Pony's beleren of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PonyPower_x

Pony's beleren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 18:50

Ik ben nu in het bezit van 2 shetlanders: Charlie & Spartan

Naam: Spartan
Geslacht: Ruin
Ras: Shetlander (vermoedelijk ook Welsh bloed, want hij heeft een licht snoekshoofdje en heel fijne oortjes en neusje)
Grootte: ong. 108cm
Geboortedatum: 2006
Geleerd: Mennen
Trainingsschema: zo'n 3x per maand doen we een klein tochtje (ong. 1,5km) met de koets. Naarmate hij ouder wordt zal dit misschien opdrijven (?)
Nota: Ik ben met Spartan inderdaad redelijk vroeg begonnen met mennen, zoals enkelen al zullen weten uit vorige topics, maar hij is zeker niet overwerkt! Ik ben begonnen aan de lange lijnen toen hij 2,5 jaar oud was, en enkele maanden nadien heb ik een klein, licht koetsje gekocht omdat hij het graag en goed doet, en ik dacht er wel iets uit te krijgen. Geen commentaar hierop aub, ik weet zelf ook dat ik fout zat door zo vroeg te beginnen...
Foto's: [X] [X] [X]

Naam: Charlie
Geslacht: Ruin
Ras: Zuiver (mini)shetlander
Grootte: ong. 85-90cm
Geboortedatum: 2005
Geleerd: Mennen
Trainingsschema: evenveel als Spartan.
Nota: Ik heb hier niet veel aan toe te voegen, behalve dat hij redelijk klein is en het moeilijk gaat worden om een klein ervaren ruitertje te zoeken om hem eventueel zadelmak te maken.
Foto's: [X] [X] [X]
Zoals je ziet op de laatste foto heeft Charlie veel spring capaciteiten, MAAR!! Je zou denken dat hij erover wordt getrokken doordat het touw zo strak is, dat is echter NIET zo!! Laat daar geen misverstanden over bestaan ;)

Ziezo, nu ken je ongeveer mijn schatjes, dan komt nu mijn vraag:

Zou het verstandig zijn om 1 van de twee (of eventueel beide) onder het zadel te leren?
Zoja, kan iemand me tips geven bij het beleren?
Braaf zijn ze zeker, want mijn kleine neefjes stappen er soms mee rond ;)
Laatst bijgewerkt door Mocca op 27-04-09 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

Mopske08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 18:57

ik zou niet weten waarom niet... Je moet doen wat je graag wil, maar ben je zelf nog klein/licht genoeg om ermee te rijden? Of waarom zou je ze onder het zadel willen?

PonyPower_x

Re: Wat moet ik ermee doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 19:00

Ik ben zelf 160cm en ik weeg ong. 50kg.
Ik zou ze graag onder het zadel willen omdat ze met enkel de koets te weinig beweging krijgen. Ik longeer ze wel regelmatig eens, maar ik heb toch de indruk dat hun conditie sterk achteruit gaat. En een wandeling met de koets, daar kruipt al gemakkelijk veel tijd in met het inspannen ed..

Mopske08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 19:21

zou je er zelf mee gaan rijden of bijrijdertjes zoeken? Als ze te weinig beweging krijgen kun je dat natuurlijk wel doen. Misschien kan je er jonge ruitertjes blij mee maken ;)

PonyPower_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 19:25

Dat is ook een deel van mijn probleem: ik ken een meisje dat met haar 2 shetters wedstrijd rijdt, en ze is echt ervaren, maar ze gaat helemaal geen tijd meer hebben voor haar eigen pony's, want ze traint elke dag en elk weekend heeft ze wedstrijd :P

Mopske08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 19:27

ze kan je misschien wel even helpen met het opleren van jou shettertjes eh

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 21:29

Ik zou er zelf niet op gaan zitten, je bent te groot en te zwaar.

Daarnaast...als je weet dat je met je pony te vroeg bent begonnen met beleren...waarom ga je dan gewoon door met rijden? Een driejarige zou ik ook niet onder het zadel beleren omdat hij daar nog te jong voor is.

PonyPower_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 21:41

Juah' met Spartan wil ik inderdaad nog even wachten,
maar met Charlie wil ik al beginnen, maar hij is NOG kleiner :P

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 21:42

Dan zou ik op zoek gaan naar een heeel klein ruitertje...max 1.30 en 25-30 kilo ;) Ik heb zelf een pony van 90 cm en dit houd ik aan als richtlijn...kan ik niet zo iemand vinden, dan maar lekker niet onder het zadel. Hij vindt voor de sulky toch net zo leuk

PonyPower_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 21:59

gelijk heb je ;)

BinkyMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 12:00

Zeker weten, je kan met alle geweld ze willen laten bijrijden, maar het moet wel te doen zijn voor ze. En voor de shet zijn zoveel oplossingen om ze genoeg beweging te geven!!
Mijn ukkies vinden het naast de fiets helemaal super!! Is dat mischien een idee??

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 17:14

zou ook op zoek gaan naar een klein iemand of gewoon oefenen met een longeerlijn in de lange teugel, of een sulky of lichte matathonwagen is ook echt supertof met die kleine viervoeters!

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 15:42

Ik begrijp dat je de pony's dus ohz beleerd wilt hebben omdat je te weinig met de wagen rijdt aangezien dat zoveel tijd kost?

Charlie is redelijk klein dus zul je ook een klein/licht ruitertje moeten zoeken. Om iemand te vinden die klein genoeg is voor een shet van 85cm EN die ook nog dusdanig kan rijden dat je pony er een betere conditie door opbouwt lijkt mij een behoorlijke opgave. Over het algemeen (uitzonderingen daargelaten) zul je het dan ook hebben over kleine kinderen die veel begeleiding nodig zullen hebben dus de tijdwinst vergeleken met even inspannen en een stukje rijden zal wel tegenvallen (als die er uberhaupt is).

Het is erg leuk om de kleintjes met passende ruiters ohz te zien lopen (vind het bij die van mij ook altijd prachtig om te zien), maar omdat ik er zelf altijd bij ben...scheelt het mij niets in tijd vergeleken met inspannen en een lekker stukje rijden :). Vind het voor de pony's gewoon heel fijn qua afwisseling.

Suuzert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 15:45

Je bent ongeveer 1.60 m groot. Dan ben je ongeveer net zo groot als dat ik ben. Persoonlijk zou ik er dus niet meer op gaan rijden want in principe kun je met 1.60 niet op een shet van 108 cm gaan zitten, laat staan op een van 75 a 80 cm. Niet doen dus !!! Je lengte heeft een heleboel te maken met het wel of niet belemmeren van de beweging van je pony's. Wees alsjeblieft gewoon eerlijk en doe het niet.

PonyPower_x

Re: Pony's beleren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 19:21

Ik heb denk ik duidelijk gezegd dat ik ze zelf niet wil gaan rijden, en dat ik dus daarom met het probleem zit geen ruitertje te vinden ;) En al vind ik dat, moet het ook nog voldoende ervaring hebben..

turster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 22:34

ik vind het onzin kruip gewoon op die shet met of zonder zadel is juist super hip ik ben zel 170 en rij op een shettie van 95 cm gewoon super hip :P :P

Saaarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 23:15

turster schreef:
ik vind het onzin kruip gewoon op die shet met of zonder zadel is juist super hip ik ben zel 170 en rij op een shettie van 95 cm gewoon super hip :P :P

Ik hoop niet dat je dit nou serieus meent ?

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 14:25

Saaarr schreef:
turster schreef:

Ja dat wil ik ook wel eens weten.
:x

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 20:13

Oftopic: Ik denk dat Spartan een appaloosa is en geen shetlander ;)

turster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 22:05

ik vind het onzin kruip gewoon op die shet met of zonder zadel is juist super hip ik ben zel 170 en rij op een shettie van 95 cm gewoon super hip

Ik hoop niet dat je dit nou serieus meent ?[/quote]

:x[/quote]
ja tuurlijk en spring en dressuur
ongveer 30 cm
dressuur oefeningen op m2 niveau

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 22:11

turster schreef:
ik vind het onzin kruip gewoon op die shet met of zonder zadel is juist super hip ik ben zel 170 en rij op een shettie van 95 cm gewoon super hip

:x[/quote]
ja tuurlijk en spring en dressuur
ongveer 30 cm
dressuur oefeningen op m2 niveau[/quote]

En hoe groot is de shetlander??

Neem aan dat dit geen grapje is aangezien je me ook een pb'tje stuurde.

turster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 22:14

inderdaat ik vind het lollig en zij ook

PonyPower_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 13:26

MaiNat schreef:
Oftopic: Ik denk dat Spartan een appaloosa is en geen shetlander ;)

Ik heb Spartan gekocht als veulen, met het gedacht een Shetterveulen gekocht te hebben, maar in de zomer zie je duidelijk de vorm van zijn hoofd en oren, dus veel kans dat er Welsh in zit,,denk ik ;)

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 17:41

zie in een van je berichten dat hij net drie is,
lekker egoistisch om er op te gaan zitten terwijl je nog twee paarden hebt ook.
wel eens na gedacht wat het voor de rug betektn?
(zal maar niet zeggen wat ik ecth denk)

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 17:41

geld voor truster dit bericht ;)