BEKKENBREUK VEULEN , hulp en ervaring gezocht...Update pag 2

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

watnou1

BEKKENBREUK VEULEN , hulp en ervaring gezocht...Update pag 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 13:45

Hallo,

Bij kennissen van me is een veulen geboren die dus echt mega groot was. Ze hebben moeten helpen want hij bleef steken op de heupen/bekken.
Net op dat moment is de merrie gedraaid en lag op de buik. Waarschijnlijk heeft het veulen zo'n gekke draai gemaakt dat de bekken is gebroken.

Nu is mijn vraag: Wie heeft er ervaring met bekkenbreuken en in het bijzonder bij jonge veulens ??

Het is echt jammer, het is een mooi hengstveulen van Spielberg !

Ik hoop op ervaringsdeskundigen.....
Laatst bijgewerkt door gomir op 16-06-09 01:52, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: update in titel

Brainless

Re: BEKKENBREUK VEULEN , hulp en ervaring gezocht...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 13:49

Wat zegt de DA?
Ik zou zelf verschillende klinieken afbellen ivm de prognose en evt. behandeling.

watnou1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 13:51

tja vandaag X-foto gemaakt. Prognose: of nu meteen afspuiten ( 4 dagen oud ) of 14 dagen de tijd geven kijken of er eventueel wat herstel te zien is.
Dus tja echte prognose... niet zo goed denk ik zelf.

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 13:53

Het ziet er niet rooskleurig uit volgens mij...
Ik vrees jammer genoeg dat hier niet veel aan gedaan kan worden.
Ik vermoed dat het veulen niet kan lopen?

Vreselijk jammer!!!

Helaas geen ervaring hiermee.

Sterkte!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 13:55

is het een echte breuk of een haarscheurtje?
ik zou hem op de kliniek laten en het 14 dagen aankijken,het bot is nog vrij 'soepel' bij jonge dieren en geneest heel snel en makkelijk....inslapen kan toch daarna nog?

melissa_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 13:55

Wat erg! Ik hoop dat het nog goedkomt

watnou1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 13:56

hij kan staan, ontlast daarbij achterbeen. Nu gaan er 14 dagen boxrust volgen en dan verder kijken. Wordt een grotere stal en dan kijken we wel.
En inderdaad afspuiten gaat maar 1 x .
Ik dacht misschien zijn er wel mensen die ook zoiets hebben meegemaakt hetzij met veulen hetzij met volwassen paard..

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 14:03

Dat is toch al iets dat hij kan staan...
Hangt af hoe zwaar de breuk is natuurlijk? weet je daar iets meer over?

Vind het echt vreselijk!!

watnou1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 14:12

de breuk is scheeef, dus ze hopen dat het komt doordat de spieren de breuk proberen recht te trekken. We zullen wel zien, pluspunt is in elk geval dat hij staat en ook uit ligstand kan gaan staan. Hij drinkt goed en is alert genoeg.
Kreupelt wel behoorlijk en lijkt of het achterbeen iets scheef wegdraaid.
Dus we kunnen nog alle kanten op, "for wetter or for worse. "

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 15:48

Een 4-jarige die ik nu rij, heeft op zijn 2e zijn heup/bekken gebroken. Het is wel een compleet andere situatie, en waarschijnlijk andere plek, maar hij is er - na 6 weken boxrust en vervolgens heel rustig aan naar buiten - wel bovenop gekomen. Hij mist een stuk van het heupbot (wat normaal gesproken uitsteekt) ter grootte van een vuist, maar loopt er niet minder om. Het kan dus positief aflopen, laten we hopen dat dat voor dit ventje ook het geval is!

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 18:47

Ik ben laatst met een DA op pad geweest,
die dag moest hij ook een 1 jarige draver merrie inlaten slapen. Bekken breuk. Hij was van mening dat met 6 a 7 maanden rust/gerichte "terapie" het weer goed zou komen, maar de eigenaar wou daar niet op wachten.
Nou is elke breuk uniek natuurlijk. Als je foto's hebt zou ik ze per mail aan je DA vragen, en vervolgens verder rond vragen.
Als je ze per mail kan ontvangen wil ik best vragen of mijn vriend en zijn collega's eens zouden willen kijken?

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 21:15

Ik ben benieuwd hoe dit afloopt.
Ik zal voor jullie duimen.

watnou1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 23:48

UPDATE:
Vandaag zag het veulen er goed uit..
Zit nog wel aan de metacam maar belast zijn achterbeen beter. Probeert ook af en toe te spelen in de ruime stal....

Ook zit er minder verschil in de heupen gelukkig.
Volgende week weer een rontgen en dan zien we weer verder....

het is dus nog afwachten... maar hij knapt al wel op gelukkig !!

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 23:53

Al contact gehad met Hochmoor ? steek een kaarsje voor jullie op !

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 23:54

Fijn dat er verbetering te zien is. En ik zou de natuur de tijd geven...wij mensen kunnen niet alles zien en voorspellen.

watnou1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 23:55

@ yfande.. wie is hochmoor ?
@ cassidy... ja de natuur kan veel gelukkig, ook scheelt het dat de botten van een veulen veel uit kraakbeen bestaan.. we wachten geduldig af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 00:06

Een keer meegemaakt bij kennissen, zelfde verhaal maar dan bij een Fries.
Die hebben toen het veulen juist zo krap mogelijk neergezet, om te voorkomen dat de breuk verschoof door te veel beweging, dit overigens op advies van de dierenartsenpraktijk.
Juist doordat veulens willen spelen gaat een verse fractuur uit elkaar. Verder is het zo dat het een week of twee duurt voordat er nieuwe botcellen worden gevormd in het breukvlak, en pas daarna treedt het proces in werking van een soort brugjes die aan de buitenkant ontstaan waar de breuk zit, dus na een week of vier gaat de boel pas een beetje vastzitten.
Ik denk dat dit veulen líjkt op te knappen door dat een breuk na enkele dagen minder pijn gaat doen, maar dat hij meer beweegt is totaal geen teken van verbetering, simpelweg omdat dat op deze termijn nog niet mogelijk is.
Het veulen waar ik het nu zelf over heb, is destijds afgemaakt. Het herstel zette niet door en het dier was daardoor kansloos.

watnou1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 00:10

Tja daar ziiten we dus ook mee, hij komt nu op dit moment ook de box niet uit. Hij belast been wel beter en been draait ook veeeel minder naar buiten toe. Ook is de ongelijkheid tussen beide heupen verminderd. Tja, hij krijgt nu ook metacam in kleine hoeveelheid. Ik verwacht ook dat we volgende week te horen krijgen nog 2 weken boxrust en daarna gedoseerd ( gedrogeerd denk ik...) beweging.
Het is ook gebleken dat de breuk ( haarscheurtje ) op de meest gunstige plek zat voor zover je van gunstig kan spreken. Zit als het ware in het midden van het bekken op het breedste gedeelte van het bekkenbot ( dus niet bij de heupen) Dat zou de genezing wel kunnen bevorderen.
Overigens zijn we wel realistisch, als volgende week blijkt dat het geen paardwaardig bestaan is dan houdt het op hoe jammer ook !

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 00:13

Ik vind een week wel heel erg kort hoor! Zoals gezegd, de natuur kan veel, maar je moet haar wel de kans geven.

watnou1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 00:17

@ cassidy, nee joh je leest het verkeerd. We hebben nu 2 weken boxrust gekregen van DA. Volgende week ( = na 2 weken ) opnieuw een foto en beoordeling . Dan denk ik nog een paar weken rust en dan verder bekijken ! het is echt niet zo dat we hem geen kans geven !
Het is wel zo dat we willen dat hij een paardwaardig bestaan kan lijden met spelen op de wei en met speelkameraadjes.. als een veulen moet opgroeien met pijn en nooit kan spelen dat wil je tenslotte ook niet. Daarom dit besluit... vinden we logisch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 00:21

Dat het slechts om een haarscheur is, vergroot de kansen van het dier aanmerkelijk, Watnou.

watnou1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 00:23

Ja dat dacht ik ook ! gelukkig maar.
het is namelijk een erg leuk veulen van spielberg, echt met veel front en al een mooie schouder.
we zullen moeten afwachten... en dat is moeilijk..

spiritoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 08:18

Als je het hebt over een haarscheur en gunstige plaats dan zou ik er zeker niet over nadenken dit leven te beeindigen. Dat het wat langer duurt dat het kan/mag spelen met andere paarden dat is dan gewoon niet anders.

watnou1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 09:12

Nee, iedereen valt over het beeindigen van een leven... het gaat erom dat hij alle kans krijgt om te herstellen... MAAR.. als blijkt dat hij na langdurige revalidatie totaal niet kan lopen/spelen of zeg maar gewoon in de wei kan lopen dan is het klaar.
Hoe zeer iemand er misschien ook over valt, een paardwaardig leven houdt mijns insziens in dat hij kan lopen en in de wei kan minimaal. Als dat niet kan is het klaar.
Maar dat is nog ver weg hoor, en ligt zeker niet in de planning in de nabije toekomst.....
Nu wachten we geduldig af en genieten van hem..

edit: typo
Laatst bijgewerkt door watnou1 op 22-04-09 09:27, in het totaal 2 keer bewerkt

botjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 09:20

Ik ben blij dat er zo reeël wordt gedacht. Als het diertje geen paardwaardig leven kan leven, dat het dan klaar is. Ik hoop uiteraard van harte dat het diertje geneest, de natuur kan een hoop!