[H][wb]hengst met soepel beenwerk en opwaarts gebouwd?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

borrie01

[H][wb]hengst met soepel beenwerk en opwaarts gebouwd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 21:33

Vriendin van mij is bezig met het uitzoeken van een geschikte hengst voor haar merrie.

Van de merrie zijn geen papieren. dus geen voorouders bekend.

ze is een vos van 1,53 hoog en vrij stevig gebouwd.

Verbeter punten.
soeplesse in de gangen.
is wat meer op de voorhand gebouwd.
heeft neiging tot platvoeten.

veulen mag groter.
chique hoofd

Hengst:
-Liefts geen Jazz of ferro
-hoeft geen KWPN er te zijn elk ander paardenras is een optie.

foto's
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door gomir op 25-04-09 13:51, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: tags

Sammie

Re: hengst met soepel beenwerk en opwaarts gebouwd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 21:38

Flemmingh en platvoeten :? Ik weet niet hoor, maar hij geeft over het algemeen juist wat meer smallere voetjes :=

Ik zie bij de merrie ook niet echt platvoeten :? Een goede hoefsmid kan hier trouwens aardig wat aan verspijkeren hoor :)

In eerste instantie zou ik een merrie zonder papieren eerder niet dan wel dekken. Deze merrie lijkt erg op een quarter, je zou daar eens kunnen kijken. Ze toont een beetje overbouwd. Lijkt een beetje terug te staan in de knie. Zal vast een rustig en lief paard zijn, maar daar zou ik het bij laten :) Lekker van genieten zoals het hoort en that it.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 21:40

heb nog even geen motivatie om hengst te adviseren...

maar wat lijtk t op foto of de ponie hele dikke ijzers onder heeft , staat ze op 10 mm? platvoeten zie ik er op foto niet aan af...

en van flemmingh is bekend dat hij niet zulke mooie bovenlijnen geeft, maar platvoeten nog nooit van gehoord...

ik zou ook voor een hengst gaan die niet kwpn goedgekeurd is, dat scheelt je aardig in de portomonee...

borrie01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 21:57

Hoor meerdere mensen over dan flemmingh platvoet geeft heb ook meerdere afstammelingen gezien die dit hebben.
maar heb het zinnetje wegehaald.

merrie was op de foto net naar de smid geweest.

Vriendin wil graag 1 keer een veulen van deze merrie en dan puur voor haarzelf dus veulen wordt niet verkocht.

Ze heeft geen dikke ijzers maar zooltjes ertussen.
Ze zal misschien een mengelmoestje van 2 rassen zijn helaas is daar niets over bekend.

Of de hengst goedgekeurd is of niet maak t opzich niet zoveel uit.

heb van uytert een mail gestuurd wat hun vinden dus ben benieuwd.

Quazzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 20:56

dus je zoekt een dressuurhengst??

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 10:11

misschien kun je kijken wat er bij het NRPS voor rijpaarden ter dekking staan. Het dekgeld is vaak wat goedkoper en er zitten toch hele knappe dressuurhengsten bij

borrie01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-09 13:26

van uytert geeft Sandreo als optie.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 16:49

als t mijn paard was, dan regelde ik een "zwarte" goedkopere dekking bij hengstenhouder van een goede hengst...gewoon veulen zonder papieren....chip er bij via da....klaar...

marjolein88

Re: [H][wb]hengst met soepel beenwerk en opwaarts gebouwd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 19:14

@ Sigrid : tjah als je zo gaat beginnen kan de TS beter een veulen kopen denk ik

borrie01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-09 03:05

dat is ook helemaal de bedoeling niet om maar zo goedkoop mogelijk uit te komen.
anders had ze inderdaad wel een veulen gekocht.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 10:20

marjolein88 schreef:
@ Sigrid : tjah als je zo gaat beginnen kan de TS beter een veulen kopen denk ik

nou jou opmerking snap ik niet....

je kan 1000 euro dekgeld betalen en dan een reg b of hulpboek krijgen via stamboek....

maar je kan ook bv zwarte dekking regelen van dezelfde hengst dan bv 500 betalen en veulen na de geboorte chippen met afstamming onbekend via stamboek.

met deze combi zegt de afstamming toch niet zoveel...

en ik zou liever 500 in de pocket houden, das gewoon persoonlijke mening..

uiteindelijk krijg je toch hetzelfde veulen en ik ga ervan uit dat merriehouder, dit veulen voor haarzelf fokt en niet om te verkopen.

dat eigenaar van merrie, graag een veulen van haar eigen paard wil begrijp ik goed, maar als afstamming haar niet zoveel zegt, ...zou ik dit wel overwegen...en is het gewoon als tip bedoeld....

maar als ze graag geld uit wil geven , mag om mij ook.....tis mij om het even...

borrie01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-09 11:11

omdat de afstamming van de moeder niet bekend is kan daarop niet een hengst worden uitgezocht.
daarom hebben we oa van uytert gemailt met de verbeterpunten enz van de merrie en foto's

het dekgeld van sandreo is 900 euro dus dat valt in mij ogen heel erg mee.

Eigenaar wil inderdaad een veulen van haar merrie zodat ze daar straks mee verder kan.
wat maakt het dan uit als je een hengst neemt waarvan het dekgeld iets duurder is.

Als je van de hengst zeker weet dat hij de verbeterpunten van de merrie heeft.
waarom zou je dan verder gaan zoeken naar een hengst die misschien 200 euro goedkoper is.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 11:21

jij snapt niet wat een zwarte dekking in houd begrijp ik..

een zwarte dekking is een ongeregistreerde dekking...dus wel van hengst die je hebt uitgezocht.

gebeurd vaak zat....vooral bij merrie die geen afstamming hebben.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 13:07

Als ik heel eerlijk mag zijn vind ik Sandreo dus echt dé grootste fout die je kunt maken bij deze merrie :o

Alles wordt fijn, slap van achteren (erg fijn als het veulen dan ook nog eens overbouwd zal zijn) en maat... ik weet niet wat je verwacht, maar 1.66 zal het niet worden :+

Iig goed dat de eigenaar wel voor een (dek)hengst die ggk is wil gaan :j Iig wel een teken dat er overnagedacht wordt, maar eerlijk gezegd zou ik het bij voorkeur al niet doen en ten tweede hier een kwpn'er opzetten... zou ik ook niet doen..
Ik weet niet wat de insteek is van de eigenaar om met het veulen te gaan doen, maar (serieus) wedstrijden rijden dan zou ik andere keuzes maken (andere merrie kiezen). Gewoon beetje recreatief rijden zou ik dus eerder naar een correct gebouwde Quarter of Paint in die buurt kijken.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 16:52

Mag ik als eerste vragen hoe oud de merrie is? Of is dat ook onbekend? :)

Imo (mijn inziens dus) zijn er behoorlijk wat verbeterpunten aan de merrie, en dat ga je nooit met 1 dekking allemaal verbeterd krijgen. Veulentje fokken is hardstikke leuk, maar blijf wel kritisch naar je eigen dier toe.
Ik zou persoonlijk niet snel fokken met deze merrie, of anders ga ik idd met de optie's van Sammie mee :)

Arvensis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 16:23

Wij hebben nu een veulen van Sir Oldenburg..
Het veulen lijkt mooi bergop gebouwd, het is een groot en chique veulen.
Wat ik weet heeft Sir Oldenburg een fijn karakter en loopt hij goed.

galliani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 20:24

3-jarige dressuurhengst Galliani Biolley kost 600 euros beste afstamming Sir Donnerhall X lanciano,superkarakter ,ongelooflijk soepel en takt ,video was in januari genomen na 1 maand gereden te zijn . meer videos www.brigittedebiolley.be

borrie01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 23:10

De merrie gaat maandag naar uytert en het wordt sandreo

_Tomba_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 11:36

:+ handig geld verdienen voor Joop...

borrie01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 20:20

_Tomba_ schreef:

Hoezo deze opmerking?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 20:36

borrie01 schreef:
_Tomba_ schreef:

Hoezo deze opmerking?

Laat ze maar gaan. Jullie hebben de beslissing genomen met Sandreo te dekken! Dat is jullie goed recht. Hoe het verder gaat met betalen gaat ons niks aan. En voor 'Joop' is dit echt niet makkelijker dan een merrie met papieren.

Persoonlijk had ik het binnen het NRPS gezocht. Dit omdat je dan volledig papier krijgt bij het veulen.
Nu jullie met Sandreo dekken zou ik je aan raden het veulen met de tijd ook in het NRPS te plaatsen. Je krijgt dan in eerste instantie een register A papier maar op 3 jarige leeftijd krijg je bij stamboek opname een vol papier!

Ik had zitten denken aan Don Ruto Maar dat is heel persoonlijk!

Veel succes met het drachtig krijgen. En hopelijk heeft ze volgend jaar een mooi gezond veulen!

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 20:53

Volgens mij is Sandreo ook bij het NRPS goedgekeurd :)

Avy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 21:29

Ja Sandreo is o.a.bij het KWPN, Hannover, Oldenburg, NRPS, Frankrijk LD gekeurd, dus kan gewoon nrps papier bij het toekomstige veulen.

_Tomba_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 13:16

Ik bedoelde gewoon dat hij Sandreo maar ff roept, natuurlijk 1 van zn eigen hengsten, dat doet elke hengstenhouder...hij kent jullie merrie totaal niet, en jullie doen ook nog meteen wat hij via de mail ff aanraadt. Zo wil hij wel meerdere merries hebben denk ik :P Neemt niet weg dat ik de nakomelingen van sandreo best aardig vind, vooral qua model!

wasira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 00:19

Ze is wel erg overbouwd! een kennis heeft haar overbouwde merrie laten dekken en nu heeft het veulen dezelfde bouw...