Hoe leeft jouw Haflinger?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marique

Hoe leeft jouw Haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 22:42

hoi,

hoe leeft jou haf eigenlijk?
even die van mij:

-gaat iedere morgen op de wei
-heeft geen stal
-krijgt nu 1 kilo brok per dag (persoonlijk vind ik dat te weinig,
maar dat regel ik zelf niet.. verder mag ik hier niet over spreken)
-krijgt dus 2x per dag voer
-krijgt nu nog 's avonds wat hooi (en in de winter ook, maar in de zomer niet)
-gaat 's avonds weer op het zand.
Laatst bijgewerkt door Leo op 04-05-09 11:24, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast

Lyonesse

Re: leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 23:01

Mijn haf staat van april tot oktober 24 uur per dag op de wei zonder bijvoeding. In de winter staat ze alleen s nachts binnen en krijgt ze een halve kilo brok per dag en 3 keer hooi.

marique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 23:04

ok.

Anoniem

Re: leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 08:57

Mijn haf staat overdag buiten , snachts op stal.
Traint 5/6 x per week dressuur.
Krijgt savonds hooi
En krijgt 1/4 biks per dag wat meer dan genoeg is (kilo vind ik persoonlijk veel voor een haflinger ;) )

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 10:37

Mijn haflinger wordt zo'n 5 a 6 x per week dressuurmatig getraind (ligt eraan of ik wedstrijd heb dat weekend ;) ) en staat overdag in de wei met mooi weer, 's nachts op stal :) .

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 10:41

Mijn haflinger, wel belangrijk om even te vermelden dat het hier om een 2-jarige gaat;

* staat op het moment 24/7 buiten
* Heeft wel een stal, gaat met erg slecht weer naar binnen
* Krijgt alleen ruwvoer, geen brok, af en toe een handje brok/muesli
* Ze staat op een vrij kale weide, en krijgt daarom 2 keer per dag kuil

marijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 14:22

Mijn hafje staat nu van s'ochtends vroeg tot s'avonds in de wei, s'nachts staat ze op stal. Krijgt lekker veel ruwvoer(nu ze op de wei staan natuurlijk wel minder), en een handje brok voor het idee. Maar vrijdag te horen gekregen dat ze een peesblessure heeft. Dus nou denk ik misschien toch aan een wei waar ze 24/7 buiten kan staan. Dus gewoon een jaartje weirust. Maar dat ben ik nog aan het overwegen.

liesJ

Re: Hoe leeft jouw Haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 14:25

mijn haflinger ( met erge zomerexceem) staat 4 a 5 uur in wei per dag ( meer kan niet door exceem) dan nog een uurtje rijden en rest in stal...

voer 8 uur: biks + hooi
1 uur musli + hooi
7 ujur biks + hooi

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 14:26

Mijn haflinger staat ’s nachts op stal en overdag nu 6 uur buiten (we zijn nog aan het opbouwen). Hij krijgt 3x per dag een flinke berg hooi en 3x per dag een kwart muesli (Quatro van Mijten, speciaal voor koudbloeden). Verder werk ik 4x per week 20 minuten (in- en uitstappen niet meegerekend) onder het zadel met hem (als mijn gezondheid het toelaat) en 1x per week longeer ik hem en 2x per week heeft hij vrij.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 14:31

mijn haf staat overdag buiten en snachts op stal..ze loopt normaal 6x per week krijgt sochtends smiddags en savonds kuil gemengd met oud hooi en sochtends en savonds een kwart tot een halve schep(er tussen in) pavo natures best.

Samanthaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 14:37

mijn haffie staat swinters de hele dag binnen en krijgt 2kilo voer en hooi 2x
szomers gaat hij sochtends naar buiten savonds naar binnen en dan krijgt hij 1kilo en hooi
verder in de zomer 24 uur per dag buiten en 2 kilo voer en hooi

ik rij 3 dagen 3 dagen longeren 1 dag rust

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 15:49

zodra het licht is gaat ze naar buiten, en als het donker begint te worden gaat ze op stal.
ze krijgt alleen ruwvoer (en gras dus) en een handje brok.
Ik rijd 2 tot 4 keer per week, waarvan 1 uur westernles. af en toe aan de dubbele longe.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 19:36

mijne staat momenteel overdag in een paddok. en snachts in stal krijgt ong een halfje bix. en lijnzaad korrels en foeneknof. ik rij ong 4-5 x in de week .

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 19:53

24/7 dag in dag uit op de wei het hele jaar door. Kan als ze dat wil de stal (groot!) in lopen. Krijgt momenteel niks bijgevoerd (van dat gras wordt ze vet genoeg) 's winters wel. Rijden ivm school is lastig de laatste tijd.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 17:04

mijn haflinger staat nu dag en nacht buiten,krijgt wel gewoon brok.

in de winter staat hij overdag buiten,savonds binnen.

moislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 17:10

Cyntha staat overdag 4/5 uur in de wei en de rest van de dag in de paddock. 's nachts staat ze binnen.

Ze krijgt in de paddock en op stal regelmatig wat hooi en verder krijgt ze 2x per dag wat haver en luzerne (tot voor kort ook brok, maar daarmee zijn we gestopt vanwege een allergie).

Wig_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 17:14

krijg 6x perdag eten.
Half 9 kuil, 10 uur brok, Dan wei, tijdelijk tot 2 uur, dan binnen en weer kuil, 6 uur brok, rond half 9 kuil, en bij afsluiting 11/12 uur weer brok, en tussendoor van mij minimaal 1 kilo Musli.
lente/zomer weidegang, Winter op stal en in de Paddock Spelen!
En om 10 uur word zijn stal verschoont, en krijgt hij een schoon dekbedovertrek dus lekker slapen! iedere dag weer!

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 18:01

Mijn haflinger is (morgen) 5 jaar jong en ze doet op dit moment niet veel onder het zadel, alleen wat stappen, omdat ze rugklachten heeft.. Verder wordt ze ongeveer 3 keer per week gelongeerd.
06.30 op de wei.
19.90 naar stal, daar staat een bak hooi op haar te wachten, en een handje brokken(voor het idee).
Daar kan ze de hele nacht wat van knabbelen.
Van mij krijgt ze elke dag een wortel en een halve summerfit/liga koek van Pavo.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 11:09

Mijn verzorghaf krijgt 's ochtends om ong. 7 uur hooi en brok, rond 8 uur/half 9 gaat hij naar buiten. Om ong. half 3/3 uur gaat hij weer naar binnen en dan krijgt hij om 3 uur weer hooi en brok. 's Avonds om ongeveer 21.00 uur krijgt hij nog weer brok en hooi. En hij word dan 's middags of 's avonds gereden. ;)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 11:10

Staat 24/7 buiten
Heeft schuilstal
Staat bij mijn verzorgpony
Krijgt hooi
Brokjes
Word 3/4 keer per week gereden.

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 12:20

Amaretto:

- Gaat in de winter van af 9 uur tot 5 op het land /zomer dag en nacht
- krijgt op het land hele jaar door hooi en s'avonds 1 plak kuil
- krijgt s'ochtends 1 kilo sportbrok 1 kilo structuur mueasli en kwartschep pulp en wortels s'avonds ook.
- Veel buiten rijden
- voor de kar
- springen
Dressuurmatig

Aurore
- Gaat in de winter van af 9 uur tot 5 op het land /zomer dag en nacht
- krijgt op het land hele jaar door hooi en s'avonds 2 plakken hooi
- krijgt s'ochtends 0.5 kilo basisbrok en kwartschep pulp en wortels s'avonds ook.(word nog niet heel veel mee gedaan) nog maar 3 jaar
- Word nu beleerd voor de kar
- gaat mee naar priveles 1 x per week
Veel longeren
wandelen
en buitenrijden

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 12:23

Mijn Haf staat 's nachts lekker op stal en overdag in de wei met zijn 4 vrienden. Hij is 27 en lekker met pensioen. Af en toe rijden er nog hele kleine kindjes op en dat vind hij geweldig!

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 12:50

Ik vind juist dat jou haf heeel veel brok krijgt.

Ik weet niet hoeveel hij getraind word en waarom, maargoed.

Die van mij is op het momnet drachtig en begind aan het einde te komen. Die krijgt dus nu 1 kilo tot anderhalfe kilo merriebrok per dag.
Daarbij krijgt ze nog haar gewoone portie muslie. Een half schepje.
Ze krijgt knoflook tegen de vliegen (het hele jaar door) en het is ook goed voor haar darmen en vacht. Ze krijgt nu ook foenegriek omdat dat melk stimulerend is.
Verder staat ze sind juni al 24/7 op de wei. Daarvoor op stal. Omdat ze een reactie had op stress van het op stal staan. We hebben haar dus gelijk op de wei gezet om te voorkomen dat ze het veulen zou verliezen.
Winter krijgt ze onbeperkt hooi en gaat ze snachts op stal. of als het heeel erg hard regend oid.

Normaal word ze dressuurmatig getraind en springen we 1 keer in de 2 weken. De weekeinden zijn gereserveerd voor de buitenritten. Een buitenrit is bij mij minimaal 2 uur. We zijn meestal zo'n 4 a 5 uur onderweg.

Ik ga haar ook beleren voor de kar de bevalling. Het word nog even de vraag hoevaak we dat per week gaa doen. Dat word waarscheinlijk ook 1 keer per week in de weekeinden.

Na de bavallen als ze weer hele op de rit is kwa dressuur gaan we eindelijk een startkaart aanvragen en gaan we de wedstrijden in.

Een heel schema dus :) Maar je begrijpt hopenlijk wel dat we dit allenmaal heel rustig oppakken.

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 13:16

ik verbaas me dat ik hier lees dat veel haflingers in mijn ogen veel krachtvoer krijgen. Dat hoef ik die van mij echt niet te geven, die heeft aan haar hooi gras en een beetje kuil genoeg. Verder krijgt ze geregeld een beetje oud brood en wat groente en fruit. Alleen een handje brok, omdat de stalhouder het anders zielig vind dat ze niks krijgt als hij de andere paarden gaat voeren.

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 13:23

Amber staat 24 uur per dag buiten.
Ze heeft een Haflingerdinnetje en een IJslanderdinnetje.
Ze staan het grootste deel van de dag in de paddock. Ze kunnen daar schuilen onder een boom, in het najaar wordt een schuilstal gebouwd. Elke ochtend krijgen ze een pavo koek, daarna gaan ze van 11 - 16/17 de wei op. In de paddock krijgen ze 's avonds dan nog wat hooi te knabbelen.
Ze loopt plm 4 keer per week onder het zadel. Afwisselend in de bak of buiten. Daarnaast longeren we wel eens of doen we lange lijnenwerk. Ze krijgt een halve schep muesli pavo nature's best na arbeid. Nu voor het verharen gaat daar een scheut lijnzaadolie doorheen.
Komende vrijdag gaat ze naar de hengst voor haar eerste veulen. Ze gaat samen met haar vriendin, zodat de veulens samen kunnen opgroeien.
Dit of volgend najaar wordt ze beleerd voor de wagen, uiteindelijk gaan zij en de andere Haf in een tweespan lopen.
Volgens mij is ze supertevreden met haar leventje!