en heb de wekker om de 2uur gezet (ben bij de bevalling geweest)

snd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 23:45

Tot nu hebben wij 9 veulens van merries die met de geboorte singel stonden. Mijn ervaring is dat het prima werkt , ik heb 1 keer wat gedoe gehad omdat de merie steeds helemaal plat ging liggen terwijl ze eigenlijk alleen maar lag te rusten ,dus ik er elke keer naar kijken en madame lag heerlijk te slapen. Een kennis van ons had vorig jaar idd een merrie die bleef staan en dan werkt het dus niet. Ik heb naast de geboorte singel nog wel een extra camera dus ik kan ze toch nog in de gaten houden via de tv.

gomir

Re: Werkt birth alarm altijd? wat zijn jullie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 00:58

-> KS

ijsklontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 10:47

ik heb vorig jaar ook een alarm om gehad, een keer vals alarm.
Toen ze moest bevallen, ging het af, toen was het veulen net geboren toen we op stal kwamen.

Dus eigenlijk kwamen we te laat. En nu heb een merrie die ondanks het bontje wat er tussen zat, 2 lelijke witte strepen op haar rug heeft door drukplekken die ze opgelopen heeft.

Zou ik hem weer gebruiken? nee ik denk dat ik volgende keer een halsteralarm zou huren.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 08:39

Een geboortemelder mits heel en ingesteld werkt altijd echter indien de merrie niet geheel plat ligt bij de bevalling zal het alarm niet afgaan dus controle en toezicht blijft noodzakelijk.

sjaakiekira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 10:24

Maar over het algemeen gaat elke merrie wel liggen bij de bevalling. Ik had zelf een merrie en daar kreeg ik soms wel 7 keer per nacht vals alarm, omdat ze heel onrustig sliep... dan is een camera ook wel handig :+ . Maar uiteindelijk ben je wel blij als je wakker gemaakt word als het echt komt.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 21:39

Bij mijn merrie is het bijzonder goed bevallen :)

Alarm is 1x afgegaan, dat was toen de bevalling begon. Merrie wordt dit jaar weer gedekt, ik ga dus weer voor het alarm :j Uiteraard houden we de merrie wel iets extra in de gaten ook als het er op lijkt.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 17:53

tot hiertoe heeft onze BA altijd prima werk geleverd.
Tot dit jaar ook nooit vals alarm, dit jaar bij 1 merrie wel vals alarm 1 à 2x per nacht in de laatste week, maar de bevalling was ook anders dan anders (ze draagt anders 333 dagen en bevalt vlot, nu is ze zeer zwaar bevallen op dag 340, die laatste 7 dagen kregen we telkens vals alarm)

kennissen van ons hebben ook al talrijke veulens gefokt en zijn zeer tevreden over hun BA
die is op al die jaren slechts 1x niet afgegaan toen een merrie staand bevallen is
die bevalling ging vliegensvlug, ze waren net nog wezen kijken en nog geen enkel voorteken, 10 minuten later passeren ze weer aan haar box en veulen lag er al bij.
maar de eigenaresse is er eigenlijk van overtuigd dat als de bevalling minder vlot zou zijn gegaan, de merrie zich wel zou hebben neergelegd en de BA dus zou zijn afgegaan

de laatste 2 jaar hebben we hier zeer correct kunnen voorspellen in welke nacht/dag het zou gaan komen, dus dan krijgen ze wel de BA op maar worden ze wel extra in de gaten gehouden via camera en af en toe een bezoekje op stal (om te zien of ze al zweten)
bij beide bevallingen vorig jaar en bij 2 van de 3 dit jaar zaten we gewoon te wachten tot ze ging liggen en dan pas de BA afging :+

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 18:01

Alarm is mij goed bevallen, maar zonder de combinatie met een camera zou ik het niet getrokken hebben ;-). Op beide standen kreeg ik geregeld valse alarmen als ze gewoon lag te dutten.
Ik werd met de bevalling eerder wakker dan het alarm. Toen ik 1 minuut later bij de merrie was ging het alarm af (beide beentjes waren er toen al uit).

uiltje001

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 21:20

Alarm is mij ook goed bevallen. Alleen vertrouw ik ze niet voor 100%. Zodra mijn merrie flink uier begint te krijgen kijk ik om de twee uur bij haar. Wel vermoeiend maar goed het kan je maar 1 keer misgaan. De merrie die nu op het eind loopt, ligt uit haar zelf al veel, dus zou in houden dat het alarm veel af zou gaan.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 23:13

Hier helaas geen goede ervaring. Hij is vantevoren getest, maar die nacht niet afgegaan, of pas veel te laat:
Het bleek dat als je hem naar links kantelde, het lampje aan ging en je gebeld werd. Naar rechts ging enkel het lampje branden. Merrie is dus naar rechts gaan liggen tijdens de bevalling, toen ze weer opstond (en dus net wat dunner was) is dat ding na verloop van tijd naar rechts gaan hangen en afgegaan.
Kortom toen er iemand kwam kijken stond beebs al te drinken :+

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 23:32

Tot dit jaar altijd goede ervaringen. Wel een enkel vals alarm maar nou ja. Maar dit jaar een merrie gehad die waarschijnlijk tegen de muur is gaan liggen en daardoor niet plat kon gaan liggen. (we zagen later een beschadiging op het BA en dit is dus de reconstructie - we weten het nl. niet..) Wij kwamen dus ook toen het veulen al stond. Gelukkig alles goed gegaan!

Voor een andere merrie hadden we BA die reageert op zweet; nadeel was dat het signaal naar een apart kastje ging en niet naar de telefoon, maar op zich werkte dat systeem als een tierelier.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 23:37

al stond ik erbij :+ , alarm ging keurig af, zo kon oma ook meekijken vandaag

top dus

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 09:45

lolokanarie schreef:
Ik heb een merrie die binnen enkele dagen moet kachtelen. Ik heb birth alarm maar kan het toch niet laten om nog extra op te staan ookal gaat het alarm niet af. Ik ben bang dat ze al staande zou werpen ofzo, dan gaat het alarm niet af.

Wat zijn jullie ervaringen?

Nog geen antwoord op wat kachtelen is, zelfs Belgen schijnen er nog nooit van gehoord te hebben.

Uit haar profiel
Bovendien zijn hollanders ook enorm grappig in hun taalgebruik :+

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 10:21

@Sarabande, Google staat voor niets :D

Kachel, catteel.
Het opmerkelijke woord kachel voor ‘veulen’ ... wordt overal gebruikt op Goedereede en Overflakkee en verder in geheel Zeeland, behalve in Zeeuwsch-Vlaanderen, en luidt er overal 'kachel': een vorm, die volgens De Bo ook in West-Vlaanderen voorkomt, ofschoon dáár de oudere vorm 'kachtel' nog meer gebruikelijk is. ....

http://www.dbnl.org/tekst/_tij003190101_01/_tij003190101_01_0016.htm

Zo komen we natuurlijk wel ergens, kachelen/kachtelen betekent dan natuurlijk veulenen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 10:29

Weer wat geleerd, nah ja iemand stond ook heel vreemd te kijken toen ik zei dat mijn hoogdrachtige merrie aan het kegelen was.

Maar antwoord op de vraag het Birthalarm werkt zo goed als altijd perfect, alhoewel het in het algemeen meer als rustgever gebruikt wordt.
In de dagen voorafgaand kan je tenminste rustig slapen zeker in combinatie met een infarood camera en schermpje naast je bed.
Als het veulen komt weten de meeste fokkers dat eigenlijk wel door het gedrag van de merrie.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 16:42

ik heb ook goede ervaringen met het alarm(ook met vals alarm haha)
maar het alarm gaat pas als de merrie plat ligt en dan zijn ze vaak al aan het persen(benen komen er dan al uit)ik ben toch bij de merrie blijven slapen dit jaar,omdat als er iets misgaat je al snel te laat bent als het alarm af gaat,stel het veulen ligt verkeert of de merrie heeft red bag delivery!dan moet je meteen in grijpen!

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 09:20

Ik heb de singel gehuurt,2 dagen geleden.Maar die gaat mooi wel terug!Mijn merrie slaapt languit en dat ding bleef maar bellen....Nu komt er een camera en gaan we maar op de signalen af die er bij horen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 09:34

Victory2000 schreef:
Ik heb de singel gehuurt,2 dagen geleden.Maar die gaat mooi wel terug!Mijn merrie slaapt languit en dat ding bleef maar bellen....Nu komt er een camera en gaan we maar op de signalen af die er bij horen.

Als het goed is zit daar een instelling op voor zulke merries. Als je er een camera koopt en het scherm naast je bed zet kan je bij alarm gewoon even op je schermpje kijken, niks aan de hand, alarm weer op nul en verder slapen zonder dat je je bed uithoeft.

Zonder alarm wordt het onrustig slapen

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 09:39

Mijn ervaring is ook dat het alarm te pas en te onpas afging, we werden er gek van. Voortaan houden we de uier in de gaten, en dan toch maar in de nacht er een paar keer uit, om te checken.

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 09:50

sarabande,als je een melding krijgt kan je terug bellen en dan is hij gereset.Maar aangezien ze blijft liggen,blijft dat ding bellen.Dan heb je nog die andere stand,dat hij belt als je merrie weer omhoog komt maar die vertrouw ik niet....Hoop dat de signalen duidelijk genoeg zijn en als het dan bijna zo ver is ,ga ik op stal slapen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 09:52

Victory2000 schreef:
sarabande,als je een melding krijgt kan je terug bellen en dan is hij gereset.Maar aangezien ze blijft liggen,blijft dat ding bellen.Dan heb je nog die andere stand,dat hij belt als je merrie weer omhoog komt maar die vertrouw ik niet....Hoop dat de signalen duidelijk genoeg zijn en als het dan bijna zo ver is ,ga ik op stal slapen.

Wanneer is je merrie uitgerekend.
Vaak gaan ze de laatste dagen niet meer liggen.

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 09:54

1 Juni is dè datum.

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 09:56

Afbeelding
Maar aangezien ze dit nog kan,verwacht ik dat ze gewoon languit blijft slapen :P