Welke hengst bij mijn welsh merrie ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kelz

Welke hengst bij mijn welsh merrie ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-09 10:14

Voor mijn welsh merrie zijn wij opzoek naar een geschikte dekhengst.
Ben "nieuw" in het fok wereldje, dus niet echt heel veel verstand van ben nog info aan het op doen!
Ze is 4 jaar oud en 1.24 hoog.
Ze heeft een stamboek.

Haar naam: Heamar`s Carmen
Sectie A
Schimmel vos geboren

Vader: Tenkshoeve`s Roberto
sectie A
Schimmel
1.180 m

Moeder: Abberthome`s Hillary
Sectie A
Schimmel vos geboren
1.200 M

Kent iemand deze afstammelingen ( wil er graag meer over weten)
Wie kan mij vertellen welke hengst het beste bv. voor haar is.

Ze heeft een lief eerlijk en betrouwbaar karakter.
Ze is pittig en komt wel voor zich zelf op!
Intelligent en werkwillig.

Ze heeft een luxe bouw en heeft mooie bewegingen ( al zeg ik het zelf :o )

Hier een paar foto`s:

Afbeelding
Afbeelding
http://img4.imageshack.us/img4/2996/p3290050.jpg

Ben heel erg benieuwd!

Al vast bedankt,
Kelly
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 09-04-09 21:40, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max. 2 foto's illustratie, overige in link geplaatst.

gomir

Re: Welke hengst bij mijn welsh merrie ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 14:18

-> WPC

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 14:22

K heb een hele mooie ruin! zal wel even een foto plaatsen!

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 17:05

silfie35 schreef:

Zij zoekt een HENGST! met een ruin kan je niet dekken!!

ijsselblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 20:58

Misschien is het een idee aanstaande zaterdag te komen kijken op de Voorjaarsshow van het Belgisch Stamboek. Hier worden ook een 22 tal nieuwe hengsten veterinair gekeurd voor de dekdienst. Deze show wordt gehouden bij Stoeterij Van de Helle, Apolloniaweg4 in Putte.

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 21:30

Peterina schreef:
silfie35 schreef:

Zij zoekt een HENGST! met een ruin kan je niet dekken!!

1 APRIL!

kelz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-09 22:51

ijsselblik: lijkt me erg leuk! ben alleen bang dat we net die dag al druk zijn..

silfie35 : vind het beetje flauw wil graag serieus een reactie,omdat wij echt opzoek zijn naar info en dergelijke!
Alle info over het algemeen kwa stamboek is van harte welkom!!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 01:02

ik vraag me af hoe het zit met haar stokmaat, 1,24 zeg je, geldt dat dan officieel nog wel als sectie A? aangezien dat tot 1,22 is...

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 01:16

Ik kan je zelf niet direct verder helpen, ben wel geïnteresseerd in de Welsh en wil misschien ook ooit eens een veulentje van onze merrie, maar er is een topic voor Welshfokkers hier

[WPC] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Misschien dat je hier je vraag kunt voorleggen?
Succes; ik ben benieuwd!

kelz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 20:53

Weet niet hoe het met haar maat zit..
Geloof dat ze ook alleen veulen boek heeft.
Heb er geen verstand van, hoop dat jullie me beetje wegwijs kunnen maken :P

Met veulenboek moet ik dan nog een stamboek aanvragen als ik haar veulen wel met stamboek wil hebben ?
Of kan het ook gewoon zo ?

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 12:12

Hoi, Hillary is nog door familie van mij gefokt. Wie is de vader van Hillary? Ik neem aan dat Hillary uit een van de Maesgwyn merrie van van Dongen komt.

Qua maat heb je een (klein) probleem voor wat betreft stamboekopname. Als je naar de keuring wilt, dan moet je de merrie eerst aanbieden als sektie A. Als ze dan op 1,24m wordt gemeten, mag je die dag niet meedoen aan de keuring, maar mag je aanvragen om haar naar de sektie B over te schrijven. Stamboekopname volgt dan het volgend jaar als sektie B.

De vraag is alleen of het wijs is om haar als sektie B in te laten schrijven. Dan heb je namelijk een erg kleine sektie B, waaruit je geen sektie A's meer mag fokken en de sektie B's uit haar zullen waarschijnlijk ook aan de te kleine kant blijven. Blijven twee opties over: met een goeie hoefsmid bekijken of ze toch zo bekapt kan worden om op 1,22m gemeten te worden en haar dan aan te bieden. Als de meter haar dan toch te groot bevindt, kan je haar altijd nog terugtrekken van de keuring om haar sektie A te laten blijven. Je mag namelijk gewoon sektie A's uit haar fokken, ook al wordt ze niet in het hoofdstamboek opgenomen. Als ze wel ingemeten wordt, heb je een sektie A stamboekmerrie.

Qua hengstenkeuze zou ik gaan voor een hengst van zeker onder de 1,17m. Gelukkig zijn er met name in dit jaar een aantal hengsten goedgekeurd die mooi klein zijn. Bijvoorbeeld een Ysselvliedts Yavenduma is redelijk klein, 1.15m als ik me niet vergis. dan is er ook nog een Marrenk's Darryl die ook mooi scoort qua maat. Na de maat zal je dan ook eens moeten kijken wat je precies wilt, want maat alleen zegt nog niet alles over kwaliteit en bloedaansluiting.

kelz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 12:23

Hoi, Hillary is nog door familie van mij gefokt. Wie is de vader van Hillary? Ik neem aan dat Hillary uit een van de Maesgwyn merrie van van Dongen komt.

De bovenstaande zin begrijp ik niet helemaal :o

Verder erg bedankt voor de informatie!
Als ik dus haar nu laat dekken door een kleinere hengst sectie A kan het veulen dan wel in het stamboek opgenomen worden of niet ?
Als ik met Carmen dus niet naar keuringen ga.

Ze staat nu nog "te" hoog op haar hoefjes dus mischien valt ze straks idd wel onder de sectie A
We zullen het gaan zien!

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 15:11

kelz schreef:

De bovenstaande zin begrijp ik niet helemaal :o

De moeder heet Abberthome's Hillary. Alle ponies die Abberthome heten, zijn gefokt door Q. van Dongen uit Dronten. Zijn vrouw heet met de meisjesnaam van Gestel (familie van mij dus). Ik ken niet alle ponies die van Dongen gefokt heeft, dus weet ik ook niet precies hoe Hillary gefokt is. Wie zijn de ouders van Abeerthome's Hillary? Ik ben 90% zeker dat de grootmoeder (moedersmoeder) van Hillary Toptown Happy Morn heet.

De moeder van Hillary is dan Maesgwyn Heatherite (van Revel Chaos) of Maesgwyn H... (van Revel South Drift) of Maesgwyn Hillary (van Maesgwyn Hi Tec). Als ik het zo nalees is de kans redelijk groot dat Abberthome's Hillary uit Maesgwyn Hillary is, maar dan weet ik nog steeds de vader niet.

Aangezien ik Abberthome's Hillary niet ken, is het dan zeker zo handig te weten wie dan haar ouders zijn, om maar enigzins tot een idee te komen wat er wel eens bij haar zou kunnen passen..

kelz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 15:42

De moeder van Abberthome`s Hillary is:
Abberthome`s Hanna

En de vader van Abberthome`s Hillary is:
Bolster Prince Hal

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 16:52

Aha, en Hanna is van Boreas Zeb uit Heatherite. Ik zat er dus een generatie langs.

kelz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 18:38

Ja klopt :D
Knap dat u dat zo alle maal weet!

Heeft u enig idee welke hengst dan goed geschikt zou zijn voor mijn merrie ?
Wij zouden graag een iets steverige gebouwt veulen eruit zien komen.
Apart kleurtje zou leuk zijn maar schimmel is natuurlijk ook mooi.

Ben benieuwd!

kelz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 05:12

joostvangestel schreef:
Aha, en Hanna is van Boreas Zeb uit Heatherite. Ik zat er dus een generatie langs.

Is Lowland Davy een goede combinatie met mijn merrie ?
Vind dit persoonlijk wel een aansprekende hengst,en lijkt me wel leuk passen met mijn merrie!
Ben benieuwd!

M_nuela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 13:28

Heee,
wat een super leuk ponytje heb je!
Zoek op google eens: stal ysselvliedt
Daar hebben ze echt leuke pony's
Wij hebben daar ook 2 keer laten dekken!

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 14:22

Ik had erover heen gekeken dat het een B pony is, dus bij deze een nieuw berichtje :)
Ik denk (niet gekeken naar pedigree) aan Hogeland's Nandor :)
Alhoewel je er misschien wat meer nek op zou mogen hebben.
Spring Star's Spirit is denk ik ook een hengst die je merrie prima kan hebben, maar hij staat wel in Duitsland.

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 15:16

Wij hebben ondertussen al mooie veulens van onze welsh sectie C hengst Hafodyrynys Taz. Kijke maar naar de foto's op onze blog : http://cappelstud.skynetblogs.be

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 15:32

Mocht je het toch overwegen om met een A hengst te dekken (gezien ze zelf een uit-de-maat-gegroeide welsh A is)
Dan zou ik gaan voor Vlonderzicht's Harm of High Flown's Viper, dit waren de twee eerste hengsten die in me opkwamen, tot ik erachter kwam dat ze een sec. B pony is.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 15:44

Een sectie C lijkt me niet echt in aanmerking komen.
Met een uit de kluiten gewassen A kun je best fokken hoor. Ik denk dat een groot gedeelte van de volwassen populatie boven de maar zit. Een geluk voor de fokkers is dat ze met 3 jaar gemeten worden bij stamboekopname en later niet weer hoeven.
Voor de hengstenkeuze qua bloedlijnen ken je denk ik het best naar het advies van Joost luisteren.

Als je voor het gebruik wilt fokken kun je inderdaad een B overwegen maar ook een maatje groter als NWR (inseminatie) ligt in de mogelijkheden.
Ik heb mijn eigen grote A-merrie bij een New Forest geïnsemineerd en dit veulen zal straks in de PartBred-sectie vallen.

Evito_06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 15:48

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 16:25

Volgens de nieuwe richtlijnen kan een te grote sectie a gewoon in de sectie a blijven.Maar het is wel slim om niet nog groter te gaan. Er is best wel keuze in kleinere hengsten. Wij hebben zelf een 2 jarige die we binnenkort veterinair laten keuren. Ik schat hem op 1,15m. We hebben hem speciaal voor onze merries , die allemaal vlot boven de 1,20 zijn.
Maar een garantie dat je er mooi tussenin zit, qua maat heb je natuurlijk nooit.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 18:25

Ik dacht net nog over Lowland Davy. een leuke hengst, maar doet op dit moment wel wat chique aan. Foto's zeggen niet alles natuurlijk. Daarnaast is Davy ook 1,20m. een prima maat, maar als je kleiner wilt is dat misschien niet zo handig. Als je meer massa wilt, kan je natuurlijk naar de Nederlands kampioen hengst gaan, Shamrock Lord Caernarfon. Dan heb je een interessant pakket. Je merrie heeft relatief veel Revel bloed, maar moet een beetje meer breedte en diepte hebben om serieus aan de keuring mee te doen, althans zo lijkt het van de foto. Caernarfon heeft 50% Revel/Springbourne bloed. Overigens bij deze merrie denk ik ook wel dat Rhesfair Seren-y-De past. Is een erg typisch hengstje en ik denk dat de merrie en de hengst elkaar mooi aanvullen.

Overigens weet ik niet of het zin heeft om een kleurhengst op je merrie te zetten. er is een redelijk grote kans dat de merrie geen kleur fokt. Aan moederszijde zitten bijna alleen schimmels en aan vaderszijde is de bruine Synod Prophet de grootvader. Dus let wel: kan wel, maar het zit er in dat je merrie misschien geen kleurtjes fokt (of toch wel, de mooiste, namelijk schimmel :D ).

Bij een B hengst dekken is natuurlijk wel mogelijk, maar dan zou de maat wel eens tegen kunnen vallen. Met een NWR hengst ga je in ieder geval zeker niets voor de keuring fokken. En als je iets richting die maat wil fokken kan je beter bij iemand een veulentje gaan uitzoeken. Dan spaar je dat dekgeld weer uit.

Misschien heb je overigens nog een budget? Wat dat betreft kan je ergens tussen de 100 en 1000 Euro uitgeven om je merrie te laten dekken ;)