paardentram, fjordjes zien er slecht uit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marlous77

paardentram, fjordjes zien er slecht uit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 22:47

Willen jullie eens kijken naar deze foto, ik zag deze paardentrams onlangs in Orvelte en ik schrok nogal van de conditie van deze lieve fjordjes :(
Ik vind persoonlijk dat als ze zulk zwaar werk verrichten, ze dan best wel een beetje in de watten gelegd mogen worden, maar deze drie zien er uit alsof ze al weken niet meer fatsoenlijk gepoetst zijn en bovendien zijn ze allemaal behoorlijk schraal ...
Is dit normaal??

Afbeelding
Afbeelding

J0ortje_M

Re: paardentram, fjordjes zien er slecht uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 09:05

ze zien er idd wat iel uit ja.!
vooral die linker loopt er nou niet echt roosenkluerig uit..:(
en idd een poetsbeurt mogen ze wel hebben ja!
normaal horen er stevige jongens voor zo'n kar!

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 09:36

heb je toestemming om die foto's te plaatsen? Ik vind het nl niet erg netjes om zomaar een foto van iemand anders te plaatsen.
De fjordjes zien er idd niet super in conditie uit, die donkere vind ik nog enigsinds mee vallen. Ik denk dat je er ook een beetje raar tegen aan kijkt door de dikke vacht die ze nog hebben

Anita45

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 10:03

Iedere keer als ik langs het weiland van deze Fjorden rij krijg ik weer een triest gevoel. Er lopen er veel meer dan deze 2 en het is er allemaal niet geweldig.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 10:05

Bel dan de dierenbescherming. Laat hun ze dat uitzoeken. Alleen maar hier een foto plaatsen helpt ze ook niet hoor.
Ik vind ze zeker ook wat schraal hoor, van mij mag er wel wat aan. Die donkere vind ik wel erg mooi trouwens.... :+:

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 10:22

zomaar de dierenbescherming bellen zou ik ook niet doen. Je zou zelf kunnen gaan vragen waarom ze er uit zien zoals ze er uit zien. Als die man dan niet luisteren wil kan je altijd nog de db n schakelen..

toverpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 10:27

los van hoe de paardjes eruit zien (dat is niet zo makkelijk te zien van de voorkant) vind ik het tuig waarmee ze lopen er niet zo lekker uitzien. Die touwstrengen e.d. Vind ze ook niet zo monter uit de oogjes kijken..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 11:10

Ik denk dat een goede poetsbeurt en wat toiletteren een heleboel zou doen, maar de paardjes mogen idd wat meer op de ribben hebben.
Ook vind ik 1 Fjord voor bijv die huifkar die zo te zien vol mensen zit wat weinig....

marlous77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-09 13:20

karev schreef:
heb je toestemming om die foto's te plaatsen? Ik vind het nl niet erg netjes om zomaar een foto van iemand anders te plaatsen.

Ben ik eigenlijk wel met je eens. Ik heb dus, zoals je ziet, de mensen op de foto onherkenbaar gemaakt.

Groetjes Marlous

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 13:26

Kan de mensen anders nog steeds duidelijk zien hoor! Nog maar eens proberen er wat aan te doen zou ik zeggen. :D

leoensuzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 13:27

Ik heb het idee dat ze zeker wat meer op hun lijf mogen hebben. Het kan wel zo zijn, dat ze door die wintervacht er nog een beetje vreemd uitzien. Wil niet zeggen dat ze niet gepoetst zouden worden.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 13:31

ik denk dat het wat oudere paarden zijn

marlous77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-09 13:40

Anita45 schreef:
Iedere keer als ik langs het weiland van deze Fjorden rij krijg ik weer een triest gevoel. Er lopen er veel meer dan deze 2 en het is er allemaal niet geweldig.

Precies. Er lopen meer fjorden voor de kar en deze zijn er het trieste voorbeeld van. Daarom heb ik de foto's op bokt gezet, omdat ik er graag even aandacht voor wil.

Ik vind het eerlijk gezegd moeilijk wat voor soort actie ik zou moeten ondernemen. Ik heb wel overwogen om de man aan te spreken, maar realiseerde me toen ook dat ik hem in een benarde positie zou brengen als ik hem aanspreek terwijl er allemaal mensen omheen staan die een ritje willen maken.
Of de dierenbescherming hier iets mee doet? Geen idee, ik zal toch niet de enige zijn die is opgevallen dat er beter voor deze fjorden gezorgd moet worden? Waarom is er niet al eerder iets aan gedaan, de paardentram loopt al jaren door Orvelte.
Ik wil best iets doen, maar weet niet goed wat. Vandaar dit topic, misschien hebben jullie wel goede ideeen.

marlous77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-09 13:42

femke27 schreef:
Kan de mensen anders nog steeds duidelijk zien hoor! Nog maar eens proberen er wat aan te doen zou ik zeggen. :D

Nee hoor, zo is het goed. Zware criminelen doen ze alleen maar een zwart balkje voor en ik heb nu hele hoofden weggepoetst :D

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 13:47

Ben er een tijdje terug ook geweest.
Het viel me toen ook op.
Slechte hoeven en heel slecht tuig waarvan ze kale plekken krijgen op de huid.
Heel sneu...

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 13:53

En niemand die eropaf stapt? Die beestjes hebben hier niets aan, eerst de eigenaren aanspreken en dan zo nodig de Db. Die beestje lopen met slecht tuig rond en zitten duidelijk niet lekker in 't vel.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 13:54

Ziet er niet echt goed doorvoed uit en die ogen, straalt niks uit alleen maar doods, die mogen inderdaad gepoetst worden enzo.

Maar ja het geld he, zo min mogelijk tijd in steken en zoveel mogelijk geld vangen.

Gelukkig had ik het anders meegemaakt, ooit huurden we een huifkar en een fjord voor een paar uurtjes, en die fjorden zagen er heel goed uit, doorvoed en verzorgd en we moesten verplicht pauze houden om het te laten grazen, echt toppie, dat was ergens in de buurt van Denekamp, weet niet precies meer waar het was, ht is dan ook 15 jaar geleden he, heb er nog fotos van liggen, een heel verschil met wat ik hier nu zie.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 13:55

marlous77 schreef:
femke27 schreef:

Nee hoor, zo is het goed. Zware criminelen doen ze alleen maar een zwart balkje voor en ik heb nu hele hoofden weggepoetst :D

Ja, zo is het beter. Anders krijg je dr alleen maar problemen mee joh. :D

SunnyBL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 14:01

Zie ik nou ook (stro)touwtjes als waar ze de kar mee trekken?? :? (ff geen idee hoe het het ben niet thuis in de menwereld). Dat is nog levensgevaarlijk ook!

Vind ze er erg slecht uitzien. En dan dat tuig? Lijkt ook wel of de bitten veels te strak in de mond zitten.

Wordt hier niet vrolijk van |(

Wat kan je er aan doen? Misschien de eigenaar een keer aanspreken wanneer hij alleen is? Al vraag ik me af of dit erg veel zin heeft.. En anders misschien toch maar de dierenbescherming inlichten. Beetje grote stap gelijk, maar lijkt me in dit geval geen overbodige luxe...
Laatst bijgewerkt door SunnyBL op 16-05-09 14:04, in het totaal 1 keer bewerkt

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 14:03

Ik vind eerlijk gezegd niet dat je er veel van kunt zien op de foto.

Heb je geen andere foto's.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 14:05

Ik zal heel bokt wel over me heen krijgen, maar ik vind het best een beetje meevallen.
Nee het zijn geen op en top gepimpte paarden, maar zo op de foto zien de hoeven er wel goed uit.
Het tuig is ouderwets, maar gewoon functioneel, met touwstrengen is helemaal niets mis

Ze zouden misschien iets voller mogen, maar menig fjord is gewoon veel te vet.
En vet zit ze meer in de weg, daar hebben ze meer last van!

Wat betreft het gewicht van de huifkar, het zwaarste is het in beweging brengen, door de dikke luchtwielen loopt het daarna een stuk makkelijker. Daarnaast is het simpel stap werk dat de meeste huifkar paarden doen (deze ook lijkt me zo).

Al met al een beetje overtrokken en behoorlijk penny om gelijk van 'zielige lieve fjordjes' te spreken.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 14:07

Ben het met je eens hoor, manie! :j

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 14:12

Ergens heb je wel gelijk Manie maar anderzijds vind ik dat paarden die dit werk doen best wat voller mogen zijn.
Ook vind ik de uitdrukking in hun gezicht er slecht uitzien evenals het tuig.

marlous77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-09 14:19

manie schreef:
Ik zal heel bokt wel over me heen krijgen, maar ik vind het best een beetje meevallen.

Al met al een beetje overtrokken en behoorlijk penny om gelijk van 'zielige lieve fjordjes' te spreken.

Waarom zou je heel bokt over je heen krijgen? Ik neem aan dat je hier toch wel gewoon je mening mag geven?
Ik stel de vraag; 'Is dit normaal?' En jij vindt dus van wel.
Ik heb het overigens niet gehad over zielig hoor, dus ik ben niet zo 'penny' als je denkt. Fjorden zijn uitermate geschikt om zwaar werk te verrichten en ik sta er echt niet meteen bij van 'agossie, kijk nou' als ik een paar paarden voor de kar zie lopen. Maar deze zien er gewoon niet goed uit. Het is jammer dat ik geen foto van opzij van ze heb, maar als je naar de foto kijkt waar ze met z'n tweeen voor lopen, kun je bij de lichte fjord die links op de foto staat, duidelijk zijn uitstekende heup zien. En inderdaad, teveel vet zit in de weg, maar dit is wel erg schraal en een beetje reserve is wel noodzakelijk.

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 15:17

schrijf die man eens entjes een brief, als iemand beschuldigend op mij af zou komen zou ik m snel wegsturen, maar vaak komen geschreven boodschappen iets beter over, misschien kan je aanbieden om ze s te toiletteren oid? niet altijd van het slechtste uitgaan, nee super zien ze r niet uit, maar heb wel eens schrijnendere gevallen gezien.

wel goede actie van je dat je r iets mee wilt doen!