Met zogende merrie op concours?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

horseNL00

Met zogende merrie op concours?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 10:46

Hallo bokkers,

ik vroeg me af hoe jullie omgaan met zogende merries en wedstrijden rijden.
Mijn merrie heeft nu sinds 2,5 week een veulen. Ik wil over een tijdje weer wedstrijden gaan rijden met haar en dan het veulen thuis laten. Mijn ervaring is dat als je de merrie meeneemt dat de uier snel vol loopt en ze dan niet echt fijn loopt.
Mijn vraag was hoe jullie hier mee omgaan. Bij voorbaat bedankt voor je reactie!

Suprice

Re: Met zogende merrie op concours?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 10:48

hmm, ik zou dit ook wel willen weten. De merrie waar ik nu op rijd, is ook drachtig en na het veulenen zou ik ook graag de wedstrijden weer oppakken. Sorry, dus geen directe tips voor jou, maar ik ben benieuwd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 10:49

Ik ben 2 jaar geleden gewoon gestart. Merrie had toen een veulen van 3 weken. Een paar dagen voor concour ben ik al een keer met haar weggeweest zodat ze niet in de stress zou raken tijdens concour. Het veulen liet ik gewoon thuis.

Ninette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 10:53

tja ik heb zoiets van of het 1 of het ander....
ik heb mijn merrie even lekker vrij af gegeven en heb het na 3 maand rustig weer opgebouwd ze heeft duidelijk van haar ouderschapsverlof genoten en had hierna ook weer echt zin om te werken.
mocht je toch willen zou ik in iedergeval al een paar keer van te voren ze even scheiden zodat het niet teveel stres voor veulen en merrie is. succes ermee

edit: nog even over het melk geven, vlak van te voren nog even laten drinken en een wedstrijd in de buurt kiezen zodat je ook niet te lang weg bent en eventueel de merrie gelijk naar de wedstrijd weer naar huis brengen.
Laatst bijgewerkt door Ninette op 06-03-09 10:55, in het totaal 1 keer bewerkt

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 10:53

Tip: laat het veulen nog even drinken voordat je weggaat, dit haalt de spanning van de uier af. Fokker waar k gewerkt heb deed dit ook altijd als ze bijv. op buitenrit gingen. Vindt 3 weken overigens wel erg vroeg hoor, zou toch nog iets langer wachten!

Frenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 10:56

In ieder geval zorgen dat ze gewent is om van dr veulen af te gaan. Verder zoek ik wedstrijden op die lekker dichtbij zijn, proef rijden en dan weer als een speer naar huis.
Loopt de uier echt te vol zodat ze dr last van krijgt, kun je dr een klein beetje melken, zodat de ergste spanning er vanaf is.

Veulen was dan trouwens wel al zo'n 3 maanden oud. Merrie krijgt na het veulenen eerst rust!

TeskeBeitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 10:59

Even oefenen met het veulen. Eerst tien minuten eraf, dan half uur, dan een uur. Merrie meenemen van de stal naar bijv. les.

Veulen zeker in een goed afsluitbare box doen, uitkijken dat hij niet kan blijven haken met z'n halster, of met z'n hoefjes door de tralies kan etc. Andere paarden om hem heen kan ook fijn zijn.

Als dat allemaal goed gaat, kun je op concours.

Wij beginnen hier al met drie weken mee. In die eerste drie weken is het wel fijn als moeder en kind even kunnen 'chillen' samen. Daarna gaan we licht aan het werk met de moeder en bouwen we dat op.
Het komt geregeld voor dat na een langere tijd (ongeveer 1,5 uur en langer) het melk er letterlijk uit spuit. (vooral bij ontspanning van de merrie). Bij héle hoge nood melken we de moeder wat zodat de druk eraf is, anders laten we het gewoon lopen.

Succes!

horseNL00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 11:07

Dank voor jullie reacties al!! Ik wil nu ook nog niet op wedstrijd hoor! Misschien over een maandje of 2 of zo. Weet ik nog niet.
Ik ben nu al wel zo ver dat ik ruim een half uur al kan rijden :) (en dat het veulen er dus niet bij is). We hebben die twee al vanaf de eerste dag enkele minuten van elkaar gescheiden en dat langzaam opgebouwd.
Alleen bij mijn paard raakte, de eerste keer toen we een veulen hadden, de uier op concours zo snel vol dat ze best wel bokte! Is daar behalve melken nog wat meer tegen te doen?

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 16:04

Lijkt me niet dat je de melkproductie even stil kan leggen, omdat je op wedstrijd bent :D Inderdaad voordat je weggaat het veulen goed laten drinken en op concour even melken wanneer nodig en je merrie het toelaat(ook wel handig)

billy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 11:15

Ik heb ook een merrie die zo ontzettend veel melk geeft (het lijkt echt een melkkoetje ;) )

Ik begin twee weken na de bevalling weer met rijden, de baarmoeder heeft nl wel even de tijd nodig om weer te krimpen.

Tegenwoordig ga ik niet meer op concour met mijn melkkoetje maar toen ik dat nog wel deed moesten we haar echt vaak melken. We zochten concoursen dicht in de buurt uit en dan was het na het opzadelen al melken, na 30 minuten inrijden weer melken en tussen beide proeven nog een keer melken, dan snel weer met de merrie naar huis. Moet ik wel zeggen dat deze merrie echt extreem veel uier heeft, ik kon ook echt merken dat de er last van kreeg met rijden, het sluiten lukte dan niet meer en soms viel ze me gewoon uit galop (terwijl ik er toen M2 /Z1 mee reed)

Dit jaar krijgt haar dochter haar eerste veulen, ik ben benieuwd hoe het daar mee gaat want die moet ook deze zomer gewoon mee op councours, als zij net zoveel melk geeft als haar moeder zal ik ook haar veel gaan melken, want de merries vinden het echt fijn als je de spanning van het uier af haalt.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 11:17

heb ook wel eens gezien bij een merrie dat ze op het terrein de merrie ff molken, met de hand. in een emmertje deksel erop en mee terug nemen :P

horseNL00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 11:26

@ billy1: ja die van ons was de eerste keer met veulen ook al zo'n melkkoetje :+ En als je niet melkt, dan gaat het zeer doen en dat merk je wel als ruiter }:0 Goed idee om wat vaker te melken :D

marrlinde schreef:
heb ook wel eens gezien bij een merrie dat ze op het terrein de merrie ff molken, met de hand. in een emmertje deksel erop en mee terug nemen :P

_O-

pippalexJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 11:06

Ik kies altijd of fokken of rijden..

Net als met een deken, bij dracht krijgen ze 's winters geen deken op..

Als het je wel lukt, en veulen en mama vinden het niet erg, dan in ieder geval succes op wedstrijd!!

Zie het ook inderdaad al voor me, kolfsetje mee op concours.. haha..

Mnonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 17:03

hey
ik rij ook een merrie die met 2 maand een veulen krijgt, weet ook nog niet of ik het daarna weer op pak of deze zomer laat staan. Dus lees ff mee ;)

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 17:49

Maar mocht je nou echt geen wedstrijden in de buurt hebben?

Ik rij menwedstrijden maar de wedstrijden "in de buurt" zijn al een uur heen en een uur terug rijden..

Ik zat erover te denken het veulen mee te nemen en dan in een box daar op te sluiten tot we klaar zijn..

horseNL00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-09 12:20

We gaan het gewoon binnenkort weer proberen. Ga ook deze maand nog een paar keer in de manege rijden, dat is nu nog mooi binnen, en dat is 5 min met de trailer. Kijken hoe dat uitpakt :)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 13:02

ik ben benieuwd! ik wil nl mijn merrie van de zomer ook weer oppakken.. die moet in mei haar veulen krijgen maar het ligt eraan of ik haar weer dek, zo niet dan wacht ik met wedstrijden rijden tot het veulen eraf is (4.5 a 5 mnd)

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 00:04

Waarom geven jullie die merries niet gewoon 2 maanden rust voordat je weer begint met werken? dan kan je het ook heel rustig opbouwen , dan is het veulen wat groter en is de merries wat beter opgeknapt na de bevalling. Als je het werk opbouwt als het veulen 2 maanden is, is de merrie weer best snel in conditie. Waarom zo snel (met 3 weken) weer aan het werk? Als je kiest voor een veulen, moet je er ook bij incalculeren dat de merrie een tijd rust krijgt. Zo denk ik erover.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 00:10

ik zou de merrie lekker vrijaf geven het veulen kan zolang je weg bent met de merrie in paniek raken of zich vreselijk opfokken als er wat mis gaat vergeef je je zelf dat nooit. zoiezo heb je al een veulen van je merrie en dan ook nog presteren op concour? als je met een veulen dat 3 weken is dus al op concour gaat dan heb je dus zowat na de bevalling er al weer op gezeten... en als dat niet het geval is dan is je merrie gewoon niet klaar voor een concour vind ik, een bevalling is zwaar het zogen van een veulen ook en dan daarnaast ook nog eens onder het zadel presteren....

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 17:07

ik geef ze geen 2 maanden rust omdat we keuringen lopen aan de hand zowel met de veulens als de merries, die zullen toch in een bepaalde conditie moeten zijn..
Bovendien heb ik paarden die liever een stuk gaan rijden dan maandenlang stil staan..
met 3 weken na het veulen op concours vind ik ook niet kunnen, ik begin met 2 a 3 weken rustig met een stukje wandelen en longeren..

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 00:31

Wandelen en longeren vind ik nog tot daaraan toe. Dat kun je rustig opbouwen van 5 - 10 minuutjes longeren tot 20 min/half uur. Maar ook dan ben je weer een paar weken verder. Maar er weer op gaan zitten als je veulen net 3 weken is, nee.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 00:33

bij ons stonden de veulens ook wel eens 3 uur 'droog'

wij melken dan de merries. veulens krijgen dan brok en maïs. en géén water. zodat ze naderhand dorst hebben en weer bij de moeders drinken. maar het kan geen kwaad in principe.

wij rijden na 2 weken al weer.. tsja, der worden meer als 20 paarden verhuurd en ze worden voor gehandicapten gebruikt. en dat kan gemakkelijk. en anders worden de niet dragende merries ( dit jaar maar 4) erg vaak gebruikt. want men betaalt toch voor de lessen. onze paarden zijn geen manege paarden, maar verhuurde paarden.

bij ons gingen ze ook wel eens op concours met een veulen aan de voet. maar dat is geen ramp

spiritoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 12:42

Ik vind dat er erg gauw weer met de merrie's aan de gang gegaan word. De baarmoeder heeft zowiezo al 4 weken nodig om te herstellen. Als je voor een veulen kiest dan plan je toch ook in dat er een herstel periode voor de merrie aan vast zit? Want op concours gaan houd ook in dat de merrie vantevoren weer getraind moet worden?????

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 12:46

0ojannekeo0 schreef:
Ik ben 2 jaar geleden gewoon gestart. Merrie had toen een veulen van 3 weken. Een paar dagen voor concour ben ik al een keer met haar weggeweest zodat ze niet in de stress zou raken tijdens concour. Het veulen liet ik gewoon thuis.

Ik vind SowieSo dat een merrie na de bevalling ongeveer 6 weken rustig aan hoort te doen. Met 3 weken op concours vind ik te veel van het goede, maar dat hangt ook wel van de situatie af. Zou het zelf alleen niet doen.

Maar kan je het veulen niet meenemen, en dan evt iemand die het veulen aan de hand een stuk meeneemt, zodat de moeder het kan blijven zien? Dat werkte met de mini van mijn zus ook. Mijn zus wilde naar de keuring, maar toen moest het Welsh veulen (adoptie kind zo ongeveer van de mini) die moest mee... Hij stond net buiten de ring, en dat ging prima. Maar dat was toen al wel een jaarling die wel wat gewend is, dus hij bleef zelf mooi rustig.

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 15:42

dat laatste heb ik afgelopen jaar geprobeerd op de keuring maar ons hengstveulen was niet te houden, we zijn toen snel met moeder en kind teruggelopen en hebben hem in de vrachtwagen opgesloten..