[H][wb]Welke brave hengst voor mijn Amulet/Saros merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sj33k

[H][wb]Welke brave hengst voor mijn Amulet/Saros merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 10:45

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hallo,

Ik ben nieuw hier op het forum, met mijn eerste post.

Ik ben van plan mijn merrie van Amulet/Saros (en Heidelberg) dit jaar te laten dekken. Aangezien de merrie een echte merrie is maar ook schrikkerig kan zijn, zoek ik met name een hele brave hengst. Ik lees in jullie forumposts over Uphill, Oscar, Zjengis Khan; zou dat een goede keuze zijn?

Als de foto's niet duidelijk genoeg zijn dan maak ik z.s.m. nieuwe foto's

Verder zou de hengst een (te) steil achterbeen en een (te) korte hals van de merrie moeten oplossen/verbeteren. Maar het karakter is het allerbelangrijkste. De merrie heeft een aantal jaren geleden een veulen gehad van Orame maar dat paard kan in bepaalde situaties (moéten met rijden, hoefsmit, dierenarts) onbetrouwbaar zijn, is met rijden en op stal verder heel braaf. Dit onbetrouwbare gedrag vertoont de merrie niet. Weten jullie meer te vertellen over Orame of over Amulet en/of Saros. Ik probeer te achterhalen of het negatieve gedrag bij de merrie vandaan komt of toch misschien van Orame?

Alvast bedankt voor jullie reactie(s)!

Jacqueline
Laatst bijgewerkt door gomir op 13-05-09 22:39, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tags + foto's onder elkaar gezet ivm paginabreedte

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 20:34

k kan Warkant van Gestelhof aanraden. die geeft grootramige veulens met superkarakter. Maar aangezien je Saros in je stamboek hebt krijg je wel kleine inteelt. Anders zou k Thunder v Zuuthoeve aanraden. Die geeft veulens met cool karakter en verbetert wel achterhand.
Laatst bijgewerkt door gomir op 13-05-09 22:38, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: quote met foto's verwijderd

sj33k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 21:27

Hoi Dakario,

Bedankt voor je reactie! Mooi paard Thunder v Zuuthoeve, maar hij heeft ook Farn in zijn afstamming.

Ik zou ook wel meer bij de dressuurhengsten willen blijven aangezien ik alleen dressuurmatig rij. Heeft iemand nog een suggestie? en/of informatie over gedrag van Amulet, Saros of Orame?

Hoe staan jullie tegenover dekken door een Andalusiër of Frederiksborger?

Groet, Jacqueline

moravita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 23:37

Ik ben helemaal voor de Frederiksborger :D Waarom kom je niet een keertje bij ons kijken? Dan kun je de 4 dekhengsten in levende lijve zien en kunnen we je alles vertellen over het ras.

Succes in ieder geval met je keuze!

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 10:43

sj33k schreef:
Hoi Dakario,

Bedankt voor je reactie! Mooi paard Thunder v Zuuthoeve, maar hij heeft ook Farn in zijn afstamming.

Ik zou ook wel meer bij de dressuurhengsten willen blijven aangezien ik alleen dressuurmatig rij. Heeft iemand nog een suggestie? en/of informatie over gedrag van Amulet, Saros of Orame?

Hoe staan jullie tegenover dekken door een Andalusiër of Frederiksborger?

Groet, Jacqueline

Saros geeft voornamelijk rustige paarden die werkwillig zijn.

hier oramé gekopieerd van Keros nv:
Oramé 1996 stm.1.70m - KWPN
Vader en beide grootvaders hebben internationaal gesprongen.

Een afstamming van het allerbeste prestatie bloed met fokhengsten als Cor de la Bryere, Capitol, Caletto II, Ramiro, Alme en de aanstormende crack Indoctro.

Het verhaal van zijn vader Indoctro hebt U al in de folder kunnen lezen en Orame zijn moeder Iramee is een elite merrie en kreeg een goed moederrapport en is net als ,Ratina Z, een Ramiro x Alme dochter. Naast Ratina Z staan de hengsten Ramiro en Alme garant voor nog meer toppers als Rinetou Z, Jalisco, Galoubet, Renate La Silla, Robin Z, etc.

Orame werd als 3 jarige kampioen van de hengstenkeuring in Den Bosch, en is een hengst met veel uitstraling, kwaliteit en goede gangen.

Ook werd Orame verrichtingskampioen met hoge cijfers voor de basisgangen en de springonderdelen. Orame lijkt dan ook een echte allrounder en kreeg een zeer goed verrichtingsrapport, waarin staat dat hij ruim voldoende aanleg als dressuurpaard heeft en veel aanlag als springpaard en dat Orame springt met veel afdruk, goede techniek, veel vermogen en voorzichtig is.

Orame is de eerste hengst die hengstenkeuring en verrichtingskampioen werd!In de hengstencompetitie heeft Orame zeer goed gepresteerd, werd meerdere malen hooggeplaatst.

Orame, de kampioen ..die alles in huis heeft, beste afstamming, goed exterieur en geweldige verrichtingen

van amulet heb ik niet veel van gehoord.

van Frederiksborger heb ik hen nooit in echt gezien. andalusiers wel maar die zullen wel bouw iets verfijnen en achterhand sterk maken maar ik heb nog nooit een veulen gezien uit kruising van andalusiers met warmbloed rijpaard. het is wel gokken waard.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 11:24

voor een geweldig karakter is er maar 1: maestro, de jaarlingen die wij op het werk hebben (9) zijn allen al zadelmak :D (klein meisje kan er zo opgaan zitten)
ze zijn zeer makkelijk en nuchter en meewerkend, ik heb er vorrige week ook een veulen van gekregen uit mijn rhodium merrie
een heeel makkelijk lief beestje, m n vader kan zo een halstertje omdoen zonder dat hij een pas wegzet.
en voetjes geven zonder halstertje is ook geen probleem.

ik weet dat er nu weer mensen gaan zeiken van ooo komt zij weer met der maestro maar sorry hier kunnen jullie absoluut niet omheen!!! zijn karakter IS gewoon geweldig! tsja.. :o haha

sportfokker

Re: [H][wb]Welke brave hengst voor mijn Amulet/Saros merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 11:41

\Amulet en Saros gaven geen van beiden erg brave paarden en van Orame kunnen ze ook behoorlijk lomp zijn, dus ik snap je verhaal wel! Maestro kan met zijn Contango karakter inderdaad een optie zijn. Je moet er wel een moderne merrie voor hebben.
Een KWPNer dekken met een Frederiksborger is natuurlijk kolder. Dan kun je net zo goed een Fries nemen of nog eerder een goedkope NRPSer.

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 15:10

Rubiquil geeft goede karakters kan ook niet anders met Rubinstein en Roemer in je pedigree ;-)

sj33k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 21:36

Hallo Rhea, Sportfokker, essiesilly, Dakario, Moravita en alle andere bokkers,

Bedankt voor jullie reacties. Ik ga zo gelijk googlen op de hengstennamen die jullie noemen.

Groet, Jacqueline

ps.
klaar met googlen en Wauw!, ik heb heb Maestro gezien en ben verliefd.... +:)+

Sandravm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 16:30

Dakario schreef:
k kan Warkant van Gestelhof aanraden. die geeft grootramige veulens met superkarakter. Maar aangezien je Saros in je stamboek hebt krijg je wel kleine inteelt. Anders zou k Thunder v Zuuthoeve aanraden. Die geeft veulens met cool karakter en verbetert wel achterhand.

Er is geen band tussen Warkant en Saros van't Gestelhof. Beide behoren tot dezelfde hengstenhouder, maar daar blijft het bij. Warkant is wel verwant met Turbo. Over het Gestelhof kan ik alleen maar met lof spreken. Ik heb nu een veulen van ongeveer een maand oud van Warkant. Een heel mooi gebouwd veulen met voldoende front, grote en mooie gangen. Daarnaast heel lief en vriendelijk veulen. Een beetje bijterig, maar ja, wat wil je anders van een hengstje.

Spijkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 21:00

Sandravm schreef:
Dakario schreef:

Er is geen band tussen Warkant en Saros van't Gestelhof. Beide behoren tot dezelfde hengstenhouder, maar daar blijft het bij. Warkant is wel verwant met Turbo. Over het Gestelhof kan ik alleen maar met lof spreken. Ik heb nu een veulen van ongeveer een maand oud van Warkant. Een heel mooi gebouwd veulen met voldoende front, grote en mooie gangen. Daarnaast heel lief en vriendelijk veulen. Een beetje bijterig, maar ja, wat wil je anders van een hengstje.

Ik denk eigenlijk niet dat ze het hier hebben over Saros van 't gestelhof maar over een andere ( oudere ) Saros welke bij het KWPN goedgekeurd was. ;)

NadjaHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 17:35

sportfokker schreef:
\Amulet en Saros gaven geen van beiden erg brave paarden en van Orame kunnen ze ook behoorlijk lomp zijn, dus ik snap je verhaal wel! Maestro kan met zijn Contango karakter inderdaad een optie zijn. Je moet er wel een moderne merrie voor hebben.
Een KWPNer dekken met een Frederiksborger is natuurlijk kolder. Dan kun je net zo goed een Fries nemen of nog eerder een goedkope NRPSer.

Dat is wel een beetje erg kort door de bocht.... Als je kijkt wat TS wil, namelijk een rustige betrouwbare hengst, zou de Frederiksborger een hele goede optie kunnen zijn. Uit ervaring weet ik dat het hele lieve, betrouwbare paarden zijn die heel erg graag voor je willen werken. Ook in de sport denk ik niet dat je een slecht figuur zou slaan, integendeel juist!

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 19:15

ja maar waarom ver zoeken als je het ook dichtbij kan krijgen? ;)

NadjaHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 17:06

Bedoel je in Denemarken? Stal Moravita in Coevorden, Drenthe (zie www.moravita.com) heeft 4 Frederiksborger dekhengsten...... Weet niet waar TS woont, maar dat lijkt me toch wel redelijk te doen??

Als ik voor de keuze stond zou ik de Frederiksborger 100% zeker weten in overweging nemen!

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 17:13

maar ik bedoel meer, waarom dat ras en niet gewoon bij het kwpn blijven... (aangezien daar ook echt wel wat brave hengsten rond lopen hoor;)) en MOCHT je het veulen willen verkopen raak je zo n frederiksborger aan de straatstenen niet kwijt.. of stel jij je al beschikbaar?;) ik ben het eigenlijk wel met sportfokker eens, dan kan je net zo goed een fries ofzo erop zetten ofzo... en in de ts haar eerste post vroeg ze ook naar kwpn hengsten vandaar dat wij daar een beetje vanuit gaan/gingen.. maar ze is nergens meer te bekennen?

NadjaHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 07:56

Klopt, maar ergens tussenin vraagt ze naar standpunten over fokken met een Frederiksborger of Andalusiër ;) En natuurlijk kun je ook gewoon bij het kwpn blijven. Maar aangezien ts zelf de vraag stelde neem ik aan dat ze ook een beetje breder aan het kijken is. En toch vindt ik dat je het niet kan vergelijken met fokken met een fries.... Dat is kwa bouw, gangenpatroon enzovoort een compleet ander ras als de kwpn'er of de Frederiksborger.

moravita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 12:02

Ik kan me voorstellen dat het voor velen logischer is om met een KWPN er te dekken! Ik reageerde inderdaad daar het woord Frederiksborger viel ;) En wat de veulens betreft; wij hebben een wachtlijst met mensen die een raszuiver frederiksborger veulen willen... Daarnaast worden dit jaar de eerste KWPN ers gedekt (krijgen KWPN A register papier) en hebben we in Denemarken meerdere kruisingen met Deense warmbloeden gezien die zeer veelbelovend waren.

Maar nogmaals; Als je graag een KWPN hengst wilt in verband met vol papier, logisch!! Het was gewoon een voorstel op een vraag. :D

ainty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 15:46

kijk eens naar Wonderboy!!

gr en succes met je keuze te maken.

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 17:58

lorvxy schreef:
Klopt, maar ergens tussenin vraagt ze naar standpunten over fokken met een Frederiksborger of Andalusiër ;) En natuurlijk kun je ook gewoon bij het kwpn blijven. Maar aangezien ts zelf de vraag stelde neem ik aan dat ze ook een beetje breder aan het kijken is. En toch vindt ik dat je het niet kan vergelijken met fokken met een fries.... Dat is kwa bouw, gangenpatroon enzovoort een compleet ander ras als de kwpn'er of de Frederiksborger.

De keuze voor een KWPN er is natuurlijk heel logisch. En er zijn meer dan genoeg brave en goede hengsten.

Maar om nou te zeggen dat het bijzonder dom zou zijn een kwpn met een Frederiksborger te kruizen is wel heel kort door de bocht.
Dit ras vergelijken met een Fries is nog korter door de bocht. (je vergelijkt een labrador toch ook niet met een golden retriever?) omdat zowel Frederiksborger als Fries een barok paard is, wil nog niet zeggen dat ze dezelfde eigenschappen hebben.

Frederiksborgers zijn zeer veelzijdig inzetbaar (ze kunnen fijn dressuren, springen goed en voor de kar lopen ze ook geweldig.) daarnaast zijn ze braaf en werkwillig.
Ze passen bijvoorbeeld heel goed bij Gelderse paarden, en ook voor KWPNers kunnen ze best punten verbeteren.

Misschien is dit off topic maar ik kan het niet laten om voor mijn favoriete ras op te komen.

TS ik wens je heel veel succes bij het vinden van een geschikte hengst voor jouw merrie!
Gaat vast lukken en hoop dat je een geweldig veulentje gaat krijgen.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 17:12

kaotictjinta schreef:
lorvxy schreef:

(je vergelijkt een labrador toch ook niet met een golden retriever?)

nee maar je kruist ze toch ook niet,.....? je wilt een ras zo zuiver mogelijk houden, als je een ander ras wilt dan moet je er zo 1 kopen of een haflo ofzo maar de ts haar paard heeft een mooie bloedlijn die je toch niet zomaar weg wilt gooien...:S nee sorry ik vind t wel een domme keuze en dan vind je me maar kort door de bocht..

sj33k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-09 21:49

Hallo ( *D daar was ik weer essiesilly) allemaal,

Interesante discussie is het aan het worden om wel of niet te kruisen met een Frederiksborger.

Inmiddels heb ik vandaag mijn merrie hengstig gespoten, want tijdens de vorige hengstigheid is ze 3 x gescand en bleef het beeld steeds hetzelfde; follikels die niet groeiden. Wellicht omdat ze al 16 is, of enigszins van slag omdat ze van stal is veranderd.
In ieder geval heb ik gekozen voor de kwpn-er Maestro, maar de Frederiksborger blijft in mijn hoofd hangen. Zeker na het lezen van meerdere van jullie positieve reacties op dit idee.

Groet, sj33k

PS. kaotictjinta bedankt voor je succeswens, ik hoop ook zo ontzettend dat mijn merrie drachtig zal kunnen worden en mijn allergrootste droom bewaarheid zal worden!!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 21:54

Als je de charter eens doorleest en ziet welke info je eigenlijk zou moeten geven voor een zo goed mogelijk advies: [EHK] Welkom op [EHK] Exterieur en Hengstenkeuze zou dat al enorm schillen.
Als je halve info en foto's geeft kun je ook halfbakken adviezen verwachten. Een Frederiksborger eropzetten is er daar één van.

moravita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 22:08

Mag ik nog een keertje reageren ;)

En absoluut niet om de Frederiksborger te promoten maar een klein puntje op de reacties... Natuurlijk wil je elk ras zo zuiver mogelijk houden. Soms is het echter zo dat een ras nog maar zo klein geworden is (lees zeldzaam) dat het gewoonweg onmogelijk is om alleen maar zuiver te fokken. Daardoor zul je teveel inteelt kunnen krijgen. Dit is de reden waarom wij zelf heel voorzichtig soms een ander ras dan frederiksborger kruisen met een van onze paarden. Verstandig? Tja moeilijke discussie. Maar om een ras gezond en intact te houden heb je niet altijd veel keuze. Zo hebben we van verschillende uitgekozen KWPN merries al aangeboden het veulen dat volgend jaar geboren moet worden te kopen. Wij zijn er van overtuigd dat dit goede sportpaarden zullen worden.

Zelf hebben wij enkele jaren geleden een Lipizzanermerrie laten dekken door een Frederiksborger (Lipizzanerhengst Pluto is van oorsprong een wit geboren Frederiksborger dus deze keus is natuurlijk iets meer voor de hand liggend)
Hieruit hebben we het geluk gehad nu drie jaar achtereen merries gekregen te hebben. Deze merries woirden in de komende generaties alleen nog door raszuivere Frederiksborgerhengsten gedekt.

Nogmaals. Niet om het ras te promoten, maar alleen om uit te leggen dat we niet lukraak Goldenretrievers, jack russels en poedels voor de lol kruisen :D

Ik hoop echt voor TS dat het lukt en wens haar een prachtig gezond veulen!!!

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 08:39

sj33k schreef:
Hallo ( *D daar was ik weer essiesilly) allemaal,

Interesante discussie is het aan het worden om wel of niet te kruisen met een Frederiksborger.

Inmiddels heb ik vandaag mijn merrie hengstig gespoten, want tijdens de vorige hengstigheid is ze 3 x gescand en bleef het beeld steeds hetzelfde; follikels die niet groeiden. Wellicht omdat ze al 16 is, of enigszins van slag omdat ze van stal is veranderd.
In ieder geval heb ik gekozen voor de kwpn-er Maestro, maar de Frederiksborger blijft in mijn hoofd hangen. Zeker na het lezen van meerdere van jullie positieve reacties op dit idee.

Groet, sj33k

PS. kaotictjinta bedankt voor je succeswens, ik hoop ook zo ontzettend dat mijn merrie drachtig zal kunnen worden en mijn allergrootste droom bewaarheid zal worden!!

*\o/* uiteraard goeie keus, je zult er geen spijt van krijgen!!! we gaan nu dekken, misschien wel voor jou merrie? ;) of komt ze hier heen? (belvedere) heel veel succes verder groetjes

sj33k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 10:37

Citaat:
uiteraard goeie keus, je zult er geen spijt van krijgen!!! we gaan nu dekken, misschien wel voor jou merrie? of komt ze hier heen? (belvedere) heel veel succes verder groetjes

Nee dat is (nog) niet voor mij. Mijn merrie wordt donderdagochtend gescand en hopelijk kan ik dan mijn bestelling doorgeven aan Twan!

Ik ben door jou op Maestro geattendeerd, heb de website van Belvedere bekeken, filmpjes op Youtube gezien en ben toen zo enthousiast geworden! Wat een prachtige hengst!

Citaat:
Nogmaals. Niet om het ras te promoten, maar alleen om uit te leggen dat we niet lukraak Goldenretrievers, jack russels en poedels voor de lol kruisen

Ik hoop echt voor TS dat het lukt en wens haar een prachtig gezond veulen!!!

Bedankt, voor je succeswens en wellicht dat ik in de toekomst toch eens contact opneem.

Groet, sj33k