hoe weet je of je een goede hengst hebt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

debbie80

hoe weet je of je een goede hengst hebt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-09 15:28

Hoi allemaal,

Ik heb een hengstveulen van vorig jaar, nu is het zo dat we er eigelijk wel een hele goede kijk op hebben. Hij is gefokt voor de springsport, hij is van de hengst Vaillant.
Hij groeit als kool, we hebben hem 2 weken geleden gemeten en toen was hij al 1,46 en hij is pas 8,5 maand oud. hij is heel snel met de benen en sterk gebouwd.
Toen wij vorig jaar op het dekstation waren om mijn merrie te laten dekken, vonden hun het ook een bijzonder beestje en ze vroegen al of ze van eurocommerce langs waren geweest om te komen kijken.
Zo hebben we meerdere reacties gehad over het veulen. Nu speelt er vanalles door mijn hoofd. Bijv. hoe kom ik er daadwerkelijk achter of het iets is. Hij gaat in het voorjaar de opfok in en dan wordt het dus moeilijker om hem te bezichtigen. Wat is wijsheid...er iemand bij halen die er verstand van heeft, bijv een andere hengstenhouderij, of zijn daar evt bepaalde mensen voor die je kan benaderen om hem een keer te bekijken, enz enz. Ik heb geen flauw idee hoe ik dit aan moet pakken.
Is er iemand die mij advies kan geven hier in.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 17:09

Contact opnemen met een hengstenhouder?

daffie1986

Re: hoe weet je of je een goede hengst hebt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 08:19

Heel banketstaaf gezegd maar ik weet dat er ooit is aangetoond dat als een paard te hard groeit het dier als volwassen is vaak sneller achteruitgaat denk aan OCD de botten zijn dan te hard ge groeit zonder echt sterk te worden. Mijn zorg zou zijn om m nu nog even lekker klein te houden of langzaam te laten groeien

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 09:38

Inderdaad hengstenhouders vragen wat hun ervan vinden. Heb ik ook gedaan bij mijn hengst, heb eerst een aantal hengstenhouders benaderd en gevraagd of het de moeite waard was hem klaar te maken en voor te stellen op de hengstenkeuring. En achteraf hebben ze er allemaal een goede kijk op gehad.

debbie80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-09 09:42

ik zou niet weten hoe ik hem klein moet houden, hij was al 1,10 bij de geboorte, hij staat heel zijn leven al op de pavo brok, bij de merrie kreeg hij de pavo podo lac, vanaf het spenen heeft hij de veulenbrok gekregen (pavo podo start) en sinds een maand staat hij op de pavo podo grow, die hij volgens pavo zelfs moet hebben tot hij 30 maanden oud is en dan zijn hooi, hij krijgt verder niks bijgevoerd. Hij staat binnen, mits het weer het toelaat gaat hij een paar uur per dag naar buiten. Vergeet niet dat de vader ook 1,75 mtr is. Dus alles gaat in principe gaat alles zelfs volgens "het boekje".

debbie80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-09 09:45

Stel.....hij is de moeite waard, hoe gaat dat dan verder, er zijn nu toch geen keuringen meer? Je hebt toch alleen een veulenkeuring en dan straks op latere leeftijd toch pas weer? op dit gebied ben ik echt een leek :o

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 09:50

Opfokken, en als 2 tot 2,5 jarige klaar laten maken voor de hengstenkeuring. Zelfs als er keuringen zouden zijn hem niet aanbieden. Als ie net een slechte dag zou hebben loopt ie al bij voorbaat met een stempel rond. Ik had bijvoorbeeld wel nog naar keuringen gekund in mijn stamboek, maar heb dat dus heel bewust niet gedaan. Zeker in de groei kunnen ze er nogal eens vreemd bij staan.

debbie80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-09 10:00

Ok, hij gaat ook in de opfok, ik moet eind van deze maand even bellen met die mensen om alles goed af te spreken, hij zou eigelijk al meteen de opfok in gaan, maar mijn schoonouders hadden nog ruimte en vonden het wel fijn om hem de wintermaanden thuis te houden om te zien of alles goed ging met hem als hij van de merrie af was. Dus vanaf het voorjaar gaat hij een paar jaar de opfok in.
Kan ik hem dan nu beter laten bekijken of daar ook nog even mee wachten? Want als hij in de opfok is, wordt het moeilijker om hem te bekijken.

debbie80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-09 10:03

Dit is hem, hij is hier 4 maanden oud.
Afbeelding

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 10:07

Hoi Debbie, Ik zou hem lekker in de opfok doen en pas laten bekijken als hij twee is. Er verandert nog heel veel. Bedenk dat er bij de HK veel geluk bij komt kijken en ook een boel politiek.

In ieder geval een heel mooi veulen, draagt zich goed zo te zien!

debbie80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-09 10:11

Ja het is echt een toppertje, maarja dat zeg je al snel over je eigen veulen denk ik ;)
En ja er veranderd echt nog veel, ik vind 2 jarige er meestal ook nog niet uit zien, de proporties kloppen dan nog voor geen meter, maarjah nu ook niet, dus vandaar ook mijn twijfel over het feit hoe je zoiets moet aanpakken.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 14:21

Ik heb bij mijn hengst ook de meningen gevraagd in het voorjaar dat hij 2 werd. Dan moet er wel een beeld gevormd kunnen worden, het is dan nog maar een paar maanden voor ze klaargemaakt moeten worden voor de hengstenkeuring.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 03:54

Verplaatst: TAO --> F-AM

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 11:39

Heb je de link naar zijn afstamming op paardenfokken?

debbie80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-09 17:38

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 03:55

Sorry ik ken de hengst verder niet hoe groot is de merrie als ie nu al 1.46m is groeit ie wel heel hard, ja helaas zijn ze met de groei vertragen nog niet zo ver in de paarden wel bij honden hier zijn ze er wel achter dat te snel groeien kan leiden tot heupdislesie(ik weet niet of ik het goed schrijf denk t niet). ja infeite kan je er dus ben ik bang niks aan veranderen, sorry voor de opmerking klein houden de enigste mogelijkheid hierin is dan minder voeren maar hij ziet er juist goed uit

debbie80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-09 15:57

Het geeft niks hoor, je hoeft je niet te verontschuldigen ;) Het was niet om je aan te vallen op je opmerking. De vader is namelijk 1,75 mtr en de merrie is ongeveer 1,65 mtr. De merrie heeft al meerdere veulens gehad voor dat ik haar kreeg en die zitten allemaal rond de 1,70 mtr dus aan hun te zien fokt ze zoiezo groot. Ik heb nu ook gekozen om er een kleinere hengst op te zetten. Ze was ook extreem zwaar bij het hengstveulen dat het echt zielig was om haar zo te zien.

Jowize

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 21:28

debbie80 schreef:
ik zou niet weten hoe ik hem klein moet houden, hij was al 1,10 bij de geboorte, hij staat heel zijn leven al op de pavo brok, bij de merrie kreeg hij de pavo podo lac, vanaf het spenen heeft hij de veulenbrok gekregen (pavo podo start) en sinds een maand staat hij op de pavo podo grow, die hij volgens pavo zelfs moet hebben tot hij 30 maanden oud is en dan zijn hooi, hij krijgt verder niks bijgevoerd. Hij staat binnen, mits het weer het toelaat gaat hij een paar uur per dag naar buiten. Vergeet niet dat de vader ook 1,75 mtr is. Dus alles gaat in principe gaat alles zelfs volgens "het boekje".

Sorry, een jong paard maar een paar uur per dag naar buiten?!

debbie80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 14:27

Citaat:
Sorry, een jong paard maar een paar uur per dag naar buiten?!

Ja en??? Wat is je bijdrage aan mijn vraag?

Als je doelt op het feit dat een jong paard een hele dag buiten moet zijn of wat dan ook dan moet je je eerst afvragen of je mijn (woon)situatie kent voordat je zo'n reactie plaatst. Ten 1e : Ik bezit geen tientalle hectare grond zodat ik het me kan veroorloven dat hij alles kapot loopt en in de zomer ook nog volop gras heeft om te eten, dus als ik moet kiezen tussen een paar uurtjes buiten als het weer het toe laat zodat hij zijn energie kwijt kan en even een frisse neus kan halen of hem in weer en wind, dag in dag uit in een kapotte, modderige wei te laten lopen zodat ze in de zomerdagen geen wei meer over hebben als ze dan wel hele dagen buiten staan, dan kies ik voor het eerste, aangezien het voor alle partijen veel beter is om hem in de zomerdag lekker een hele dag buiten te houden en lekker vers gras te laten eten, dan hem in de winter een modderpoel te zetten met alle gevolgen van dien. ten 2e: Het paard vind er zelf niks aan om een hele dag buiten te zijn, hij vind het leuk voor een paar uur, daarna gaat hij alleen maar op en neer rennen langs de omheining en is hij blij als hij weer lekker in zijn stal staat.
Dus nogmaals eerst even nadenken voor je zo'n reactie plaatst.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 15:41

Kijk eerst naar de moederlijn. Zijn er veel predikaten? Zit er veel ''sport'' in de lijn?
Er zijn zat geweldig mooie hengsten, die er niet doorkomen vanwege hun moederlijn.

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 15:54

Blijf met beide benen op de grond staan. Fok hem zelf op dan heb je over 2 jaar een leuk rijpaard. Laat het hengstengebeuren over aan de grote jongens!
De moederlijn is heel belangrijk. Bij jou paard zijn de predikaten pas verderop in de afstamming.

sprakeloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 15:55

debbie80 schreef:
nu is het zo dat we er eigelijk wel een hele goede kijk op hebben.

debbie80 schreef:
hoe kom ik er daadwerkelijk achter of het iets is. Wat is wijsheid...er iemand bij halen die er verstand van heeft, bijv een andere hengstenhouderij, of zijn daar evt bepaalde mensen voor die je kan benaderen om hem een keer te bekijken, enz enz. Ik heb geen flauw idee hoe ik dit aan moet pakken.

Waarom vraag je het eigenlijk? Je geeft in je eerste zin aan dat je er 'eigenlijk wel een hele goede kijk op hebt'?!?

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 19:40

flyfly schreef:
Blijf met beide benen op de grond staan. Fok hem zelf op dan heb je over 2 jaar een leuk rijpaard. Laat het hengstengebeuren over aan de grote jongens!
De moederlijn is heel belangrijk. Bij jou paard zijn de predikaten pas verderop in de afstamming.

Zoals hij nu wordt opgefokt moet ik dat nog maar zien.

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 20:04

Sjuimpje schreef:
flyfly schreef:

Zoals hij nu wordt opgefokt moet ik dat nog maar zien.

Je hebt helemaal gelijk Sjuimpje! Ik probeer haar alleen maar te zeggen dat om een goedgekeurde hengst te fokken uit een gewone merrie haast altijd onmogelijk is, uitzonderingen daar gelaten.
Ze moet van haar veulen genieten en niet zo hoog willen grijpen. Om zoiets te willen bereiken moet je een naam hebben in dit wereldje.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 20:21