Hallo, wie heeft er nog meer 20+ fjorden en wat doen ze nog bij jullie?
Ik heb zelf 2 van 24 jaar en 1 van 22 jaar bij ons doen ze nog alles mee.
Rockee
Geplaatst: 02-02-09 09:46
Hallo,
Mijn fjord is 23 jaar en daar dressuur ik 5 dagen in de week mee. 2 dagen heeft hij vrij meer voor de geestelijke rust dan dat hij het lichamelijk nodig heeft.
Ben benieuwd of er nog veel 20+ actieve fjorden zijn.
Inspirationn
Geplaatst: 02-02-09 14:59
Ik kan helaas niet mee praten. Maar super zeg van jullie fjorden! Mijne van 3 moet nog even zijn best doen om tot die leeftijd te komen
Ik mag eigenlijk nog niet mee praten maar mijn fjordje is pas 19 jaar Krista ze is 19 jaar maar ik heb haar al zolang al 17 jaar en ze hoort gewoon bij het meubilair. Mijn zus heeft wel een 20+ merrie, Hedde genaamd en 22 jaartjes jong, alleen zit zij niet op Bokt.
Bij ons zijn alle oudjes pas vertrokken... Wij hadden een F'je (1985) die hier in 2006 haar laatste veulen heeft gegeven. Ze had een scheurtje in de uier waardoor alle biest (heet dat zo?) wegdruppelde en dan had het veulen niks meer, dus besloten om ze weer naar Nederland te brengen om te genieten van haar pensioen. Hoe het nu met haar gaat weet ik niet...
Ze is altijd een moeilijke tante geweest, maar dat beterde wel met de jaren (dacht ik). Voor mensen was ze superlief, maar wel heel erg duidelijk de dominante merrie van de groep. Ik ging er heel vaak opzitten los in de wei, maar toen ik ze meenam naar de piste kreeg ze last van haar 2e jeugd denk, ben er nog net op tijd kunnen afspringen (ik hoop dat mijn fjord niet teveel op zijn oma gaat lijken )
En de papa van mijn fjord (1987) is vorig jaar verkocht naar Zwitserland. Daar wilden ze hem persee nog een paar jaar kunnen gebruiken als dekhengst. Dus ik hoop dat die mensen er nog een tijdje van kunnen genieten!
Mijn merrie Jeskim wordt dit jaar 20.. Maar ze gedraagt zich er niet naar.. Ze gedraagt zich meer als mijn 3 jarige en samen stuiteren ze vaak door het land.
-marije-
Geplaatst: 03-02-09 08:01
heeejj,,
ik verzorg een fjordje van 24 jaar, zij heeft altijd huifbedden getrokken dus mag nog alleeen af en toe een kind dragen maar meer niet.
furora
Geplaatst: 03-02-09 16:02
Wij hebben Furora uit 1985 en ze krijgt als alles goed gaat deze zomer haar 17de veulen ! Dat is dus ook wat ze doet bij ons, veulentjes krijgen .
jannegien
Geplaatst: 03-02-09 18:04
Vandaag nog wel heerlijk gereden op onze, nou ja Bart zijn Opa. Anton (Deens gefokt) wordt dit jaar 19.
Maarja die mag volgend jaar pas eigenlijk in dit topic.
cynthiar
Geplaatst: 03-02-09 21:05
De mijne, Illo, is 20. Hij wordt nog 5 dagen per week een uur gereden, dressuur en western. En de andere 2 dagen wordt hij gestapt erop of ernaast. En verder doen we nog andere dingen met hem en gaat hij los. We zijn vorige week begonnen met ldubbele lange lijnen (mennen maar zonder kar) en dat vind hij ook erg leuk. Hij is verder nog in goede conditie en kan zich nog gedragen als een jonge hengst. Hij heeft alleen zomers een lange vacht de laaste 3 jaren , hebben jullie oudjes dat ook?
Roselie
Geplaatst: 03-02-09 23:18
Dancer is 22 en wordt in juni 23. Heeft vorig jaar officieel wedstrijden gereden met Ginny en is tot het L2 gekomen..hij kan wel meer Hoe ouder hoe eigenwijzer! Ik rijd dressuur, we wandelen, longeren en Danc kan voor de wagen
Oonax
Geplaatst: 04-02-09 14:29
Sara is 24 of 25. Zij hoeft niet meer te werken. Ze heeft vroeger op het land gewerkt en wat onder het zadel. Momenteel is ze nog kerngezond.
Mijn schoonzusje heeft een fjord die dit jaar 25 word. Word alleen recreatief bereden + dit jaar voor de 3de maal de avondvierdaagse. Vorig jaar heeft mijn man met haar de vierdaagse gereden.
Ik ben net terug van stal en Danc vloog door de bak..ik denk wel eens dat ie aan zijn 2de jeugd is begonnen! Hoe ouder, hoe wijzer...hoe meer grappen die uithaald ....*soms wat minder blij mee!*
Ja dat ken ik, mijn 19 jarige muts is de laatste dagen ook zo vrolijk en vol met grappen, ze stelt zich aan als een jong paard, hoewel de jonge paarden hier gewoon braaf zijn.
Hij idd...Toen hij nog gestart werd toen was ie met losrijden altijd lekker actief en met de proef zelf liep ie niet meer. Hij had precies door dat je hem toch net even wat minder hard aan kan pakken als de jury kijkt En na de proef had ie weer genoeg energie
En hoe ouder hoe meer grappen ze kennen haha Wat doe jij qua beweging met je 20+fjord?
Spikers
Geplaatst: 05-02-09 10:35
Mijn muts doet al vanaf augustus niets ze stond met een peesblessure, al was ze na 2 weken niet meer kreupel en doet ze al maanden weer alles hoor maar het is nog een beetje dik, en op haar leeftijd ben ik toch wat voorzichtiger.