is het waar dat je een fjord pas met 4 jaar ingereden mag ..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

corina21

is het waar dat je een fjord pas met 4 jaar ingereden mag ..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 21:00

hallo,

ik hoor net dat een fjord pas met 4 jaar mag worden ingeredn,
ik heb zelf er nog nooit van gehoord,
is dat echt zo?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 21:02

In principe zou ieder paard pas met 4 jaar ingereden mogen worden.

Arra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 21:02

Er worden genoeg fjorden met 3 jaar ingereden maar dan moeten ze er wel klaar voor zijn ,maar 4 is wel een mooiere leeftijd eigenlijk vind ik zelf.

corina21

Re: is het waar dat je een fjord pas met 4 jaar ingereden mag ..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 21:04

ok want ik doe paarden inrijen voor klanten,
nu was ik met een3 jarige fjord begonnen,
die bleek nog niet klaar ervoor te zijn,
liep als een eend achter,
dus da erbij bleek dt hij nog niet klaar ervoor was,

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 00:25

ik stap nergens op voor ze minimaal 4 zijn , 4,5 gebeurt nog vaker

Zwaantje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 00:36

Mag, mag, mag..
Hangt er van af hoe snel het paardenlichaam is ontwikkeld. Je hebt paarden van 3 die er volwassener uit zien dan een paard van 5 maar je hebt ook paarden van 3 die er lichamelijk totaal niet aan toe zijn.

Het is gewoon beter een paard zo veel mogelijk uit te laten groeien, en ik ben van mening, hoe later je er mee begint hoe beter. MAAR bijvoorbeeld verkeersmak maken en zadelmak maken vind ik tenminste, daar kan je wel al wat vroeger mee beginnen omdat dit alleen maar positief uit pakt voor als je er echt mee aan de slag gaat.

Je hoort ook vaak dat Ijslanders zich later ontwikkelen en meestal pas rond hun 6e jaar worden ingereden.

Zelf zou ik kiezen tussen de 3,5 en 4 jaar, maar het gewoon rustig op bouwen :)

Chantal1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 10:41

Aan de basis werken kan niet vroeg genoeg zoals idd verkeer, zadel, en de commando's. Maar hoe langer men wacht met erop zitten hoe beter voor de rug.
Zie toch vaak paarden met pijn in de ogen en flinke kuilen erboven.
Eigenlijk wachten tot 7 is het beste omdat dan de rug volledig volgroeid is maar dat is vaak voor veel mensen te lang.

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 11:47

Gerrit was ook al 7 toen we hem hebben gekocht en daarna zijn begonnen met het beleren.
Hij had nog nooit wat gedaan.
Als je paard er aan toe is kun je wel heeeel langzaam een klein beginnetje maken.
Ik moet wel zeggen dat 'jonkies' wat makkelijker zijn.
Laten alles wat meer over zich heen komen.
Gerrit is dus al wat ouder en weet donders goed hoe of wat, hij is sterk, slim en dat weetie ook.

jannegien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 19:09

Nergens staat dat een paard niet voor zijn 3 of 4e ingereden MAG worden. Dat het niet goed is voor de groei van een paard is een ander verhaal. Maar je stelling is dus onzin, nergens staat er geschreven dat dit verboden is.
Het wordt alleen sterk afgeraden.

Persoonlijk vind ik dat je per paard moet kijken. Ken genoeg 3 jarigen waarvan ik zeg. Daar kan je rustig mee beginnen. Daarnaast zijn er ook genoeg paarden waarbij je het beste nog even een jaartje kan wachten. Omdat die er lichamelijk of juist geestelijk er nog niet klaar voor zijn.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-09 22:03

hoezo is mijn stelling onzin?
het is maar een vraag hoor,
staat ook nergens geschreven inderdaad maar da zei het wel,
en daarom wilde ik het hier vragen.

jannegien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 10:34

Oh dacht gister toch echt te lezen dat het een stelling was. :o
Maarja maakt ook niet uit.

Dan is het antwoord op jou vraag: Nee.
Het stukje dat ik geschreven heb is niet aanvallend bedoeld hoor. Maar vind persoonlijk dat mensen (dus ook DA's) hun antwoorden beter moeten forumuleren als het gaat om dit soort dingen. Veel mensen begrijpen niet dat het gezegd wordt omdat het slecht voor het paard is, en waarom het slecht voor een paard is. En dat het niet gezegd wordt omdat het "gewoon" een regel is.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 10:45

De ene paard is met 3 klaar voor het lichte werk, (dus 2 a 3 keer in de week een kwaartiertje) De ander pas met 4 ,
Ik begin meestal met 3 dus alleen zadelmak maken een klein maandje oefenen en dan weer te rug het land op.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-09 12:16

ik begin meestal met 3 jarige,
ik heb zelf nog nooit een fjord ingereden en daarom vroeg ik het me af,als ze dan lekker lopen laat ikze een paar maandenmet rust.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 21:02

Ik ben momenteel bezig met mijn fjordje in te rijden, volgende maand wordt hij 3.Soms ziet hij er al uit als een 5jarige, staat al mooi in de spieren door longeren, aan de hand wandelen en voor de koets. Maar inderdaad, goed kijken wat het paard er van zegt, of het lukt ez, anders nog wat wachten. Zorg vooral voor een goede voorbereiding, de rest gaat dan veel makkelijker.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 13:23

ik zou zelf ook pas met 4 jaar rustig aan beginnen

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 14:55

ik vind het ook altijd erg jammer dat mensen er zonodig al zo vroeg op willen gaan zitten.
4 is imo een mooie leeftijd om te beginnen met erop te gaan zitten denk ik.
met verkeersmak maken en bv een keer een zadel erop kan ook best eerder,dan zijn ze vast gewend.

maar dat perse vroeg erop willen zitten.......snap ik niet zo goed

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 14:57

Het is de eigenaar die bepaald wanneer een paard wordt ingereden een beetje eigenaar laat zijn paard lekker lang jong maar wel optijd opvoeden.

Zelf ben ik voorstander van 4 jaar en met 3.5 jaar zadelmak maken of met 3 jaar zadelmak maken en dan lekker de weide opdoen en pas na het seizoen weer rustig beginnen

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 16:00

Ieder paard is anders, net als dat ieder mens ook anders is. Sommige kinderen leren al heel snel lopen, anderen niet. Sommige kinderen leren al heel snel lezen, anderen niet. Met paarden (en ieder dier eigenlijk) is dat niet anders.
Kijk goed naar het paard en pak alles spelenderwijs op.

Vind een jong paard het leuk? Doe dan af en toe wat. Wees niet bang om een 3 jarige maar heel af en toe eens te rijden (ipv het 'doorpakken')...geef ze maar de tijd om ergens over na te denken en het écht leuk te vinden. Vaak zegt men: Oh kijk hij vind het leuk want hij komt naar mij toe in het land, als ze er net een keer op gezeten hebben. Dan vind hij het ook leuk, maar laat hem op dat moment ook gerust eens een dagje staan. Ook al wil hij zo graag mee...op die manier blijft het jonge paard het waarderen als je iets met ze doet. Veel mensen zijn geneigd een jong paard zadelmak te maken in een rap tempo, waarbij ze bijvoorbeeld in 3 weken tijd dagelijks opstappen. Zulke paarden zijn na 3 weken het rijden spuugzat...geef ze te tijd om alle impressies die ze opdoen te verwerken. En merk je aan een jong paard dat hij bijv. na 10 minuten of een kwartier niet meer fijn loopt...stop dan ook gewoon. Een kind moet ook leren zich te concentreren, maar met sommige dingen kun je best vroeg beginnen en al een beetje uittesten of ze het kunnen...dat vind ik met een 3 jarige ook. Je speelt een beetje met ze en kijkt wat ze wel en niet kunnen, maar je stelt wel (duidelijke en goed begrijpbare) grenzen.

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 18:19

Denk dat het per paard verschilt...
Zelf zou ik ze pas echt laten werken als ze 4 zijn
Laten wennen aan zadel en hoofdstel en aan een ruiter op de rug kan wel als ze 3 zijn. Ik zou ook naar het karakter van het paard kijken, sommige willen echt graag wat voor je doen, andere spelen liever nog een jaar op de wei.

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 11:43

toen mijn spook 3 jaar was, was hij nog echt een kleuter, ben toen wel begonnen met lonegren etc en ja tuurlijk heb r ooit keertje zonder zadel oid op gezeten maar meer ook niet, het echte inrijden heb ik pas afgelopen okt gedaan en ook opbouwend, toen was hij 4,5, vanaf eind jan dit jaar hebben we les en moet zeggen dat hij nu ook kleuter af is, is uitgegroeid tot mooi stevig paardje met goed ontzag, ok van tijd tot tijd is ie brallig maar dat mag best, hij is nu 5 en ben blij dat ik r mee heb gewacht en niet met de stelling dat 3 jaar mag, ben meegegaan

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 09:05

Amen Annabel _/-\o_

chance

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 09:11

Mijn ervaring met sommige mensen is:
Paard zadelmak maken als ze 3 zijn en dan terug het land op en met 4 jaar er weer mee verder gaan.
En met merries doen ze met 3 inrijden, dekken. Terug het land op, veulen eruit en dan weer training oppakken.
maar dat is ieder voor zich.
Kijk idd naar het paard, is die er klaar voor, snapt die alles wat je doet? Is zijn bouw goed, is ie niet te slap/iel etc.....

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 09:14

Ik vind zelf 4 jaar ook een mooi leeftijd om rustig aan te beginnen, maar het mag ook met 3 en half, verstandig doen en kijk naar het dier, is ie eraan toe? of niet? hangt van zoveel dingen af en wat je ermee doet.

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 23:48

Ik ben zelf wel begonnen toen Aran 3 jaar was, maar dan reed ik maar 1 keer in de week meestal buiten en rustig ritje. Hij is nu bijna 5, maar ik pak hem nog steeds maar een keer of 2 hooguit 3 per week. Nog steeds rij ik voornamelijk buiten.
Ik heb alle tijd hoor. Hij groeit ook nog steeds, dus ik doe rustig aan.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 23:50

Lara_Silver schreef:
In principe zou ieder paard pas met 4 jaar ingereden mogen worden.

In jouw opinie.