Invloed van draagmerrie bij embryotransplantatie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PenP

Invloed van draagmerrie bij embryotransplantatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 19:20

Ik ben benieuwd of bij embryotransplantatie het veulen ook eigenschappen van de draagmerrie meekrijgt ook al zitten haar genen er niet in.

Ik heb ooit gelezen dat als je een embryo van twee ponies transplanteert in de baarmoeder van een paardenmerrie, het veulen dan groter wordt dan de genetische ouders. Dit zou te maken hebben met het feit dat ieder embryo meerdere genen of eigenschappen zou hebben die afhankelijk van de draagmerrie wel of niet worden ‘geactiveerd’.

Kortom: kan het veulen dat wordt geboren uit een getranspanteerde embryo qua karakter, uiterlijk, gedrag ed. lijken op de draagmerrie?

Ben benieuwd naar jullie ervaringen.

p.s. de vraag komt puur voort uit interesse niet omdat ik embryotranspantatie bij mijn merrie wil toepassen.

Libbylib

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 19:53

hmm beetje moeilijke kwestie..de ene zegt dat het wel invloed heeft , anderen zeggen dan weer van niet, zoiets is natuurlijk moeilijk wetenschappelijk te bewijzen of te onderzoeken ..men plante de Embryo's vroeger vaak bij koudbloeden in ..daar is men vrij snel mee gestopt omdat men dacht dat de veulens teveel van een koudbloed zouden overhouden ..aan de andere kant is Itot du Chateau een heel geslaagd ET springpaard ..en hij heeft zijn eerste maanden dus aan de zijde van een boerenpaard doorgebracht ..je kan niet zeggen dat ie daar veel van heeft overgenomen
ik geloof natuurlijk wel dat ze gedrag van de draagmoeder/pleegmoeder overnemen

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 22:09

Genetisch is het natuurlijk geen familie van elkaar. Maar het veulen wordt wel door de pleegmoeder opgevoed en zal misschien wel eigenschappen van haar overnemen. Misschien heeft het ook wel invloed op het karakter van het veulen. Kan positief worden beinvloed maar ook negatief.
Het uiterlijk kan volgens mij nooit lijken op dat van de draagmoeder gewoon omdat het haar eigen kind niet is.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 09:30

Bij m'n vriendin hebben ze dit eens willen testen, merrie uitgespoeld en zelf ook laten dragen.
Spijtig genoeg is de merrie zelf 1 maand voor ze moest veulenen overleden...

Qua karakter (hoe ze zijn opgevoed) denk ik wel dat er wat verschil kan optreden, voor de rest betwijfel ik het...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 13:33

Op het gedrag heeft het zeker invloed. Op de grootte zou ook nog kunnen, als je een ponyembryo in een paardenmerrie plaatst heeft het meer ruimte om uit te groeien. Andersom zou het een kleiner paardenveulen worden als je het plaatst in een ponymerrie.
Maar genetisch kan dit niet, de genen worden bepaald bij bevruchting en die vond niet in de draagmoeder plaats.
De embryo krijgt wel het bloed van de draagmoeder mee.

Pollewoppy

Re: Invloed van draagmerrie bij embryotransplantatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 13:38

Het is wel lastig om precies aan te geven welke eigenschappen wel en niet door de draagmoeder beïnvloed worden. Veel eigenschappen zijn voor een deel erfelijk en voor een deel afhankelijk van omgevingsfactoren.

Maar zoals Suzanne F. zegt, de genen krijgt het bij de bevruchting al mee en daar veranderd niks aan.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 17:25

flyfly schreef:
Het uiterlijk kan volgens mij nooit lijken op dat van de draagmoeder gewoon omdat het haar eigen kind niet is.

Maar zit het dan met de uitspraak dat aftekeningen ook door de ligging in de baarmoeder van invloed kunnen zijn?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 18:13

Sammie schreef:
Maar zit het dan met de uitspraak dat aftekeningen ook door de ligging in de baarmoeder van invloed kunnen zijn?

Dat is een bullsh*t-opmerking. Aftekeningen worden bepaald op het moment van bevruchting, daarna veranderd er aan de genen zowel genotypisch als fenotypisch niks meer.
Zijn jouw blauwe ogen ook afhankelijk van hoe je in de baarmoeder lag???

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 18:21

Suzanne F.: volgens mij is de overerving van de precieze vormen van vlekken en aftekeningen nog niet precies bekend. Een bepaalde aanleg is zeker genetisch aanwezig, maar de precieze vorm van de vlekken is voor zover ik weet op dit moment niet te voorspellen aan de hand van de genen, en lijkt enigzins willekeurig te zijn.
Dan zou het zeker mogelijk zijn dat ook omgevingsinvloeden (bepaalde hormonen van de draagmoeder bijvoorbeeld) enige invloed hebben op de precieze aftekening.
Daarmee worden de basiskleuren niet aangetast, die liggen immers genetisch vast, maar ik zou me kunnen voorstellen dat onder bepaalde omstandigheden een bont veulen meer of juist wat minder wit vertoont, of dat een kol net iets anders van vorm is.

Voor zover ik weet is de huidige kennis gewoon niet voldoende om het te bevestigen of te ontkennen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 18:48

Suzanne F. schreef:
Zijn jouw blauwe ogen ook afhankelijk van hoe je in de baarmoeder lag???

Emm... hohoho Dit is geen uitspraak van mij. Maar heb ik ooit eens gelezen op Bokt. Ging over een eeneiige tweeling die qua aftekeningen verschilden. Toen werd er gezegd dat dat kan vanwege de ligging in de baarmoeder.. mij lijkt dat ook onwaarschijnlijk.. maar dan nog vraag ik mij af hoe het komt dat die aftekeningen verschilde.

Daarnaast heb ik geen blauwe ogen en is een oog niet te vergelijken met een voet die op een bepaalde manier ligt..

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 18:52

Ik heb gehoord dat het uitgroeien ook door de kwaliteit van de melk bepaald wordt en dat bvb de melkgift van een boerenpaardmoeder te groot is voor een warmbloedveulen waardoor hij/zij te hard zou groeien.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 21:28

Sammie schreef:
Emm... hohoho Dit is geen uitspraak van mij. Maar heb ik ooit eens gelezen op Bokt. Ging over een eeneiige tweeling die qua aftekeningen verschilden. Toen werd er gezegd dat dat kan vanwege de ligging in de baarmoeder.. mij lijkt dat ook onwaarschijnlijk.. maar dan nog vraag ik mij af hoe het komt dat die aftekeningen verschilde.

Daarnaast heb ik geen blauwe ogen en is een oog niet te vergelijken met een voet die op een bepaalde manier ligt..

Die blauwe ogen was een voorbeeld, dat snap je zelf ook wel toch? :)
Het lijkt mij heel stug dat ligging invloed heeft op aftekeningen, ik geloof er niks van. Bakerpraatjes volgens mij. Elk vlekje of stipje ligt vast in de genen en wordt bepaald op het moment van bevruchting. Dan ligt elke eigenschap vast. Alles wat daarna gebeurd is niet van invloed op het fenotype.

Alleen de grootte van het veulen kan ik voorstellen. Waarschijnlijk blijft een warmbloedpaardenveulen kleiner in de buik van een ponymoeder dan in die van een trekpaardmoeder.

Gedrag wordt wel duidelijk overgenomen. Een volbloedveulen uit een trekpaard-draagmoeder is duidelijk rustiger/minder heet.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 21:39

Suzanne F. schreef:
Elk vlekje of stipje ligt vast in de genen en wordt bepaald op het moment van bevruchting.

Dat is niet bewezen.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 11:42

Ook heeft de chemisch reactie tussen de 'draagmoeder'/baarmoeder en het veulen invloed op de uitwerking van het genetisch material.

Bij wijze spreken: de bouwstenen en basis bouw model zijn afgelevert maar hoe ze 'afgewerkt' wordt, gebeurt in de baarmoeder!
Dit geldt voor maat, kleur met aftekeningen, aanleg enz enz enz.

Dit is ook de uitgangspunt van al die mensen die beweren dat een merrie, cq moederlijn, meer invloed heeft op een veulen, en daarbij niet alleen karakter bedoelen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 12:37

Wat bedoel je met chemische reactie? Wat betreft moedervlekken (bij mensen in dit geval) wil ik dit nog wel geloven, maar de kleur lijkt mij erg sterk. Dat lijkt mij eerder een genetische factor. Er zijn merries die met tig hengsten allemaal verschillende kleuren afleveren en met dezelfde idemdito. Ligt er maar net aan wat ze dragen. Als dat (mede)veroorzaakt zou worden door de baarmoeder zou je in theorie van 2 homogene zwarte ouders via de vosse draagmoeder een vos kunnen krijgen. Dát enkel lijkt mij al sterk en de hoeveelheid merries die elke jaar hetzelfde kleurtje afleveren is weinig. Dat zou dan betekenen dat de chemische reactie elk jaar sterk zou verschillen. Tegendeel lijkt mij eerder waar..

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 12:41

Watamin (v nabab) van familie Mertens komt uit een d pony en is zelf een gemiddeld paard uit een draagmoeder. Zeker niet klein. Dus ook al is stokmaat wel genetisch bepaald, ik denk dat door de ruimte in de baarmoeder het veulen misschien toch beter kan groeien. (even een slechte vergelijking: zet een goudvis in een bokaal of in een vijver en je hebt 2 totaal verschillende vissen van grootte :D )
Watamin is de bonte onderaan:
http://www.jorisdebrabander.be/_html/main.php?id=130&taal=nl&page=5

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 13:04

Sammie schreef:
Wat bedoel je met chemische reactie? Wat betreft moedervlekken (bij mensen in dit geval) wil ik dit nog wel geloven, maar de kleur lijkt mij erg sterk. Dat lijkt mij eerder een genetische factor. Er zijn merries die met tig hengsten allemaal verschillende kleuren afleveren en met dezelfde idemdito. Ligt er maar net aan wat ze dragen. Als dat (mede)veroorzaakt zou worden door de baarmoeder zou je in theorie van 2 homogene zwarte ouders via de vosse draagmoeder een vos kunnen krijgen. Dát enkel lijkt mij al sterk en de hoeveelheid merries die elke jaar hetzelfde kleurtje afleveren is weinig. Dat zou dan betekenen dat de chemische reactie elk jaar sterk zou verschillen. Tegendeel lijkt mij eerder waar..

De uitwisseling van voedsel tussen baarmoederwand en foetus is een chemische reactie.
De 'verwerking' van voedsel in de foetus is een chemische reactie.
Het type, kwaliteit van voer heeft invloed op de chemische reacties.
De omgeving, cq stress niveau, werk, enz enz geven allemaal chemische reacties in het lichaam van de merrie die kunnen invloed hebben op het foetus.

Wat kleur betreft ... een hier hebben wij het over de Basis kleur die genetisch vastligt in het DNA bouwstenen ... dit is bepaald op het moment van bevruchting ... MAAR de tint en de interactie van de andere kleur genen op het expressie van die kleur en de wel of niet bijhorende patroon (bont) wordt tijdens het ontwikkeling vastgelegt en kan dus beinvloed wordt door andere dingen buiten het DNA (er zijn al verschillende wetenschappelijke tests hierover gedaan).
Zoals gezegt de BASIS bouwstenen (DNA voor basis kleur en de mogelijkheid voor aanwezigheid voor aftekeningen, veranderaars, patronen, enz) ligt vast maar HOE het ontwikkelt ligt niet vast.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 13:05

Een bontgen wordt doorgegeven, maar het patroon (waar het wit zal zitten) niet. Dat kan per veulen verschillen.
Het meest treffend is dit te zien in de 5 clones van de bekende Quarterhorse hengst Smart Little Lena. Duidelijk zelf drager van het Sabino-gen en de veulens hebben dit ook allemaal meegekregen, maar de verschijningsvorm is dus erg wisselend
Afbeelding

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 13:10

Suzanne F. schreef:
Sammie schreef:

Die blauwe ogen was een voorbeeld, dat snap je zelf ook wel toch? :)
Het lijkt mij heel stug dat ligging invloed heeft op aftekeningen, ik geloof er niks van. Bakerpraatjes volgens mij. Elk vlekje of stipje ligt vast in de genen en wordt bepaald op het moment van bevruchting. Dan ligt elke eigenschap vast. Alles wat daarna gebeurd is niet van invloed op het fenotype.

Alleen de grootte van het veulen kan ik voorstellen. Waarschijnlijk blijft een warmbloedpaardenveulen kleiner in de buik van een ponymoeder dan in die van een trekpaardmoeder.

Gedrag wordt wel duidelijk overgenomen. Een volbloedveulen uit een trekpaard-draagmoeder is duidelijk rustiger/minder heet.

Maar in het voorbeeld heeft ze het over een eeneiige tweeling, kortom, een tweetal die 100% hetzelfde genetisch materiaal hebben. Dan is er dus een externe factor nodig die het verschil maakt in de aftekening. Als elk vlekje op het moment van bevruchting vastligt, zou de tweeling hetzelfde getekend moeten zijn. Dit is niet het geval, dus dan is er toch iets wat na de bevruchting invloed uitoefent op de aftekening.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 13:13

"Bevruchting" heeft er dus niets mee te maken, want bij clonen is het hetzelfde. Zie mijn post hierboven.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 13:23

Hm ja daar zit wat in. Waarom zijn klonen dan inderdaad niet gelijk qua tekening...
Grappig zeg...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 13:25

Het wáárom zijn de wetenschappers nog lang niet achter, JUIST omdat het dus niet uitmaakt of het via clonen of draagmoeder is.
Nou ja, moedertje natuur moet een beetje mysterieus blijven ;)

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 13:44

Wat een superinteressante foto's DubbelDun.

Ikzelf heb altijd zo'n idee als ik een pasgeboren veulen zie " alsof ze er een emmer wit over uitgieten" :)

Nee zonder gekheid, vaak zie je ook aftekeningen van een aantal generaties eerder weer terugkomen. Soms zelfs 4 generaties, ik vindt dit altijd weer leuk om uit te zoeken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 13:54

@Whinnylando : qua wit is het meeste goed te herleiden.
Sabino x Sabino, of in kombinatie met een ander bontpatroon kán een veulen geven met heel veel wit.
Niet veel mensen 'herkennen' een bles als Sabino. Het is dus niet zo dat het patroon na generaties weer 'terugkomt'. Het is gewoon nooit weggeweest, alleen iets minder opvallend :)

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 14:14

Ik heb me even ingelezen in Sabino want tot dit topic had ik er nog never van gehoord. Sjeej ik dacht dat ik overal wat betreft paarden wel iets van wist of gehoord had. Blijk zelf dus ook verschillende Sabino's gehad te hebben. whahhaa