voor/nadelen aan een fjord

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lnda_

voor/nadelen aan een fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-09 16:25

Na lang zoeken en orienteren ben ik toch uitgekomen bij een fjord (om te kopen).
ik ben alleen nog aan het zoeken bij de voor en nadelen over een fjord.
wat zijn jullie ervaringen?
en waar moet je nou echt goedop letten als je een fjord koopt?
zijn ze ergens meer gevoelig voor dan andere paarden?
alvast bedankt voor het meedenken!

Anoniem

Re: voor/nadelen aan een fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 16:28

Iets meer uitkijken voor vervetting, ze worden al dik van KIJKEN naar gras. En de mijne is redelijk gevoelig voor kuilgras, dat is wat te 'rijk' voor haar. Mooi grofstengelig ruwvoer en een beetje basisbrok als aanvulling, daar doen ze het het mooist op.

Verder zijn ze zeker niet gevoeliger ergens voor. Alleskunnertjes, sobere, harde paardjes zijn het.

Waar ik het meest op let als ik bij een fjord ga kijken is een stukje karakter in combi met opvoeding (ivm lomp en drammerig) én een stukje rijtechnisch. Fjorden zijn vaak niet in handen van de beste ruiters en daar kun je wat last van hebben.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 12:47

Ook zijn vaak de koudbloedjes gevoelig voor zomereczeem, dus daar moet je ook
op letten.

De voordelen tja dat zijn er zoveel :o

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 12:53

Ik vind dat een fjord veeeeel voordelen heeft.

Eventuele nadelen:
-Lompheid icm eigenwijsheid en slechte opvoeding. Een fjord is nogal een paardje met een eigen zinnetje. Als ze niet goed zijn opgevoed lopen ze probleemloos over je heen. Hier kun je wat aan doen dmv grondwerk, maar dat kost veel tijd.
-Wat Sonja al zei, ze worden heel snel te dik.
-Wat ik aan mijn eigen fjord merk, is dat ze gevoelig is voor grote hoeveelheden krachtvoer. 2x per dag een halve kilo is al te veel, dan is ze niet te houden.
-Uitproberen. Een fjord heeft humor, en zal je dus uitproberen, daar moet je wel tegen kunnen.

Verder hangt het van het karakter van het paard af hoe ze zijn. De een is super makkelijk, de ander (zoals die van mij) zijn regelrechte rampen als je er niet mee om kunt gaan.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 14:57

Citaat:
-Uitproberen. Een fjord heeft humor, en zal je dus uitproberen, daar moet je wel tegen kunnen.

Met name dit punt :D :D

Je moet stevig in je schoenen staan en vooral conseqent zijn. Maar ik ben van mening dat als je je fjord eenmaal goed hebt opgevoed je er een wereld paard aan hebt....

Ik heb mijn paard wel netjes opgevoed :o maar het blijft een sniekie af en toe. Zo heeft ie als hobby losbreken op concours terrein of op stal. Tja ik loop wel eens met een ontzichbare hakbijl achter hem aan -:(- ....maar verder is ie wel lief hoor :D :D

Eva_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 17:11

het verschild iid per paard, je kan toch bij verschillende fjorden gaan kijken en dan merk je vanzelf of het klikt

Yunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 17:13

Ondeugend!! :+ :o :Y) Haha, nee dat zijn de meeste paarden wel... ;)

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 17:18

Een voordeel vind ik ook dat ze winterhard zijn. Lekker zomer en winter op de wei zonder geouwedinges met dekens. Voor de rest zijn het idd paardjes met humor en een enorm uithoudingsvermogen.

Een nadeel is soms wel dat ze ontzettend eigenwijs en sterk zijn. Die combinatie is niet handig als je er niet mee om weet te gaan.

Succes met het vinden van een paardje!

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 12:40

ik kan je geen nadeel geven, vind dat alle streken en andere dingen ze doen, ook karakter trekjes zijn, de een doet t meer dan de ander , zo zijn ze ieder uniek.

het zijn op en top doorzetters, gaan door t vuur voor je, en wat je geeft, krijg je terug maar dat is denk ik met alle paarden/dieren zo.

gerritje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 12:16

ik kan ook niet echt nadelen bedenken. je bent in je keuze op een fjord uitgekomen. ze zijn zo veelzijdig, dat vind ik er erg leuk aan.

waar op letten als je er een koopt, nou op zelfde dingen als je doet bij elk paard. waar ik zelf extra op let zijn voeten, maar dat komt omdat mijn fjord slechte hoeven had.

mijn fjord had bijv. weer veel voeding nodig en kreeg in zijn sporttijd twee scheppen haver / granenmix per dag. dus het verschilt ook erg per fjord waar je op moet letten.

sommige zijn idd al dik van kijken naar het gras danwel snel hoefbevangen.

succes met je zoektocht. heb je al wat op het oog??

DeniesRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 12:21

Hallo.

Ik zelf heb ook een fjord die is 5 jaar.
Ik ben zelf eigenlijk niet heel slim geweest om meteen een hele jonge fjord te kopen maar agja hij is er nu en gaat dus ook niet meer weg.

Ik vindt dat er veel voordelen zijn met fjorden:
* ze zijn alles kunners.
* ze hebben een super karakter enzz..

De nadelen zijn dat ze gevoelig zijn voor exceem.
Het licht er een beetje aan wat voor een fjord je neemt.
Mijn fjord wordt niet snel dik dit is wel handig.

ik zou zeggen veel succes met zoeken!

milrosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 21:11

Eerlijk gezegd, wou ik niet echt een fjord, totdat ik 10 jaar geleden op een 3 jarige stuitte. Ik had geen enkele paarde ervaring en dit was mijn eerste aankoop. Nu wil ik geen enkel ander ras, ze zijn lief, ondeugend, maar vooral goud eerlijk zo lang jij dat ook bent en blijft. Ze gaan voor je door het vuur.

Bellie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 21:27

wat ik ergens gelezen heb en het eigelijk wel mee eens ben;
Fjorden (of andere koudbloeden) kunnen beter tegen een stootje omdat ze meestal lekker stevig zijn, daarbij (als je je pony niet scheert) kan hij zomers én winters 24 uur buiten staan als dat nodig is, en ze zeiden ook dat ze minder snel ziek worden als warmbloeden (behalve dat exeem dan)
en k ben het met de andere eens dat er ook heeeel snel veel vet aan het buikje zit ;p
goed op lettten met het kopen:
Of het karakter je aanstaat, net als iemand anders zei uitproberen doen de meeste geloof ik wel als je daar la niet goed tegen kunt is dat niet zo handig
en verder gewoon iemand meenemen die er verstand van heeft of echt alles klopt wat de eigenaar zegt(dat hij/zij net liegt over del eeftijd of iets dergelijks,)
hoop dat je hier iets aan hebt ;)

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 19:35

De meeste fjorden zijn koel in hun hoofd, niet gauw ergens van onder indruk. Mijn fjord kan heel erg de clown uithangen, in een keer niet meer snappen wat de bedoeling is en dan ook er echt bij gaan staan met een houding van: Dat ga ik echt niet doen!

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 18:16

Voordelen;
- sterk
- lief in omgang
- kan leven met weinig voer
- kan 's winters buiten blijven
- veelzijdig
- koel in hun koppie

Nadelen;
- ze worden snel dik...

_Question

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 10:44

nadeel: erg sterk, maar een voordeel daarvan is dat ze het niet gebruiken, behalve als je het vraagt

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 09:16

Voordelen van een fjord...... eeeh heb je even? Teveel dus om op te noemen. Maar een paar die eruit springen: extreem veelzijdig, goudeerlijk, humor en sociaal.

Nadelen....... ach elk nadeel heb se voordeel zegt Cuijff toch?

Qua voeren..... verschilt per paard, Tjo was niet dik te krijgen en Cadiz komt al 5 kilo aan als hij een bikskorreltje ziet liggen.
Verder moet je bij ieder paard consequent zijn, daarin is een fjord niet anders.
Hoeven is een puntje, maarja dat kan ook aan de hoefsmid liggen.

En verder gewoon laten keuren als je er een op het oog hebt.

Succes met je zoektocht.

ShirleyM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 11:10

Ik heb ook een hoop voordelen aan mijn fjord!

Ze is lekker koel in der hoofd waardoor ik dat zelf ook blijf.

Het is een pony maar wel 1 waar een volwassenen ook normaal op kan en mijn zoontje kan er ook op, dus wij delen haar samen:p

Ze kan voor de kar, springen, dresuren en buitenritjes maken dus ze is heel veelzijdig!

Het enige nadeel is idd dat je stevig in je schoenen moet staan want ze wil nog wel eens een eigen wil hebben. Stilstaan is geen optie voor de mijne met opzadelen! Ik ben daar al een poos mee bezig maar ze zijn gewoon lichtelijk eigenwijs:D

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 11:24

ik had vroeger een Fjord, en heb echt spijt dat ik die heb laten gaan.
Het zijn kameraden voor het leven en zijn heel veelzijdig.

Waar je op moet letten:
overgewicht (belasting gewrichten, hoefbevangen etc)
zomerrui (hoewel dit eveneens bij elk ras is en altijd acuut kan optreden)

ik had mijn fjord als speelpony naast mijn andere sportponies, en eerlijk buiten men EK pony is de Fjord me het beste bijgebleven.
Ze hebben wel karakter, maar ze hebben een groot hard vergeven snel en zijn lekker ongecompliceerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 11:27

Hoezo moet ik op zomerrui letten met m'n fjorden? Die snap ik niet?

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 11:44

zomerrui is denk ik hetzelfde als zomerexceem :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 11:51

Owww dán snap ik 'm :)

Rijan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 11:53

Cowgirl schreef:
Citaat:

Je moet stevig in je schoenen staan en vooral conseqent zijn. Maar ik ben van mening dat als je je fjord eenmaal goed hebt opgevoed je er een wereld paard aan hebt....

Ik heb mijn paard wel netjes opgevoed :o maar het blijft een sniekie af en toe. Zo heeft ie als hobby losbreken op concours terrein of op stal. Tja ik loop wel eens met een ontzichbare hakbijl achter hem aan -:(- ....maar verder is ie wel lief hoor :D :D

:)) niks aan toe tevoegen :+ :D

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 12:24

Cowgirl schreef:
Citaat:

En dat doet die van mij dan weer niet, die zet ik in een prikweitje en daar blijft ze de hele dag keurig netjes staan.

Zwaantje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 16:38

voordeel van mijn fjord:

ze is lief
ze leert snel
wilt graag werken :D
mijne kan los staan voor der stal met poetsen en opzadelen ook afzadelen
als de stal open sta en ze is in stal blijft ze staan ook al gaat 1 voetje buiten de deur :P dan zeg ik gewoon netjes terug en dat doet ze en dan ook nog met een jah knikje :D
buiten rijden geen probleem :n alleen en groep
in het land met maatje staan geen probleem :n
ook zonder maatje rent ze rondjes maar blijft netjes achter draadje wel met vlinke stroom haha
kan los naar der stal lopen
trekkers geen probleem :P

nadeel:

ze is soms sterk laaste tijd valt het mee
stenen of een kei wat vlak bij het land licht met buiten rijden is heel eng :=
takken wat opgestappeld is ook

veder niks :n

ze is in 1 word geweldig :D