[H] Welke Gra kleurige hengst voor mijn merrie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Foss

[H] Welke Gra kleurige hengst voor mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 23:04

Dit jaar wil ik mijn Gra kleurige merrie laten dekken en ik twijvel over Ismo of Drafur, wie kan mj advies geven?
Mijn merrie heeft Vedor bloed en is Gra van kleur, ze is niet groot 1,37cm hoog we willen graag groter fokken.
Wie heeft er advies.

Karin

Jeskim

Re: welke Gra kleurige hengst voor mijn merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 23:09

Ik kan er moeilijk wat van zeggen, want ik ken Ismo niet zo goed.

Drafur is een hengst met veel maat, goede gangen, en een leuk karakter. Maar daarvan is het ook nog moeilijk te zeggen hoe hij fokt. Ik heb er in Duitsland een paar veulens van gezien..
Ismo dekt geloof ik voor het Duitse Stamboek, dus als je dat wilt doen, geeft even wat gedoe met papieren, zou ik ook nog even kijken naar wat er nog meer in Duitsland staat.

Hoe heet jouw merrie?

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 23:20

Mijn merrie is en hulpboek merrie, het was een ongelukje bij de fokker toen haar moeder ruim 1 was is ze gedekt door een hengst van dezelfde leeftijd te lang bij elkaar laten staan.
Haar moeder is een Hjeter knecht en haar vader hebben wij ook dat is een Vedor, er zit maar 2 jaar verschil tusen dochter en vader.
Aangezien de merrie een hulpboek merrie is en ik meer waarde hecht aan karakter dan aan een goed papier ben ik dus opzoek naar een hengst met een goed karakter.
Ismo lijkt mij dan wel ingewikkeld met een ander stamboek.
Karin

Anita45

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 19:42

Foss schreef:
Mijn merrie is en hulpboek merrie, het was een ongelukje bij de fokker toen haar moeder ruim 1 was is ze gedekt door een hengst van dezelfde leeftijd te lang bij elkaar laten staan.
Haar moeder is een Hjeter knecht en haar vader hebben wij ook dat is een Vedor, er zit maar 2 jaar verschil tusen dochter en vader.
Aangezien de merrie een hulpboek merrie is en ik meer waarde hecht aan karakter dan aan een goed papier ben ik dus opzoek naar een hengst met een goed karakter.
Ismo lijkt mij dan wel ingewikkeld met een ander stamboek.
Karin

Mag ik vragen hoe haar vader heet?

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 23:00

Haar vader heet Fedor en zijn vader is Vedor om het makkelijk te houden.

Kelly_Taco

Re: [H] Welke Gra kleurige hengst voor mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 13:28

Drafur is nog niet goedgekeurd.
Ligt er dus maar net aan hoe belangrijk je de papieren vind.

Maar er zijn nog meer grijze hengsten.
Brijol, Illiano b.v.

Anita45

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 18:52

Ga je wel papieren aanvragen bij het veulen?

Weet je toevallig ook de naam van de moeder van je hulpboekmerrie, die Hjerter Knaegt?

Lisa_vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 20:04

Ik vind drafur een erg lieve hengst. Ik moet hem regelmatig poetsen op stage en wel eens buiten zetten. En vind hem erg lief en rustig.

Ik heb dr verder ook niet echt veel verstand van

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 22:11

@ Kelly. Ik denk niet dat Drafur gaat dekken als hij er niet door komt..

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 22:15

Wauw, nog meer gra's bijfokken, hopelijk zien we over 5 a 8 jaar meer gra's rondlopen.

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-09 22:44

Nee Annita45 ik weet niet hoe haar moeder heet wel dat het ook met een F begint, heb daar verder nooit naar gevraagt.
Omdat het een hulpboek merrie is vind ik een papier niet heel erg belangrijk, zoek wel een hengst die wat luxe fokt en niet een te zwaar type.

Zelf vind ik Ismo het mooiste, maar aangezien hij voor duitsland dekt is dit wat ingewikkelder het is jammer dat er nog weinig nakomelingen van Drafur zijn dan zie je wat meer wat hij fokt.
We wachten eerst 4 april af of Drafur er helemaal doorkomt.

Chantal1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 23:46

wel raar hoor, ik was laatst bij Hestegaarden (staat Ismo) en daar zei men dat ik gewoon de dekbon in kon leveren bij het stamboek..

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-09 07:42

Het lijkt mij dat dit niet kan aangezien deze hengst niet is goedgekeurd in Nederland, heb van de week even gebeld maar heel duidelijk vond ik het ook niet denk dat ik nog een keer bel voor wat meer vragen.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 10:30

Met een in NL niet goedgekeurde hengst kom je in ieder geval in het importboek binnen. Daarna kun je volgens mij wel opgenomen worden in het hoofdstamboek. Er zijn wel meerdere mensen die die weg bewandelen/bewandeld hebben. O.a. Else en Yvette op fjordenwereld. Yvette zit ook op bokt. Ik meen onder de naam Iza.

Else heeft dit jaar gedekt met een duitse hengst. Yvette heeft haar merrie uit Belgie gehaald volgens mij.

MPH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 21:58

Klopt je moet dan DNA van de merrie en de hengst inleveren bij het stamboek als ik me niet vergis.

Heb Ismo vandaag in het echt bewonderd en moet eerlijk zeggen dat hij me heel erg meevalt. Het is een compleet ander paard dan Drafur dus ik zou gewoon heel goed naar je merrie kijken welke hengst haar het beste aanvult.

leoensuzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 02:00

En Ismo is en erg braaf paard. Heeft een fijn karakter.

MPH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 21:00

Ik vond ze allemaal zo ontzettend braaf gister, gaat het hier in Nl nog wel eens anders ;)

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 17:28

:j met zoveel hengsten op de kleine vierkante meter zonder aan te stellen...vond het best bijzonder (maar ook goed om te zien dat het kan).

Verder:
Het dekken met een hengst uit het buitenland kan altijd. Vervolgens kun je besluiten de dekbon voor NL in te leveren. Dan wordt het veulen in het hulpstamboek (hulpveulenstamboek) ingeschreven, tenzij de hengst voor Nederland erkend is (ooit op de keuring geweest o.i.d.) dan kan hij in het hoofdstamboek (of veulenstamboek dan) wanneer van zowel de merrie als de hengst een bevestigd DNA aanwezig is.

Je kunt ook besluiten je veulen in Duitsland eerst in te schrijven en daarna naar Nederland te laten importeren. Dan komt ie te staan in het Importboek (importveulenboek) als ik alle regels goed doorgenomen heb. (ook DNA getest, maar volgens mij hoeven de ouders dan alleen het profiel bekend te zijn, terwijl bij inschrijving in het hoofdstamboek ook het DNA van de opa en oma bekend moeten zijn)

Het is dus maar net: wat wil je?

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 21:47

Nou ik heb besloten om mijn merrie te laten dekken door Drafur als deze door de keuring en de verichtingsonderzoeken heen komt.
Na veel goede tips ga ik voor Drafur, dit is ook wat makelijker met de papieren en wat natuurlijk ook heel belangrijk is ik vind het een hele mooie hengst.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 10:20

Leuk!!

Als Drafur wordt goedgekeurd gaan wij het heel misschien ook nog een keer proberen :j

Dan hebben we nl zeker een graveulen.

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-09 11:08

Nog ruim een week wachten dan weten wij het, het wordt bij ons het laatste veulen van onze merrie want ze is al 22 jaar maar nog in top form.

Kijk al uit naar 4 april dan weet ik of ze naar Drafur gaat of niet.

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 17:42

en, wat doe je nu, nu dat drafur niet is goedgekeurd?

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 18:07

Ja nou weet ik het even niet meer, wil heel graag nog een gra kleurig veulen en met Drafur was dat zeker dus wat ik nu ga doen weet ik nog niet misschien hebben jullie nog tips voor mij.

Anita45

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 17:35

Je kunt natuurlijk alsnog naar Drafur (mits Bart toestaat dat hij nu dekt) maar dan wordt je veulen een hulpboeker. Ik meen me te herinneren dat jij niet zo van de papieren was, dan zou dat dus niks uitmaken maar ik kan me daar in vergissen. Voor mijzelf zou het geen keuze zijn om met een niet goedgekeurde hengst te dekken.
Zijn er naast Drafur geen andere hengsten die in combinatie met jouw merrie gegarandeerd gra geven?

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 19:54

Ja Anita45, het klopt van de papieren, nouja bij deze merrie aangezien ze zelf al een hulpboek merrie is maar noormaal gesproken vind ik een papier wel belangrijk, we fokken ook met mini paardjes en die moeten zeker een goed papier hebben.
Kan natuurlijk vragen of ze met Drafur gaan dekken, maar de meeste hengstenhouders doen dit niet.
We wachten het wel af, weet niet welke hengst nog meer bij mijn merrie pas maar doordat Drafur wel luxe fokt en met maat waren we op hem gevallen maar er zijn nog zoveel mooie hengsten zag foto's van Hermansen dat is nou echt een fjordenhengst om te zien maarja ik wil graag Gra dus we kijken verder.