Afghan II in stamboom, onvermijdelijk bij A-lijn?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Alet

Afghan II in stamboom, onvermijdelijk bij A-lijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-09 23:29

Hoi allemaal!

Ik heb een A x N lijn merrie, waar ik dit jaar mee wil gaan fokken.
Ik wil graag in de A of N lijn blijven fokken, maar loop tegen het probleem aan dat er in de A lijn erg vaak Afghan II inzit.
Hoe kijken jullie er tegenaan als merrie en hengst eenzelfde voorouder hebben?
Tot hoever is het verstandig om hier naar terug te kijken en wanneer is het voor jullie 'no-go'?

Natuurlijk kijk ik ook wat een hengst in huis moet hebben om mijn merrie te kunnen verbeteren, maar als ik weet op welke manier ik rekening moet houden met de familiebanden, dan kan ik meteen al een paar hengsten van mn lijstje doorstrepen.

Ik ben er zelf niet over uit en wil daarom erg graag wat meningen van anderen.

Alvast bedankt voor het meedenken!

En tips over goede hengsten zijn ook altijd welkom.

Lyonesse

Re: Afghan II in stamboom, onvermijdelijk bij A-lijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 23:42

Niet alleen bij de A-lijn heb je last van afghanII, maar bij ongeveer elke lijn, net als dat je bij de N-lijn bijna altijd last hebt van Norden.
En dat is ook de reden dat ik 0% inteelt zeg. Want als je nu een veulen fokt die afghanII heeft, en dat veulen wordt een merrie waar ook weer mee gefokt gaat worden, welke hengst moet je dan nog zoeken? Op de duur gaan de haflingers dezelfde problemen krijgen als de Friesen al hebben, erfelijke aandoeningen door inteelt. Zeker met Afghan II, aangezien deze hengst nog steeds leeft, dekt en goedgekeurde zonen krijgt. Erg slechte zaak...

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-09 23:53

Kijk, aan dit soort info heb ik wat!
Mee ris altijd welkom!
Wat zijn andere interessante lijnen om mee te fokken?

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 00:05

Zelf kom ik altijd uit bij de W-lijn, maar daar zit je met Winterstein, die ook steeds vaker voorkomt, hoewel hij zelf inmiddels overleden is. Prachtige paarden zijn dat.
De zeldzame lijnen zijn de S-lijn (dus niet ST :P ) en de B-lijn. Hoewel je bij deze lijnen vaak een A-lijn aan moeders kant vind omdát het zwakke lijnen zijn. In Nederland is ook de M-lijn zeldzaam. Dat maakt die lijnen interessant om mee te fokken, maar wat ik zeg: je moet dan wel goed zoeken om er 1 te vinden zonder Afghan II.

Zelf zou ik aanraden om eens naar wat duitse hengsten te kijken die via KI dekken. Die hebben meestal andere bloedlijnen en dus origineel. Je kunt die hengsten vinden op www.das-haflingerforum.de :) De hengstenhouders die daar met KI werken en een vrij groot aanbod hebben zijn www.ponyparkpadenstedt.de en www.kiefferhof.de

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 00:07

Aanvullig: In duitsland moet je alleen wel weer op het percentage vreemdbloed letten.

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 00:13

Ik heb ook al aan Duitsland zitten denken, het is dichtbij en er wordt anders gefokt. Maar dan maak ik het mezelf wel lastig met het vreemdbloed dus.
Ik zit ook in de IJslanders en daarvan is er een grote database met alle mogelijke gegevens vrij toegankelijk. Dat maakt de zoektocht naar een geschikte hengst zoveel makkelijker!

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 00:19

Als een hengst vreembloed heeft, moet dat erbij staan hoor :j
De meeste hengsten staan ook wel op allbreed qua afstamming, zowel nederlandse als duitsen (en belgische hengsten ook, daar zijn ook nog wat originelere bloedlijnen)
Wat is de afstamming van je merrie en wat voor soort hengst zoek je? En mocht je toch voor een duitser gaan die misschien niet via ki dekt, hoe ver zou je willen reizen?

Wat ik het probleem van Nederland vind, is dat ze op een gegeven moment hun eigen fokkerij overboord hebben gegooid. Bijna alle hengsten zijn oostenrijks of direct oostenrijks gefokt. Belgie heeft dit ook, maar dan in iets mindere mate, Duitsland heeft zijn eigen fokkerij.

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 00:58

Wat een goede info allemaal, erg fijn om te weten.
Mijn merrie heeft als vader Alcantara en moedersvader is Naro.
Ze is correct en rijtypisch gebouwd, maar met een iets diepe halsaanzet en een te kort voorbeen.
Ik zoek dan ook een hengst waarmee ik die punten kan verbeteren. Dus correcte halsaanzet en een mooi lang voorbeen.
Verder wil ik niet een te lichte hengst, ik zoek ook geen roodvos, maar wel een mooie voskleur en geen 'palomino'.

Ik wil best een eind rijden, maar niet mijn paard de hele dag in de trailer zetten. Max is ongeveer 4 uur rijden, dus zo'n 300 kilometer dus.

Dit is Amber:
Afbeelding

Afbeelding

http://www.mijnalbum.nl/Foto-D86AHYXJ.jpg

Mocht iemand nog tips hebben waar ik nog meer op zou moeten letten bij de keus van de hengst dan hoor ik het graag.
Laatst bijgewerkt door Leo op 01-04-09 15:29, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max. 2 foto's

megahaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 22:37

In België heeft als A-lijnhengsten zonder AfghanII-bloed Astral van't Hooghof en Aron van Ter Beke (beiden van Alexander - Astral staat in paardenmelkerij 't Kattenheye), verder nog Actueel (v. Angelo) en Askal Imladris (v. Altjo van de Kenterstreek), al zijn deze laatste 2 al aardig op leeftijd (ik weet niet of ze nog in dekdienst zijn). Verder zijn er ook wel interessante hengsten uit de W-lijn en St-lijn. De M-lijn wordt, net als in Nederland, zeldzamer. Meer info op de site van het Belgisch stamboek http://home.scarlet.be/haflingersite/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 20:44

Actueel v. Angelo zit volgens mij al een paar jaar niet meer in de dekdienst. Mijn merrie stamt daarvan af. Ik dacht trouwens dat daar wel AfghanII bloed in zat?

Astral is een leuk dier, beetje bloederig wel.

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 21:23

Wat fijn al die informatie :)
Ik heb mijn oog laten vallen op 2 hengsten waaruit ik ga kiezen.
Ik heb een van de twee al gezien, dan andere zie ik op de open dag van de stal op 11 april. Het wordt Austria van de Parel (3e generatie Akelei, net als Amber), of Midas-Hanja (totaal ander bloed). Midas heb ik nog niet gezien, nog even afwachten hoe hij is en dan ga ik kiezen tussen een van deze mannen!

megahaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 21:43

De vaderlijn van Actueel is als volgt: Angelo - Ankhan - liz. Alpha.
Liz. Alpha had 13 goedgekeurde zonen, waaronder dus Ankhan én een zekere Afghan II. Maar het gaat hier niet om de "grote" Afghan II. Deze hier is geboren in 1982 en stond in Frankrijk ter dekking. De Franse Afghan II had slechts 3 goedgekeurde zonen: Astro Apollo, Vital Alhi en Virko Atram.
Om het nog ingewikkelder te maken: de moeder van Actueel, Anja, heeft als vaderlijn: Astor - Adel. Die Astor had ook 3 goedgekeurde zonen: Antrieb, Assan en... Afghan (1976). Deze Afghan had dan weer 2 goedgekeurde zonen, Almkönig en Artist. Sommige namen zijn nogal populair (er is ook meer dan één Amadeus), best is om behalve het stamnummer ook het geboortejaar te checken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 23:05

Succes met je keuze Alet :j :)

Jeumig Megahaf... je weet er wel verdomd veel vanaf! :D Zit je ook een beetje in de Duitse of Oostenrijkse hengsten of niet? :+ (mv is Moritz; maar kan ik écht helemaal niks over vinden)

megahaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 23:21

Goh, als ik eerlijk moet wezen: wie het boek "Haflinger - The Golden Horse with the Golden Heart" van Johannes Schweisgut aanschaft, krijgt er ook de volledige genealogische tabel (of hoe heet zo'n ding) erbij, daar heb je dus alle hengsten, van begin tot nu ongeveer. En als ik daarmee dan iemand kan helpen, dan is dat heel graag gedaan! Mijn jonge haf heeft wel een Oostenrijkse pa en ma (liz. Avalon x Clementa), maar da's dan weer de lijn Amadeus - Afghan II... in de A-lijn kan je die echt wel niet mislopen, zo exclusief zijn we niet haha :z . En bij m'n ouwetje kom ik uiteindelijk ook wel ergens in Oostenrijk en Duitsland uit, de haflinger is niet zo'n oud ras, als je een paar generaties terugkijkt zit je toch wel terug bij de basis (vandaar helaas ook zoveel kans op inteelt, zoals dat destijds met Were-di het geval was - die zit 2x in m'n ouwetje haar stamboom).

saariewaarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 18:57

@ Maya: Astral is idd een paard met veel bloed, ik heb een dochter van hem lopen en 't is ook een bloeddier. Maar wel een prachtbeest. Spijtiggenoeg door blessure een fokmerrie geworden vanaf nu en nu dus ook op zoek naar een hengst.
Vind dit een heel interessant topicje, blijf dit zeker en vast volgen

Maranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 13:16

Dit was dus precies wat ik mij ook afvroeg! Mijn merrie heeft aan twee kanten afghan II erin zitten en kwam ook al veel hengsten tegen die dit ook hebben. Haar vader is Argentan en haar moeders vader is Notaris. Ze heeft veel behang en een erg aansprekend hoofd maar ze is wel redelijk compact gebouwd met een best brede hals, dus ik wil gaan zoeken naar een hengst die dit minder heeft maar wel met veel behang, veel uitstraling, wat 'langer' gebouwd en hoger op de benen. Ik ben nu niet voor dit jaar een hengst aan het zoeken maar ik wil haar misschien wel volgend jaar laten dekken. Interessant topic! Dit ga ik nog even volgen.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 14:12

Voor jullie allemaal dan: Ik heb een stuk over inteelt bij haflingers geschreven op mijn site. De onderbouwingen zijn afgeleid van de Friesenfokkerij, waarvan iedereen wel weet dat inteelt voor veel problemen zorgt. Als jullie het interessant vinden, raad ik jullie aan om het even te lezen :) De url is http://www.haflingersdelavallee.tk en het artikel is te vinden onder het kopje "Inteelt" Zoals ik eerder al zei, de beste kans om nieuw bloed te vinden is kijken in Duitsland of België. Om papieren hoef je je niet druk te maken, want deze veulens worden gewoon bij het KVTH ingeschreven :) Info over de duitse hengsten is te vinden op: www.das-haflingerforum.de en van de belgische hengsten op de site van het belgisch stamboek. Even op google intypen: Haflinger vereniging belgie, ik weet de url niet uit mijn hoofd :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 14:21

Maar wat heeft de theoretische achtergrond van inteelt nou te maken met of Afghan II in de lijn bij een A-haflinger zit? Het gaat hier eerder om de vraag of dat bloed onvermijdelijk is of niet, als je in de A of N lijn wilt fokken. MAW : of er hengsten zijn uit de A of N lijn die daar weinig van hebben zitten.

Het hele verhaal over inteelt en hoe of wat is leuke achtergrondinformatie, maar niet zo relevant voor dit topic.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 14:50

Eerlijk gezegd ben ik niet zo gecharmeerd door Astral... Verder is zijn vader een afstammeling van Atif en die is net als Afghan II een Afghan zoon. Weer niks, maw. Wil je echt iets anders, kijk dan eens op de site van de belgische haflingervereniging; daar heb je bij het kopje Fokkerij/Hengsten een algemene stamboom, waarop je de vaderlijnen ziet. Zo weet je wie waarmee verwant is langs vaderszijde.

Persoonlijk vrees ik dat Afghan II min of meer onvermijdelijk geworden is in de A-lijn. Langs de andere kant zit hij meestal vrij ver, dus of het zo'n groot probleem is, ben ik nog niet zeker. Ik denk eerder dat je tegenwoordig moet uitkijken voor Amadeus-zonen en hun nakomelingen. Amadeus is dan wel een Afghan II zoon, maar door zijn enorme status is hij veelgebruikt en dus alomtegenwoordig.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 14:59

@ Maya: Vind ik wel, want: Afghan II of in elke geval liz afghan ís zo goed als onvermijdelijk in nederland. Misschien leuk om hier eens het overzicht te plaatsen wat ik eens gemaakt heb.

Norden zit in:
Neidhart
Acilliano
Stachus
Winser G
Argentino 2
Axis van seadrift
Austria van de parel
Nassau
Angelo w
Windspiel
Nordsee
Abel
Naro
Nogales
Waterloo
Amarok
Allacher
Wallenstein
Wolkenstein B
Wirbelstein van de haflingerborg
Wairan
Atlantic
Alcantara
Notaris
Aschau
Winxs of felsberg
Wessley w
Whetu

Amadeus zit in:
Steinbach
Azarro
Argentino 2
Almfurst van het groentenhof
Alcatel Imladris
Anton oet de broekstreek
Angelo w
Abel
Ammersee
Wairan
Alcantara
Stakkato
Neidhart (helaas ook)

Afghan zit in:
Welthit
Steinbach
Azarro
Neidhart
Arend van de halte
Arik
Achilles van het dolland
Acilliano
Stachus
Winser G
Argentino 2
Axis van seadrift
Austria van de parel
Nassau
Almfurst van het groentenhof
Alcatel imladris
Anton oet de broekstreek
Angelo W
Windspiel
Nordsee
Atlantis van de hertraksestraat
Abel
Ammersee
Naro
Nogales
Waterloo
Amarok
Matcho van de bosrand
Star
Allacher
Wallenstein
Athos van ter beke
Amor van kwistegelt
Wolkenstein B
Wairan
Atlantic
Alacantara
Notaris
Magic van de bosrand
Aschau
Midas
Stroganow
Strizzie van de heksenketel
Winxs of felsberg
Wessley w
Whetu
Stakkato
Alexander

Winterstein zit in:
Welthit
Acilliano
Winser G
Windspiel
Nogales
Waterloo
Wallenstein
Wolkenstein B
Wairan
Winxs of felsberg
Wessley w

Vrij van deze vier:
Alfred van Braakzicht ( maar dan weer vreemdbloed)
Haron van de milt
Allegretto
Wessel van t lievers
Animo
Starwin
Wempire

Vrij triest of niet? ;) En dan zitten de nieuwe hengsten van dit jaar nog niet bij...

De vraag is wanneer het een no-go is. Het is een no-go wanneer je boven de 5% inteelt zit als je de haflingerpopulatie gezond wilt houden. De hengst Winxs of felsberg bijv zit zelf al boven de 10% inteelt en dus wordt er een wezenlijk probleem aangesneden. Ook het KVTH heeft dit probleem door, want immers wordt er ineens bij de jonge hengsten het inteeltpercentage vermeld ;)

megahaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 10:55

Wat "inteelt" betreft moeten we realistisch zijn: de Haflinger als ras bestaat nog niet zo lang, en als basis gaat men terug naar 7 hengsten... Destijds gebruikte men vaak dezelfde hengsten uit de A-lijn, want die waren kwalitatief gezien de beste. Dat had toen niets met inteelt te maken, wel met de verbetering van het ras. Als je slechts een paar generaties teruggaat (meestal zijn de grootouders al ver genoeg), zijn alle Hafs wel ergens familie van elkaar! Van echte inteeltproblemen zoals bij de Fries (zoals waterhoofd, navelbreuk e.d.) is er nog geen sprake. Aangezien er nu een voldoende brede basis is, denk ik ook niet dat dat probleem zich zal voordoen. Gewoon zien dat je een hengst of merrie van een paar generaties "verder" neemt, dan neemt dat percentage AfghanII-bloed weer af (zoals dat bij "vreemd bloed" het geval is, vanaf een zeker percentage worden die hafs terug opgenomen in het stamboek).

RvdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 11:15

@ megahaf: We zitten niet goed, want je komt niet meer van Afghan II af. Er komen geen nieuwe hengsten zonder dat bloed erin, dus het inteeltpercentage wordt alleen maar hoger. Bij de Friezen zien ze 10% als een serieuze bedreiging, dus waarom zouden wij dan zo naïef willen zijn om wel door te fokken boven de 10% inteelt?

Blijkbaar is deze discussie niet besteed aan Haflingerfokkers, want iedereen blijft het gegeven maar in de wind steken. Niemand schijnt in te willen zien dat we op deze manier over zo'n 3 jaar geen gezonde Haflingers meer hebben :n.

Daar komt nog bij dat de heren juryleden dit jaar op de HK zelfs al repten over het feit dat we duidelijk B, M en S lijn hengsten nodig hebben. Alleen is er niemand van de hengstenhouders die zich ermee bezig houden. Helaas gaat het zelfs in het Haflingerwereldje alleen maar om het geld en kijkt het gros van de hengstenhouders niet verder dan hun neus lang is.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 12:21

Arrisje schreef:
Daar komt nog bij dat de heren juryleden dit jaar op de HK zelfs al repten over het feit dat we duidelijk B, M en S lijn hengsten nodig hebben. Alleen is er niemand van de hengstenhouders die zich ermee bezig houden.

En ik vraag mij af waarom, gezien de moeder van de alom geroemde Abenstern Berthol heette... Als die zo'n dijk van een paard kan voortbrengen, moet dat genetisch materiaal toch nog zo slecht niet zijn? Het ambetante is dat je wel een B of S lijn hengst kunt vinden, maar meestal zit daar dan in de moederlijn weer genoeg Afghan II, dus eigenlijk ben je weer niet veel verder.

Ik blijf erbij dat het niet slecht zou zijn de eigen oudere bloedlijnen terug op te rakelen en daarmee te proberen verfijnen. Het zal trager gaan en misschien is dat een vorm van terugfokken, maar het levert wel een grotere spreiding op. In de algemene stamboom op de belgische website kun je duidelijk zien bij welke hengsten je dan uitkomt.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 13:00

Arrisje: Bij de Friesen zijn ze over gegaan naar 5% inteelt ;)
SuSEQ, ik weet niet of dat wel een vorm van terugfokken is. Er zijn oude bloedlijnen waar knap moderne haflingers uitgekomen zijn.
Bij Dorlis (moeder van abendstern) wordt de goede genetica op moeders kant gegooid trouwens. Die is Berthol x Midas (dé hengst in de M-lijn) x Aras (kleinzoon van Afghan) x Afghan.

@ Megahaf: Onze basis is niet zo smal als je zou denken. Er zijn meer stamvaders dan de 7 die alom bekend zijn. Wat te denken van Hallo uit 1945 en Elmar uit 66? Die gaan terug op Hafling, waar ook Willi op teruggaat, maar dan spreken we al over 1897. Canguro uit 1970, Fiorello uit 1973, Sandokan en stelvio uit uit 1975? Elvas uit 1924 had maar 4 zonen, maar wel talloze dochters, waaronder Puppele-Lucy die je in veel stambomen tegenkomt. De basis is zo smal niet als je zou denken.

megahaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 13:43

Daar heb je gelijk in, Lyonesse. Wat hengstenlijnen betreft, hebben ze er uiteindelijk 7 overgehouden, maar je hebt natuurlijk nog al die goede merriestammen uit de "doodlopende" hengstenlijnen. In Oostenrijk wordt daar nog altijd mooi gebruik van gemaakt.
Er wordt al jaren gezegd dat we meer moeten fokken met S, B en M, in Oostenrijk geeft men er nu zelfs premies voor aan de fokkers. Maar er is ook een reden waarom die lijnen achteruit gaan; als die hengsten niet kwalitatief goed genoeg zijn (niet alleen qua exterieur, maar ook qua karakter), dan kan je ze toch niet goedkeuren, hoe graag je dat ook zou willen? De inspanningen zijn er, we zijn ook niet blind voor inteelt, maar je kan er niet omheen als je het ras wil verbeteren. Het is niet omdat er ergens zoveel generaties terug Afghan-bloed inzit dat je meteen met inteelt zit, na 5-6 generaties is dat percentage toch weer zoveel keer kleiner (een Edelblut-haf wordt uiteindelijk na zoveel generaties toch ook weer een Rheinzucht)?
Iedereen heeft het nu altijd maar over de A-lijn, maar wat denken jullie hier van: in de jaren 80 gebruikte zowel Nederland als België massaal Were-di bloed. Mijn hafje is er ook zo één, mét Were-di in vaderlijn als moederlijn (da's pas een inteeltproduct, m'n lieve Daphne). Toen waren er nog veel minder hafs in de Benelux, de keuze was uiterst beperkt en wat er ingevoerd werd was ook niet altijd het beste van het beste. Toch is onze fokkerij (zowel in Nederland als in België) nu één van de beste. De meeste fokkers zijn slim genoeg om verder te kijken dan één beroemde naam hoor. desnoods gaan ze de grens over, naar Duitsland of Luxemburg.