Merrie met eczeem laten dekken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wel of niet doen?

Wel, want.........
7 (16%)
Niet, want........
36 (83%)

Totaal aantal stemmen: 43

Sodeletuut

Merrie met eczeem laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 13:23

Ik wil hier graag even een discussie over starten.

'' Zou jij je paard laten dekken als ze eczeem had, en waarom wel of niet? ''

En weet iemand hoe groot de kans is dat een veulen het ook krijgt?
Laatst bijgewerkt door Sodeletuut op 01-05-09 13:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 13:26

Ik zou het gewoon niet doen. Er zijn al genoeg eczeempaarden in Nederland en ik zou er niet aan willen bijdragen om er nog meer op de wereld te zetten. Er is op zich met eczeem te leven maar het blijft een hele vervelende aandoening, voor zowel het paard als het baasje.

Mi_Amore

Re: Merrie met eczeem laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 13:28

Ik zou het echt niet doen. Ik heb een geweldige goede haflinger staan, super papier, hele goede gangen, hele mooie bouw, maar ik vertik het om ermee te fokken. Denk eraan dat het veulen in 90% van de gevallen de eczeem overneemt en dat die dan 20 jaar of langer aan 1 stuk door 6 maanden per jaar met jeuk zit..

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 13:52

90%, dat is veel!

Bedankt allebei voor de reacties. :)

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 13:57

Ik zou het ook niet doen, maar mijn ruin heeft -voor het bekend was dat ie eczeem had- op 1,5-jarige leeftijd wel gedekt. Of het veulen het ook krijgt, moet nog duidelijk worden. Eerst dacht ik er vrij licht over, maar ik zou -als ik een ander paard zou kopen- echt nooit meer aan een eczemer beginnen. Ik vind de gedachte dat mijn paard de hele dag door kapot gaat van de jeuk niet prettig.

Evanescence8

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 14:00

Ik zou het ook niet doen. Er zijn inderdaad al genoeg paarden met eczeem. Het is een lastige aandoening, zowel voor mens als paard, waarbij je dus niet moet proberen om nog meer paarden op de wereld mee te zetten.

xbearx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 14:04

ik zou het idd ook niet doen. het is niet prettig voor het beestje en het baasje.
maar als jij een veulen zou willen fokken bedenk dan wel wat je ermee wil doen, ik denk namelijk niet dat er veel mensen zijn die een paard willen kopen dat 90% kans heeft op zomerexceem...

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 14:05

Er zijn al genoeg paarden in NL, en te veel exzeem paarden.

Ik zou een merrie met exzeem niet laten dekken.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 14:07

De reden dat ik dit vraag omdat het een grote droom van mij is om een veulen van mijn eigen merrie te krijgen,
hij/zij zou dan 100% zeker bij ons blijven, dus dat zou het probleem niet zijn.
Alleen ik zie hoe veel last mijn merrie van haar eczeem heeft, en dat zet me aan het denken.
Ik vind het welzijn van een paard uiteraard belangrijker dan mijn eigen wensen.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 14:11

Ik zou het niet doen voor de zekerheid, er is niet te zeggen welk percentage het veulen erft.
Ik ken paarden uit een combinatie eczeem x geen eczeem die na 8 jaar nog steeds nergens last van hebben maar ken ze ook die vanaf veulen al problemen hebben.
Daarnaast is eczeem niet altijd meer direct gerelateerd aan allergie voor knutten, dat zou je evt bij je merrie kunnen laten uitzoeken.
Kennis van mij heeft dat ook gedaan en toen zij is over gegaan op een ander merk en soort voer is de eczeem bij haar merrie met 80% afgenomen.
In dat geval zou ik de gok wel durven wagen.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 14:13

Wildgirl: Dat is inderdaad ook een goed idee..
Ik zal de DA eens vragen of hij zou willen testen.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 14:50

ja dan weet je een beetje meer hoe en wat, de variant waarin de merrie allergisch is voor knutten wordt namelijk véél vaker overgegeven op veulen.
Is het een eiwitallergie bijvoorbeeld dan kan het veulen prima gezond ter wereld komen.
Zowiezo zou ik als ik jou was de hengstenkeuze goed in de gaten houden, stel dat de hengst zelf geen eczemer is maar zijn opa wel dan zou ik al gaan oppassen.
Wat heb je voor merrie?

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 17:29

Zelfs als beide ouders geen zomereczeem hebben, kan het er nog uit komen, dus als 1 van beide het wel heeft, zou ik er al helemaal vanaf blijven. Zoals iedereen hierboven al zei, zijn er teveel paarden om er nog eentje met zomereczeem op de wereld te zetten.

Testen kun je doen; de laatste keer dat wij dat gedaan hebben, kostte dat 200 EUR. Maar als je merrie geen jeuk meer heeft met haar boerka aan, dan kun je er wel van uit gaan dat het gaat om een allergie aan knutten.

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 18:42

ik zou het ook niet doen.
het is ook rot voor paarden die dit hebben, dus ik vind dat mensen moeten proberen te voorkomen paarden met exceem te fokken :)
ik zeg niet dat het veulen het krijgt, maar wie weet ook wel.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 18:48

Ik zou het zelf absoluut niet doen.
Er zijn al zoveel eczeem paarden, en ik wil niet extra risico lopen dat ik er nog een bij zou fokken.
Ik heb zelf een ijslander, een ras waar het dus vrijveel in voorkomt maar voordat ik haar zou laten dekken, zal ik wel goed kijken naar de nakomeling van de hengst en de verdere familie van de hengst om te kijken of hij veel eczeem doorfokt.
Mijn merrie heeft zelf (nog) geen eczeem en komt ook uit ouders zonder eczeem.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 18:49

chiepieke volgens mij was dat 33%, dit was getest onder eczemende ijslanders.
Heb dit ooit gelezen op internet, weet alleen niet meer waar...

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 15:30

Wel geantwoord, je hebt nooit de garantie of de nakomeling hier wel of geen last van gaat krijgen.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 14:43

nadezda schreef:
Wel geantwoord, je hebt nooit de garantie of de nakomeling hier wel of geen last van gaat krijgen.

Maar je vergroot wel het risico erop.. En er zijn al zoveel eczeem paarden in Nederland.

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 21:24

Sodeletuut schreef:
De reden dat ik dit vraag omdat het een grote droom van mij is om een veulen van mijn eigen merrie te krijgen,
hij/zij zou dan 100% zeker bij ons blijven, dus dat zou het probleem niet zijn.
Alleen ik zie hoe veel last mijn merrie van haar eczeem heeft, en dat zet me aan het denken.
Ik vind het welzijn van een paard uiteraard belangrijker dan mijn eigen wensen.

Dan lijkt me de keuze niet zo moeilijk.
Ik heb uit mijn (eczeemvrije) merrie een tweejarige die zomereczeem lijkt te hebben. Totdat daar duidelijkheid over is (wel/niet zomereczeem) wordt de merrie niet meer gedekt, en als we duidelijkheid krijgen dat het inderdaad zomereczeem is dan wordt ze nooit meer gedekt. Dat risico kun je naar mijn mening niet nemen als je hart voor dieren hebt.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 21:27

ik zou het niet doen
heb zelf een fries waarvan ouders en fam eczeemvrij zijn maar die van mij heeft het toch.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 21:29

TJolieke schreef:
Dat risico kun je naar mijn mening niet nemen als je hart voor dieren hebt.

En dat heb ik zeker. Het is voor mij nu helemaal duidelijk. Het ging me even om hoe groot de kans is dat een veulen het ook krijgt. Maar te groot om het risico te nemen. :)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 21:32

Equidea schreef:
chiepieke volgens mij was dat 33%, dit was getest onder eczemende ijslanders.
Heb dit ooit gelezen op internet, weet alleen niet meer waar...

Ik heb een uitslag gekregen van 90%, maar wel uit een studie waarbij beide ouders eczeem hadden. Dus inderdaad, jouw studie met 33% uitslag kan inderdaad kloppen als 1 van de 2 ouders of misschien allebei geen eczeem hebben. Studie die ik beschrijf heb ik eens in een boekje gelezen in Duitsland en het percentage is me altijd bijgebleven...

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 11:20

ik heb een merrie met zomereczeem en 4 jaar geleden is er veulen eruit gekomen en die heeft geen zomereczeem. de vader van dat veulen had het niet. Mss dus geluk gehad? Die merrie is niet meer zwanger geraakt en staat al tijdje op pensioen op wei. Ze is 33 jaar nu.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 11:22

ik ben gestopt met fokken. de merrie heeft het wel, de vader niet. 1 van de 2 veulens heeft het wel gekregen en de ander niet. Het is een drama om een paard naar de kust te moeten verkopen, heel lastig! en het is gewoon enorm sneu om zoveel jeuk te hebben.

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 11:27

En de kust is ook niet altijd een oplossing!! ook hier aan de kust vind je enorme excemers.

Ik zou het nooit doen.