Waarom hebben Trekpaarden sokken?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Waarom hebben Trekpaarden sokken?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 21:51

Zoals de titel al zegt; waarom hebben Trekpaarden (en Friezen en Tinkers enz.) zulke lange sokken. :=
Ik heb nou zelf al 2 jaar een Nederlands [ras] en weet nog steeds het antwoord niet. :P

Pr_BillyBoy

Re: Waarom hebben Trekpaarden sokken?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 21:53

hmmm daar vraag he toch wat zeg ! :P ..

mik2987

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 21:53

waarvoor precies weet ik ook niet,
het bied wel bescherming aan de kootholte... maar mijn haflinger heeft trouwens ook sokken.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 21:54

Ik denk toch ter bescherming tegen de kou. De wintervacht is ook veel dikker dan bij andere rassen.

Pr_BillyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 21:57

misschien wel omdat ze vroeg altijd voor het werk werden gebruikt de bredere paarden .
ik zou het echt niet weten ! :o

LuckyShot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 22:03

omdat ze anders koude voeten krijgen :+
haha nee grapje, maar zou het niet weten.
veel paarden hebben sokken. de een net meer dan de ander. denk ik genetisch bepaald? afhankelijk van de oorsprong van het ras?
geen flauw idee.

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 22:09

Officieel hoeven ze geen sokken aan het is gewoon grotendels traditioneel.

Ik geloof ook omdat trek paarden vroeger de belangrijke mensen per koets brachten ze ook nettjes versierd moesten zijn dit geval met de sokken aan.

Ander reden zou ik niet zo weten maar er is geen specifieke reden voor d esokken bij Trekpaarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 22:32

mathes schreef:
Ik denk toch ter bescherming tegen de kou. De wintervacht is ook veel dikker dan bij andere rassen.

Maar waarom heeft de Connemara dan geen sokken en de Tinker wel, terwijl ze wel uit hetzelfde land komen...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 22:35

Is daar niet op gefokt?

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 22:37

nee,

De sokken van het paard (als ze tenminste wat vet zijn) zorgen ervoor dat water dat van het been af druipt niet in de kootholte terecht komt. Als je de benen vaak wast werkt dat natuurlijk niet meer. Dan is dit haar alleen maar een last.
De haren rondom de kroonrand (overgang tussen hoef en been) mogen nooit weggeschoren worden. De kroonrand moet door de haren beschermd worden.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 22:45

mischien voor het gezicht ofzo? een (boere) paard met dunne beentjes ziet er ook niet uit, maar waarvoor het is ik weet het niet ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 22:48

Zij: Maar waarom hebben arabieren, Kwpn-ers en andere 'sokloze' paarden dat dan niet.

Edit: Vind het trouwens wel een goede theorie. :j

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 22:50

Eeeeeh, omdat de mijten dat leuk vinden denk ik ;-) ;-) ;-).
Waar moeten die arme beesten anders overwinteren he

Maar even serieus, ik weet het ook niet, ik denk omdat het er gewoon ingefokt is omdat mensen dat nu eenmaal mooi vinden.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 22:50

omdat die warm bloed zijn en (luxe) gefokt zijn, ik zie bij mijn paard nou niet echt van die dikke sokken en een snor zitten ofzo haha Pimp your horse :D :D

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 22:51

HannahFrouk schreef:
Eeeeeh, omdat de mijten dat leuk vinden denk ik ;-) ;-) ;-).
Waar moeten die arme beesten anders overwinteren he

Maar even serieus, ik weet het ook niet, ik denk omdat het er gewoon ingefokt is omdat mensen dat nu eenmaal mooi vinden.

ja maar hoe fokken ze dat er in of was er opeens een paard met veel sok en hebben ze ide ff laten dekken en daar zijn al die 1000000 paarden van? :D :o?

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 22:52

KoudbloedKim schreef:
Zij: Maar waarom hebben arabieren, Kwpn-ers en andere 'sokloze' paarden dat dan niet.

Edit: Vind het trouwens wel een goede theorie. :j

omdat arabieren niet in vochtige gebieden leefden? ;)

nolanlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 22:54

denk dat het gewoon natuurlijk bepaald is, net zoals een arabier veel ranker gebouwd is als een tinker,

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 22:57

voor zover ik geleerd heb waren de typen belgen ed de eerste sokken paarden gefokt
waarom bomen moesten uit de bossen gesleept worden en de sokken zouden bescherming biedden tegen doorn struiken ed
heel cru gezegd sokken zijn door luie mensen gefokt :p scheelde ze die benen bij houden)

lijkt mij ook een best aanemelijke optie
de andere rassen ??? voor de sier ???? :S

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 23:08

Ik vermoed dat het wel te maken heeft met waar een ras vandaan komt, en dan niet alleen het land want dat zegt nog weinig. Maar als een ras uit een natte en drassige en/ of koude omgeving komt kan ik me voorstellen dat sokken nuttig zijn ter bescherming, terwijl het in droge, warme gebieden alleen maar een last is en onnodig warmte vasthoudt. Dat zou een verklaring kunnen zijn voor dat koudbloeden vaak dikke sokken hebben en warmbloeden amper.

paardenboek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 23:18

die overdadige beharing aan de onderbenen noemen ze bij trekpaarden "het behang". Pas vanaf de tweede helft van de twintigste eeuw komt dit in de mode omdat het meer indruk zou maken bij keuringen en dergelijke. Het lijkt dan alsof de benen zwaarder zijn zijn en de hengst meer trekkracht bezit. Nadeel is wel dat dit het meest gevoelige punt is van het trekpaard. Een aandoening die vaak voorkomt is mok, huidirritatie aan het onderbeen. Lees meer hierover in mijn blog over trekpaarden op mijn hyves: http://paardenboekhandel.hyves.nl

paardenboek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 23:23

Omdat die (boeren)trekpaarden vroeger de hele winter in, vaak vieze, stallen stonden waren er vooral in Zeeland in het voorjaar speciale ritten over het strand om het behang schoon te spoelen. Op sommige plaatsen (Burgh-Haamstede, Noordwelle) schijnt dat nog steeds te zijn, het Straorijden.

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 23:28

Maar dat behang moet toch ergens ontstaan zijn ;) dat is er toch niet zomaar.

Volgens mij is het ook een genetisch iets wat bepaald is door de natuur/leefomstandig heden waar de dieren leefden.
Tinkers/trekpaarden/friezen zijn over het algemeen ook breder van zichzelf, en dat zit ook gewoon in het paard en is genetisch bepaald en door de leefomstandig heden (nu zijn wij wel weer extra logge of juist rankere dieren aan het fokken, maar van 'oorsprong' zijn ze wat logger en met veel behang. En het behang bied natuurlijk ook bescherming, en waarschijnlijk vooral tegen water. Wat dan ook weer best logisch zou zijn als je kijkt naar waar die paarden leefden vroeger.

_1Guusje1_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 23:33

Ik had een keer gehoord dat die lange sokken echt iets was van vroeger... omdat het die trekpaarden meestal ook wat breeder zijn, en van oorsprong vaak bedoeld zijn voor lange/zware tochten dan moesten wel alle spieren warm blijven dus hadden ze vooral bij de benen een dikkere vacht nodig...
Maar ik heb ook andere verhalen gehoord, volgensmij hebben veel mensen verschillende theorien

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 23:36

Lijkt me raar dat door de haren de spieren warm zouden blijven, want dan zouden ze juist erg heet worden volgens mij, en ik geloof dat het behang van een sober ras (tink ect) ook goed de warmte 'afdraagt'.

_1Guusje1_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 23:41

_Micha_ schreef:
Lijkt me raar dat door de haren de spieren warm zouden blijven, want dan zouden ze juist erg heet worden volgens mij, en ik geloof dat het behang van een sober ras (tink ect) ook goed de warmte 'afdraagt'.

Volgensmij klinkt het wel logisch, ik heb het over vroeger niet over nu,: Want als die paarden lange/zware tochten gaan maken, en het is koud, dan moeten de spieren toch ook warm blijven als ze weer verder willen!
Ik weet het ook niet allemaal precies de meningen zijn verdeeld...