Minder dekken i.v.m. de crisis??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Minder dekken i.v.m. de crisis??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 00:16

Nu de cijfers van de verwachtte financiele crisis bekend zijn is het duidelijk dat iedereen een terugslag kan verwachten. Wat betekent dat voor de paardenwereld en met name voor de fokkerij.
Zou er minder gedekt worden, gaan de fokkers hier minder dekken???
Zou men niet zo snel meer met mindere merries fokken??
Zouden de dekprijzen gaan zakken???
Zouden de dierenartsen wellicht hun prijzen wat aanpassen??

Heeft het stamboek hier een taak???

chanouk

Re: Minder dekken i.v.m. de crisis??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 00:20

Dit zat ik me idd ook af te vragen ik dirf het niet te zeggen weet het echt niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 00:21

Ik denk dat er minder gedekt word, zeker door de hobby fokkers, die wat krapper zitten door de crissis. Het is tenslotte luxe en die verdwijnt als 1e. De dekprijzen stijgen ivm de grote vraag vorigjaar (denk aan Jazz, Vivaldi en Berlin)
De DA kosten worden ieder jaar hoger, dus ook dit jaar zal de DA geen rekening houden met onze portomonai.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 00:59

Welke crisis?
Het ziet er niet gunstig uit voor mensen met een eigen bedrijf en mensen die werkloos worden.
De heren politici doen het voorkomen of het eind van alles in zicht is.
Het overgrote deel van de mensen hebben nog steeds hetzelfde of een hoger salaris, vergeleken met een jaar geleden.
We moeten de gevolgen niet onderschatten maar elkaar de put in praten lijkt mij ook niet verstandig.

Wat heeft het voor gevolgen voor de fokkerij?
Ik denk dat dat beperkt blijft, misschien worden er wat minder veulens gefokt omdat er ook minder vraag is vanuit de sport en met name minder export.

Het kwpn heeft hier geen taak anders dan ervoor te zorgen dat de kosten van de organisatie aangepast worden aan de evt. teruglopende inkomsten.
De concurrentie zal door een kleiner wordende markt wel toenemen.
Dat zal gevolgen hebben voor bijv.trainingsstallen en dekstations.
Het dekgeld van de tophengsten zal niet verlaagd worden, wel van de tweede keus.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 01:04

Wil ik toch iets bij aantekenen en dat is dat over de hele linie de export die dramatisch terugloopt. Daar valt zoals je zegt ook de export van paarden onder, een groot deel van de omzet in de paardenwereld.
Daarnaast, veel mensen met geld zijn mensen met een eigen bedrijf of bijvoorbeeld uit de financiele wereld, banken, makelaars, notarissen, bouwondernemers, autowereld.

Nu het kwartje echt gaat vallen zal zeker minder uitgegeven worden aan luxe artikelen en daar vallen paarden onder.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 08:56

Afgelopen jaar vond ik dat je het al kon merken aan de verkoop van veulens. Veel mensen die toch best aardige veulens hadden lopen konden ze moeilijk kwijt en ik denk dat dit zich alleen maar voort zal zetten! De DA e.d zullen hier uiteraard weinig rekening mee houden, dekgelden worden worden hoger en daardoor zal er nu ook minder gefokt worden. Verwacht ik dan.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 10:08

Nog een neven effect is dat veel sponsors zich terugtrekken, zelfs op de HK hingen nu al minder borden.

Maar wat zijn de fokkers hier zelf van plan???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 10:22

Als je als veulen alles wilt verkopen, dan is het verstandig een jaartje rustig aan te doen, de veulenprijzen zijn slecht. Kan je aanhouden dan denk ik dat je gerust kan dekken. Verwachting is dat de crisis 2 jaar duurt dus voor een goede 3 of 4 jarige zou straks gewoon markt moeten zijn. En apart spul levert altijd zijn geld op, crisis of niet.

In het gunstige geval worden er minder stamboekmerries of zelfs veulenboekmerries gedekt en gaat de kwaliteit over de hele linie wat omhoog.

valori

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 10:31

Ik zou graag met mijn 3 en 4 jarige willen fokken, maar door de crisis doe ik het niet.
Je weet niet of je zelf volgend jaar nog werk hebt en of je de veulens wel kunt verkopen, want een hengstveulen kan ik niet houden en voor de markt fokken dat wil ik zeker niet.

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 10:36

ik fok gewoon door, crissis of niet...
binnen enkele jaren heb je dan jong materiaal staan voor op wedstrijd... en dan zijn er bij de jonge paarden proeven iets minder paarden moest er minder gedekt worden...
als veulen verkopen moet je al een hele goeien hebben, maar wacht altijd liever tot 3 of 4 jaar, dan leveren ze meer op en heb je nooit spijt van ach, had ik die maar gehouden...

en als je wilt dekken voor een merrie, dan fok je beter niet...
dan koop je beter een merrieveulen met het gewenste papier en beweging en je kunt het uiterlijke ook nog kiezen
en trouwens een hengstje kun je castreren ;)

valori

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 10:43

Ulestro wat een vooroordeel weer, ik fok niet voor een merrie maar wel voor een sportpaard. Zoals bij zoveel fokkers blijven de hengstveulens niet en al mijn veulens hebben het gewenste papier en de beweging, maar als fokker moet je ook kunnen verkopen en ik verwacht dat dat heel moeilijk gaat worden de komende jaren, daarom zorg ik dat het op mijn eigen erf niet uit de hand loopt.

Harlekijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 10:45

Jaarlijks koop ik wel een of meerdere veulens aan, daarnaast fok ik zelf ook een aantal veulens per jaar. De zogenaamde crisis is voor mij geen belemmering om te fokken. En al helemaal niet om aan te kopen! :D Ik verwacht dat de markt over een aantal jaar wel weer aantrekt en dan zijin de veulentjes leuke sportpaarden geworden.

Ik denk wel dat er minder mensen voor 'de leuk' fokken. Mss dat de crisis hier juist goed voor is. Dan denkt men wellicht beter na of het wel verstandig is om met minder merrie materiaal te fokken.

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 11:02

valori schreef:
Ulestro wat een vooroordeel weer, ik fok niet voor een merrie maar wel voor een sportpaard. Zoals bij zoveel fokkers blijven de hengstveulens niet en al mijn veulens hebben het gewenste papier en de beweging, maar als fokker moet je ook kunnen verkopen en ik verwacht dat dat heel moeilijk gaat worden de komende jaren, daarom zorg ik dat het op mijn eigen erf niet uit de hand loopt.

dan moet de crisis zeker geen belemmering zijn
want goed materiaal is altijd verkoopbaar en zeker met een goed papier....

en is ook geen vooroordeel : je zegt zelf een hengstenveulen kan ik niet houden : neemt evenveel plaats in als een merrie... tenzij het over zijn ballen gaat qua gedrag, dan is castreren een goeie oplossing
en als hij als dekhengst zou eventueel kunnen dienen, is het teken dat hij heel goed is, en dan zul je hem heus wel kunnen verkopen...
een keuring/veiling meedoen en hij is verkocht... en ze nemen beide evenveel plaats in tot hun 3 jaar, kan je beide niet mee fokken...
en een goed sportpaard maakt het geslacht niet uit, merrie, ruin, hengst, sportpaard is op de eerste plaats presteren...
dus daaruit besluit ik dus dat je een merrie wilt... crisis of geen crisis, ze eten beide evenveel...

edit : denk dat dit nu goed genoeg onderbouwd is om simpelweg een vooroordeel te zijn?

Vio

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 11:10

Voor ons ook geen belemmering om gewoon door te gaan met fokken, maar ik kan me heel erg goed voorstellen dat veel hobby-fokkers nu wel wachten.
Ook de achterliggende gedachte van een eventuele moeilijkere verkoop zal mensen weerhouden te fokken. Maar de echt goede veulens blijven wel hun waarde houden. Of er nu crisis is of niet.

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 11:10

Volgens een lerares bij mij op school, gaat het fokken niet minder worden.
Alleen het fokken met niet interessante merrie's houd over..
Omdat het niets meer op zal brengen. En er dus paarden verkocht worden voor "bodemprijzen"
Denk dat met de echt goeie hengsten/merrie's nog wel gewoon doorgefokt gaat worden :) Misschien iets minder vaak alleen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 11:13

Iedereen denkt dus dat er met minder interessante merries terughoudender gefokt zal worden, maar meestal staan die bij de buurman.
Oftewel wie vindt zijn eigen merrie van minder kwaliteit???

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 11:16

dat is denk meer qua ouders enzo.
weet het ook niet precies :P

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 11:19

Een fokker die ik ken is iid minder gaan dekken niet zo zeer vanwege de krisis maar omdat zijn klasse paarden niet meer zo makkelijk verkocht worden

De paarden zijn vaak 3-4 jaar en niet of amper zadelmak hij vraagt dan voor een standaard paard minimaal 25.000 euro laat staan als dat beest wat gangwerk heeft zitten we dus ver boven.

Dit jaar komt er maar een veulen ipv 3-5 wat ie jaarlijks had/heeft

Vio

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 11:22

Wijze woorden Sarabande! Dat is ook beetje het probleem vrees ik. (Btw, wat een geniaal onderschrift !)
Maar als je de kranten zo leest dan hebben we het ergste nog niet gehad..... als mensen het echt gaan voelen in de portemonnee dan zullen de echte hobby-fokkers ook wel afhaken denk ik.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 11:25

Ik vermoed dat de hobbyfokkers héél wat minder gaan fokken en dat het aantal goede paarden dat geboren wordt dus gaat stijgen, dus veulens met zowel hele goede moeder als hele goede vader. Eens dat gebeurd gaat de prijs dan ook weer omhoog van de paarden en wordt paardensport voor heel veel mensen onmogelijk. Heel verre toekomstmuziek maar het zit er misschien wel in.

Ik was 2 jaar terug nog van plan om mijn merrie te laten dekken. Zeer goede merrie, is met haar carrière gestopt op niveau Z2 maar omdat het maar een eenmalig veulen zou zijn zag ik het wel zitten. Ik wou haar uiteindelijk dit jaar laten dekken maar aangezien alles de hoogte in schiet zie ik het zelf niet meer zitten aangezien ik het veulen niet zou houden als het een hengst is. En als het dan idd een hengstje is haal je je kosten er toch niet uit. Dus ik denk idd dat de hobbyfok erop achteruit gaat, wat ik een beetje kan toejuichen.

Ik heb 3 merries en met 2 van hen zou ik nooit fokken :j Omdat ze kwalitatief niet goed genoeg zijn en zeker geen meerwaarde zouden geven aan hun nakomeling. Dus ja, ik vind al mijn paarden perfect en geweldig, maar op fokgebied zouden ze niet veel voorstellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 11:28

Hobbyfokkers hebben ook goede merries staan, dus die vlieger gaat niet op.
Bovendien, hobbyfokkers die gewoon in loondienst zijn merken niks van de krisis. Het zijn juist eerder bedrijven en zelfstandigen die minder omzet gaan draaien en dus minder gaan verdienen.

tita schreef:
Een fokker die ik ken is iid minder gaan dekken niet zo zeer vanwege de krisis maar omdat zijn klasse paarden niet meer zo makkelijk verkocht worden
De paarden zijn vaak 3-4 jaar en niet of amper zadelmak hij vraagt dan voor een standaard paard minimaal 25.000 euro laat staan als dat beest wat gangwerk heeft zitten we dus ver boven.

Vindt je het gek dat die niet verkocht worden....

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 11:32

Janne deze fokker staat heel goed bekend en vele veulens gaan naar bekende stoeterijen en handelaren hij zit in een heel ander segement als jij.

Bij hem komen niet echt mensen die een gewoon paardje zoeken natuurlijk heeft hij ook wel eens slechte fok zoals paar jaar geleden van Mondriaan het beestje was niks bijzonders en die gaat dan ook gewoon weg voor schappelijk prijs van rond de 8000 euro (ondanks ze afgekeurd was ivm been vol botsplinters)

Jokano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 11:39

sarabande schreef:
Iedereen denkt dus dat er met minder interessante merries terughoudender gefokt zal worden, maar meestal staan die bij de buurman.
Oftewel wie vindt zijn eigen merrie van minder kwaliteit???

Ik vind mijn merrie zeker niet van mindere kwaliteit (elite, Z1 dressuur gelopen en uit een bewezen stam) maar heb wel besloten om haar, ondanks mijn gedegen voorbereiding (qua hengstkeuze, kostenraming etc.), niet te laten dekken dit jaar.

Een van de aanleidingen is toch wel de "crisis". Het veulen is in eerste instantie bedoeld om aan te houden dus wat betreft zou ik het wel kunnen doen. Toch heb ik besloten te wachten. De merrie is jong genoeg en ik werk in een branche waar vrijwel zeker klappen gaan vallen de komende jaren (notariaat). Als ik mijn baan zou verliezen en als het daardoor nodig mocht zijn het veulen te verkopen, wil ik daar wel een normale prijs voor kunnen krijgen.

Ik wacht dan liever een paar jaar en neem geen risico's. Dat heeft dus niets met kwaliteit te maken, maar meer met voorzichtigheid mijnerzijds.

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 11:51

[***] schreef:
Hobbyfokkers hebben ook goede merries staan, dus die vlieger gaat niet op.
Bovendien, hobbyfokkers die gewoon in loondienst zijn merken niks van de krisis. Het zijn juist eerder bedrijven en zelfstandigen die minder omzet gaan draaien en dus minder gaan verdienen.

tita schreef:

Vindt je het gek dat die niet verkocht worden....

voor die prijs mochten ze indertijd een jonge merrie 5 jaar die netjes haar jonge paardenproef liepen goed kon bewegen opladen
en mogen ze een springpaard 7 jaar 1m25 parcour ook komen ophalen, inmiddels wordt ie 8 en 1m30... mogen ze nog altijd langskomen
en heeft dan nog een droompapier
laat staan voor een die nog niet zadelmak is en niet kan bewegen neem ik toch liever een van bovenstaande kopen moest ik er eentje zoeken voor die prijs
Laatst bijgewerkt door ulestro op 18-02-09 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 11:53

tita schreef:
Janne deze fokker staat heel goed bekend en vele veulens gaan naar bekende stoeterijen en handelaren hij zit in een heel ander segement als jij.

Bij hem komen niet echt mensen die een gewoon paardje zoeken natuurlijk heeft hij ook wel eens slechte fok zoals paar jaar geleden van Mondriaan het beestje was niks bijzonders en die gaat dan ook gewoon weg voor schappelijk prijs van rond de 8000 euro (ondanks ze afgekeurd was ivm been vol botsplinters)

dat noem ik niet schappelijk :(
paardje die tegenvalt, niet bijzonder is en dan nog een keertje afgekeurd.... hmmm zou ik eerder schatten op iets van 4000...(of zelfs minder)
zou ik zelfs niemand aanraden
tenzij het een merrie is, goed vererft, goede prestatierijke moeder heeft, super papier... dan zou het het mss wel waard zijn om mee te fokken