IJslanders, manen en onderhoud

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Afanaisa91

IJslanders, manen en onderhoud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 19:00

Heb je dat ook wel eens, dat je je ergens opeens kapot aan kan ergeren?

Ik loop me er echt al weken aan te ergeren; het kapsel van mijn ijsco.
De vorige eigenaresse heeft al jaren niets aan de coupe gedaan waardoor er inmiddels lagen zijn ontstaan; te scheiden in de korte en de rest.

Even een fotootje:
Afbeelding

Het lange vind ik heel erg mooi en wil ik het liefste houden, maar het is een beetje dood en stug. Daarom zou het er eigenlijk af moeten tot aan de korte laag. Mijn twijfelpunt is of het wel staat. Wat denk je?

Stel dat het eraf gaat. Hoe moet ik dit aanpakken? Ik ben totaal niet bekend in de IJslanderwereld. Hoe zouden jullie het doen? Knippen of trek je ze? Doe je er vaak wat aan of laat je het gewoon groeien? En wat vinden jullie van de coupe van mijn ijsco?

Alvast bedankt!

BleikjA

Re: IJslanders, manen en onderhoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 19:10

Ik zou het gewoon zo laten... Ik doe zelf helemaal niks aan de manen van mijn paarden (alleen als het nodig is eens een borstel door heen halen) als ze aanleg heeft voor lange dikke manen zal het onderste deel vast wel iets dikker worden als de haren bij groeien.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 19:43

Ik zou er ook niet in gaan knippen of de manen trekken, zonde! Het is geen dressuurpaard... zoals ze er nu uitziet is er toch niks mis mee? Het korte haar groeit vanzelf wel aan, en anders maar niet, dat is dan het natuurlijke kapsel van die merrie. Wel zou ik het 1 a 2 keer in de week borstelen met een goede manenborstel, dan haal je ook de dode haren er meteen weer uit :)

brynja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 19:58

Je zou wat van de onderkant kunnen afknippen, maar ik zou niet meer dan 3 cm doen. Ze heeft echt prachtige manen hoor :D

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 20:01

Je kan wel dooie punten trekken met een manenkam, maar houdt wel rekening mee dat zijn manen wat rechter wordt ipv driehoek-achtige vorm zoals nu.

Dat deed ik ook weleens bij mijn oude pony toen zij lange manen had. Het werd op gegeven moment niet meer mooi en had alleen punten bijgewerkt.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 20:03

ik zou er ook niets aan doen,
de manen zien er overigens wel erg geborsteld uit, te veel geborstel is ook niet goed...
(en IMO doe je algauw teveel)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 20:06

Ik zou de onderste plukjes er af trekken, zonder dat je de hele haar eruit trekt. Gewoon ergens op 4/5e vast pakken en 'afbreken'. En dan heel voorzichtig, met hele kleine plukjes.

Zo kan het haar weer langzaam wat voller worden zonder dat je de schaar erin moet zetten. Want dat wordt wrs heel lelijk.

Adawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 20:06

Ik zou er niets aan doen.
Aan die korte laag kan je niets doen, het wordt vanzelf lang. Het zal eerst kort moeten zijn voordat het net zolang is als de rest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 23:35

Echt niks aan doen... haha... Het ziet er altijd vreselijk uit als mensen hebben geknipt of getrokken.. Lekker zo laten.

Gek he... dat het witte haar vaak langer wordt dan de rest. Heb hier een paar merries lopen met hetzelfde probleem. Nou ja... probleem...

Groetjes, [***]

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-09 08:42

Bedankt voor alle reacties! :D

Ik zit nog steeds een beetje te twijfelen, ik ben niet zo bekend met IJslanders, en de IJsjes die ik wel ken hebben allemaal een kort koppie. Maar dat zal dan wel met eczeem te maken hebben, nietwaar? Het is iig niet voor de hand liggend om zomaar te knippen.

Ik ga zo naar de wei, even beslissen of ik nog wat aan de puntjes ga doen of het puur natuur hou. Ik ben bang dat als de driehoekvorm weggaat haar hals nog langer zal lijken. Dus ik kijk nog even.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 14:30

Hoeft niet perse eczeem te zijn, niet alle paarden hebben even veel haar. De mijne heeft echt een flinke bos lange manen (je moet zelfs uitkijken dat zijn voorpluk niet per ongeluk onder de neusriem terecht komt :P ) maar dat is genetisch bepaald, zijn vader had namelijk ook veel haar.

In ieder geval mag je best trots zijn op de lange lokken van je paardje, eczeem kan vreselijk zijn :(:)

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 12:05

Gewoon lekker zo laten! Heel ongebruikelijk om bij IJslanders manen te knippen of trekken. Dat de vorige eigenaar niks aan haar 'coupe' heeft gedaan vind ik persoonlijk eerder positief als negatief.... O:)

Libertylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 16:48

Ik vind het er helemaal niet zo erg utzien.
Ik zou er zeker niks afhalen, maar het lekker zo laten groeien.

Mijn merrie heeft een aardige bos manen + voorpluk.
Hou de verzorging daarvan wel bij, maar het is niet dat ik iedere dag het helemaal uitborstel. Haal er dan hooguit even snel een borstel doorheen. Doe er wel anti-klit en haarlotion in, werkt bij haar prima.

Ice_baby

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 10:10

ik heb bij mijn ijs in het begin de punten bijgeknipt en vind ze nu mooier.. maar ik had geen hele korte laag ..
tis even aftasten wat jij er zelf mooi aan vind.. maar borstel ze vooral niet te vaak..dan kun je ze beschadigen.. en gebruik een goede manen borstel of kam om schade te voorkomen.
ik doen altijd even equishine voordat ik het kam..

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 21:02

Citaat:
De vorige eigenaresse heeft al jaren niets aan de coupe gedaan

Bij ijslanders word er ook meestal niets aan gedaan bijhalve soms ontklitten.
Zou er ook niets aan gaan doen, zonde..

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 21:04

Okee okee ik ben om; ik blijf er voorlopig nog even van af. :)

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 09:05

Mijn ijslander heeft onwijsss lange manen, maar óók bovenaan van die pluisplukken :)) Ik vind het juist wel lekker 'wild' staan zo'n coupe :D
Omdat hij zulke ontzettende lange en dikke manen heeft wil het er onder wel erg warm worden, in de winter biedt het bescherming dus doe ik er niks aan, maar in de zomer doe ik er cowboy magic in, borstel ik het voorzichtig uit en doe het dan in vlechten die ik 1 of 2 keer per week opnieuw doe. Maar dat is voornamelijk omdat hij anders echt staat te zweten onder die dikke bos haar :j

http://www.mijnalbum.nl/Foto-G3V8AD7A.jpg

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 10:04

@wendy15:*kwijl, kwijl, kwijl*

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 10:08

:D Knapperd is 't he :+:

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 11:34

Wendy15 schreef:
Mijn ijslander heeft onwijsss lange manen, maar óók bovenaan van die pluisplukken :)) Ik vind het juist wel lekker 'wild' staan zo'n coupe :D
Omdat hij zulke ontzettende lange en dikke manen heeft wil het er onder wel erg warm worden, in de winter biedt het bescherming dus doe ik er niks aan, maar in de zomer doe ik er cowboy magic in, borstel ik het voorzichtig uit en doe het dan in vlechten die ik 1 of 2 keer per week opnieuw doe. Maar dat is voornamelijk omdat hij anders echt staat te zweten onder die dikke bos haar :j

http://www.mijnalbum.nl/Foto-G3V8AD7A.jpg

Wauw! Wat een prachtpaardje!
Wt betreft de manen; als die van mij er zo bij zou lopen zou ik er ook geen problemen mee hebben!

Maar Depla's manen zijn heel stug en dood.

Misschien zie je het op deze foto wat beter;
Afbeelding

Het is vettig, stug en onderaan pluizig. Daarom dacht ik aan knippen o.i.d. Dat gaat hem dus niet worden, maar jij had het over cowboy magic.
Is dat ook iets voor ons?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 11:36

gewoon af en toe ontklitten, verder niet aan gaan lopen knippen oid
knippen etc bij een ijslander leid zelden tot nooit tot verbetering
:n

ik heb ook cowboy magic liggen voor de staart en manen van Edda
tot nu toe het beste spul wat ik heb gezien voor het ontklittne en verzorgen van die bossen haar :j
grappig :d mijn poownie ;) heeft ook een redelijk lange bos manen, en ook zo een korte voorpluk

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 12:02

Ik gebruikte altijd gewone glansspray en werd het wel makkelijker doorkambaar van :j Alleen bleef idd ook wat stug en droog :j
Heb sinds een half jaartje ofzo nu cowboy magic en daar wordt het heel lekker zacht en glanzend van :j Is vrij prijzig, maar je doet er ook lang mee (zelfs met zo'n bos :)) Hoewel ik vrij veel gebruik := ) maar is zeker het proberen waard :j Iig vóór je de schaar er in zet, want dat zou echt zonde zijn!!

Libertylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 00:09

Frekja dr manen zagen er 3 jaar geleden zo uit: http://pic60.picturetrail.com/VOL1713/8 ... 340136.jpg
Zoals misschien wel te zien was, leek het net stro en was piekerig.
Haar manen zaten in eerste instantie enorm in de klit, deed er toen elke 3 dagen anti-klit in en probeerde steeds meer uit te kammen. Daarna ging het steeds minder op stro lijken en en ik minder anti-klit gaan gebruiken.

Nu ziet het er zo uit:
http://pic60.picturetrail.com/VOL1713/8 ... 701497.jpg
Borstel haar manen niet elke dag uit, dat is veelste veel werk. Haal er wel regelmatig een borstel doorheen en wanneer het nodig is doe ik er anti-klit of haarlotion in :)

maritha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 19:12

Ik zou willen dat de mijne zo´n lange manen had.
Zoals de meeste zeggen idd niet te veel aan doen.

De mijne heeft zo´n lange manen.
Afbeelding

Silfurfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 19:25

Lekker niks aan doen! Zonde!!! Prachtige manen.. Groeit allemaal wel vanzelf goed.

De manen van Segull (mijn ruintje) zijn door de jaren heen ook steeds langer en beter gaan groeien.. Hij heeft nu ook een heerlijke volle dikke bos manen. Hij heeft ook een periode gehad dat het er niet uit zag en veel plukken er uit enz enz.. Is helemaal goed gekomen.
Ik kam ze wel elke keer met een haarborstel door meer doe ik er niet aan eigenlijk.
Mijn merrie is nog jong( 4jaar) en heeft aan een kant veel manen en aan de andere kant gaat het nu ook flink groeien. Ben benieuwd hoe haar manen zich ontwikkelen als het straks echt aan 2 kanten zit! :D