een veulen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Keeltje135

een veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 22:59

mijn verzorgpony is best dik en valt niet af terwijl ze alleen smorgens en savonds hooi krijgt met andere pony's en voor de rest niks.
ik moet zeggen dat ze vorige maand wat dunner was , en we hebben de laatste tijd best wat gedaan.
de eigenaar vroeg aan mij of ze niet bij een hengst is geweest....
er lopen 2 hengst veulens van wat meer dan een jaar in haar groep, maar kunnen die het al doen zegmaar?
ik dacht namelijk van niet , maar nu twijfel ik.
hier een foto van de achtere :

Afbeelding
ik weet niet of je het zo goed ziet...

Keeltje135

Re: een veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 23:01

we rijden iedere week 1 a 2x en die dag laat ik haar ook flink rennen etc.

_R_G_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 23:02

Hoe vaak ga je dit topic openen?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 23:03

mmmm jullie rijden haar niet zo erg veel hor! Althans, als ze egt alleen maar 1 a 2 x in de week word bereden. Maar hengstjaarlingen kunnen volgens mij ook vruchtbaar zijn!

MamaMiesje

Er zíjn hengstjes die er vroeg bij zijn...
Staat ze niet op een vette wei? Of krijgt ze naast het hooi er écht niks anders bij?

dblijham

Zijn die hengstjes nu een jaar? Want dan hadden ze haar vorig jaar nog niet kunnen dekken.

_R_G_

Als je een DA laat scannen dan weet je het zo ;)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 23:04

dblijham schreef:
Zijn die hengstjes nu een jaar? Want dan hadden ze haar vorig jaar nog niet kunnen dekken.

nee dat in elk geval niet!

Ik denk idd dat je even een DA moet laten komen. Dan heb je zekerheid... Wij kunnen niet uit foto's opmaken of je merrie drachtig is

Keeltje135

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 23:25

_R_G_ de vorige ging fout...
ze staat niet op de wei en ze krijgt als ik er ben wel 1 a 2 snoepjes en ik ben er 1 a 2x in de week. maar ze wordt soms ook op maandag gereden en ze doen haar nog 1 a 2x laten rennen met de andere pony's.

dblijham: het kan toch misschien 2 maanden geleden zijn? ik dacht dat de twee hengstjes rond 1 jaar en 2 a 3 maanden waren eentje is in iedergeval ongeveer 1 a 2 maandjes ouder.

_R_G_ ze is niet mijn eigen pony en de eigenaresse dacht dat het niet kon omdat er geen hengsten bij haar zijn geweest , ze heeft de 2 veulens niet mee gerekend want die staan dag en nacht bij haar op de paddock...

wisja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 23:34

bella1wjnmk schreef:
het kan toch misschien 2 maanden geleden zijn? ik dacht dat de twee hengstjes rond 1 jaar en 2 a 3 maanden waren eentje is in iedergeval ongeveer 1 a 2 maandjes ouder.

Als ze 2 maanden geleden gedekt zou zijn, kan je dat nu nog niet zien hoor :).

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 23:47

Dan zou ze inderdaad al langer drachtig moeten zijn en lijkt het mij sterk dat het van de jaarlinghensten komt.
Toch even een DA laten kijken, dan weet je het zeker.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 09:02

Scannen is weten! Aan dikke buiken is het absoluut niet te zien, en al helemaal niet aan shetlanderbuiken.. :D

Keeltje135

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 14:03

het is geen shetlander maar een welsh :D maar om zelf een DA te betalen doe ik niet , want ze is niet van mij...
maar je hebt toch ook van die staafjes waar ze op moeten plassen en dat je het dan ziet, net zoals bij mensen , maar dan een staafje voor vee. is dat misschien een oplossing? ik weet waar ze altijd moet plassen :)

Keeltje135

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 14:06

want dadelijk zijn we bijna een half jaar verder en dan heb ik veel gereden en krijgt ze een dood of gehandicapt veulen, daarom heb ik dit topic geplaatst, want ik vind het maar een enge gedachten als dat zou gebeuren..!!

Wig_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 14:10

kan je proberen, maar het lijkt me sterk dat als die hengstjes nu 1 zijn dat ze kunnen dekken! 1.5 hoor ik wel eens, maar niet zo oud, al zoek je een x op google hoe het veulen groeid kan je snappen dat het van 2 maanden geleden is.!

en ik raad aan met de eigenaar van het paardje te overleggen! Want z'n test is niet altijd betrouwbaar! net zoals bij mensen!! heb er tevends ook nog nooit van gehoort!!

en je het niet zo snel een dood of gehandicapt veulen door het rijden!
ze geven het meestal zelf wel aan of het gaat of niet!

Keeltje135

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 14:25

die staafjes bestaan wel weet het zeker..!!
weet iemand hoe die staafjes heten?

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 14:28

Die hengstjes zijn nu anderhalf? Dan hebben ze haar nog niet kunnen dekken hoor. Of het moet inderdaad kortgeleden zijn, maar dan zie je dat nu echt nog niet.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 15:52

Hengsten kunnen vanaf 8 maand vruchtbaar zijn.

Van die zwangerschapstesten voor paarden heb ik ook nog nooit gehoord.

Je kunt in overleg met de eigenaar een aantal dierenartsen vragen naar de prijzen die zij voor het scannen hanteren. Er zijn dierenartsen die dat al voor minder dan 20 euro doen. Dit is natuurlijk wel een bedrag voor op de kliniek. Met voorrijkosten wordt het al gauw een bedrag tegen de 50 euro aan.

Keeltje135

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 17:08

dankjewel fjordnina met dit antwoordt ben ik blij :D

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 19:36

Die testen zijn er maar kun je pas gebruiken vanaf 110 dagen tot 300 dagen dracht.

Kijk hier :
http://www.dreamhorse.nl/

Bij Wee a foal checker

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 19:58

de test die Mabon noemt, heb ik ook gebruikt om drachtigheid aan te tonen.
Als je denkt dat ze 2 - 3 maanden geleden gedekt zou kunnen zijn is het idd nu nog te vroeg om de test te proberen. Ik zou voor de zekerheid nog minimaal 2 maanden wachten.
Als je verhaal klopt, lijkt het me sterk dat ze nu zo dik is van de dracht. Bij mensen zie je ook nog niks tot nauwelijks iets wanneer ze 2 maanden zwanger zijn.

Het is je verzorgpaardje, maar ik zou zelf geen kosten gaan maken om de DA te laten komen of een test te kopen. Het is de verantwoordelijkheid van de eigenaar dat ze tussen hengstjes loopt, en dus ook diens verantwoordelijkheid als er een veulen komt.

Keeltje135

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 21:32

gem: waar ik les heb is er een merrie ook ongeveer 2 maanden drachtig en die buik is ook al een stuk dikker geworden.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 21:59

bella1wjnmk schreef:
gem: waar ik les heb is er een merrie ook ongeveer 2 maanden drachtig en die buik is ook al een stuk dikker geworden.

Dat is dan toeval, want merries die twee zwanger zijn, zie je echt nog niets aan.

pippalexJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 13:20

Mijn merrie was bij de dracht van haar 1e veulen ook in een paar maanden mega.. Maar dat heeft wel iets langer geduurt dan 2 maanden..
Maar ja, dat is lang niet bij elke merrie zo..

De testen heb ik ook al een aantal keren gebruikt, maar kunnen inderdaad pas vanaf het aantal dagen als hier boven is aangegeven, en daarbij ben je ongeveer net zo veel geld kwijt als voor een scan..
Alleen kan je op een scan meer zien dan aan een staafje.. 2-ling of iets dergelijks.

Verder zal het rijden inderdaad niet zo'n invloed hebben..

Als je meer duidelijkheid wil dan zal de eigenaar toch echt een scan moeten laten maken, of afwachten..

Aan een foto is inderdaad niet zoveel te zien, zou wel handig zijn, maar helaas..

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 14:08

Krijg nou wat, ik zie nu pas om welke Bella dit gaat _O- .
Als je MIJN hengstveulentje bedoelt ttv de "dekking" .... die heeft idd daar gestaan met zijn moeder en was 3 maand oud toen ik ze allebei heb verhuisd naar een weitje dichter bij mijn huis. Die is echt de dader niet geweest _O- .
En Navajo........ die is volgens mij een maand ouder dan Draak, dus dus van april of begin mei.

Ik weet wat Sonja voert: een goede kwaliteit voordrooghooi, dus ik denk dat je er van uit kunt gaan dat ze daar dikker van is geworden. Daarnaast, Bella wordt echt niet alleen door jou verwend ;) . Ook worden Sonja's pony's geregeld mee uit wandelen genomen om lekker de bermen af te grazen.

(Vraag me trouwens echt af of Sonja hetzelfde denkt over evt. drachtigheid; ik kan het me nauwelijks voorstellen. Daarbij ben ik er zeker van dat zij de VOLLE verantwoordelijkheid over AL haar pony's neemt, ook het "andere" hengstveulen is van haar)
Laatst bijgewerkt door Gem op 20-04-09 14:45, in het totaal 3 keer bewerkt