aankoop fjord

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kristelhans

aankoop fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 17:53

Hoi Bokkers!

Dit is mijn eerste berichtje ooit op Bokt maar ik lees altijd met veel plezier de verhalen, vragen en andere dingen. Nu is het mijn beurt! :)

Eindelijk is het dan zover..ik ga een paard kopen! Mijn voorkeur gaat uit naar een koudbloed en ik twijfel tussen een haflinger en fjord..vorige week 2 hafjes bekeken en dat was, op z'n zachtst gezegd, niet bepaald een succes.. Nu ga ik komende dinsdag een aantal fjorden bekijken en daar heb ik natuurlijk heel veel zin in! (tussen alle zenuwen door;))

Ik wil me graag bezig houden met natural horsemanship en ik zou in de toekomst graag eens een endurancerit proberen..voor de rest veel recreatief rijden want ik woon in een prachtige, bosrijke omgeving..maar goed; eerst de aanschaf maar eens rondmaken. Hebben jullie tips, advies, commentaar over de aanschaf van een paard...dan hoor ik dat graag!

Ik heb vroeger een haf, een fjord en een wels cob gehad..heb dus wel ervaring met fjorden maar dit waren paardjes waar ik mee ben opgegroeid, zelf ingereden en dan bouw je toch een hele bijzondere band op met elkaar. De fjorden waar ik naar ga kijken zijn 4 en 5 en eigenlijk heel groen (1 is zadelmak en that's it) dus ik kan ze niet allemaal 'uitproberen' (bij gebrek aan een beter woord) als het om rijden gaat. Met mijn andere paarden heb ik altijd 'De Klik' gehad en deze klik is voor mij ook het allerbelangrijkst bij mijn toekomstige paardje.. Dus om een lang verhaal kort te maken; tips graag!

Alvast bedankt!

Kristel

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 17:59

Ga op je eigen gevoel af, net wat je al zegt 'er moet een klik zijn'. Bij mij is zo'n klik er meteen, is ie er niet komt ie ook niet! (maar dat is natuurlijk bij iedereen verschillend) als je een paardje hebt gevonden waarvan je denkt 'ik denk dat dit hem is' ga dan altijd nog een keer kijken en neem bijv. je instructeur mee! Verder zou ik het paard laten keuren, klinisch en rontgenlogisch! Beter dat je van te voren weet wat ie mankeert dan dat je er uiteindelijk achter komt..en verder? Gewoon genieten! Dat doe ik nog steeds iedere dag van mijn eerste eigen paardje(s) (er zit er per ongeluk 1 bij in :') )

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 17:59

Mijn merrie heb ik in augustus gekocht ook een fjord had pas 3/4x iemand opgezeten werd me verteld, ben er toch even op gaan zitten en dat beviel, plus was al verliefd toen ik haar in stal zag staan :p

Heb haar niet laten keuren, dus ik ben niet de juiste persoon om erop te staan dat je laat keuren dit moet je voor jezelf bepalen.

Verder kijk naar de klik heeft hij/zij gelijk iets wat je aantrekt en is er neits wat je afstoot.... doen.
Als er toch een minpuntje is zou ik het niet doen, het is niet leuk om een paard na een aantal maanden weer te verkopen omdat de klik er toch niet is, hoe lief een paard ook kan zijn!

Verder heel veel suc6!!

kristelhans

Re: aankoop fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 18:03

Hallo Bon_Bon en Jeanine84,

Bedankt voor jullie snelle reacties! Ik heb geen instructeur maar was wel van plan 'm te laten keuren..heb wel wat nare dingen gehoord..De fjorden staan bij hun fokker..vader en moeder zijn daar ook te bezichtigen en ze zijn in een kudde opgegroeid..verder weet ik niet zoveel over ze dus we zullen het dinsdag wel zien. Ik wil met de onbeleerde wel een stukje lopen ofzo..even lekker met z'n tweeën..hij is 1,51 dus ik verheug me er enorm op om hem te zien!

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 20:22

waar ga je kijken als ik vragen mag? persoonlijk vind ik de klik het belangrijkste. Als je de fjord van je leven ziet, weet je het wel. Wel zou ik ook een klinische keuring laten doen,kan natuurlijk geen 10%garantie zijn, maar wel iets. verder, zomerexzeem vrij? weet niet of je fokdoelen hebt, mischien een leuk papier erachter. De hoeven even controleren? Zien die er gezond uit, of vol scheuren. Beenstanden, staat ie normaal op de benen, of zie je zo afwijkingen?

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 20:48

Ik ga in Drenthe kijken..bij stal Dolfing in Balloo (niet de manege maar de fokker; website is niet up-to-date). De fjorden hebben allemaal papieren en ik geloof dat ze daar eens in de zoveel tijd keuren..er staat een dekhengst die in het fjordenstamboek is opgenomen...op zich maakt het geslacht me niet uit..de fjorden die ik ga bekijken zijn toevallig allemaal ruin (er is hengst maar die is denk ik iets te klein ..1,40..overigens wel beleerd al) en er is ook een merrie maar die is drachtig en ik wil niet meteen een veulentje erbij..één paardje is genoeg!

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 20:58

Heel veel kijkplezier!! Ik raad ook een keuring door je eigen VA of een VA daar uit de buurt aan. Een aankoop VA keurt toch anders dan een VA van de verkoper.
Verder goed vragen waarom ze nog niet beleerd zijn (zijn het draken geweest met het beleren en hebben ze het opgegeven).
Probeer er idd ook achter te komen of ze exceem hebben (of exceem in de familie)....
Tsja en verder, blijf objectief ook als er wel een klik is. Vaak zie je door de klik kleine dingetjes niet meer.

Je wilt endurance gaan rijden, dan zijn beenstanden en kwaliteit erg belangrijk en karakter natuurlijk. Alleen daarom al is een keuring belangrijk om te laten doen.

Doe Jan en Jose maar de groetjes, wij zijn er toen ook wezen kijken bij 2 merries maar die zijn het niet geworden toen. Bart vd Berg heeft ook leuke paarden staan, kun je ook langsgaan. Al is het maar als vergelijkingsmateriaal :D Wij zijn bij best veel paarden wezen kijken voor we Cadiz kochten, heb er geen spijt van dat we erg kritisch zijn geweest :+:

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 21:02

Bedankt voor jullie tips! Ik neem een vriendin mee die heel zakelijk is met paarden dus die kijkt er al heel anders tegenaan dan ik..ik heb geen veearts..dus daar zit ik idd nog wel even mee..kan ik daar een veearts bellen in de buurt..die niet de eigen arts is of hoe werkt dat eigenlijk? Iemand vanuit Dalfsen meenemen lijkt mij nogal prijzig..ben geen 'kniepert' maar als 't met een VA daar kan...tips? Ik heb van Bart vd Berg gehoord en heb ook wat dingen over Nijend gehoord..zit daar ook in de buurt geloof ik (?).. Ik heb pas in het voorjaar stalling dus ik heb de tijd..dat is wel fijn..mocht 't echt allemaal vlekkeloos gaan en het paard van m'n dromen zijn kan ik iets bij familie (iets verder weg) regelen voor tijdelijke stalling..oooh spannend!!

MPH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 21:14

Eerst gewoon lekker gaan kijken. Jan en Jose hebben altijd leuke paarden staan :j Als er een paardje tussen staat waar je echt een goede klik mee hebt dan maak je nog eens een keer een afspraak. Kan natuurlijk ook dat je er dana l zeker van bent om te kopen, dan maak je meestal een afspraak met de verkopende partij wat betreft het keuren. Je kan laten keuren door een DA naar keuze, dus je zou gewoon een DA uit de buurt kunnen bellen of als je er geen problemen mee hebt de DA van jan en jose zelf laten komen.

Heel veel succes met het maken van je keuze! Mocht je niet slagen kom eens bij ons langs :P www.bvandenberg.nl

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 22:14

Eerst was ik er helemaal niet voor om een paard te laten keuren, ik dacht dat is voor dure sportpaarden.
Maar toen ik vorig jaar een fjord van mij verkocht en degene die hem kocht het paard wou laten keuren denk ik er nu anders over.
Het paard werd helemaal na gekeken van top tot teen en dat is vandaag de dag toch wel belangrijk want je koop een paard voor als het goed is voor je leven en dan moet het wel goed zijn.

Heel veel succes met kijken en ik geef als tip kijk het paard goed in de ogen en kijk goed hoe hij jou aankijkt met wat voor een blik dat zegt heel veel over het karakter van het paard.

Succes ermee.

Karin

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 23:05

Ja ik zou hem iig klinisch even laten keuren, röntgenlogisch moet je zelf weten maar zou ik persoonlijk niet doen. Verder idd opzoek naar het paardje met de klik. Let bij fjordjes wel even extra op de hoeven, 9/10 hebben geen problemen, maar ALS ze ze hebben is het meestal meteen goed bingo.
Verder: je neemt al een vriendin mee, Verstandig! Heb ik ook altijd gedaan. 2 zien meer dan 1 zeg ik altijd maar. En als laatste: Heel veel plezier naar de zoektocht van je nieuwe maatje!

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 17:15

Mijn merrie Tea heb ik bij Jan en Jose gekocht, een superpaard!! Het is ook wel een betrouwbaar adres! Tea is nu ook drachtig van hun hengst, Manus en het veulen gaat weer naar hun.
Ik heb trouwens ook nog een 3 jarige merrie te koop staan, die is licht zadelmak.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 19:15

Hoi allemaal,

Ontzettend bedankt voor alle tips! Er zaten dingen tussen die goed van pas komen..dank daarvoor! Ik laat jullie dinsdag wel even weten hoe het is gegaan via dit topic..Jeskim; hoe groot is jouw 3 jarige merrie?

gerritje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 20:08

hoi kristel,

leuk dat je morgen gaat kijken. en zeker dat je endurance wil gaan rijden met je toekomstige fjord.

je hebt al veel tips gekregen. iets wat ik zelf altijd ook erg belangrijk vind zijn de hoeven van het paard. als je endurance rijdt maak je zoveel km dat een goed beenwerk echt van belang is.

succes morgen en vooral ook veel plezier met paardjes kijken.

CaylinnMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 21:07

Leuk dat je bij Jan en José gaat kijken :j Mijn Fjordje is daar gemaakt :D Haar moeder is bij Jan en José
in de wei geboren en in 2005 is ze gedekt door de Duitse hengst Stedjeblakken, die Jan en José gehuurd hadden.
In 2006 is daar een heel leuk merrieveulentje uitgekomen, Caylinn Mae (zie profiel) Ze is inmiddels bijna drie jaar.
Deze winter staat ze weer bij Jan en José, zodat ze lekker met leeftijdsgenootjes buiten kan spelen. Misschien
dat je haar ook wel ziet, het is een chique typje, met op dit moment helaas een kort staartje (die is afgelopen
oktober afgevreten door andere weidegenootjes helaas) Succes en wie weet heb je straks een hele leuke Fjord!
Ze hebben er echt super leuke bij staan, als ik op zoek zou zijn, dan zou ik als eerst bij hun gaan kijken :D

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 20:13

Hoi allemaal,

Even een update; Ik ben vandaag wezen kijken en mijn droompaard stond er wel degelijk tussen! De onbeleerde ruin van bijna 4 jaar...heb er mee gewandeld en lekker geknuffeld..wat een lollig paard was het! Ik ben zeer enthousiast en ik ga vrijdag langs wat stallen in de buurt om te kijken of ik daar terecht kan...en wat financiën op een rijtje zetten..ik wil nog wel een keer terug om te kijken of de klik dan weer net zo fantastisch is..kon het bijna niet geloven!

CaylinnMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 20:36

Hoe heet 'ie? :D

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 20:38

Bjorn...beetje jammer want ik heb herinneringen aan een jongetje uit mijn klas met die naam die heel stom was haha (ook niet aardig van mij) maar Bjorn is Noors voor Beer en dat vond ik leuker ;) (niet snel daarnaartoe en 'm inpikken he? ;p

Ikwashier

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 20:42

Wat leuk! :D Als je hem hebt gekocht willen wij wel foto's zien natuurlijk. :D

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 20:44

Ik hou jullie op de hoogte...wordt moeilijk om op korte termijn hier stalling te krijgen en ik moet eigenlijk ook nog een klein beetje sparen..had er niet op gerekend dat het al zo snel met een paard zou klikken...voor mijn gevoel zat ik nog in de oriëntatiefase..maar vanmiddag voelde ik: KLIK ! Hopelijk valt er wat te regelen!

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 22:57

Wat leuk dat het klikt, dan moet je zeker proberen ervoor te gaan hoor! :j Ik heb er ervaring mee. ;)

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 22:59

Beer is idd ook stoer! Ik heb het al even voor je bedacht..Naam = Beer, Troetelnaam = Beertje, wedstrijdnaam = Bjorn Borg :+

Ben benieuwd of ie het uiteindelijk gaat worden!

gerritje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 09:40

wat leuk!

succes met het vinden van een stal / weiland.

CaylinnMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 10:55

kristelhans schreef:
(niet snel daarnaartoe en 'm inpikken he? :p

Nee hoor, zoals je in mijn reactie een stukje terug kan zien heb ik al een hele leuke Fjordenmerrie :D
(een zusje van Ullwinn van __Marloes__ :j)

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 00:07

Mijn 3 jarige is rond de 1.40.

Fijn dat je al een leukerd tegen bent gekomen, wat is zijn afstamming?? Nu nog even een plekje zoeken..