[H][KWPN]Hengstenkeuze San Remo X Samber

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pecco_Myrthe

[H][KWPN]Hengstenkeuze San Remo X Samber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 18:06

Ik ben opzoek naar een hengst voor mijn merrie. Ze word dit jaar 6 en afstammeling is San Remo X Samber. Ze is 1.63, vos met een witte voet links achter en een bles. Ze zal in juni naar de keuring toe gaan aangezien ze nog in het VB staat.
Qua karakter is het een super paard. Erg lief voor mensen zonder ervaring met paard, werkt graag voor je, leerd snel en graag nieuwe dingen aan.

Hier haar afstamming:
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=266645

Afbeelding

Ik kon zo snel geen standfoto van hoe ze er nu uit ziet vinden, deze zal ik vanavond proberen te maken, hier is ze 3 jaar:
Afbeelding

Afbeelding

Ik zou het veulen graag wat groter willen hebben als Watje zelf is. Ook wil ik een iets voller paard, rug zou iets korter mogen.
Verder wil ik een zwarte hengst gebruiken.

Ik heb zitten kijken naar de volgende hengsten:
Diarado
Andretti
Voice
Ferro
Painted Black

Verder ben ik nog totaal een leek qua fokken, zou dus graag tipt ontvangen.
Laatst bijgewerkt door gomir op 22-03-09 15:10, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tags

Rhea

Re: Hengstenkeuze San Remo X Samber

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 18:11

Wat zijn behalve de maat en de kleur volgens jou nog meer verbeterpunten?

Pecco_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 18:14

Het paard zou wat breder gebouwd mogen zijn, iets korter in de rug, hogere benen.. Verder zou de galop verbeterd kunnen worden, deze mag meer krachtiger en meer swung hebben

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 18:26

Dan kun je painted black wegstrepen, die zal qua maat en massa niets toevoegen.

Voice is een prima hengst maar gaat geen hoogbenigheid toevoegen.

Ferro is er alleen nog diepvries, wellicht niet de meest verstandige keus voor een eerste dracht.

Diarado is verschrikkelijk duur en zijn eerste veulens worden nu pas geboren. Ik weet niet of dekgeld een overweging is maar dan zou ik die laten staan.

Andretti lijkt mij een erg fijne hengst. Ik denk dat hij vosfactorvrij is. Hoe hij zich gaat vererven moeten we nog afwachten, maar waarom niet Special D, zijn vader? Zelf niet het meeste aan hoogbenigheid maar geeft wel hoogbenige modellen met een chique uitstraling op het hoofd. Hij is vosfactorvrij en heeft maat genoeg.

Belangrijk punt in mijn ogen is dat hij een goede bovenlijn geeft en dat is volgens mij een aandachtspunt bij deze merrie.

Pecco_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 18:33

Special D staat ook op mijn lijstje. Ik was nog niet klaar met informatie over hem vandaar dat hij er nog niet bij stond.. zijn maat en bouw spraken mij wel erg aan.

NWerner

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 21:45

Citaat:

Hier ben ik het absouluut niet mee eens. Heb je de afstammelingenkeuring van Voice gezien? Daar bleek dat hij zelfs bij kortbenige merries, hoogbenige veulens geeft. Voice mag dan zelf niet hoogbenig zijn, maar hij geeft wel degelijk hoogebenige veulens.

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 00:52

isaac38 schreef:
Citaat:

Hier ben ik het absouluut niet mee eens. Heb je de afstammelingenkeuring van Voice gezien? Daar bleek dat hij zelfs bij kortbenige merries, hoogbenige veulens geeft. Voice mag dan zelf niet hoogbenig zijn, maar hij geeft wel degelijk hoogebenige veulens.

Tussen een veulen en een 5-jarige zitten mijlen......

Het gaat hier bij Voice niet alleen over het hoogbenige. Als je die stam bekijkt, zou ik er heus niet van overtuigd zijn dat je genetisch achter Voice 'hoogbenig', en 'rechthoeksmodel' hebt zitten.

Ik denk even aan Barbria, en Gelbria...

Barbria

Afbeelding

Gelbria

Afbeelding

Met eerder citaat is dus best rekening te houden denk ik.

Pecco_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 11:49

Toch blijf ik denk ik in men achterhoofd Voice wel houden. Vind hem qua uitstraling echt een top paard!

Het veulen is overigens voor eigen gebruik..

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 16:42

isaac38 schreef:
Citaat:

Aanparings advies Voice volgens het KWPN:

Paringsadvies 2006
Voice lijkt geschikt voor dressuurmerries die goed ontwikkeld zijn, lengte in het voorbeen hebben en die te kort schieten in beweging.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 22:55

Zou eerst je merrie op de keuring voorstellen. Merries met een vb zijn er genoeg om mee te fokken en dat bedoel ik niet negatief, maar de predikaten zijn er natuurlijk niet voor niets!

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 23:43

Laat mensen nou gewoon. Als iemand een veulentje wil fokken met zn paard geef hem dan gewoon de zegen.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 23:44

Het is natuurlijk ook ieder zijn eigen keuze, maar geef alleen een advies :)

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 15:11

Of de merrie nu ster is of niet, gaat het veulen daardoor beter zijn?

Wijzijnhier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 15:12

Uit het rijtje wat je opnoemt zou ik voor Voice gaan. De nakomelingen die ik zover heb gezien staan mij zeker aan. En de bloedvoering van Voice is niet verkeerd op jouw merrie voor zover ik dat kan beoordelen.

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 16:37

s0173957 schreef:
Of de merrie nu ster is of niet, gaat het veulen daardoor beter zijn?

Als je merrie zelf goed genoeg is om het predikaat ster te mogen dragen dan is de kans op een beter veulen groter dan wanneer moeder zelf al niet goed genoeg is voor ster... kwestie van logisch nadenken. Uitzonderingen daar gelaten.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 18:08

genomen dat je de moeite doet om naar die keuringen te gaan :)

als deze merrie nu goed genoeg is voor ster (what ever it may be, want ik ken er de ballen van) maar de eigenaar gaat er niet mee naar de keuring, dan is dat veulen toch niet minder goed?

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 18:41

Nee de logica zit m erin dat je er niet mee fokt op het moment dat ze zelf niet goed genoeg voor ster is, maar een veulen koopt ;-)

Pecco_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-09 22:25

Het veulen is voor eigen gebruik. Of mijn merrie nu ster word of niet ik wil toch graag een veulen van haar. Het veulen zal op den duur als "opvolger" dienen, vandaar dat ik wel graag die verbeter punten terug vind in het veulen.

Mocht iemand een andere hengst weten, adviezen zijn altijd welkom.

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 11:37

Pecco_Myrthe schreef:
Het veulen is voor eigen gebruik. Of mijn merrie nu ster word of niet ik wil toch graag een veulen van haar. Het veulen zal op den duur als "opvolger" dienen, vandaar dat ik wel graag die verbeter punten terug vind in het veulen.

Mocht iemand een andere hengst weten, adviezen zijn altijd welkom.

Ik doelde ook niet specifiek op jou, maar in het algemeen. ;)

Mypegasuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 11:42

Hey meid, wat leuk een veulentje van je paard! Lastig lijkt me dat ja een hengst kiezen. Voice is idd erg mooi, ik vind zelf Sir Donnerhall erg mooi, maar heb er totaal geen verstand van hahahaha. Ook Valeron is een mooie hengst, maar aan de kleine kant. Ben erg benieuwd wat het gaat worden! Veel suc6 en kussss

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 13:15

Ik zou Tuschinski wel wat vinden. Niet zwart maar wel vrij van de vosfactor en geeft zeer hoogbenige nakomelingen.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 18:19

janderegelaa schreef:
Ik zou Tuschinski wel wat vinden. Niet zwart maar wel vrij van de vosfactor en geeft zeer hoogbenige nakomelingen.

Zou ik niet doen, in elk geval niet op deze merrie. Ze is maar 1.63 en Tuschinski fokt nogal is een wat kleiner veulen door...

janderegelaa

Re: [H][KWPN]Hengstenkeuze San Remo X Samber

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 20:30

Volgens de exterieurindex van verkleint hij -0.97cm maar op de index van vorig jaar vergrootte hij +0.27 dus ik zou er niet echt waarde aan hechten.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 20:32

Aan die indexen hecht ik sowiezo weinig waarde... kijk liever zelf naar de veulens! Maar op de keuring van de Tuschinski nakomelingen vorig jaar waren er van de 30 misschien 4 a 5 veulens waarvan ik dacht die hebben een normale maat. De rest waren in mijn ogen allemaal te klein, de meeste toch nog wel kwaliteiten, maar simpel weg te klein!

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 22:08

Als ik verder niet al teveel let op de eisen die je stelt zou ik het zo beredeneren:
De moeder van Watje, combineerde blijkbaar goed met Gribaldi, de combi San Remo x Gribaldi valt vaak ook goed uit.
Misschien zou Gribaldi een optie zijn?