welsh cobs in dressuur sport: wie oh wie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

willemieke

welsh cobs in dressuur sport: wie oh wie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-09 16:25

Wie rijd er met een welsh cob in de sport?
Dat kan men of rijsport zijn. Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen.

Ik heb zelf een jonge cob hengst van 1.46, die we nu zadelmak aan het maken zijn. Hij loopt op dit moment erg goed en ik wil graag met hun in de dressuur gaan starten. Ik ben vooral benieuwd of er ook andere mensen zijn die met hun cob bij de paarden dressuur rijden en wat hun ervaringen hierin zijn.
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 03-02-09 22:13, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast na overleg met TS.

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 16:28

ik heb een welsh sectie C , ong 136,5 .. Ik ben 18 dus ik mag hem niet meer starten.. ja mag wel, maar ik ga daar niet mee tussen de paarden rijden :P Ze is nu een paar maanden 2 jaar. Ik ga haar wel zelf inrijden en dan gaat er een ruitertje (die meer van mijn pony's rijd) mee de sport in.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 16:40

Na overleg met TS is de titel van dit tiopic aangepast.
Het gaat er in dit topic dus specifiek om die er met een Cob in de dressuur sport rijdt. Andere sport ervaringen kun je kwijt op dit topic:

[WPC] wie brengt z'n welsh ook uit in de sport?

Vriendelijke groeten,
Nickeltje

Babootje

Re: welsh cobs in dressuur sport: wie oh wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 23:58

Mijn 5-jarige cob heeft 2 wp in de B. Start nog niet veel met hem want het is lastig hem goed recht te houden. Af en toe probeer ik het eens.

Armani1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 00:28

hoi,

ik heb een welsh cob gehad van 143 hoog merrie en we hebben tussen de paarden gestart tot z1 ze kunnen het wel ;)

soentjie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 12:40

mijn eerste pony was een welsh cob van 1.43m, daar ben ik M2 dressuur mee geworden...

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-09 12:35

lhej leuk om te horen dat er dus meer mensen zijn die dit doen of gedaan hebben!
Armani1985 wat voor afstamming had jouw pony?
en soentjie heb jij ook tussen de paarden gestart?

Armani1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 12:43

willemieke schreef:
lhej leuk om te horen dat er dus meer mensen zijn die dit doen of gedaan hebben!
Armani1985 wat voor afstamming had jouw pony?
en soentjie heb jij ook tussen de paarden gestart?

ze was geimporteerd uit engeland op dr stamboom heette ze rhydy pandy margareth

haar afstammeling?? ik weet het niet meer :o
ze is al een aantal jaren geleden verkocht ik kom er gewoon niet meer op hoe dr ouders heten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 23:43

Ik rijd met mijn Cob nu L1. Voel me af en toe erg klein, tussen al die grote paarden :P maar het is goed te doen!!

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 11:41

heyhey ik overweeg mischien een welsh cob te kopen, wil graag verdere informatie over die ras vooral hun rijden en gangen werk?

men vriendin zegt dat ik het niet moet doen :S ze moeten zogenaamt vreselijk hard zijn in de mond geen goede dressuur gangen hebben en absoluut geen spring pony's zijn.. toch ben ik verliefd op ze maar zou je een cob kunnen gebruiken voor de springen en dressuur wedstrijden (vooral spring) en hoe zijn ze met rijden, wel of niet hard..

ok zegt ze dat het karre paarden zijn(dit vind ik bullshit) maar toch wil ik er 1graag kopen.. wie kan mij helpen?

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 18:45

ticktack schreef:
heyhey ik overweeg mischien een welsh cob te kopen, wil graag verdere informatie over die ras vooral hun rijden en gangen werk?

men vriendin zegt dat ik het niet moet doen :S ze moeten zogenaamt vreselijk hard zijn in de mond geen goede dressuur gangen hebben en absoluut geen spring pony's zijn.. toch ben ik verliefd op ze maar zou je een cob kunnen gebruiken voor de springen en dressuur wedstrijden (vooral spring) en hoe zijn ze met rijden, wel of niet hard..

ok zegt ze dat het karre paarden zijn(dit vind ik bullshit) maar toch wil ik er 1graag kopen.. wie kan mij helpen?

Of een pony hard of zacht is in de mond hangt niet bepaald van het ras af :+ discriminatie! :D

Maartje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 22:49

Een lesklant van mij rijdt een welsh cob nu in de L1 mag L2 starten, ze zit regelmatig in de prijzen (had ook de beste welsh cob bij de welsh cup) is wel een cob van 1.62! Ze doet echt niet onder voor een kwpner!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 22:54

Ik heb een Welsh Cob merrie van 148 bij de paarden gestart, Ik ben tot het (oude) L met winstpunten gekomen. (Daarna is ze overleden.)

In alle proeven had ik winst en meestal prijs. Je zult misschien niet zo imponeren als iemand met een oogverblindende Jazz, maar meestal hebben die Cobjes zon werkwillige en stoere uitstraling dat ze hun punten toch wel pakken.
Het zijn echte meedenkers en meewerkers, als je naast dressuur ook lekker recreatie wilt rijden, echt dé ponys.

Ik ken er verschillende die tot en met het Z gekomen zijn, vaak ook bij de paarden uitgebracht.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 00:56

ticktack, puur voor de sport kijkend zul je mijn inziens niet direct bij een Welsh Cob uitkomen.
Maar dat neemt niet weg dat je met een Welsh Cob wel in de sport kunt presteren.

Hoe oud ben je? Want bij de paarden springen met een pony is vaak wel lastiger natuurlijk.
Mijn oude pony (Welsh Cob) sprong makkelijk ruim een meter, maar een heel paardenparcours is dan wel pittig.
De merrie die ik nu heb heeft pas 2x gesprongen, lijkt geen moeite met 80cm te hebben, hoger hoefde ze nog niet.

Verder train ik haar wel dressuurmatig, maar is ze nog niet klaar voor de sport. Ik weet ook nog niet of mijn ambities daar liggen.

O, en het is een karrenpaard zoals jij dat noemt. :D
Ze doet dit heel prima. :j En vind het erg leuk om te doen.

Ze is een leuke veelzijdige pony, die van alles een beetje heeft.
Ze zal nooit een ontzettende uitblinker ergens in zijn, maar voor mij heeft ze alles wat ik wil in een pony.

Ik ken voldoende Cobs die hoger in de dressuur lopen, springen bij de pony's zal je ook genoeg zien. En in de mensport draaien ze ook niet onverdienstelijk mee.
Maar het is net wat je wilt en waar je ambities liggen.

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 12:04

nou ik ben 16jaar, ik heb altijd Mgesprongen en L1 gedressuurt, maar het lijkt me gewoon leuk een andere uitdaging, ik heb vroeger al een welsh A mountian gehad, daarna een E pony kwpner, een franse Dpony, en toen nog een paard kwpner, dus dit lijkt me gewoon heel anders, de cob die ik mischien ga halen/kijken is net 2jaar hengst af en heeft een geweldige hengsten bouw uitstraling gewoon geweldig!! hij zit nu dan wel in zen teddybeer vacht maar daar moet je door heen kijken zeggen ze! maar omdat hij zo geweldige stoere uitstraling heeft ben ik helemaal weg van hem(kick op die hengstenuitstraling) en daarom lijkt het me gewoon leuk om echt wekelijks dan naar concours te gaan, kijk je hebt ook GENOEG kwpn'ers die niet op de wedstrijden worden uitgebracht omdat ze daar gewoon niet geschikt voor zijn.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 12:11

Als je het leuk vind, en idd een uitdaging moet je het gewoon doen.
In het springen zul je het wel moeilijker krijgen omdat je maar een pony tussen de paarden bent.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 12:14

Springen doen de meeste cobs op hun werkwilligheid en slimheid en niet op hun topvermogen of atletische talenten, dat lijkt me ook duidelijk gezien hun bouw.

Maar goed, uitzonderingen bevestigen de regel natuurlijk. ;)

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 12:34

Dat is deels randalin. Ik ken er genoeg die geen enkele moeite met springen hebben. Maar ik ken er ook velen die ik niet zomaar in een parcours zou laten.
Mijn vorige pony sprong heel prima. :j Niet dat ik goed kon springen, maar samen hadden we totaal geen moeite.

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 12:59

Dyonne schreef:
Als je het leuk vind, en idd een uitdaging moet je het gewoon doen.
In het springen zul je het wel moeilijker krijgen omdat je maar een pony tussen de paarden bent.

waarom zou ik bij de paarden moeten?
ik ben 16 dus kan gewoon nog bij de pony's en later naar de paarden toch?? ben nu ff in de war :?
ja daarom die vrouw heeft verder nooit met hem gesprongen zegt want ze is bang om te springen heeft hem wel eens los laten springen (60cm) maar dat deed hij heel soepel zei ze..

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 13:04

o, ik dacht dat die pas 2 jaar was.
Vandaar mijn reactie. Momenteel zou je nog lekker bij de pony's kunnen natuurlijk.

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 13:30

nee hij is pas 2jaar gecastereert :P hij is 6jaar
vandaar maar dressuur matig nog niet goed en springen weinig mee gedaan

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 14:01

Misschien een tipje om dan iets meer met hoofdletters en leestekens te typen?
Daarvan wordt een bericht duidelijker.
Maar als die bereden is, zou ik hem wel even proberen met springen als je dat er graag mee wilt gaan doen. :j

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 00:12

TS,
Geen probleem hoor, met een Cob tussen de paarden in de dressuur.
De onze liep in 1 1/2 jaar van niets naar M2.
Daar is het wel bij gebleven (hij heeft zoiets van 29 winstpunten, dat wel,) maar omdat mijn dochter, die hem reed, is gaan studeren, zal het daar wel bij blijven.
Bijna alle starts had hij winst en de door hem gewonnen linten kleuren de cabine van ons vrachtwagentje oranje.
Hij heeft het zelfs tot de Hippiade gebracht.
( en uitgerekend dààr kwamen we helaas een juryduo tegen dat een 'niet warmbloed' maar helemaal niets vond)

Verder nooit problemen gehad.
Wel gegis naar zijn afstamming.

"Is dit nu een mislukte Fries?"
Want zwart, sokken en stepgang moet toch een Fries zijn nietwaar?
Maar waar komt dan die bles vandaan? :D

Het mooiste resultaat was op Indoor Zeeland in de M2.

Een rubriek van 24 paarden.
Allemaal Jazzen, Krack's, Contango's, noem het dressuurgeweld maar op en daartussen......
Juist als enige vreemde eend in de bijt 1 zwarte Welshcob (MET sokken) en laat die nu 2e worden!

Kortom, met een Cob hoef je echt niet onder te doen voor de rest.
TS ik wens je alle plezier en succes.
Doe je best!

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 00:27

randalinpony schreef:
Springen doen de meeste cobs op hun werkwilligheid en slimheid en niet op hun topvermogen of atletische talenten, dat lijkt me ook duidelijk gezien hun bouw.

Maar goed, uitzonderingen bevestigen de regel natuurlijk. ;)

Volgens de vml Engelse springruiter David Broome, die in zijn jeugd meerdere Cobs heeft uitgebracht op ponyspringconcoursen, zijn Cob's goed in steilsprongen en minder op breedtesprongen.
Dat zou idd best wel eens met de bouw te maken kunnen hebben.

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 21:37

Mijn cob blinkt niet echt uit in het springen, maar heeft absoluut wel dressuur gangen. Hij heeft een heel sterk achterbeen en ook een mooi voorbeen. En het is een echte hengst om te zijn. Wel is hij wat lastig in de omgang, het is een erg bang paardje, dus niet geschikt voot iedereen.
Ik denk er zelfs over om alsnog met hem naar de hengstenkeuring van de vereninging te gaan.