Waarom veulentje fokken? En waarom geen commentaar?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kimmes

Waarom veulentje fokken? En waarom geen commentaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 13:49

Het valt me altijd op dat iedereen het leuk vindt om een veulentje te fokken, ondanks de risico's en dat iedereen dat ook leuk vindt van een ander. "Ach, wat een schatje. Hou je hem zelf? Nee, hij is voor de verkoop".
Maar laat ik mijn kat (half ras) dekken door een raskater, dan komt er meteen commentaar, als: er zijn al zoveel katten.
Er zijn toch ook al zoveel paarden?? Tja, er zijn geen paarden asiels, waardoor het misschien minder opvalt. Er is al menig veulentje gefokt voor de lol; -zomaar een rare kruising, -omdat de merrie nog jong is en best eerst gedekt kan worden, -voor de fun, -omdat de merrie kreupel is en ga zo maar door.
Hoe staan jullie daar nou tegenover?

En dan bedoel ik natuurlijk niet diegenen die WEL weten waar ze mee bezig zijn ;)

Paintlinger

Re: Waarom veulentje fokken? En waarom geen commentaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 13:50

Je hebt gelijk :j

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 13:52

Ik denk dat het voornamelijk komt omdat paarden geen nesten van gemiddeld 8 kittens die ook al heel snel weer voor nestjes kunnen zorgen voortbrengen. Bovendien is de aankoop van een paard toch minder snel een impulsaankoop als die van bv een kat of hond.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 13:53

Je hebt duidelijk EHK nog niet ondekt :D

mayday

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 13:56

easygoing schreef:
Ik denk dat het voornamelijk komt omdat paarden geen nesten van gemiddeld 8 kittens die ook al heel snel weer voor nestjes kunnen zorgen voortbrengen. Bovendien is de aankoop van een paard toch minder snel een impulsaankoop als die van bv een kat of hond.

Hier ben ik het wel mee eens, al zijn 8 kittens wel veel. Daarbij komt ook nog eens dat er bij katten nogal eens dekkingen zijn die niet gepland zijn (veel katten lopen los en ze zijn niet allemaal geholpen) waardoor het aanbod de vraag ver overstijgt, wat natuurlijk erg jammer is voor degene die wel serieus een nestje willen fokken.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 13:57

vind het in sommige gevallen niet altijd rechtvaardig. ergens heb je absoluut gelijk!
Mja mijn merrie is afgekeurd na een blessure en kan niet meer gereden worden, die heb ik verkocht aan een vriendin die met haar gaat fokken. ik zie daar het probleem niet van in.
er zijn imo genoeg merrie's die echt wat bij kunnen dragen aan de paardensector.

aan de andere kant het fokken voor de "fun" en er zomaar een niet goedgekeurde hengst of de "schattige/ leuke" hengst van de buurman op te zetten daar ben ik dan weer tegen.
er zijn al genoeg paarden zonder papieren en die men aan de straatstenen niet kwijt raken.

zolang er mensne zijn die paarden kopen zal de handel in veulens en het fokken altijd blijven.

wat je zegt van katjes, tja katten hebben over het algemeen een aanzienlijk groter nestje en niet alle katten worden altijd bewust gedekt, maar is het een "ongelukje"
elk verhaal heeft 2 kanten zo ook het fokken met paarden alswel met katten

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 13:58

mayday schreef:
easygoing schreef:

Hier ben ik het wel mee eens, al zijn 8 kittens wel veel. Daarbij komt ook nog eens dat er bij katten nogal eens dekkingen zijn die niet gepland zijn (veel katten lopen los en ze zijn niet allemaal geholpen) waardoor het aanbod de vraag ver overstijgt, wat natuurlijk erg jammer is voor degene die wel serieus een nestje willen fokken.

Ja misschien is dat ook wel veel maar goed altijd nog meer dan een merrie in 1 keer voortbrengt ;) .
Ik bedoelde inderdaad hetzelfde als jij wat betreft de los lopende katten, de kittens kunnen zelf ook al heel snel voor nageslacht zorgen.

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 14:02

Nee, ik heb het over bewust fokken en niet over per ongeluk drachtig raken. Overigens gebeurt ook dat bij paarden geregeld ;)
Kijk, dat er commentaar is op katjes die ieder jaar 1 of 2 nestjes krijgen, omdat het zo leuk is en geen enkel ras zijn, daarvan ben ik het ook helemaal met dat commentaar eens. Daar zit het asiel namelijk al mee vol.

En paarden geen impulsaankoop? Nou, er zijn anders kinderen genoeg die om een pony/paard vragen en dat krijgen, omdat pa en ma genoeg geld hebben. En dan krijgen ze een jonge, want dat is zo leuk (net als bij een kitten) en daarna gaat het fout, want verstand van paarden hebben ze niet.
Dit gebeurt veelvuldig!!

Pashon schreef:
zolang er mensne zijn die paarden kopen zal de handel in veulens en het fokken altijd blijven.

Dat is met katten precies eender :j

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 14:05

Kimmes schreef:
Pashon schreef:

Bekijk dit alstjeblieft eens:

[BB] Daarom...steriliseren!

Er zijn gewoon echt te veel katten...door gerichte maar veelal niet gerichte fok...

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 14:11

Ik ken dat topic :j
Maar zolang al die gratis katjes opgehaald worden, blijven mensen hun poesje laten dekken (hmmm, beetje rare zin).

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 14:12

Vorig jaar zomer eens op marktplaats gekeken en toen stonden er zo'n 6500 advertenties met "gratis op te halen kittens".
Ga eens uit van een gemiddelde van 4 kittens per nest en je snapt het probleem.
Die kittens vinden echt niet allemaal een baasje.

Ben wel eens bij een dierengroothandel hier in de buurt geweest en die had twee grote kooien vol met kittens die daar gedumpt waren omdat de mensen ze aan de straatstenen niet meer kwijt konden. Een groot deel daarvan zal naar het buitenland verdwijnen voor o.a. kattenbont. En dat is dan maar een weekopbrengst.

En dan hebben we het nog niet over de grote hoeveelheid nesten die elk jaar in de asiels belanden.

Jij hebt een kat met een leuk (commercieel? :D) kleurtje en zal geen probleem vinden om kopers te vinden, zeker niet in deze tijd.
Maar als je al zwart/wit katertje wordt geboren in de zomertijd heb je weinig kans op een goed en lang leven.

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 14:15

Ik kan antwoorden op "waarom geen commentaar":
omdat de meeste mensen, die echt weten waar ze mee bezig zijn, zich met die pennys gewoon niet meer willen inlaten.

Schrijf es in zo'n topic: beter niet fokken!

En kijk es wat voor reacties je dan over je hoofd krijgt...

Trouwens, de TS, die gaat je raad toch negeren, want hij/zij wil zo'n schattig veulentje.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 14:17

Kimmes schreef:
Nee, ik heb het over bewust fokken en niet over per ongeluk drachtig raken. Overigens gebeurt ook dat bij paarden geregeld ;)
Kijk, dat er commentaar is op katjes die ieder jaar 1 of 2 nestjes krijgen, omdat het zo leuk is en geen enkel ras zijn, daarvan ben ik het ook helemaal met dat commentaar eens. Daar zit het asiel namelijk al mee vol.

En paarden geen impulsaankoop? Nou, er zijn anders kinderen genoeg die om een pony/paard vragen en dat krijgen, omdat pa en ma genoeg geld hebben. En dan krijgen ze een jonge, want dat is zo leuk (net als bij een kitten) en daarna gaat het fout, want verstand van paarden hebben ze niet.
Dit gebeurt veelvuldig!!

Pashon schreef:

Ik zeg ook niet dat de aanschaf van een paard nooit een impulsaankoop is maar wel dat het minder snel en dus ook minder vaak een impulsaankoop is.

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 14:20

Dit is een typisch gevalletje van paarden met katten vergelijken ;-)

Ben het er mee eens als je zegt dat er niet zomaar van alles gefokt moet worden (geldt voor alles, honden, katten, hamsters, konijnen, paarden enz.)

Toch wil ik wel even kwijt dat katten absoluut niet hetzelfde zijn als paarden. Denk eens aan de kosten die een paard met zich meebrengt in vergelijking met een kat. (ik heb het dan niet over dure operaties enz bij een kat maar gewoon gemiddeld brokjes enting huisvesting enz)

Een gemiddeld huishouden kan beter twee katten onderhouden dan twee paarden.

Ik vind dan ook dat je daar zeker over na moet denken als je een veulen fokt aan wie je die later wil verkopen (eisen waar een koper aan moet voldoen) en wat de kansen zijn dat je voor 30 jaar voor jou veulen zo iemand kan vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 16:10

Katten worden hier niet opgegeten, paarden wel.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 16:13

[***] schreef:
Katten worden hier niet opgegeten, paarden wel.

pfuh je moest eens weten hoeveel katten de gemiddelde chinees en indische restauranten binnen krijgt en verwerkt in het eten.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 16:15

Ik heb tans al menig discussie gelezen waarin iemand met de grond gelijk gemaakt werd omdat ze "voor de leuk" een veulentje uit haar merrie wilde die ze nooit maar dan ook echt nooit meer wilde vergeten... "vermeerderen" is ook in het paardenfokkerijgedeelte van bokt een veel gebruikte term om vragen over "welke hengst?" in de kiem te smoren. Dus ik denk dat je een beetje meer/vaker zou moeten lezen voor je dergelijke conclusies trekt...

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 16:18

Er zijn wel meer redenen dan leuk een veulentjefokken. Ik heb mijn merrie onderandere laten dekken omdat ze een pismerrie is. En vaak helpt het om ze een veulentje te laten fokken. Omdat ik (al zeg ik het zelf) een mooi merrie heb en ze heeft een mooie bloedlijn heb ik er ook niet zomaar een hengst bovenop gezet. Daar ben ik 2 jaar lang mee bezig geweest.

En daarbij een veulentje is toch leuk?

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 16:19

pharagirlke schreef:
Ik heb tans al menig discussie gelezen waarin iemand met de grond gelijk gemaakt werd omdat ze "voor de leuk" een veulentje uit haar merrie wilde die ze nooit maar dan ook echt nooit meer wilde vergeten... "vermeerderen" is ook in het paardenfokkerijgedeelte van bokt een veel gebruikte term om vragen over "welke hengst?" in de kiem te smoren. Dus ik denk dat je een beetje meer/vaker zou moeten lezen voor je dergelijke conclusies trekt...

dit stukje snap ik niet helemaal.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 16:22

pharagirlke schreef:

Oeh, gadverdamme, ben het al weer met je eens hoor, maareh...

Inderdaad, ik zie het vaak bij de topics rond de hengstenkeuze. Als mensen willen gaan mixen (dus papierloze dieren op de wereld willen gaan zetten) dan vragen altijd mensen waarom en waarom niet iets met papier willen fokken of waarom willen fokken met een paard zonder papieren etc. etc.!

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 16:24

oh kijk maar in mijn profiel. Ik zeg het zo vaak als het kan wel. Ik vind fokken stom. Zeker nu de markt voor paarden stil staat. Dan belanden ze sooner or later toch bij de slager

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 16:25

Ik bedoel dus dat als je wat meer rond kijkt op het fokkerij gedeelte van bokt. Dat je dan meer dan eens ziet voorbij komen dat mensen commentaar krijgen omdat ze met een merrie zonder predikaten willen fokken. Omdat ze een veulen uit die merrie willen halen. Of omdat ze, inderdaad, willen gaan mixen (exact hetzelfde als het verhaaltje hierboven dus. Een niet raskat x raskat.)

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 16:31

merrie zonder predikaten kan er voor mij wel door hoor.

Maar om dekgeld van 1000 EUR op papierloze te zetten, dat vind ik dus zonde hé. Als die papierloze nu nog 1,20m zou springen of M dressuur zou lopen, ca va. Maar soms zie je echt de gekste dingen passeren, op het fokkerijgedeelte!
en dan die "selectiecriteria". Enkel bepaalde hengstenhouder, moet zwart zijn, bla bla...

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 16:36

Katten worden niet opgegeten? Nee niet in Nederland maar ik kan met eerlijkheid zeggen dat ze best lekker zijn.
Is maar goed dat de Nederlanders nog niet weten hoe ze smaken anders zou de slager veel gratis vlees kunnen krijgen.

Er is een ander overschot aan klein dier dan aan veedier.
iig ken ik geen boer die gewoon voor de leuk een kalf wilt fokken, ze zijn bedoeld voor de melk en vlees.
Paarden is anders, maar iedereen mag van mijn fokken met wat ie heeft.
Maar moet wel logisch nadenken heb je een papierloos paard en wil je een veulen dan moet je wel bedenken dat ie sneller slechter eindigd (hoeft niet maar vaak wel of er wordt in de toekomst mee gesjoemeld)

Overigens krijg een paard hooguit 1x per jaar een veulen.
katten daarintegen zijn gewoon konijnen kunnen wel 3-4 nestjes per jaar krijgen.

Bovendien worden katten heel veel gebruikt voor bont

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 16:39

Tjah ik ben het lekker makkelijk.

vos met flaxen...

Mijn merrie heeft dat wel geen predikaten maar komt wel uit een heel predikaatrijke stam.

Ook haar lijn is heel mooi in de ogen van fokkers. (lijnteeld) Maar ik vind er niks aan.

Ze heeft papieren bij de KVTH staat ingeschreven ed. Ze krijg veel complimentjes op haar bouw en uitstraling. En als het haar helpt niet zo agressief te zijn tijdens de hengstigheid? Waarom niet.