[TI] Advies gevraagd bit / Tinker

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gowgirl

Advies gevraagd bit / Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 19:19

Ik heb een kruising Tinker die af en toe erg sterk kan zijn en dan het bit heen loopt (vooral de weg naar huis).
Ze is ook een paar keer er echt van door gegaan, een gevaarlijke situatie dus.
Het is puur eigenwijsheid van haar en heeft op zo'n moment echt maling aan mij.

We rijden nu met een licht dubbelgebroken watertrensje met plat tussenstukje.

Welk bit zou iets meer inwerking hebben? Of is dat het begin van het einde als je een ander bit gaat nemen?

Als je het rijtechnisch op zou lossen hoe zou je dit dat doen? (ik kan alleen buiten rijden).

Ik ben benieuwd naar jullie advies.

8nnemiek

Re: Advies gevraagd bit / Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 19:30

Eigenlijk kun je zoiets het beste rijtechnisch oplossen inderdaad, maar als je geen bak hebt dan wordt dat moeilijk natuurlijk.
Je kan proberen om haar onderweg wat oefeningen te vragen en met het hoofd bij jou te houden in plaats van op de weg. Beetje wijken oefenen.. veel overgangen stap->draf->stap enzo.. zoveel mogelijk op stem terugnemen.. en heel veel belonen als iets goed gaat.
Verder op tijd reageren. Als je voelt dat ze gespannen is moet je blijven stappen, en pas draven als het veilig is.
Wil je echt een noodrem, dan kun je kijken voor een pelham of ongebroken pessoabit. Dan doe je een teugel aan de grote ring vast, dat is de teugels die normaal inwerkt. En een teugel aan de onderste, kleine ring, dat is dan je noodrem-teugel. Die laat je los hangen en pak je alleen op in gevaarlijke situaties.

Die van mij is er ook zo eentje die op een bekende weg wel eens in rengalop er vandoor wil schieten. Mijn oplossing: gewoon niet draven of galopperen totdat hij écht rustig en ontspannen is :)

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 19:44

ik ben zelf door dit probleem met een gebroken pelhalm gaan rijden met 2 teugels. De teugel die aan de scharen zat gewoon met een knoop op de nek en als ze ging was ik er niet al te zacht mee. Na 2 ker proberen was het al een heel stuk over. Ik Kan nu weer gewoon op een trensje buitenrijden.

Ik zou wel aanraden om bij iemand wel wat te gaan lessen op de hulpen. Ik moet ook om te lessen 20 minuten naar een bak rijden maar ze worden dan toch iets netter op je been. Je kan dan misschien ook vragen of ze je kunnen leren met 2 teugels te rijden.

Door pelham ziet je ook niet meteen ver buiten een trens omdat de bovenste gewoon een gebroken trensje is alleen in geval van nood gebruik je de scharen (onderste teuegels)

VB. Hoe pelham eruitziet van buiten.
Afbeelding

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 20:31

Een ongebroken (scharen)bit is wel vriendelijker dan een gebroken scharenbit. Gebroken bitten duwen namelijk de mondhoeken bij elkaar, en kunnen in het gehemelte prikken. En een hefboom maakt dat effect nog vele malen sterker. Een ongebroken trens kan niet dubbelklappen, dus niet prikken of duwen.
Niet elk paard reageert hetzelfde op die pijn, maar veel paarden gaan daardoor juist harder vluchten.
Wel iets om rekening mee te houden ;)

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 20:49

In principe moet je dit inderdaad rijtechnisch proberen op te lossen. Zonder bak lijkt me dit wel wat lastig. Consequent en duidelijk zijn, dat is in ieder geval erg belangrijk. Mijn tinker wil zich ook wel eens wat heet maken en dan als hij schrikt een sprintje trekken. Ik heb hem erg duidelijk op zit gereden.
In dit soort gespannen ritjes kan ik hem goed op mijn zit bij me houden. Hierdoor heb ik in principe geen druk op het bit. Op momenten dat hij dan echt schrikt en ik hem bij me moet houden, heb ik de teugels nog en reageert hij goed op een ophouding.
Als ik tijdens zo'n gespannen rit continu een ophouding zou maken om hem bij me te houden, dan heeft de (blijvende) ophouding tijdens het echte schrikken geen effect en loopt hij regelrecht door het bit heen.
Ik gebruik mijn teugels dus eigenlijk als noodrem, en mijn zit als gebruikelijke rem.
Dus kortom, zorgen dat hij goed op de zit terug komt. En stil kan staan, en blijven staan, enz.

Zelf heb ik ook wel een probleem met het bit gehad. Maar ik had het zowel buiten als in de rijbak. Hij verzette zich heel erg tegen het bit (een standaard enkelgebroken trensje). Zodra ik mijn teugels oppakte, ging hij als een gek rennen. Hoe meer ik een ophouding maakte, hoe harder hij ging. Hoe zeer ik hem ook op mijn zit probeerde terug te rijden. Dit heb ik eerst geprobeerd rijtechnisch op te lossen, maar dit lukte niet. Ik kende hem niet, zo deed hij nooit. Toch maar eens wat andere bitten geprobeerd. Nu rij ik hem op een stangbit (een ongebroken trensje zeg maar), klinkt heel heftig, maar dat is het niet en hij loopt er fantastisch op. Hij accepteert dit bit fantastisch, en loopt hier als een zonnetje op. Heerlijk ontspannen, neemt het bit goed aan en laat zich lekker los. Iets wat met het andere bit ver te zoeken was.

Gowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 20:54

Zo'n bit is misschien wel een goed idee, je hoeft hem alleen in te zetten indien echt nodig.

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 20:55

Hier nog zo'n leuke TinkerX met hetzelfde probleem.
Op een trens ging het niet zo goed, dubbelgebroken was ook niks.
Tijdje bitloos, dat ging enkele keren goed tot meneer in de gaten had dat hij zo de touwtjes in handen kon nemen.
Nu op advies van een ervaringsdeskundige zullen we maar zeggen, rijd ik met een stangetje, géén scharende, een hele vriendelijke en het werkt erg goed!
Buitenritten gaan lekker ontspannen, het rijden is ook vooruit gegaan.
Ik vond een stang ook erg heftig klinken, heb er ook lang over gedaan voordat ik het echt probeerde maar het werkt goed, en lang niet zo pijnlijk als een trens die in het middenstuk in het gehemelte prikt.

devon04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 20:58

je kan ook met een martingaal gaan rijden, ik weet niet hoe het paard is....
Onze fjord heeft ook van dit soort fratsen, met een maringaal heb je toch iets meer te vertellen.
Een maringaal werkt bij haar goed en dan hoef je niet aan een ander bit te beginnen.
Als dit niet werkt zou ik ook voor een pessoa bit gaan, is ook vriendelijker dan een stang.
Heb ook een haflinger die hier buiten mee loopt omdat ze af en toe iets te fanatiek word, je moet hier wel heel anders mee omgaan dan een gewonen trens en echt druk uitoeffenen als dit nodig is anders verpest je haar mond.

Verder kan je zeggen dat het een rijtechnisch probleem is maar uit eigen ervaring weet ik dat je veel "buitenrij"dingen niet in een bak kan oeffenen.
Als een paard namelijk buiten wil GAAN dan doet hij dat.
Ik rijd een jonge tinker voor iemand en die is in de bak niet vooruit te branden maar als je met hem naar buiten gaat en hij weet dat hij op de weg naar huis is dan gaat hij ook en kunnen we doen wat we willen (na alles wat hij braaf in de bak doet).
Hij gata nu alleen nog maar naar buiten met iemand ernaast.
Dit is wel een jong paard dus op een gevenen moment moet hij natuurlijk ook alleen gaan.

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 22:09

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 22:14

Je zou ook de tegenovergestelde kant op kunnen gaan en juist bitloos kunnen proberen. Wat ik zelf zou doen is afstappen op de terugweg en oefeningen ala emiel voest doen als je paard je voorbij gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 22:18

Ik zou dit niet zoeken in een sterkter bit.
Dat is gewoon een snelle oplossing maar het probleem is maar even weg. Je paard zal wennen aan het sterkere bit en dan uiteindelijk een nog sterker bit nodig hebben etc.

Ik zou toch kijken of je niet ergens les kan nemen, want het paard respecteert jou niet en neemt zelf de leiding.

Bitloos lijkt mij geen oplossing. Dit paard heeft geen respect voor de ruiter, dat verhelp je niet door bitloos te gaan rijden.

Gowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 22:27

Kunnen ze een stang niet juist vastpakken?

Laura; Bitloos lijkt me ook een optie maar dan bv met een S Hack

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 22:37

nielsd schreef:
Dat is gewoon een snelle oplossing maar het probleem is maar even weg. Je paard zal wennen aan het sterkere bit en dan uiteindelijk een nog sterker bit nodig hebben etc.

Ik zou toch kijken of je niet ergens les kan nemen, want het paard respecteert jou niet en neemt zelf de leiding.

Bitloos lijkt mij geen oplossing. Dit paard heeft geen respect voor de ruiter, dat verhelp je niet door bitloos te gaan rijden.

oeps dubbelpost
Laatst bijgewerkt door laura1986 op 11-02-09 22:38, in het totaal 1 keer bewerkt

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 22:38

nielsd schreef:

Een bit kan zo´n negatieve invloed hebben. Bitloos lijkt me zeker het proberen waard. Echt kwaad kan het niet, het paard loopt nl al door het bit heen waardoor TS er op de terugweg niet zo veel aan heeft. Daarbij rijtechnische verbeteringen en de verhoudingen duidelijk maken ala voest. Dan ben je al een heel end denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 22:50

Nou, ik heb nog geen 1 paard gehad ( heb er rond de 20 in mijn bezit gehad) dat zo reageerde omdat ie met bit liep. Hoogstens omdat de ruiter teveel aan het bit zat waardoor het paard ging protesteren.

Imo is dit gewoon een rijtechnisch probleem. Alles wordt bij het paard gezet maar 90% van de gevallen is het gewoon de ruiter die een fout maakt.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 23:33

Ik heb Devon in het begin met een dangerbit gereden, aangezien hij nogwel eens een spurt ervandoor kon maken.
een dangerbit is een dubbelgebroken bit bij normaal teugelcontact en bij grotere druk wordt het een ongebroken bit. ze noemen het in de beschrijving een stang maar een stang heeft een hefboomwerking, dat heeft dit bit niet.
Ik vond het een ideale tussenstap voor het dubbelgebroken bitje wat ik er nu in heb hangen.
dus met gewoon gebruik een dubbelgebroken bit en indien nodig een "stang/ ongebroken bit"

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 23:46

Ik heb het opgelost met dit bitje... Ook omdat mijn paard het geprik in zijn gehemelte niet fijn vond en een hangend rooster heeft. Kreeg de tip om dit bitje te proberen en dat werkt super!!! De één noemt het een correctie bit de ander een africhtingsbit...

Afbeelding

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 11:18

nielsd schreef:
Nou, ik heb nog geen 1 paard gehad ( heb er rond de 20 in mijn bezit gehad) dat zo reageerde omdat ie met bit liep. Hoogstens omdat de ruiter teveel aan het bit zat waardoor het paard ging protesteren.

Imo is dit gewoon een rijtechnisch probleem. Alles wordt bij het paard gezet maar 90% van de gevallen is het gewoon de ruiter die een fout maakt.

Even voor de duidelijkheid: ik zet dit niet neer als fout van het paard. Maar er zijn meerdere gevallen bekend (vooral bij dravers zie je dit wel vaker) dat de paarden zo positief op bitloos reageren dat het lijkt alsof het een ander paard is. Dat jij er persoonlijk geen ervaring mee hebt en dat je 20 paarden hebt gehad (dan vraag ik me ook af waarom je ze weer weg hebt gedaan, maar dat is offtopic) zegt eigenlijk niks.

Waarom zou je uberhaupt met een bit gaan liggen klooien. Nergens goed voor als je het mij vraagt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 11:29

Ik denk dat bitloos in sommige gevallen een uitkomst is, maar hier probeert de tinker gewoon de baas te zijn. Dan gaat het even goed met bitloos, maar dan zal het paard toch weer een ander iets gaan opzoeken om over te protesteren.

Ik zou toch proberen dmv grondwerk en lessen de machtsverhouding recht te zetten. Ik heb precies hetzelfde gehad met mijn tinker. Ook zoiets en dat werd alleen maar erger en erger.
Na veel lessen wist ik haar goed in toom te houden en nu is ze perfect te rijden.

Over die paarden die ik gehad heb en weer weggedaan, stukje handel ;)

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 12:33

Zucht, daarom geef ik er ook de tip van emiel voest bij :+

Mendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 13:36

Ik rij ook met pessoabit in de wintermaanden. Meestal doe ik de teugels gewoon aan de bitringen trouwens, dat is vaak al voldoende. Daarnaast probeer ik zoveel mogelijk bitloos te rijden, echter voor mijn en haar veiligheid doe ik dat pas als het weer iets warmer wordt.
Het is wel heel fijn als je paard naar stemhulpen luistert. Mijn tinker is alleen soms oost-indisch doof en doet dan lekker haar eigen zin! :+

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 14:49

Ik heb dit probleem ook gehad met Gilbey.
Ik rij daarom nu met een ongebroken pelhem, met dubbele teugel.
Daar doet ze het veel beter mee en je hebt tenminste een "noodrem".
Verder ben ik ook in de rijbak aan het werk en daar rij ik nu met een myler.
Omdat ze het eigenlijk prima doet met de Myler ben ik daar laatst ook weer mee buiten gaan rijden. Dat ging prima, tot er een 100 meter voor mij een andere ruiter in het zicht kwam. Toen vergat ze spontaan weer dat ze met mij op pad was en pakte ze het bit vast en wilde ze naar het andere paard toe :( .
Dressuur matig oppakken zat er niet meer in, of ik had moeten gaan zagen, wat ik echt niet wilde doen.
Vanaf nu dus echt alleen nog de pelhem voor buiten rijden.

Bitloos heb ik bij haar ook geprobeerd, bosal, sidepull en crosslink, maar helaas werkt dat bij haar ook niet.

Gowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 15:23

hoe kan je eigenlijk onder de man de verhoudingen recht zetten?

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 17:20

Dressuurmatige oefeningen gaan doen.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 20:16

Zolang de ruiter niet kan paardrijden, los je de problemen niet op met een bit.
Les nemen, dat is mijn advies.