Arabier: Moeilijker te verzamelen door te stijl achterbeen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

s6801881

Arabier: Moeilijker te verzamelen door te stijl achterbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-09 13:10

Ik had een discussie met een vriendin over AV vs. KWPN in de sport. Haar mening erg stellig: Een arabier hoort niet in de sport en al helemaal niet in de dressuur, omdat het door een te stijl achterbeen, en algemeen slecht beenwerk niet te verzamelen is. Daarnaast kan de arabier niet mooi strekken door de korte en vaak slechte rug. De KWPN heeft goed beenwerk en is langgelijnd met een goede rug en lendenen en dat wil je zien in de (dressuur) sport.

Daar ben ik het dus niet mee eens. Wel las ik een soortgelijk standpunt in een andere discussie op bokt (geen namen/topiclinks om zaken niet uit verband te rukken). Ik vind juist dat een (goed gefokte) arabier mooi gangwerk laat zien en door zijn bijzondere karakter en uithoudingsvermogen erg goed is in te zetten in alle takken van de sport.

Ik ben erg benieuwd hoe andere AV liefhebbers er over denken. Natuurlijk zijn alle standpunten welkom, maar houd je aan de regels voor een beschaafde discussie. Geen persoonlijke aanvallen svp :)

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 13:13

Een arabier hoort niet in de sport :? Beetje kort door de bocht zo'n opmerking van je vriendin aangezien het arabisch volbloed wel zo ongeveer het meest geschikte ras voor de endurance is vanwege zijn hardheid en uithoudingsvermogen!

Volgens mij is een korte rug juist weer makkelijker met verzamelen!? En niet iedere arab heeft een slechte rug en een stijl achterbeen!

s6801881

Re: Arabier: Moeilijker te verzamelen door te stijl achterbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-09 13:16

Ja inderdaad. Maar de discussie was wat meer gericht op de dressuur, SGW, springen. Beetje de standaard takken van de sport. Wel vind ik AVS en endurance de perfecte combo. Heerlijk beestjes, maar ik vind ze ook erg goed inzetbaar voor andere takken, zowel dres. springen en SGW als onderdelen van de western.

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 13:19

Tja, zo heeft ieder ras met zijn bouw een voor en/of nadeel in de sport. Daar is zo moeilijk wat over te zeggen vind ik.

Ik ben toch wel van mening dat ieder paard die goed en ontspannen gereden word wel wat in de sport kan. Binnen de KWPNers lopen ook niet allemaal salineros rond ;)

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 13:20

Ik heb met een AV bij de ponys dressuur gereden. De mijn had alleen juist een erg lange rug. Was ook erg horizontaal gebouwd. Deze had echt zijn bouw niet mee voor de dressuur, en de gangen ook niet.
Maar ze had wel een geweldig karakter, en deed alles wat ze moest doen. Heb haar in drie jaar van niks naar het Z1 gereden, maar in het Z liep ik wel echt tegen haar tekortkomingen aan ivm andere pony`s.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 13:20

ik heb mij laten wijsmaken dat AV's door hun compacte bouw geschikt zijn voor reining, maar dat de opleiding iets moeizamer zou zijn omwille van hun temperament (hoewel dat echt paardafhankelijk is denk ik)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-09 13:27

Niet alle AV paarden zijn zo tempramentvol als men denkt. Veel AV zijn juist heel down to earth En zelfs als ze een keer heet zijn zijn ze vaak nog goed te rijden (wel snurken en drammen, maar goed terug te pakken zonder gedoe, gewoon even weer contact herstellen). Ze zijn alleen wel eenkennig en showy, ik denk dat ze eerder daaraan hun reputatie danken.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 13:36

Een arabier is niet gefokt voor de dressuursport.
Maar niet geschikt vind ik weer overdreven..
In beide stamboeken heb je er die goed en slecht preseteren, al dan niet door hun lichamelijke beperkingen (of ruiter :P )

MMSultan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 14:32

Er zijn zeker al een 50 tal arabieren die ik kan opnoemen die hun prestatiepredikaat hebben gekregen in:
- Dressuur
- Springen
- Western
- Samengesteld
- Endurance
Genoeg bewijs dat de arabier geschikt is voor alle takken van de sport.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-09 15:14

hmhm, denk riki's Shabri, weer startrechtig in Z1 nu (dacht ik).

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 16:30

Maar Z1 kan bijna ieder gezond paard met een fatsoenlijke ruiter.

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 16:39

Je hebt sport en je hebt sport.... Ik geloof niet dat je arabiertjes snel ziet in >ZZ-L ... Ik vind wel dat het voor de basissport fijne dieren kunnen zijn ipv hun compactheid, leningheid, uithoudingsvermogen, werkwilligheid, etc.. Voor het hogere werk komen ze mijns inziens net ietsje tekort...
Daarnaast, in het M2 wordt geen verzameling meer gevraagd, dus als het probleem de verzameling is, kom je iig makkelijk aan je punten tot de Z1!

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 16:46

En ook in het Z1 doen ze meestal nog niet zo moeilijk over ontbrekende verzameling, als de rest allemaal goed in orde is. :)
70% zal wel moeilijker waorden, maar rond de 60% moet lukken.

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 17:22

Mirkim schreef:
Je hebt sport en je hebt sport.... Ik geloof niet dat je arabiertjes snel ziet in >ZZ-L ... Ik vind wel dat het voor de basissport fijne dieren kunnen zijn ipv hun compactheid, leningheid, uithoudingsvermogen, werkwilligheid, etc.. Voor het hogere werk komen ze mijns inziens net ietsje tekort...
Daarnaast, in het M2 wordt geen verzameling meer gevraagd, dus als het probleem de verzameling is, kom je iig makkelijk aan je punten tot de Z1!

mee eens, je hebt uiteraard uitzonderingen op de regel, en petje af voor diegene die het zo ver heeft weten te schoppen,maar ben zelf van mening(en denk meerdere met me) dat AV helemaal niet gefokt zijn door je eeuwen heen om hoog te presteren in de sport, ze behoren alleen alle correct onderdelen van een goed rijpaard te bezitten.
;)

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 17:33

asjemenou schreef:
Maar Z1 kan bijna ieder gezond paard met een fatsoenlijke ruiter.

Voila, kan het zelf niet beter zeggen. Dressuur tot en met Z is in principe nog basis. Elk gezond paard met goede ruiter zou dat moeten kunnen.

TS, wat je vriendin zegt, klopt ook niet echt. Een paard met een korte rug laat zich juist makkelijker verzamelen dan een paard met een lange rug... ;)

makailash

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 17:48

een arabier kan prima dressuur lopen ik heb inmiddels 4 arabische hengsten naar de z2 dressuur gereden waarvan 1 in driekwart jaar tijd en 1 van deze hengsten loopt nu zz licht. het enige moeilijke is dat in de nationale dressuursport de juryleden absoluut nog niet gewend zijn aan een arabier maar dat was 15 jaar geleden in de basissport net zo dus gewoon doorzetten

ankie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 23:15

Mirkim schreef:
Je hebt sport en je hebt sport.... Ik geloof niet dat je arabiertjes snel ziet in >ZZ-L

Uhum 8-) Hier nog een arab die in het ZZ Licht loopt, :9
Misschien heeft een arab wel voor delen in de dressuur,ze zijn super wendbaar en lenig.Probeer met een WPNEr maar is een volte van 8 mtr in galop,dan ben ik toch altijd blij met m,n arabieren vriendje hoor,die daar fluitend door heen loopt..
Als je beschikt over een koele arab met 3 goede bassis gangen ben je een heel end en zijn al die grote WPNers geen probleem :+

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 23:17

ik vind juist dat arabieren een prachtige uitgestrekte draf hebben...ben ik gek?

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 23:28

Ik mag vanaf vandaag Z1 rijden mijn mijn groot deel Arabisch paardje, thuis draaien we ook wel eens een pirouetje en wisselen we om de 3 passen. Dus deze kan het wel degelijk (nu moet ik het hem nog laten zien op de wedstrijden voor hij met pensioen moet). Ik merk wel degelijk dat we soms in het nadeel zijn tov kwpn: zij hebben meer ruimte en kunnen makkelijker volgens het boekje oefeningen als streken uitvoeren. Maar wat eerder al is genoemd: arabieren zijn heel erg lenig en werkwillend en intelligent. Ik keek mijn ogen uit toen ik op kwpn-ers kwam te zitten die echt veel minder met je mee denken en werken. Ik miste een stukje sensitiviteit. Mijn paard pikt alles soms zo makkelijk op dat je haast zou denken dat iemand het hem al eens eerder heeft geleerd.

Ik denk dat beide rassen voordelen hebben, en beide nadelen. Toch zou ik persoonlijk voor de toekomst eerder een kwpn-er mee naar concours nemen dan een arabier. Waarom? Voornamelijk om het temperament. Die van mij heeft al ZOveel punten laten liggen omdat hij spoken zag. Op de meeste technische aspecten van dressuur kun je wel trainen, is mijn mening :)

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 23:47

En sinds vandaag is er weer een bijna 7 jarige AV Z1 geklasseerd :D

Pascale_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 23:54

Mijn av is ook niet zo temprament vol het is eigenlijk gewoon af en toe een sul hij heet ook shul, voor dit paardje heb ik een ander paardje verzorgd die was heel erg druk en moeilijk te rijden , maar dit is hele andere koek shul is juist een luilak en loop gewoon het liefst op z,n dooie gemakje:P maar het gaat nu steeds beter met trainen en hij loopt nu ook heel mooi in de krul

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 01:49

ankie1 schreef:
Uhum 8-) Hier nog een arab die in het ZZ Licht loopt, :9

Onwijs stoer!!! +:)+

Ik heb dan niet een AV, maar wel een 'soort van arabier' maar dan toch ook weer iets anders :D die ik met zijn pony-look nog in de M2 heb weten te scoren... En inderdaad... hij heeft alles puur op karakter gedaan, niet op zijn kwaliteiten... Hij heeft toch een hoog kruis, en kan echt lopen hackneyen als hij het op z'n heupen heeft en over zijn galop maar niet te spreken... Voordeel was inderdaad wel dat hij super lening en wendbaar was (is) zodat de oefeningen als sb, travers en ook de appuyementen op z'n sloffen uitvoerde... Daar konden sommige wpn'ers van over de 1.70 niet tegen op.
Nu is 'ie met pensioen, maar kan zo al deze oefeningen nog zo uit zijn mouw schudden :D
Naja, volledig off-topic, omdat ik met mijn papierloze ponypaard hier eigenlijk niet mag meepraten, maar ben stiekem gewoon harstikke trots op hem :D

Youko

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 03:27

Arabieren slecht beenwerk? Ik had eens een veearts gesproken en die had het over een onacceptabel hoge percentage kwpn'ers die afgekeurd werden vanwege slecht beenwerk. Maar goed, uiteraard ben ik het niet eens met de stelling. Er zijn inderdaad Arabieren die fysiek gezien meer moeite hebben met het beoefenen van diverse dressuuroefeningen, maar dat geldt uiteraard ook voor KWPN'ers. Niet alle KWPN'ers zijn per definitie langgelijnd en hebben een goede rug en lendenen.

Aangezien bij de warmbloedfokkerij o.a. onderscheid gemaakt wordt tussen dressuur en spring-gefokte (etc.) KWPN'ers, is het natuurlijk niet gek dat je vaak KWPN'ers in het dressuur ziet lopen. Zoals eerder aangegeven, worden Arabieren niet specifiek voor dressuur gefokt, wat wel het geval is bij de warmbloedfokkerij. Plus, in het verleden mochten paarden kleiner dan 1.60 niet verder dan het Z2 (was dat nou veranderd sinds kort?), als je dan nagaat dat Arabieren vaak niet groter worden dan 1.60, is het logisch dat je weinig Arabieren ziet in de hogere Dressuursport.

Ach ja, sommige mensen blijven nou steevast volhouden dat de enige geschikte ras voor Dressuur (etc.)de KWPN'ers zijn, daar valt meestal niet mee te discussieren ;). Dressuurprikkers :D zijn vaak wel weg van mijn Arab. Hoe vaak hoor je ze niet roepen: "Ik hou niet van Arabieren onder het zadel, maar die van jou is wel heel gaaf!"? ;), terwijl de Arabier in kwestie toch echt een rastypische Arab is... Tsja, I rest my case :+.

Riena-Romy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 13:50

Ik vind zelf een Arabies vol bloed heel mooi.
Een arabies vol boeld loopt meestal ook nog mooi.
Ze doen het ook goed in de dresuur.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 14:51

penny alert. Ik vraag hier om een goed beargumenteerd antwoord. En ook het liefst goed gespeld.