tips gevraagd vervoer merrie met veulen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

inkepink

tips gevraagd vervoer merrie met veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 17:52

lange titel maar eigenlijk moest het nog langer:
tips gevraagd voor de veiligste manier van vervoeren van een merrie met veulen

Het is namelijk zo dat ik volgende week met igora foto's moet laten maken van haar achterbeen. Al voordat Vi geboren is kreupelde ze zo nu en dan, maar sinds de kleine er is, is het kreupelen verergerd. DA is geweest maar kon eigelijk niets zeggen zonder foto's te maken.
Zelf kan ik ivm met werk pas woensdag 6mei naar de kliniek gaan hiervoor maar nu is mijn vraag hoe pak ik dit zo veilig mogelijk aan?
Merries met veulens transporteren heb ik vaker gedaan maar nog nooit met mijn eigen 2paards vrachtwagentje. Daarnaast moet de merrie verdoofd worden voor de foto's dus zal ze op de terugweg wat wiebelig zijn.

Wie heeft er handige, veilige tips voor mij om alles zo goed mogelijk te laten verlopen?

alvast bedankt voor tips en het meedenken

Joto

Re: tips gevraagd vervoer merrie met veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 17:54

In een vrachtwagentje kan ik je helaas niet bij helpen,

Maar hoe oud is het veulen en hoelang is het rijden? zouden ze niet even alleen kunnen?

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 20:29

het veulen is van 25maart dus ruim een maand

Caletta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 21:55

Merrie gewoon vastzetten, als altijd en veulen er los bij in. En natuurlijk voorzichtig rijden, zoals altijd, dan gaat het wel goed.
In de vrachtwagen geen schot etc., veulen moet bij de merrie blijven. Zo doen wij het in de trailer, dus moet dat ook goed gaan in de vrachtwagen, maar ik ken je indeling niet. Geen hooinet etc, daar moet je mee oppassen!

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 10:40

Omdat je toch op de terugweg zit met een wiebelig paard, zou ik als ik jou was bekijken of je de merrie niet alleen naar de kliniek kan meenemen. Laat desnoods een oppas bij het veulen. Voor een keertje kan het veulen echt wel een paar uur zonder melk en je loopt op de terugweg geen risico met een (deels) verdoofde merrie.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 10:57

Zou als je ze in de vrachtwagen zet ze beidne vast zetten.
Zeker op de terugweg ivm een wiebelige merrie.
En met tussenschot ertussen, dit ook weer ivm wiebelig zijn van de merrie.

kiwicon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 08:51

Merrie vast, veulen los. Op de terugweg: kijken of je niet kan wachten tot verdoving is uitgewerkt in een box bij de DA. Dan wederom merrie vast, veulen los.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 08:54

Ik zou idd gewoon kijken of je niet alleen de merrie mee kunt nemen.
Laat het veulen op stal staan met een ander paard er naast en kijk
of je iemand op stal bereid kunt vinden om er even bij te blijven.

Dit heb ik zelf ook gedaan toen ik met mijn merrie naar de DA moest en
het veulen geen zin had om de trailer op te gaan :)

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 09:01

Als je met de merrie en veulen wilt gaan,
merrie vastzetten, een veulen mag je nooit vastzetten !! Liefst zonder tussenschot maar met kan ook als het veulen van de voorkant maar bij moeders kan

en wanneer het lukt , zou ik de merrie alleen meenemen om risico's te vermijden .
Weet je dat er dierenartsen zijn met mobiele rontgenapparatuur ?

Veel succes...

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 09:22

stabiliseert een tussen schot de merrie niet ?

Dan is een tussen schot op terug wel mis wel handig mits het veulen en merrie wel nog elkaar zien en voelen.

Ik zou gaan voor wachten tot verdoving is uit gewerkt. Kunnen ze samen goede ervaring voor het veulen meteen al keer geladen worden. Voor de merrie ook wel zo fijn samen te gaan.

Zou het risico niet nemen om een plat veulen te krijgen op terug weg door verdoofde merrie...

Paula147

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 11:59

Als je het veulen mee wilt nemen zou ik de moeder vastzetten en het veulen niet.
Ik weet niet hoe de schotten in je vrachtwagen zijn maar ik zou proberen het veulen zo neer te zetten dat het bij de moeder kan komen maar niet kan drinken.
Wij hebben een 4 paards angle loader (trailer) en hebben een speciaal schot waarbij het veulen naast de moeder kan staan maar niet kan drinken. Dit is omdat sommige veulens hun lieve kleine tandjes in hun mama zetten en de merrie hier erg geiriteerd van kan worden. Ook geven sommige merries geen melkk in de trailer/vrachtwagen omdat ze gestresd worden. Wij hebben pas een 22 dagen oud veulen vervoerd in de trailer voor ongeveer 3 uur. Als het veulen lost staat kan het goed z'n evenwicht bewaren en de merrie blijft rustiger omdat het veulen niet kan drinken. (Uit slechte ervaringen hebben wij opgedaan dat het vaak echt beter is om het veulen niet te laten drinken.) Kijk ook uit met de schotten in je vrachtwagen als deze niet gemaakt zijn op veulens kunnen ze nog wel eens "gaten" hebben aan het eind (bij de verbinding) en hier kan het veulen z'n hoofd in vast krijgen.
Ik zou het veulen wel meenemen omdat het nog zo jong is. Veel succes!!

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 12:31

Ik vervoer mijn merrie met veulen altijd als volgt in een 2 paards veewagen:

Merrie vastzetten en schot ertussen. Ook aan de voorkant hebben we een schot gemaakt zodat het veulen onmogelijk bij de moeder kon komen. Het is weleens voorgekomen bij een kennis namelijk dat het veulen zich toch ertussen probeerde te wurmen, met alle gevolgen van dien.
Ook omdat de merrie wordt verdoofd is het beter als ze gewoon rondom schotten heeft en niet op het veulen kan gaan staan.

Ik zou het veulen nooit thuis laten. Merrie kan de hele boel afbreken en een verdoving werkt ook minder goed als ze veel adrenaline aanmaakt.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 12:32

Mijn merrie en veulen zijn vervoerd toen het veulen 10dgn oud was! 2 paards trailer, schot er tussen uit, merrie vast, veulen los (zonder halster!) achterstang er achter weg, klep dicht en zeiltje dicht! Ging perfect, niks geen problemen gehad!

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 12:33

Als je het schot uit een trailer haalt dan verzwak je ook de constructie. Ik zet in een trailer het schot altijd schuin. Veulen wel bij moeder.

Echter gaat het nu om een vrachtwagen waarbij de schotten meestal vast zitten. Daarnaast wordt de merrie verdoofd dus lijkt me naast elkaar zetten niet handig.

hiboune

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 12:35

zoals al zoveel hier zetten veulen nooit vast zetten helemaal niet als t de 1e keer is levensgevaarlijk!

ik zou dus mama vast veulen los erbij

en ik zou ervoor kiezen als t mogelijk is bij de kliniek te wachten tot de verdoving is uitgewerkt!

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 12:36

kiwicon schreef:
Merrie vast, veulen los. Op de terugweg: kijken of je niet kan wachten tot verdoving is uitgewerkt in een box bij de DA. Dan wederom merrie vast, veulen los.

Zo zou ik het ook doen :j .

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 12:36

Ik zou het schot er ook tussen laten zitten.. Zolang de merrie het veulen maar kan zien is er meestal niets aan de hand. En zo voorkom je dat hij idd klem onder moeders kan komen

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 12:54

ik heb inmiddels afgesproken dat iemand anders de merrie met veulen in een 2paards trailer naar de kliniek brengt en dat ze daar blijven totdat de verdoving is uitgewerkt. Nu maar hopen dat het allemaal goed gaat.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 12:57

inkepink schreef:
ik heb inmiddels afgesproken dat iemand anders de merrie met veulen in een 2paards trailer naar de kliniek brengt en dat ze daar blijven totdat de verdoving is uitgewerkt. Nu maar hopen dat het allemaal goed gaat.

Komt vast goed :j is je merrie braaf op de trailer? Mijn 3 jarige had er zelf nog amper op gestaan en nu opeens een uur met veulen..niks geen problemen gehad!

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 21:01

jeanine84; igora is in haar leven al veel vervoerd vooral over lange afstanden en is heel makkelijk ook alleen te laden, k weet alleen niet wat ze doet nu met veulen (al is ze momenteel in omgang liever dan ooit)

Mnonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 23:11

mijn merrie is ook voor de foto´s verdoofd, het is daarna wel redelijk snel uitgewerkt. (moest ook nog een scan en moesten nog ff wachten op de foto's en daarna ff alles bekijken enzo) al met al ben je dr ook nog een tijdje, mijn merrie was toen we weer wegreden alweer helemaal bij terwijl ze daarvoor bijna niet meer op dr benen kon staan :(:)

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 07:00

Nuage schreef:
Als je het schot uit een trailer haalt dan verzwak je ook de constructie.

Een tussen schot heeft normaal gesproken helemaal geen invloed op de condtructie.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 08:30

Dat ligt echt aan je trailer. Want ik heb trailers gereden waarbij het wel degelijk uitmaakte.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 15:34

Let wel dat de achterkant van de trailer dicht is (zeil maar beter nog een veulenrek)!!

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 17:38

Wij lieten ook altijd tussenschot er gewoon tussen zitten, deze veulens waren meestal wel wat ouder en stonden wel gewoon ook vast. Maar wat wij wel hadden was een pak stro vast gebonden aan de voorkant zodat hij niet onder de buis door kon of glijden.
Als je er voor kiest om veulen los te laten staan zou ik wel zorgen dat het zeil vast zit en eventeel een veulenrek indd. Ik ken een man die was een keer zijn veulen verloren ( eruit gesprongen) langs de snelweg, en heeft veel geluk gehad dat het veulen niks mankeerde.