Advies gevraagd ivm fokmerrie drachtig van Krack C

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lolokanarie

Advies gevraagd ivm fokmerrie drachtig van Krack C

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 22:59

Hallo

Ik heb de kans om een 14-jarige fokmerrie te kopen die drachtig is van Krack C voor mei 2009.
De merrie zelf is afkomstig uit de hengst Contango en als grootmoeder Rossini.

Volgens mij zijn dit super papieren, wat denken jullie?

De merrie zelf staat me minder aan. Ze heeft een zeer ingezakte rug. Ze is slecht 1.65 (of nog niet) en heeft een vosse kleur. Qua bewegingen valt het wel zeer goed mee, want ze is stermerrie.

Nu is mijn vraag:

-Wat moet de merrie behaald hebben om de stempel stermerrie te krijgen?

-Denken jullie dat de veulens niet te klein zullen zijn?

-De merrie is veertien en heeft al een 8-tal veulens gegeven. Hoe lang zal deze merrie nog kunnen meegaan in de fokkerij?

-Enkele maanden geleden in de winter vorig jaar heeft de merrie lang in de weide gestaan en heeft ze weinig te eten gehad, denken jullie dat dit een negatieve invloed zal hebben op het veulen?

groetjes charlotte

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:20

Drachtigheids onderzoek laten doen en als dat goed is, het stamboekpapier en het dek bewijs klopt, zeker kopen
En 14 jarige mag een weke rug hebben.

Heb je de volledige afstamming, zoals op paardenfokken.nl

lolokanarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 23:23

sarabande schreef:
Drachtigheids onderzoek laten doen en als dat goed is, het stamboekpapier en het dek bewijs klopt, zeker kopen
En 14 jarige mag een weke rug hebben.

Heb je de volledige afstamming, zoals op paardenfokken.nl

ja ik heb vandaag gaan kijken en het haar stamboekpapier gezien,

haar moeder was ster en prok en haar grootmoeder keur en preferent. Weet jij soms wat die termen betekenen?

Heb ook het dekbewijs van crack C gezien, alle de factuur enzo.

Zit er alleen mee in dat de merrie niet groot genoeg zou zijn en ze staat ook niet echt mooi in conditie, zeer ingezakte rug. Is dat van al die veulens of hoe komt ze daaraan?

Sammie

Re: Advies gevraagd ivm fokmerrie drachtig van Krack C

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:25

Dat laatste kan wel, maar dat is iets waar nu niet echt met zekerheid iets over kan zeggen.

VInd het wel aantrekkelijk bloed met een mooie predikaten er achter.
De uitleg van de termen vind je op www.kwpn.nl (even zoeken)

Mag ik vragen wat je van plan ben met haar? Ook fokken?

lolokanarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 23:28

Sammie schreef:
Dat laatste kan wel, maar dat is iets waar nu niet echt met zekerheid iets over kan zeggen.

VInd het wel aantrekkelijk bloed met een mooie predikaten er achter.
De uitleg van de termen vind je op http://www.kwpn.nl (even zoeken)

Mag ik vragen wat je van plan ben met haar? Ook fokken?

Ik zal de merrie bij ons thuis zetten en verwennen:d ze is ook zadelmak dus af en toe eens mee rijden, en waarschijnlijk terug laten dekken dit jaar.
Als ze het nog aankan zal ik ze de komende jaren ook nog eens laten dekken, met miscshien een jaar tussenpauze.

Wat denk jij qua grote?

groetjes Charlotte

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:30

Ik vind 1.65 een mooie maat :=

Over de vergrotingsfactor kan ik helaas niks zeggen. Dan zou je eens een nakomelingenoverzicht op moeten vragen bij het kwpn. Als de nakomelingen naar de keuring zijn geweest staat de stokmaat er ook bij. :)

Ytjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:31

Kun je niet nagaan hoe groot haar nakomelingen zijn geworden? Misschien staat dat ook wel op paardenfokken.nl. Want ze kan zelf wel wat kleiner zijn, maar daarom wel groot fokken.. *D

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:34

heb ff een vraagje: waarvoor koop je de merrie? om het veulen?

lolokanarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 23:37

wendietjuhhh schreef:
heb ff een vraagje: waarvoor koop je de merrie? om het veulen?

Ik was al een tijdje opzoek naar een fokmerrie met goeie papieren, en deze lijkt me geschikt (qua prijs en papieren) en heeft vooral een braaf karakter; Belangrijk is ook dat ze in de buurt was en ik dus eens kon gaan kijken. Het veulen is natuurlijk mooi mee genomen, en je weet nooit dat de merrie
niet meer vol raakt (want ze heeft toch al 8 veulens gehad ongeveer) dan heb je nog waar voor je geld.

groetjes Charlotte

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:39

ah zo... ik dacht misschien wil je de merrie alleen om het veulen :s dan had ik het namelijk niet gedaan denk ik...

lolokanarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 23:39

wendietjuhhh schreef:
ah zo... ik dacht misschien wil je de merrie alleen om het veulen :s dan had ik het namelijk niet gedaan denk ik...

hoezo dan had ik het niet gedaan? Wat is de reden dan?

lolokanarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 23:41

A 2005 KRACK C NIGHT FEVER CONTANGO merrie KWPN Afstamming Wijzig gegevens
BENNO 2006 KRACK C NIGHT FEVER CONTANGO hengst KWPN Afstamming Wijzig gegevens
DARLIEN 2008 TUSCHINSKI NIGHT FEVER CONTANGO merrie KWPN Afstamming Wijzig gegevens
SYMPHONIE 1999 NEXXUS NIGHT FEVER CONTANGO merrie KWPN Afstamming Wijzig gegevens
TAMARA 2000 NEXXUS NIGHT FEVER CONTANGO merrie KWPN Afstamming Wijzig gegevens
WERNER 2003 KRACK C NIGHT FEVER CONTANGO hengst KWPN Afstamming Wijzig gegevens
ZARLIEN 2004 KRACK C NIGHT FEVER CONTANGO merrie KWPN Afstamming Wijzig gegevens

HIer al haar afstammelingen ( het kunnen er ook nog meer zijn)
Denken jullie dat de merrie nog zal kunnen fokken of zou ze al opgefokt zijn?

groetjes

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:42

omdat ik het risico te groot vind dat er wat kan gebeuren met het veulen bij de geboorte en erna. en trouwens ook met de moeder... maar dat is mijn mening ;)

heb al veel in mijn omgeving mee gemaakt met de geboorte van veulens en met de merrie's. ook in de eerste paar jaar van hun leven.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:44

http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=95114

Waarom zou ze opgefokt zijn :?

Ik krijg het idee dat je écht helemaal geen verstand hebt van fokmerries/fokken oid. Misschien verstandig om daar als de wiedeweerga (bb) in te duiken alvorens een 'fok'merrie aan te schaffen.

Vraag aan de huidige eigenaren waarom ze haar verkopen, al zal daar misschien ook niet een 100% eerlijk antwoord op komen :=

Als ik zo de directe moederlijn bekijk zit er niet héél veel sport in de familie.. op mr concorde na.

lolokanarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 23:48

Ik heb gewoon wat twijfels en vraag bevestiging. Ik zit enkel in met de grootte en de gezondheid van de merrie. Enfin ze is wel gezond, maar ziet er niet zo knap uit.
Ik ben 19 en heb idd nog geen ervaring in het fokken, het zou mijn eerste fokmerrie zijn.

De eigenaares doet haar weg omdat ze in een woonwijk heeft verhuisd en geen plaats meer heeft voor haar paarden. Ze ziet er eerlijk uit, en ik heb het paard gezien, de papieren en het dekbewijs. Het is ook een stermerrie, dus is ze gekeurd geweest. Op welke manier zou ze me dan nog in het zak kunnen zetten?

lolokanarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 23:50

Sammie schreef:
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=95114

Waarom zou ze opgefokt zijn :?

Ik krijg het idee dat je écht helemaal geen verstand hebt van fokmerries/fokken oid. Misschien verstandig om daar als de wiedeweerga (bb) in te duiken alvorens een 'fok'merrie aan te schaffen.

Vraag aan de huidige eigenaren waarom ze haar verkopen, al zal daar misschien ook niet een 100% eerlijk antwoord op komen :=

Als ik zo de directe moederlijn bekijk zit er niet héél veel sport in de familie.. op mr concorde na.

Ik heb gewoon wat twijfels en vraag bevestiging. Ik zit enkel in met de grootte en de gezondheid van de merrie. Enfin ze is wel gezond, maar ziet er niet zo knap uit.
Ik ben 19 en heb idd nog geen ervaring in het fokken, het zou mijn eerste fokmerrie zijn.

De eigenaares doet haar weg omdat ze in een woonwijk heeft verhuisd en geen plaats meer heeft voor haar paarden. Ze ziet er eerlijk uit, en ik heb het paard gezien, de papieren en het dekbewijs. Het is ook een stermerrie, dus is ze gekeurd geweest. Op welke manier zou ze me dan nog in het zak kunnen zetten?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:54

Daar kunnen zat manieren voor zijn :D Maar laten we vooralsnog uitgaan van een eerlijke verkoper...

Ik zou eens navragen wat de sportprestaties zijn van de nakomelingen/broers zussen. Persoonlijk vind ik dat wat tegenvallen, al zijn de meeste eigenlijk nog te jong om echt 'hoog' in de sport te komen.

Ik zou iig bij het kwpn een nakomelingenoverzicht van haar en haar moeder opvragen. En dan kijken naar predikaten en sport.
Persoonlijk zou ik hier een goed passende hengst opzetten en niet gaan voor een modehengst zoals Krack C.

De moeder en één bekende zus is 1.70 ong. Geen verkeerde maat, bij hengstenkeuze zou je iig kunnen kiezen voor een vergrotende hengst. Je zou hier zeker nog wat leuke veulens uit kunnen krijgen.. mits diegene die ze nu heeft gehad niet tegen vallen :+ Interessant bloed waar je nog veel kanten mee op kan. :)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:55

lolokanarie schreef:

Het is erg mooi bloed en als het betaal baar is zou ik het zeker doen. 1.65 is niet klein voor een dressuurgefokte merrie, in dit geval komt die maat bij Rossini vandaan die fokte vaker klein.
Gewoon rekening mee houden bij volgende hengstenkeuze. Prok betekent dat de moeder correct was op de rontgenfoto's en is een gezondheids predicaat voor merries bij het KWPN.

lolokanarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 00:00

Bedankt voor de reacties.

Jah, en het schijnt dat die Cracks ook niet altijd de makkelijkste paarden zijn... Of zijn dit slechts fabeltjes?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 00:06

lolokanarie schreef:
Bedankt voor de reacties.

Jah, en het schijnt dat die Cracks ook niet altijd de makkelijkste paarden zijn... Of zijn dit slechts fabeltjes?

Dat is domme praat, geen liever paard als Krack, maar je kan ieder paard gek krijgen natuurlijk.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 00:13

Poef, Lolokanarie, jij stelt een hoop vragen. Ik heb eigenlijk nog nooit een lastige Krack ontmoet, maar dat kan ook liggen aan het feit dat ze opgevoed zijn.
Jij bent jong en een tikkeltje onervaren. Vind je het niet fijner om je eerst rustig in te lezen op het gebied van fokken? Een keer naar een hengstenshow gaan met een oude rot uit het vak en daar van leren? :)
Het lijkt me vooral voor jou nogal risicovol om hieraan te beginnen.

monica1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 00:16

Hey das grappig ,een dochter van haar ken ik (tamara) .. pb me even als je meer info wil.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 12:36

dit is toch de merrie
Afbeelding

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 15:51

Als de prijs je aanstaat, doen!!
Als het bovenstaande merrie is ziet ze er zeker niet verkeerd uit voor een fokmerrie. Daarbij mooi bloed! Ja ik zou het doen persoonlijk!

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 15:57

Mooi bloed en een vruchtbare merrie, blijkbaar :D .
Denk, dat je met bovenstaande tips veel kunt doen en kijk idd op de website van het KWPN voor meer utleg rondom stamboekzaken.
@Besita: waar tover jij die foto vandaan ?