[H][KWPN]Welke hengst voor Elite Sport merrie v Flemmingh?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cute

[H][KWPN]Welke hengst voor Elite Sport merrie v Flemmingh?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-09 21:28

Het gaat om mijn Elite Sport (Z2 dressuur) merrie van Flemmingh x D-Day x Akteur x Persian Pathxx.
Op 3 jarige leeftijd:
Afbeelding
7 jaar:
Afbeelding
Hier staat ook nog een filmpje van haar: http://www.kwpn-horses.eu/tiesta.html

Ze heeft reeds 3 nakomelingen gehad (en is nu drachtig van Special D):
2004: Merrie van San Remo, predikaat: Elite. Als 3 jarige is ze naar de NMK geweest.
Stokmaat: 1,72m
http://www.kwpn-horses.eu/Zillion%20CK.jpg

2005: Ruin van Rousseau
Stokmaat: 1,69m
http://www.kwpn-horses.eu/Azzurro.jpg-for-web-LARGE.jpg

2008: Hengst van Rhodium
http://www.kwpn-horses.eu/Diego5.jpg-for-web-LARGE.jpg

De merrie zelf is 1,65m.
Stap en galop zijn haar beste (natuurlijke) gangen. Ze zou meer front mogen hebben, ze heeft een redelijk horizontale hals.
Ze is wat sensibel, maar daar is goed mee te werken.
Haar moeder heeft een redelijk kort voorbeen, hier moet ik dus wel rekening mee houden.

Wat moet de hengst vererven:
- Front
- Souplesse en goed achterbeen gebruik
- Maat
- Lengte voorbeen
- Karakter, niet te sensibel.

Vanwege het front en achterbeen gebruik heb ik het tot nu toe voornamelijk in het Ferro bloed gezocht, dat lijkt erg goed te passen.
Alle drie de nakomelingen hebben een mooi front en een goed gebruik van het achterbeen.
Maar in het kader vd bloedspreiding (Ferro x Flemmingh) moet ik misschien eens naar iets anders zoeken...
Laatst bijgewerkt door petraaken op 11-02-09 09:34, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: teveel aan foto's in links veranderd

Rhea

Re: [H][KWPN]Welke hengst voor Elite Sport merrie v Flemmingh?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 22:06

Voor front en lengte in het voorbeen zou Lord Leatherdale een optie zijn. Ik weet niet of hij voldoende maat meegeeft.

Karakter is goed genoeg en zijn achterbeen gebruik lijkt steeds beter.....

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 22:17

hij krijgt ze alleen maar moeilijk drachtig.

Spijkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 22:25

Maat geeft LL voldoende, we hebben er nu (bijna) 2 jarige van staan en meet nu ongeveer 1.63 m uit een moeder van 1.65m.
Hij heeft alleen geen super sperma, ik heb al 2 jaar geprobeerd om mijn merrie terug drachtig te krijgen van hem, en helaas het is niet gelukt.
Dit jaar ga ik voor een andere hengst

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 22:37

Ik weet niet of je het aandurft, maar ik zou Winningmood eens in overweging nemen :)
Heb de hengst al meerdere keren in de training gezien nu en het is echt een onwijs fijn dier.

Cute

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-09 22:41

Dankjewel voor jullie suggesties.
LL heeft niet mijn voorkeur vanwege de rug, dat in combinatie met Flemmingh bloed durf ik niet aan.
Winningmood heb ik vorig jaar tijdens de hengstencompetitie gezien en hij spreekt mij qua exterieur niet aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 00:33

Toch zou Winningmood met name in de kruisvorm wel eea kunnen verbeteren bij de merrie en de nakomelingen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 03:03

Ik zou zeggen zet San Remo er nog eens op, wat een machtig mooie merrie is dat zeg, vind het een goede verbetering van de moeder.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 04:47

Opvallend bij de nafok van de merrie is de kortere croupe, haar eigen croupe lijkt beter te zijn.
Ik vind de San Remo geen verbetering op de moeder.... Smaken verschillen.

Ik zie geen reden om het niet alsnog in de Ferro-hoek te zoeken. Immers, je wilt in de eerste plaats een GOED paard fokken en als het met Ferro's lukt... waarom dan ook niet? Bloedspreiding? Wil je een merrielijn opbouwen of voor de sport fokken?

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 12:26

ik vind alle drie de nakomelingen mooie paarden ben heel benieuwd naar de Special D
Ferro hoek, zou je RHodium of Negro kunnen overwegen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 15:55

Dees schreef:
Opvallend bij de nafok van de merrie is de kortere croupe, haar eigen croupe lijkt beter te zijn.

Ik zie geen reden om het niet alsnog in de Ferro-hoek te zoeken. Immers, je wilt in de eerste plaats een GOED paard fokken en als het met Ferro's lukt... waarom dan ook niet? Bloedspreiding? Wil je een merrielijn opbouwen of voor de sport fokken?

Ik vind de croupe van de merrie zelf al kort, hoewel de foto iets van voren gemaakt lijkt te zijn, de croupe lijkt bij de San Remo beter te zijn.

Cute

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-09 18:37

[***] schreef:
Toch zou Winningmood met name in de kruisvorm wel eea kunnen verbeteren bij de merrie en de nakomelingen.

Wat zou jij anders willen zien aan de kruisvorm?

anneliesdj schreef:
Ik zou zeggen zet San Remo er nog eens op, wat een machtig mooie merrie is dat zeg, vind het een goede verbetering van de moeder.

Dankjewel.
San Remo staat ook op mijn lijstje om nog eens bij terug te dekken.

Dees schreef:

In welk opzicht vind je de SR geen verbetering op de merrie?
Je hebt gelijk, ik wil in eerste instantie een goed paard fokken, als dat het beste lukt met Ferro bloed dan wordt het Ferro bloed.
Maar als een hengst die vrij is van FFJ bloed even goed zou passen, heeft dat de voorkeur.
Mocht er dan een merrie uitkomen die voor de fok ingezet gaat worden, maakt dat de keuzes wat minder beperkt.

pantarhei schreef:
ik vind alle drie de nakomelingen mooie paarden ben heel benieuwd naar de Special D
Ferro hoek, zou je RHodium of Negro kunnen overwegen

Dankjewel.
Negro geeft nogal eens een kort voorbeen, dat durf ik dus niet aan, aangezien de oma van mijn merrie ook een kort voorbeen had.

anneliesdj schreef:
Ik vind de croupe van de merrie zelf al kort, hoewel de foto iets van voren gemaakt lijkt te zijn, de croupe lijkt bij de San Remo beter te zijn.

De croupe vd merrie zelf is inderdaad wat kort, de croupe vd San Remo werd op de stamboekkeuring aangeduid als gemiddeld/normaal van lengte.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 19:38

Cute schreef:
In welk opzicht vind je de SR geen verbetering op de merrie?
Je hebt gelijk, ik wil in eerste instantie een goed paard fokken, als dat het beste lukt met Ferro bloed dan wordt het Ferro bloed.
Maar als een hengst die vrij is van FFJ bloed even goed zou passen, heeft dat de voorkeur.
Mocht er dan een merrie uitkomen die voor de fok ingezet gaat worden, maakt dat de keuzes wat minder beperkt.

Ja, óf je hebt in 'Ferro' iets prettigs om naar terug te fokken ;)
FFJ-vrij bloed is tegenwoordig een modekreet. Ik zou idd niet terugfokken op Flemmingh, maar die andere twee, daar wordt de beweging niet minder van.

Wat ik niet zo plezierig vind aan de SR is de sprietige hals met matige aansluiting bij het schoft, het relatief grote hoofd en de drafbeweging op de foto is maar heel matig. De achterhand is ronduit niet mooi.
Dan zie ik de merrie toch echt liever, ook in haar blootje op 3 jarige leeftijd.
De Rousseau lijkt prima gebouwd, afgezien van die korte croupe. Mooi paard, mooi front, goed lange hals.
Het Rhodiumveulen lijkt me ook een prima dier met een goed front en dito hals.

Cute

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-09 21:08

Wat betreft de SR ben ik blij dat het KWPN een andere mening heeft dan jij, ze kreeg namelijk 80 pnt voor zowel exterieur als beweging :)
Smaken verschillen en dat is ook helemaal niet erg.

Maar wat is jou hengstenadvies?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 22:32

Dees schreef:
Ja, óf je hebt in 'Ferro' iets prettigs om naar terug te fokken ;)
FFJ-vrij bloed is tegenwoordig een modekreet. Ik zou idd niet terugfokken op Flemmingh, maar die andere twee, daar wordt de beweging niet minder van.

Wat ik niet zo plezierig vind aan de SR is de sprietige hals met matige aansluiting bij het schoft, het relatief grote hoofd en de drafbeweging op de foto is maar heel matig. De achterhand is ronduit niet mooi.
Dan zie ik de merrie toch echt liever, ook in haar blootje op 3 jarige leeftijd.
De Rousseau lijkt prima gebouwd, afgezien van die korte croupe. Mooi paard, mooi front, goed lange hals.
Het Rhodiumveulen lijkt me ook een prima dier met een goed front en dito hals.

Ik vind het hoofd van de SR niet groot, wel is de hals wat kort en iel waardoor het hoofd groter lijkt, in het algemeen mist ze wat bespiering maar ik ga er maar even vanuit dat deze foto genomen is op de stamboekkeuring dus op 3 jarige leeftijd.
De croupe is een tikje kort en iets té hellend imo maar die van de Rousseau is korter en nog hellender, daarbij is de stand van het achterbeen ook niet perfekt en is het in zijn geheel en veel vierkanter gebouwd paard. Die spreekt wel meer aan in bespiering maar zal ook ouder zijn gok ik.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 23:22

Cute schreef:
Wat betreft de SR ben ik blij dat het KWPN een andere mening heeft dan jij, ze kreeg namelijk 80 pnt voor zowel exterieur als beweging :)
Smaken verschillen en dat is ook helemaal niet erg.

Maar wat is jou hengstenadvies?

De keuringsuitslagen van KWPN neem ik altijd met een korreltje zout. Die van jou zal vast netjes hebben gelopen die dag, maar er worden heel veel merries voorzien van ster- en keurpredikaat zonder echte draagkracht van achter uit. Niet elk keuringspaard is een sportpaard. En een sportpaard is in staat te gaan zitten achter.
Drafmoment op de foto is natuurlijk slechts een moment. Ik hoop dat de merrie op andere momenten wél in staat is het achterbeen onder de massa te brengen.

Fokadvies: Een hengst welke een grotere bilpartij vererft en geen concessie doet in de hals.
Een enkele hengst hier noemen is onzin - alleen de merriehouder kan bepalen wat past.

Cute

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 08:07

De mensen die de keuringsuitslagen van het KWPN niet serieus nemen zijn (meestal) diegene waarvan de merrie geen ster is geworden. Zij vinden het dan allemaal vriendjespolitiek etc :)
Maar goed, daar gaat dit topic niet over.

Iemand nog een suggestie voor een passende hengst?

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 08:33

Dees schreef:
De keuringsuitslagen van KWPN neem ik altijd met een korreltje zout. Die van jou zal vast netjes hebben gelopen die dag, maar er worden heel veel merries voorzien van ster- en keurpredikaat zonder echte draagkracht van achter uit. Niet elk keuringspaard is een sportpaard.

De merrie is NMK merrie en Elite, dat betekent dat ze dus meerdere dagen netjes heeft gelopen. De stamboekkeuring, de CK en de NMK, aangezien ze nog niet in de sport heeft gelopen en wel al Elite is komt daar nog een dag bij, namelijk de IBOP. :o

Misschien dat het niet de beste foto is of dat het type je niet aanspreekt maar om gefundeerd zulke uitspraken te kunnen doen moet je wel heel erg ver van de inzichten van de jury afstaan.

Of de merrie heeft toevallig op de juiste 4 dagen in haar leven gepiekt ;)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 19:42

En wederom, LEZEN blijkt een probleem op Bokt.

[naam verwijderd] schreef:
Drafmoment op de foto is natuurlijk slechts een moment

Ik staaf nergens dat de merrie totaal niet kan lopen.
Ik zeg overigens wél dat er bij KWPN merries ster en keur worden gemaakt waarvan ik denk "die kunnen niet lopen". Merries die ik voor geld-toe nog niet op stal zou willen hebben.
Er zijn ook meerdere KWPN goedgekeurde hengsten waar ik mijn twijfels bij heb of die nou wel zouden moeten dekken...

Ik heb idd geen KWPN-stermerrie en idd, ik vind dat er, zeker in Friesland, veel aan vriendjespolitiek wordt gedaan. :D Zal het dan daar aan liggen? :P

Geen stamboek is zaligmakend. En geen stamboek heeft patent op goede paarden.

Ja, ik weet het, dat is nogal een uitspraak op Bokt :=

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 21:46

Dees schreef:

Dees schreef:

waar heb jij dan gelezen dat iemand zegt dat jij staaft dat de merrie niet kan lopen??? :P

Jij noemt jouw mening wellicht eerlijk, maar vervolgens ben je niet in staat je eigen mening te funderen, enkel de visie (en werkwijze) van anderen (en een stamboek) te bekritiseren. Geef nu eens aan hoe het dan wel moet ipv alleen maar te roepen dat anderen het fout doen, dan kom je een stuk geloofwaardiger over.

Ik vind het een beetje flauw om maar met je vingertje te wijzen naar iedereen die anders denkt en dan vervolgens ook nog eens in hokjes te denken door een ieder met "bokt" aan te duiden.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 09:24

Dees schreef:
Fokadvies: Een hengst welke een grotere bilpartij vererft en geen concessie doet in de hals.
Een enkele hengst hier noemen is onzin - alleen de merriehouder kan bepalen wat past.

Ik vind je nu wat in de ruimte kletsen Dees...

@TS: met Ferro-bloed zou ik wel om het kruis denken. De ruin van Rousseau heeft en wel zeer hellend en kort kruis wat ook nog wat hoog is. Mijns inziens is dat niet bevordelijk voor het gebruik als sportpaard. Ze kunnen met zo'n kruis namelijk minder dragen. Een minder hellend kruis vind ik meer gewenst. Hoe is kruis van haar hengstveulen van Rhodium?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 15:56

Dees schreef:

Dees schreef:

Ik zeg overigens wél dat er bij KWPN merries ster en keur worden gemaakt waarvan ik denk "die kunnen niet lopen". Merries die ik voor geld-toe nog niet op stal zou willen hebben.
Er zijn ook meerdere KWPN goedgekeurde hengsten waar ik mijn twijfels bij heb of die nou wel zouden moeten dekken...

Ik heb idd geen KWPN-stermerrie en idd, ik vind dat er, zeker in Friesland, veel aan vriendjespolitiek wordt gedaan. :D Zal het dan daar aan liggen? :P

Geen stamboek is zaligmakend. En geen stamboek heeft patent op goede paarden.

Ja, ik weet het, dat is nogal een uitspraak op Bokt :=

Wat ben jij een zielig mens zeg :(:)
Je fokt geen NMK merrie alleen met vriendjespolitiek, als je zelf kwaliteit op stal zou hebben dan had je dat geweten.

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 16:05

foutje!

Cute

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 17:37

Iorrr schreef:
foutje!

:?

Pletje123 schreef:
@TS: met Ferro-bloed zou ik wel om het kruis denken. De ruin van Rousseau heeft en wel zeer hellend en kort kruis wat ook nog wat hoog is. Mijns inziens is dat niet bevordelijk voor het gebruik als sportpaard. Ze kunnen met zo'n kruis namelijk minder dragen. Een minder hellend kruis vind ik meer gewenst. Hoe is kruis van haar hengstveulen van Rhodium?

Hierbij een duidelijkere foto van de Rhodium:
Afbeelding

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 17:43

Lijkt ook vrij hellend.
Heeft wel een mooi lange hals hoewel de hoofd-halsaanzet wat zwaar is.