[TI] Hoe werkt het premie-systeem bij Tinkers?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

meikemarieke

Hoe werkt het premie-systeem bij Tinkers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 10:55

ik had een vraagje.
Hoe zit dat precies met die premies?
Ik snap dat paarden gekeurd worden :+ en dan een bepaald aantal punten krijgen, hoe hoger de punten hoe beter.
Hierbij kunnen ze eerste of tweede premie krijgen, maar dan? Wat heb je er precies aan als je paard bijvoorbeeld eerste premie is?
Ze zullen dan wel meer waard zijn?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-02-09 21:30, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

Concorde

Re: premies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 11:55

Friese veulens worden bijvoorbeeld geprimeerd, en da's idd echt een kwaliteitdingetje, geselecteerd op bouw en beweging. Dus een eerste premie veulen is 'beter' en zou dan meer waard zijn.

Stermerries (fries) worden ook geprimeerd. ster 1e premie is echt top, 2e is netjes. die kunnen dan ook nog stamboek 3e premie worden ('knappe merrie maar mist iets') en gewoon stamboek.. of helemaal niks.

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 12:17

ok, stukje duidelijker al dankje :)
Maar ik vroeg me ook nog af, voor het stamboek zijn daar specifieke eisen voor?
En soms hoor je iets over verschillende stamboeken, maar per ras is daar dan niet 1 stamboek voor? (in nederland dan)

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 12:42

Ik weet niet exact wat de vereisten voor verschillende rassen cq stamboeken zijn hoor, kan je wel opzoeken op websites denk ik. De meeste rassen hebben in NL inderdaad 1 stamboek, maar ik geloof dat tinkers er dan weer 2 hebben. Het hele primeringssysteem verschilt ook weer per stamboek, ze hebben ook niet overal de term 'ster'.

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 13:09

ppfff, wat ingewikkeld zeg!
Maar waarom voor tinkers 2 stamboeken??
En hoe zit dat met ster? Wanneer krijgt een merrie die?

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 01:07

Zover mij bekend hebben de meeste rassen wel één stamboek in Nederland. De Tinkers is inderdaad een uitzondering. Je hebt het Nederlandse Stamboek voor Tinkers. Zij hebben 4 types en dus ook erg ranke Tinkers worden daar geaccepteerd. Daarnaast heb je de Irish Cob Society en zij accepteren alleen het zwaardere type.

De meeste stamboeken zijn landelijk, maar van één ras horen soms de internationale stamboeken wel bij elkaar. Je hebt dan één moederstamboek en de stamboeken in de overige landen zijn dan de dochterstamboeken.

Het is inderdaad zo dat een 1e premie paard vaak meer opbrengt dan een gelijkwaardig paard (qua leeftijd/sportervaring bijv.) met een 2e premie.
Hoe goed de paarden met diverse premies zijn hangt af van het stamboek. Het ene stamboek geeft 3e premies uit aan alles dat ingeschreven mag staan en geen 2e of 1e premie krijgt en stamboeken waarbij je paard echt alleen een premie krijgt wanneer deze erg goed is.

Voor de 1e premie paarden zijn er ook nog diverse predicaten te verhalen, zoals Ster, Keur en uiteindelijk Preferent (weet niet of dat bij alle stamboeken gebruikt wordt, maar iig bij het kwpn, daar hebben ze ook nog het predicaat sport voor een minimale sportprestatie van het paard)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 08:26

Het is makkelijker als je weet om een paard uit welk stamboek dat komt. Er is toch wel verschil in de verschillende stamboeken. En de eisen en primering zijn op de verschillende site's van de stamboeken te vinden.

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 10:06

eigenlijk wilde ik het in het algemeen weten, maar als we dan over rassen gaan praten wil ik het allemaal wel weten over tinkers :D
Heb je daar ook ster, keur en preferent? Ik kan dat op de site van het stamboek voor tinkers niet vinden...En wanneer krijgen ze die predicaten? En op de site staan inderdaad ook dochterstamboeken en ook een branche, wat houdt dat precies in?

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 14:18

Dochterstamboeken zijn de stamboeken in de andere landen.
Het moederstamboek (voor de Tinkers is dat NSvT) is zeg maar het 'hoofdkantoor' en de dochterstamboeken zijn de 'filialen' in de andere landen.

Hier lees je welke dochterstamboeken ze hebben:
http://www.tinkerstamboek.nl/page1/page13/page13.html

Wat betreft de Tinkers, ik heb ook de hele site afgespeurd en kan niets vinden inderdaad over de predicaten. Zelfs in de statuten worden ze niet genoemd.
Toen bekenden van mij jaren geleden naar de keuring gingen, was de merrie, die bovenaan geplaatst was van haar categorie ster wanneer deze ook 1e premie was.

Anoniem

Re: Hoe werkt het premie-systeem bij Tinkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 21:31

TAO --> TI.

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 21:42

Ik heb inmiddels uitgevogeld dat bij 150 punten of meer een merrie het predikaat ster krijgt :)

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 21:57

vergeet het GCDHA niet (GypsyCob DrumHorse Association) :)

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 22:11

Voor het NSvT (Nederlands Tinkerstamboek) geldt:
100 - 119 punten: 3e premie
120 - 139 punten: 2e premie
140 en hoger: 1e premie + ster.

Alle 1e premie geprimeerde Tinkers (volwassen, veulens, enter en twenters) strijden op de keuringsdag zelf voor het Dagkampioenschap. Opgedeeld in merries (volwassen en jeugd) en ruinen (volwassen en jeugd).
Alle 1e premie geprimeerde volwassen Tinkers worden tegelijkertijd ook uitgenodigd voor de Centrale Keuring (laatste keuring van het jaar) om te strijden voor het Nederlands Kampioenschap, opgedeeld per Tinkertype (Vanner, Cob, Grai en Scudder) en in ruinen/merries.

Van keur en preferente status is (nog) geen sprake binnen het NSvT. Maar wat niet is kan natuurlijk altijd nog komen ;)

Wel zitten de sportpredikaten in de pijpleiding maar deze zijn nog 'in ontwikkeling'.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 11:01

vincentlover schreef:
ik had een vraagje.
Hoe zit dat precies met die premies?
Ik snap dat paarden gekeurd worden :+ en dan een bepaald aantal punten krijgen, hoe hoger de punten hoe beter.
Hierbij kunnen ze eerste of tweede premie krijgen, maar dan? Wat heb je er precies aan als je paard bijvoorbeeld eerste premie is?
Ze zullen dan wel meer waard zijn?

Een premie ontstaat na het optellen van de punten die gegeven worden voor exterieur en beweging. Daarnaast geven ze bij de Tinkers soms ook nog punten voor type, behang of temperament. Dat is afhankelijk van welk stamboek je kiest. Er zijn er idd momenteel 3 in Nederland en volgens mij zijn er 2 daarvan ook actief in Polen: www.tinkerstamboek.nl en www.irishcob.nl

Met een merrie heb je er zeker iets aan als deze een eerste premie krijgt. Dit zegt iets over de kwaliteit van de merrie en verhoogd dus de fokwaarde.
Veulens worden ook geprimeerd; dat zegt iets over hoe goed het veulen is gefokt maar ook over de kwaliteit van de ouders.
Ruinen worden ook geprimeerd, daar heb je voor de fokkerij niks aan (behalve als de ouders bekend zijn; zegt weer iets over kwaliteit) maar een hoge premie zegt altijd iets over de kwaliteit van een paard. Een goed gebouwd paard is ook voor de recreatie belangrijk immers.

Een stamboek is voornamelijk toch gericht op de fokkerij en daardoor kun je wel stellen dat keuringen, premeringen en certificaten toch voornamelijk de fokkerij dienen. Ik kan me voorstellen dat dit voor sommige mensen niet interessant is.

Tinkers met hoge premeringen zijn vrijwel altijd duurder dan die met een lagere premie.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 13:20

Er zijn momenteel 4 stamboeken voor de tinker 'actief' in Nl.

Verder sluit ik me aan bij de reactie van Nuage.

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 13:25

4 stamboeken?
Ik dacht alleen net NSvT en die van Irish cob.... Welke nog meer dan?

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 13:27

NSvT, ICS-NL, GCDHA en ICS Ltd (Ierland)

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 13:35

Maar de GCDHA er staat op hun site : Het doel van de 'Gypsy Cob en Drum Horse Associatie' is het ontwikkelen van het wezenlijke zware rijpaard, waarbij de bloedlijnen van de Gypsy Cob, Shire, Clydesdale en het Friese Paard worden gebruikt.
Dat heeft toch niks met tinkers te maken dan?
Vertel het me als ik het fout heb hoor! Ik snap het gewoon niet helemaal :)

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 13:40

Bekijk de foto's maar eens, zie je gewoon tinkers staan ;)
Het theoretische doel staat niet altijd gelijk aan de praktijk.

Gypsy Cob (= tinker) & Drum Horse (= kruisingtinker) Association.

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 13:48

oh ok op die manier :D dankje

starjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 13:50

;) Je moet de rest ook even lezen he.
Er staat nl ook:

De Drumhorse moet niet alleen een geweldig ras op zich worden, maar ook een geweldig contrapunt vormen voor de kleinere Gypsy Cobs, terwijl de integriteit van de Gypsy Cobs als apart ras beschermd blijft. ;)

De andere rassen zoals de Fries, Clydesdale ,Shire, en de grotere maten tinkers( met een minimale maat van 1.62,) willen ze dus gebruiken om het specifieke ras Drumhorse te krijgen.
Kleinere Tinkers komen daar dus eigenlijk al niet voor in aanmerking en worden gewoon als Cobs gekeurd .

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 13:54

aha ok, wat ingewikkeld zeg!
Ik dacht dat alleen de NSvT er was, waarin ze dan die 4 typen onderscheiden en nog 1 stamboek voor alleen irish cob.
Maar van wat ik gehoord heb is dat stamboek van irish cob wel heel makkelijk in het geven van premies?

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 13:55

vincentlover schreef:
aha ok, wat ingewikkeld zeg!
Ik dacht dat alleen de NSvT er was, waarin ze dan die 4 typen onderscheiden en nog 1 stamboek voor alleen irish cob.
Maar van wat ik gehoord heb is dat stamboek van irish cob wel heel makkelijk in het geven van premies?

Hiermee insinueer je iets waardoor je je op glad ijs begeeft. ;)
Sowieso is het een 'oude koe', wat nu echt niet meer gezegd kan worden.

Er wordt anders gejureerd, dat is een feit.

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 13:57

oh ok, ja sorry, ik probeer me gewoon een beetje te verdiepen in het stamboek van tinkers enzo. Ik heb het ook maar gehoord :)
Maar zou je daar iets meer over kunnen vertellen?

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 14:01

Waarover?
Is voor een ieder anders hoe die daar over denkt en is meer iets wat je zelf moet ervaren / zien.