Carambole: info, nakomelingen, mening

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Karennnn

Carambole: info, nakomelingen, mening

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 18:45

Omdat het verrichtingsrapport van Carambole erg positief was en hij ook leuke prestaties neerzet zoek ik info, nakomelingen en meningen van bokkers over deze hengst ;)

Hij lijkt het ook goed te doen in de sport en ik heb nog maar weinig weet van nakomelingen van hem.

Wat vind je positief/negatief aan hem en wat denk je dat hij kan bijbrengen/nodig heeft bij een merrie.

Afbeelding

hengstenstations:
http://www.watermolen.net/projectdetails.aspx?id=54#/UserFiles/file/hoofdsite(1).JPG
http://www.gerarduspost.nl//index.php?option=com_content&task=view&id=30&Itemid=56

50 dagen onderzoek:
http://www.kwpn.nl/uploads/File/Carambole.pdf

sportfokker

Re: Carambole: info, nakomelingen, mening

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 21:18

We hebben drie veulens op de show gezien van hem. Hij heeft een merrie met ras nodig, dan krijg je een mooi veulen.

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 08:29

sportfokker schreef:
We hebben drie veulens op de show gezien van hem. Hij heeft een merrie met ras nodig, dan krijg je een mooi veulen.

En wat vind je van zijn kwaliteiten als springpaard?

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 21:32

top.

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 08:33

mooi samengevat! ;) Zijn er mensen met veulens van hem, of die al veulens gezien hebben? En hoe zijn deze?

katrienh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 08:40

*volgt ook even*

Kvind het ook een interessante hengst, zeker vanwege het Concerto II-bloed :9 :9

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 10:18

Ja inderdaad, en vind hem ook zo 'gemakkelijk' springen.
Maar er lijken me toch maar weinig nakomelingen van te zijn uit zijn eerste jaargang. Heb er nog maar 1 gevonden op bokt. Ook op paardenfokken maar 1tje geregistreerd (en dat is die denk ik van op bokt.)
Bovendien kent een kennis van ons behoorlijk wat hengstenhouders en ruiters e.d. en ik dacht dat het Cleeren was die zei: goede hengst MAAR...
Nu wist die kennis alleen niet meer welke 'maar' er achter kwam :+ :Y)
Ben ik aant proberen uit te vissen :o

ladydarkness

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 19:57

we hebben twee merries drachtig en dekken er dit jaar een heleboel merries mee.

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 20:28

ladydarkness schreef:

Op welke merries heb jij de hengst gezet? Heeft hij bloed nodig, of eerder koel?
en om welke reden dekken jullie er er zo veel mee? (talent, karakter ...)

ladydarkness

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 18:10

Karennnn schreef:
ladydarkness schreef:

Op welke merries heb jij de hengst gezet? Heeft hij bloed nodig, of eerder koel?
en om welke reden dekken jullie er er zo veel mee? (talent, karakter ...)

We krijgen over een paar weken twee veulens van twee bloederige merries. Maar we gaan dit jaar ook de grotere grove merries door Carambole laten dekken. Het zijn allemaal merries uit de Holsteiner merrielijn 1907. Ik heb nog geen nakomelingen van hem gezien dus ik weet niet bij wat soort merries hij het beste past, we gaan het zien dit jaar en volgend jaar. We hebben voor hem gekozen omdat we weer richting het Duitse bloed willen. Daarnaast vind ik de afstamming van Carambole super interessant. Bovendien denk ik dat hij het beste jonge springpaard in Nederland is momenteel en dat hij de top kan halen.

lovekira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 18:14

Ze (mensen van de watermolen) hebben hem bij ons aanbevolen op onze wat luie en iets zwaardere merrie. We zijn ook bij hem gaan kijken en waarschijnlijk gaan we er volgend jaar mee dekken.

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 12:23

Carambole is een erg interessante hengst, dit najaar ga ik zeker naar de afstammelingenkeuring. Zijn volle broer is dit jaar in Holstein op de keuring geweest. Die had beslist niet de kwaliteit van Carambole. Het was een heel eenvoudige hengst. Het geeft aan dat zijn moeder wat wisselende produkten geeft. Een fokvaste merrie is dus een aanbeveling voor deze hengst, een merrie dus die haar eigen ras en type doorgeeft.

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 19:37

sportfokker schreef:
Carambole is een erg interessante hengst, dit najaar ga ik zeker naar de afstammelingenkeuring. Zijn volle broer is dit jaar in Holstein op de keuring geweest. Die had beslist niet de kwaliteit van Carambole. Het was een heel eenvoudige hengst. Het geeft aan dat zijn moeder wat wisselende produkten geeft. Een fokvaste merrie is dus een aanbeveling voor deze hengst, een merrie dus die haar eigen ras en type doorgeeft.

Ja die had ik ook al gezien, vond hem ook maar niets!
Ik vind carambole eigenlijk ook best al duur voor zo'n jonge hengst: 1000 excl
Als je Adorado hier tegenover zet, puur gericht op kwaliteit van de hengst, wie vind je dan het meest talentvol? (misschien wat moeilijk te vergelijken... maar ik ben een eeuwige twijfelaar en ben nog niet tussen die keuze uit :D )

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 20:51

Ik heb Adorado eens even opgezocht en naar mijn mening heeft hij weer heel andere eigenschappen als Carambole; Hij springt op zijn vermogen, maar met weinig techniek. Hij heeft die Corrado neiging om een beetje te stieren. Succesvol is hij natuurlijk wel.

Carambole heeft een betere techniek, hij springt mooi opwaarts. De vraag is wat je wilt toevoegen ?
Carambole heeft dit jaar zijn eerste jaargang, dus dat er nog niet veel nakomelingen zijn, klopt.

Libbylib

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 21:51

wat vind jij dan verkeerd aan die techniek van Adorado ..dat paard springt erg ruig maar economisch..maakt geen gat in de bodem bij de landing en landt niet met de kop eerst .De hengst heeft bovendien een topinstelling en dat kan je heel makkelijk zien want er zit maar een amateur bovenop .Accorado is een tophengst die hele makkelijk te rijden nakomelingen geeft met een topinstelling:Adorado , Accantus ,Abke en Singapore zijn qua rijderij voorbeelden voor de springsport
Afbeelding
maar het zijn 2 totaal verschillende hengsten ..Carambole heeft ook nog een keer een topruiter erop , beest is super afgericht ..veel vermogen , makkelijk te rijden ..maar ik vind zelf de "povere " moederlijn een punt om het voorlopig nog niet te doen ..erst even afwachten of de nakomelingen het straks ook zo goed doen
dekgeld is hetzelfde maar voorlopig heeft de schimmel een streepje voor

ladydarkness

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 11:18

Carambole gebruikt zijn rug en Adorado niet. Dat zal het voor Adorado lastig maken in het hogere werk. Maar we zullen eerst moeten kijken hoe de nakomelingen het doen. Over enkele weken komt het eerste Carambole veulen bij ons.

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 11:35

ladydarkness schreef:
Carambole gebruikt zijn rug en Adorado niet. Dat zal het voor Adorado lastig maken in het hogere werk. Maar we zullen eerst moeten kijken hoe de nakomelingen het doen. Over enkele weken komt het eerste Carambole veulen bij ons.

Dat zou ik niet durven zeggen hoor! Adorado gebruikt zijn rug echt wel! Hij houdt zijn hoofd echter op relatief hoge afstand op de sprong. Ik vind de wisselende moederlijn van Carambole ook zeker iets om rekening mee te houden. Heb trouwens nog eens nagevraagd bij kennis die Cleeren kende en die zei Carambole: fijne hengst, maar volle broer is niet de helft waard, daarom eerst wat afwachten in fokkerij..

Libbylib

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 12:20

ladydarkness schreef:

nou das nieuw dat ie zijn rug niet gebruikt ..
trouwens een groot verschil over "ruggebruik " is de hoogte van de hindernissen ..de ene springt een hindernis van 1.40 , de andere over 1m
als je ziet hoe al deze toppers springen op 1.60 niveau dan vraag ik me af hoe een goed pard eigenlijk hoort te springen ..zet Adorado maar gerust in dat rijtje ;)
Cumano
Afbeelding
Shutterfly
Afbeelding
Hickstead
Afbeelding
Sandro boy
Afbeelding
Berlin
Afbeelding
Itot du chateau
Afbeelding
Cornet obolensky
Afbeelding
Goldfever
Afbeelding
Ever Mury marais
Afbeelding
Authentic
Afbeelding
Gitania
Afbeelding
er was er ééntje ooit met extreem "ruggebruik" boven de srong ..moet je kijken naar zijn hoofd ..als ie land komt ie eerst met het hoofd en dan pas de benen :+ ..hoelang heeft ie meegedraaid ..1 jaartje ?
Afbeelding
Flipper d'elle

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 15:23

Libbylib schreef:
ladydarkness schreef:

nou das nieuw dat ie zijn rug niet gebruikt ..
trouwens een groot verschil over "ruggebruik " is de hoogte van de hindernissen ..de ene springt een hindernis van 1.40 , de andere over 1m
als je ziet hoe al deze toppers springen op 1.60 niveau dan vraag ik me af hoe een goed pard eigenlijk hoort te springen ..zet Adorado maar gerust in dat rijtje ;)
Cumano
Afbeelding
Shutterfly
Afbeelding
Hickstead
Afbeelding
Sandro boy
Afbeelding
Berlin
Afbeelding
Itot du chateau
Afbeelding
Cornet obolensky
Afbeelding
Goldfever
Afbeelding
Ever Mury marais
Afbeelding
Authentic
Afbeelding
Gitania
Afbeelding
er was er ééntje ooit met extreem "ruggebruik" boven de srong ..moet je kijken naar zijn hoofd ..als ie land komt ie eerst met het hoofd en dan pas de benen :+ ..hoelang heeft ie meegedraaid ..1 jaartje ?
Afbeelding
Flipper d'elle

Niets aan toe te voegen !! :o

HermanR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 18:03

sportfokker schreef:

De moederlijn van Carambole is ook niet heel fantastisch hé. Maar ik vind het een super gave hengst :)

*Hm, mijn antwoord is overbodig :D

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 18:39

HermanR schreef:
sportfokker schreef:

De moederlijn van Carambole is ook niet heel fantastisch hé. Maar ik vind het een super gave hengst :)

*Hm, mijn antwoord is overbodig :D

:D
Maar ik ga wel met je akkoord.. Vind carambole op zich echt een super leuke hengst, maar de moederlijn spreekt niet zo zeer aan! Ik ga daarom ook een paar jaartjes afwachten denk ik, vraagprijs ligt naar mijn mening ook ''te'' hoog. (als ik vergelijk met adorado en wat die presteert en hoe hij mooie veulens fokt!)

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 22:40

De reden dat ik het ruggebruik van Carambole zo waardeer, is dat het samengaat met "van de paal springen", "terugspringen", hoe je het ook wilt noemen. Het is een klassieke manier van springen en die manieren zijn erfelijk. Cassini sprong zelf ook enorm in de manieren.
Zo'n klassieke manier van springen is voor een paard de eenvoudigste manier om een hindernis te overwinnen. Hij beschrijft een parabool over de hindernis. Alleen een echt atletisch paard is hier toe in staat. Uiteraard zijn er meerdere manieren om er overheen te komen en uiteindelijk bepalen heel veel factoren of een paard succesvol is of niet. En andersom is een afwijkende manier van springen ook geen garantie voor succes!

marije1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 09:00

Mijn instructrice heeft een veulen van Carambole en is daar erg tevreden over. Heb hem zelf nog niet gezien en helaas ook geen foto.

ladydarkness

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 10:35

Onze eerste Carambole veulen is afgelopen dinsdag geboren. Een bloedmooie merrie.

Trouwens, dat er over de moederlijn van Carambole niet veel te vinden is op paardenfokken.nl, is natuurlijk niet heel gek. Heeft iemand zich al verdiept in alles wat daar over bekend is in Holstein zelf?

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-09 12:41

ladydarkness schreef:
Onze eerste Carambole veulen is afgelopen dinsdag geboren. Een bloedmooie merrie.

Trouwens, dat er over de moederlijn van Carambole niet veel te vinden is op paardenfokken.nl, is natuurlijk niet heel gek. Heeft iemand zich al verdiept in alles wat daar over bekend is in Holstein zelf?

We hadden het niet over de nakomelinge op paardenfokken, maar de ietwat wisselvalligheid die carambole's moeder geeft (zie volle broer). Wat super leuk, van het veulen!
Als je een foto' hebt moet je die zeker plaatse ;)