14/15 jarige merrie voor het eerst laten dekken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dorieeen

14/15 jarige merrie voor het eerst laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-09 13:32

Hallo! :)

Ik had een vraagje, want mijn pony is nu 14/15 jaar oud, we weten het niet precies omdat ze geen papieren had toen we haar kochten.
Volgens de tandarts klopte die leeftijd wel ongeveer!
Maar nu dus mijn vraag, Is het wel verstandig als we haar laten dekken?
Het lijkt ons erg leuk om een veulentje te krijgen van deze merrie. Maar als het een heel groot risico is, vanwege haar leeftijd doen we het niet.
Ik hoop dat jullie bokkers mij kunnen helpen.

(Het leek mij wel dat er zulke topics waren, maar ik kon ze niet vinden? :Y) )

medlam

Re: 14/15 jarige merrie voor het eerst laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 13:33

ja, ik ben ook wel benieuwd.... ik ga dit topic even volgen

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 13:34

Ik zou persoonlijk niet meer proberen om een merrie op die leeftijd nog drachtig te krijgen als ze nog niet eerder geveulend heeft.

De kans dat je haar drachtig krijgt is denk ik al vors afgenomen en wat voor risico's er aan hangen weet ik niet.

Maar persoonlijk zou ik het niet meer doen. Ik weet niet of er mensen zijn met ervaringen van oudere maidens?

*puck*

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 13:36

waarom niet, als ze gezond is , is er geen reden om het niet te doen en aan elke drachtigheid kleven risico's dus vraag je dierenarts maar om advies.

dorieeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-09 13:37

Ja verder is ze helemaal gezond, geen gebreken.
Ze heeft wel altijd in een manege gelopen met een verkeerd zadel, en een ontzettend gemeen bit, daar heeft ze ook nog witte plekken op dr rug aan over gehouden. Maar ik weet niet of dat uitmaakt?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 13:40

Schade aan de buitenkant door verkeerd tuig heeft geen invloed op het veulen.
Maar let wel op dat het niet zoveel schade heeft toegebracht dat haar rug het niet meer aan kan om te dragen.

Qua leeftijd kan ik je geen advies geven. Zit daar niet zo in.

dorieeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-09 13:41

Ik rijd gewoon wedstrijden, train 5/6 keer per week, en ze loopt lekker rond, dus neem aan dan kan ze een veulen ook wel dragen denk ik. :)

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 13:50

Ik zou het niet doen, ze is misschien nog niet te oud, maar het risico dat het mis gaat is groter dan dat voor een jonge merrie. Ik zou er nog gewoon lekker mee rijden, en een veulentje aanschaffen, dan weet kan je nog je eigen geslacht, kleur ect. kiezen en heb je geen risico's met je eigen merrie. Ook heeft je merrie geen papier, dus is het veulen niet interessant voor de verkoop....

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 16:30

Qua leeftijd kan het idd nog wel, maar houd er idd rekening mee dat het niet altijd zo leuk kan zijn als je het je had voorgesteld. Hier op KS staan wel een aantal verhalen waar je echt koude rillingen van krijgt. Een veulentje kopen is net zo duur en die ga je net zo leuk en lief vinden als een van je eigen merrie.

spiritoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 09:01

Nou zou me daar niet zo druk om maken hoor :-) Laat haar checken door een dierenarts en als ze verder gezond is, gewoon doen ....... Wij hebben onze merrie ook op die leeftijd laten dekken en dit jaar verwacht ze haar 3e veulen. Ze is nu dus 18 jaar en goed van lijf en leden.

De opmerking dat het met een merrie van die leeftijd eerder fout zou kunnen gaan vind ik zo'n onzin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 09:17

Hoi,
Een merrie moet een 1 e veulen hebben gehad voor haar 11e levenjaar. anders is de kans heel groot dat er van alles fout kan gaan. Daarom zou ik het persoonlijk niet doen.

dorieeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-09 09:26

missfcdb schreef:
Hoi,
Een merrie moet een 1 e veulen hebben gehad voor haar 11e levenjaar. anders is de kans heel groot dat er van alles fout kan gaan. Daarom zou ik het persoonlijk niet doen.

Wie zegt dat? O:)

spiritoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 09:28

Zoals ik al zei :-) laat de merrie nakijken door een dierenarts en is ze inwendig gezond en heeft ze een regelmatige cyclus dan zou ik de gok gewoon nemen.

:-)

Step en Ras

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 10:33

Mijn merrie nu op dag 326 is op 13 jaar gedekt dit jaar dus 14 jaar ! en ik heb niks last gehad!! mijn merrie is heel gezond, werd van de eerste keer meteen drachtig en heb haar elke maand laten scannen ! niks van leeftijd geweten en staat nu nog met een strakke buik ( niet veel gelegen, nooit veel last gehad) Mijn merrie heeft ook geen papieren, maar is wel van goede komaf! (en heeft mooie gangen)
Voor mij was het belangrijk dat ik van mijn paard een veulen had!!
Laat je niet afschrikken! als je merrie gezond is en je hebt de middelen om je goed te laten begeleiden, zou ik niet twijfelen.

*puck*

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 13:55

voor de embryotransplantaties gingen de meeste goede sportpaarden pas op latere leeftijd de fokkerij in en natuurlijk kan er vanalles misgaan maar als je daar vanuit gaat dan fok je nooit en krijg je later zelf ook geen kids .

Anita45

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 17:58

Mijn merrie heeft haar 1e veulen probleemloos gekregen op 12-jarige leeftijd.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 21:26

*puck* schreef:
voor de embryotransplantaties gingen de meeste goede sportpaarden pas op latere leeftijd de fokkerij in en natuurlijk kan er vanalles misgaan maar als je daar vanuit gaat dan fok je nooit en krijg je later zelf ook geen kids .

Vergeet niet dat die merries vaak op 3 of 4 jarige leeftijd toch een veulen hebben gehad. ;)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 21:28

Als de merrie goed gezond is, is het geen enkel probleem om haar te laten dekken op 14 jarige leeftijd!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 21:30

spiritoes schreef:
Zoals ik al zei :-) laat de merrie nakijken door een dierenarts en is ze inwendig gezond en heeft ze een regelmatige cyclus dan zou ik de gok gewoon nemen.

:-)

daar ben ik het mee eens!
klinkt een beetje raar, maar zolang je er zelf geen moeite voor hoeft de doen heb ik ook het idee dat het de "natuur" is....
maar zodra je met hormoondingen moet gaan beginnen zou ik het zelf niet meer doen...

Citaat:
Hoi,
Een merrie moet een 1 e veulen hebben gehad voor haar 11e levenjaar. anders is de kans heel groot dat er van alles fout kan gaan. Daarom zou ik het persoonlijk niet doen

ik ben ook benieuwd naar de bron... heb het ook al heel vaak gehoord, maar zou graag een onderbouwd iets hebben( niet aanvallend bedoelt, maar ik wil het heel graag weten)

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 21:58

Mijn merrie heb ik op dertien jarige leeftijd laten insemineren (voor het eerst) en is dus op 14 jarige leeftijd bevallen.
Ondanks dat ze altijd goed gezond is gebleven (heeft in eerder leven wel blessureleed gehad, maar niet hierbij van toepassing) en goed van conditie is geweest was de bevalling toch wel erg zwaar. Het viel mij in ieder geval tegen.
Dracht zelf was geen enkel probleem.

Uiteindelijk ging het allemaal goed toen het veulen er was. Natuurlijk kan ik niet met zekerheid zeggen dat het te maken heeft gehad met haar leeftijd, maar het kan zeker wel meespelen.

Zeg niet dat je met een veertien jarige merrie niet meer kan dekken, maar het is zeker een overweging. Denk dat een dierenarts hier nog altijd het beste in kan adviseren.

Zwaantje1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 14:29

Mijn merrie was vorig jaar 14 jaar, en heb ze ook laten dekken. Was voor haar de eerste keer (voor mij ook). Alles verloopt voorspoedig. Ze is al 6 dagen overtijd. De veeart dacht ook dat het moeilijk zou gaan, vanwege haar leeftijd, en ook omdat op de echo te zien was dat ze wel met wat vocht in haar baarmoeder zat. Maar alles verliep goed. Ik moest haar 4 uren voor inseminatie een inspuiting geven (oxcytocyne), 12 u erna en dan nog eens 24 uur erna. Dit om al het vocht volledig uit de baarmoeder te krijgen. En ze is 2x geïnsemineerd geweest. Na 17 dagen bleek ze drachtig. Dus gelukt van de eerste keer ! Hoe de bevalling zal verlopen moet ik nog zien, is voor elk moment. Ze staat sinds gisterochtend met harsdruppels op haar uier, en de banden zijn ook nogal slap.

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 17:12

Ik heb ook geleerd op school dat een merrie voor haar 12de haar eerste veulen moet hebben gehad. Dit geloof ik omdat ze dan "soepeler' zijn met de bevalling, dus alles makkelijker uitrekt. En idd op oudere leeftijd neemt het meer risico's met zig mee dan als ze jonger zijn, dit is bij alle dieren (mensen dus ook) zo. Het gebeurt regelmatig dat merries op oudere leeftijd een veulen krijgen en denk dat het erg afhankelijk is van de merrie of dit kan of niet, Wat ik wel erg aanraad is om de merrie in goede conditie te hebben voor het dekken en zeker ook tijdens de dracht en voor de bevalling. Dus gewoon door rijden, meeste merries geven aan wanneer het et zwaar word. Ik heb mijn merrie tot 1 mnd voor de uitgerekende datum gewoon gereden (op een gegeven moment wel zonder zadel en wat rustiger aan.)
Ik zou in ieder geval een da raadplegen.
Ik persoonlijk zou het niet doen op die leeftijd een eerste veulen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 23:17

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 23:20

Laat haar helemaal checken door de DA, als het dan goed is: waarom niet? Als je merrie regelmatig hengstig is kun je het gewoon proberen. Je kunt haar uiteraard in de tijd dat ze drachtig is ook regelmatig laten checken. Dan kun je eventuele problemen voor zijn.

dorieeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-09 23:21

Nee ik ben er al uit dat ik het niet doe.
Gewoon voor het welzijn van m'n merrie!!
Dan kan ik beter gewoon een veulen kopen O:)