[KG] 3kleur bont

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

[KG] 3kleur bont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-09 15:12

Zie die term weer regelmatig langs komen ;)

Wat is een driekleur bonte? Een met bruine vlekken en zwarte manen... dat is dan toch gewoon bruin bont of ben ik nou maf?

Vind vaak dat er nogal bijzonder wordt gedaan: Zie hier mijn driekleurbonte terwijl er niks bijzonders aan is?

iemand enig idee waar die term vandaan komt? Zie het vooral bij tinkers trouwens
Laatst bijgewerkt door Tanja op 29-03-09 21:46, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd

Magiccc

Re: 3kleur bont

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 15:14

ja goeie vraag :+

sappho

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 15:16

lijkt mij vrij simpel... precies zoals jij zegt, drie kleur bont houdt in dat je een bont paard/pony hebt met drie kleuren.
Ik rij op dit moment een platenbonte merrie die bruine vlekken heeft en zwart witte manen. Ze heeft dus drie kleuren en is bont... Driekleurenbont.

mooney
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 15:17

Bruinbont wordt vaak verward met vosbont, daarom hebben mensen driekleurbont bedacht. Zelfde als een bruine een bruin-met-zwarte manen noemen ;)

Je ziet over het algemeen vaker vos of zwartbont en het is een 'hip' kleurtje, vandaar dat het 'bijzonder' is

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-09 15:17

maar dat is dus mijn punt....

Een bruine noem je toch ook geen 2kleurige vos, of vos met zwarte manen of weet ik veel?

Een 3kleur bonte is niks meer dan een bruinbonte

Magiccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 15:19

nee maar het heet nou eenmaal zo denk ik. anders wordt het zo ingewikkeld he..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-09 15:20

nee, het heet gewoon bruinbont.

Maar ergens heeft iemand een keer verzonnen het driekleur bont te gaan noemen. Dit is met name gekomen toen de eerste tinkers over kwamen een jaar of 10 (??) terug. Daarvoor waren het gewoon bruinbonte

EvaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 15:21

Onze merrie is een drie kleur, maar dat wordt volgens mij inderdaad gewoon bruinbont genoemd.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-09 15:24

Evaluna: Even in je profiel gespiekt.. Als je de witte vlekken weg denkt, hou je een bruin paard over.

"gewoon" een bruinbonte dus

8nnemiek
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 18:11

Ik denk dat de term 3-kleur van de zigeuners af komt. Driekleurige tinkers (dus bruin-wit met zwart-witte manen) brachten geluk volgens de legendes. Net zoals tinkers met een zwart en een wit oor. Een driekleur was dus heel speciaal, en ik denk ook meer waard dan een gewone vosbonte of zwartbonte. Dat verhaal wordt er dus altijd bij verteld als een driekleur wordt verkocht om de prijs wat hoger te kunnen houden.

8nnemiek
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 18:22

Dit vond ik erover op internet:
Citaat:
Kleur:

De Tinker is vaak tweekleurig: zwartbont, vosbont, schimmelbont of bruinbont, ook bestaan er driekleurige Tinkers die verschillen in het bruinbont doordat ze zwarte manen hebben en er zijn er die op de huid al drie kleuren hebben. Het zwarte deel zit vaak in de overgang van wit naar bruin op de voorbenen en achterbenen. De ze laatste komen in Nederland, naar verhouding niet veel voor, omdat de driekleurige de geluksbrengers zijn, tenminste dat zeggen de zigeuners.

Hebben de Tinkers ook nog een witte pluk in een zwarte staart of zwarte pluk in een witte staart dan zijn het, volgens de zigeuners, de echte gelukbrengers zijn. Ook Tinkers met één wit oor kan bij het rijtjes worden geplaatst.

Bron: www.pegasus-jl.nl

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 18:27

Zou het verschil niet zitten in de plaats van de tekening??

Ik bedoel.. een bruinbonte heeft zwart-witte manen en staart, en een 3 kleur bonte heeft zowel bruine als zwarte vlekken ook op het lijf???????????????

Geen idee hoor.. dat is ook echt het enige wat ik kan bedenken..

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 18:31

Dan heb ik ook een vraagje
In een weitje staat een bonte pony.
Deze is wit met bruine vlekken, wit/zwarte manen
Maar... Het lijkt net of ze ook twee zwarte vlekken op dr bips heeft. hoe noem je dit?

Natje_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 18:46

Ik heb een bruinbont met zwart-witte manen en staart maar dat is gewoon een bruin bonte hoor, 3kleurig of tricolor wilt zeggen dat je paard wit, bruin én zwart gevlekt is :) de manen en staart doen er niet toe.

@Luxervalkje: heeft de pony nog een dikke wintervacht? Het kan zijn dat die zwarte plekken die je ziet gewoon door zijn dikke wintervacht komt, bij ons staat er een halflinger op stal die iedere winter enkele zwarte plekken op zijn kont heeft en naarmate zijn haar dunner wordt verdwijnen die vlekken ;)

@Femmefatale1: de plaats van de vlekken, dus de tekeningen noemt men sabino, tobiano (platenbont) en overo :)

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 18:50

Nope,
In deze tijd zie ik hem niet buiten, staat denk ik in een stalletje bij die mensen achter. Meestal staat ze overdag buiten als het warmer is. Het zijn ook geen vegen of zo.
Haar naam is Tricolore is wel grappig op zich

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 18:51

MysticTinker schreef:
Dit vond ik erover op internet:
Citaat:
Kleur:

De Tinker is vaak tweekleurig: zwartbont, vosbont, schimmelbont of bruinbont, ook bestaan er driekleurige Tinkers die verschillen in het bruinbont doordat ze zwarte manen hebben en er zijn er die op de huid al drie kleuren hebben. Het zwarte deel zit vaak in de overgang van wit naar bruin op de voorbenen en achterbenen. De ze laatste komen in Nederland, naar verhouding niet veel voor, omdat de driekleurige de geluksbrengers zijn, tenminste dat zeggen de zigeuners.

Hebben de Tinkers ook nog een witte pluk in een zwarte staart of zwarte pluk in een witte staart dan zijn het, volgens de zigeuners, de echte gelukbrengers zijn. Ook Tinkers met één wit oor kan bij het rijtjes worden geplaatst.

Bron: http://www.pegasus-jl.nl

Whaaa, dan heb ik een gelukstinker... Zwart bij de overgang benen naar wit (is ook wat volgens mij gewoon bij een bruin paard en dus ook bij bruinbont hoort ;) ) en een zwarte pluim in witte staart. Nou, laat het geluk maar komen!! :D

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-09 18:56

kijk, dat verhaal van mystictinker kan ik wat mee! Alleen toch nog jammer dat elke willekeurige bruinbonte een 3kleur wordt genoemt (hoewel een bruinbonte met zwarte manen nog steeds een bruinbonte is ;) )

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 18:59

Volgens mij komt het idd. van de zigeuners af.

Ik heb ook een driekleur bonte. Hij heeft zowel, zwart/wit/bruin. En dan ook over het hele lijf.. dus niet allen in staart en manen..
Alhoewel ik het zelf gewoon bont noem, klinkt driekleur bont wel bont :Y)

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 19:24

stef schreef:
kijk, dat verhaal van mystictinker kan ik wat mee! Alleen toch nog jammer dat elke willekeurige bruinbonte een 3kleur wordt genoemt (hoewel een bruinbonte met zwarte manen nog steeds een bruinbonte is ;) )

Als in het paspoort 3-kleur staat, dan is het toch 3-kleur? En dan van het stamboek.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-09 19:30

Als je van stamboeken uit moet gaan.....
De meeste inspecteurs weten echt niks van kleuren.
Een grullo bonte wordt dan ineens een grijs bonte enzo...

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 20:02

Dan ik heb dus een "driekleur", hij heeft zowaar een paar zwarte vlekjes op z'n voorbenen :+
Of een bruinbonte met een paar zwarte vlekjes :? .
Wat de officiele term is weet ik niet, maar vind driekleur wel begrijpelijk en kan me er niet aan storen.

KimJenda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 20:06

Mijn bonte paard is bruin - wit gevlekt, maar heeft op zijn hals bij de overgang naar zijn manen een zwarte vlek. Ik denk dat ze dat bedoelen met 3 kleuren. Bij Willem is het 1 zwarte vlek, maar denk wel dat dit ermee bedoeld wordt.

Afbeelding

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 20:18

je hebt gelijk hoor Stef.
bij bruine paarden zijn altijd de benen en manen en staart zwart. ze zijn nl bruin door het agoutigen en dat verdrijft het zwart naar de extremiteiten.
Als je dan het bontgen van de tinker eroverheen kiept en het wit zit dan op de gekste plekken dan lijkt het alsof ze drie kleuren hebben. De benen zijn zwart tot aan de knie en spronggewricht bij gewone bruinen dus ook bij bruinbonten, maar dat zie je dan soms niet door het wit.
Je zult nooit een paard vinden met een zwarte vlek op zijn lijf, dan pas heb je een driekleur!
soms zitten de witte vlekken ook in de manen en de staart en soms hebben ze ook nog witte sokken erbij dat maakt het zo moeilijk, maar per definitie is een driekleur altijd bruinbont.
Misschien dat ze het makkelijker vinden om het zo te noemen, net als buckskin en valk, twee dezelfde kleuren maar een andere naam.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-09 20:34

ja, maar buck en valk is gewoon engels en nederlands

Kimjedda: Ook jou paard is (donker)bruin bont

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 20:44

was maar ter illustratie, je begrijpt me wel ;)