Sperma kwaliteit Spielberg

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

peho

Sperma kwaliteit Spielberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 16:06

Afgelopen jaar heb ik mijn merrie laten dekken door Spielberg. Ze is gust gebleven. Ik dacht dat het aan mijn merrie lag maar nu hoor ik dat heel veel merries die Spielberg ter dekking heeft gekregen gust zijn gebleven. Ik hoorde zelf percentages van 90%. De sperma werd aangeduid als spoelwater. Toen ik de hengstenhouder belde waren ze heel snel om sperma van een andere (duurdere) hengst aan te bieden. Wie heeft hier ook ervaring mee?

badtothebone

Re: Sperma kwaliteit Spielberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 16:50

Ik heb juist begrepen dat ze er heel goed van dragen, wij hadden vorig jaar 4 Spielberg veulens, alle merrie's hebben vlot gedragen. (we hebben er overigens geen een terug gedekt)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 17:37

peho schreef:
Ik hoorde zelf percentages van 90%. De sperma werd aangeduid als spoelwater.

Tss _O- Wat een flauwekul.
Er zijn meer dan genoeg Spielbergjes geboren afgelopen jaar, dus 90 % niet drachtig is echt uit de duim gezogen.
Mijn merrie was in 1 keer drachtig en het was volgens de DA prima friemelend spul.

Punt 1: bekend gegeven dat de merriehouder liever de schuld geeft aan de hengst of aan de DA dan aan zijn/haar eigen merrie of de manier waarop de merrie gehouden wordt.

Punt 2: hij heeft wel veel gedekt, het kan dus dat er meerdere merries op één dag bediend werden, maar dan nog moet het aan eisen voldoen dus je hebt vast geen spoelwater gekregen. Bovendien, een beetje veearts controleerd het sperma.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 18:15

Wij hebben een veulen lopen van vorig jaar.

Geloof dat dat ook wat moeilijk ging, hij had toen onwijs veel te dekken, dus diepvries en het werd allemaal flink verdund, en merrie word dan niet snel drachtig,
toen een keer vers sperma, en de 'volle lading' zegmaar, toen was ze zo drachtig :D

peho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 20:18

Ik bedoel ook niet vorig jaar, het klopt dat er toen geen bijzonderheden waren. Ze vertelden mij dat het probleem in dit dekseizoen is ontstaan. Vroeg in het dekseizoen zijn er nog een paar drachtig geworden daarna nog heel weinig. Ze noemden allemaal concrete voorbeelden. Ik wil dus graag iets horen van mensen die afgelopen seizoen gedekt hebben met Spielberg.

peho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 20:19

badtothebone schreef:
Ik heb juist begrepen dat ze er heel goed van dragen, wij hadden vorig jaar 4 Spielberg veulens, alle merrie's hebben vlot gedragen. (we hebben er overigens geen een terug gedekt)

Waarom hebben jullie niet terug gedekt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 20:19

Wat bedoel je met 'dit dekseizoen'?

In het Spielberg topic bij FB worden al heel wat dikke buiken geshowt.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 20:19

dit seizoen? ik denk dat er nog heeel weinig mensen hun merrie al drachtig hebben.....

badtothebone

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 20:41

[/quote]
Waarom hebben jullie niet terug gedekt?[/quote]

Nou eigenlijk omdat ze van Florencio een veel beter veulen hebben gegeven dus zijn daar mee terug gedekt. Niet alle vier overigens, moet wel passen natuurlijk.

En het dekseizoen staat nog aan het begin, dus het lijkt me sterk dat je nu al wat kunt zeggen over de kwaliteit. Of hij moet zo'n beetje dood sperma geven :(:) , maar daar geloof ik niets van. Wie heeft het eigenlijk verkondigd, ben ik benieuwd naar, ik gok een hengsteneigenaar die zelf ook een dressuurhengst ter dekking heeft??? :P

Naz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 21:06

Afgelopen jaar is er bij ons een merrie gedekt met Spielberg, gedekt in de veulenhengstigheid en was in 1x drachtig. Ook het jaar daarvoor was ze vlot drachtig van hem.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 21:22

Het zou mij niet verbazen, die hengst heeft zich 2 jaar geleden suf mogen n*uken. :D

avina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 21:52

Mijn merrie is ook reeds 2 jaar na mekaar gedekt van Spielberg en telkens onmiddellijk drachtig.
Jammer genoeg is mijn veulen vorig jaar onmiddellijk dood gegaan.
Nu is ze voor 16 maart uitgeteld. Spannend!

peho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 22:01

[***] schreef:
Wat bedoel je met 'dit dekseizoen'?

In het Spielberg topic bij FB worden al heel wat dikke buiken geshowt.

Ik moet dus duidelijker zijn! Wie heeft in 2008 gedekt met Spielberg en is gust gebleven?

peho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 22:07

badtothebone schreef:

Waarom hebben jullie niet terug gedekt?[/quote]

Nou eigenlijk omdat ze van Florencio een veel beter veulen hebben gegeven dus zijn daar mee terug gedekt. Niet alle vier overigens, moet wel passen natuurlijk.

En het dekseizoen staat nog aan het begin, dus het lijkt me sterk dat je nu al wat kunt zeggen over de kwaliteit. Of hij moet zo'n beetje dood sperma geven :(:) , maar daar geloof ik niets van. Wie heeft het eigenlijk verkondigd, ben ik benieuwd naar, ik gok een hengsteneigenaar die zelf ook een dressuurhengst ter dekking heeft??? :P[/quote]

Ik bedoel dus dekseizoen 2008.
Ik heb het niet gehoord van een hengsteneigenaar maar van een aantal fokkers bij elkaar die zelf en kennissen hadden waarvan de merries bijna allemaal gust zijn gebleven van Spielberg en omdat ik per definitie niemand onmiddelijk geloof heb ik deze blog geopend. Ik heb de schuld ook niet bij Spielberg gezocht maar bij mijn eigen merrie maar toen ik dit hoorde wil ik het wel graag zeker weten.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 12:07

Wij hebben onze merrie in 2008 met Spielberg gefokt, maar hebben ook geen enkel probleem gehad. Ze was meteen de eerste poging drachtig en ook de overige merries waarvan ik weet dat ze met Spielberg gedekt zijn, waren de eerste keer raak.

Overigens heb ik juist het tegenovergestelde gehoord over de kwaliteit; wat ik begreep, bruiste het vorig jaar zowat het rietje uit.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 12:29

mylittlejoy schreef:
Overigens heb ik juist het tegenovergestelde gehoord over de kwaliteit; wat ik begreep, bruiste het vorig jaar zowat het rietje uit.

Hij heeft ook een paar ballen als cocosnoten.. :D
Afbeelding

badtothebone

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 14:05

Ok, ts misschien moet je dan een beetje beter uitkijken hoe je vraag stelling is. Vaak word er zomaar wat over een hengst gepraat en daar kun je een slechte naam van krijgen, dat kan vervelend zijn. Ik denk dat in dit geval het juist omgekeerd bedoeld wordt, dat 90 % drachtig is geworden. Ik woon in de buurt van het dekstation en hier is dus veel met hem gedekt.
Ik weet zeker dat hij goed bevrucht. Tuurlijk zal het aan het eind minder lijken maar dan heeft hij al veel gedekt en blijven de probleem merrie's over. Die mensen praten dan altijd slecht over de hengst want iedereen is er van overtuigd dat het nooit aan je eigen paard ligt, toch. ;)
Zwartmakerij is heel gemakkelijk!

peho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 14:19

mylittlejoy schreef:
Wij hebben onze merrie in 2008 met Spielberg gefokt, maar hebben ook geen enkel probleem gehad. Ze was meteen de eerste poging drachtig en ook de overige merries waarvan ik weet dat ze met Spielberg gedekt zijn, waren de eerste keer raak.

Dat is voor mij 1 van de redenen geweest om voor Spielberg te kiezen. Vandaar dat ik hier heel vreemd van op keek.

peho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 14:46

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat, omdat Spielberg over een zeer goeie kwaliteit sperma beschikt, heel veel moeilijk drachtig te krijgen merries voor Spielberg heeft gekozen, op hoop van zegen!

badtothebone

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 15:13

Ja dat dien hengstenhouders wel aan het eind van het seizoen, van hengst veranderen op hoop van zegen. En dan het liefst een hele portie vers erin. Meer kun je niet doen. Werk hebben ze er toch al mee gehad, moet natuulijk wel wat verdiend worden.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 16:56

ceasario schreef:
Hij heeft ook een paar ballen als cocosnoten.. :D
Afbeelding

:D Apparently size does matter.... :o

Dat verhaal over de probleemmerries klinkt wel redelijk plausibel. Ik denk idd dat dat wel meespeelt.

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 17:06

Ik heb ook niet anders gehoord dan dat de hengst zeer goed sperma heeft, onze merrie was in 1 keer drachtig.
verzendsperma moet ook gewoon voldoen aan bepaalde eisen ten aanzien van levende zaadcellen. pas als bij aankomt of controle blijkt dat dit aantal veels te weinig is kun je stellen dat het sperma teveel verdunt is of té snel sterft. Heeft je hengstenhouder dit gedaan???

en een eigen hengst verdienen ze natuurlijk ook veel meer aan, dus dat zullen ze dan wel sneller aanraden.

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 20:45

avina schreef:
Mijn merrie is ook reeds 2 jaar na mekaar gedekt van Spielberg en telkens onmiddellijk drachtig.

Mijne 14 Maart :P

Was trouwens voor mijn merrie de eerste keer en het was gelijk raak (eerst zelfs twee).

peho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 21:35

patjelisa schreef:
avina schreef:

Mijne 14 Maart :P

Was trouwens voor mijn merrie de eerste keer en het was gelijk raak (eerst zelfs twee).

Ik hoor alleen maar merries die heel vroeg in het voorjaar zijn uitgeteld. Is er dan toch halverwege het dekseizoen een probleem ontstaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 21:38

Ja, bij je merrie.