PROK keuring merries

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

annemarieke9

PROK keuring merries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 11:43

Ik wil een merrie PROK laten keuren, weet alleen niet goed wat de nieuwe eisen zijn.
Klopt dit dat de kogels nu ook mee worden genomen en dat deze OC/D vrij moeten zijn? En dat dit voeger (2004) niet zo was?
Volgens E- digit:
Per 1 september 2008 worden er 4 extra opnamen gemaakt, te weten de zijdelingse opname van alle vier de kogels,ter beoordeling op de aanwezigheid van OC(D). Voor zover bekend bij ons, worden deze opnamen wel beoordeeld, maar wegen ze voorlopig nog niet mee voor de eindbeoordeling.

WowAmigo

Re: PROK keuring merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 12:15

Poeh ik heb pas een merrie voor de PROK gehad, daar was wel iets mee, maar weet het zo niet meer na te vertellen. Het makkelijkste kan je even je DA bellen, die weten het je precies te vertellen! (mijn DA mag PROK keuren iig)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 12:23

Voor zover bij mij bekend(ik heb laatst gebeld), worden ze wél meegenomen in de beoordeling vanaf januari 2009, en terecht. Het zijn inderdaad 22 ipv 18 foto's.
Nieuw systeem is dat het positief en negatief wordt vervangen door abcd waarbij a en b nog PROK zijn en c en d geen PROK.

Mensen die hun merrie volgens het nieuwe systeem willen laten herbeoordelen omdat ze bijvoorbeeld een hele minimale afvlakking op het spronggewricht hebben die onder a of b zou kunnen vallen (en dan wel PROK worden) kunnen transcriptie aanvragen en de foto's opsturen. Kost hetzelfde als een gewone herbeoordeling meende ik en je zit niet vast aan de gewone korte termijn voor herbeoordelen.

Dit is wat ik me er van herinner hoor! Heb vorige week gebeld ivm mijn eigen merrie, de foto's liggen nu bij het KWPN.

annemarieke9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 15:02

Heb even gebeld met e-digit en KWPN, en zoals nu zijn de merries nog niet in de klasse indelingen. Foto's worden wel meegenomen in de prok keuring, maar niet in het resultaat daarvan.
[***] bedankt voor de uitleg over nieuwe systeem,

Kan een slotje op

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 15:16

Dan is E digit niet op de hoogte? Wie heb je gesproken bij het KWPN? Alle keuringsartsen hebben half december een brief gehad dat het wel via de nieuwe indeling gaat, is toen besloten.
Mijn merrie wordt morgen (donderdag) beoordeeld volgens het nieuwe systeem. Tenminste, dat heb ik vorige week zo begrepen en ik moest de extra 4 foto's opsturen.
Je merrie wordt alleen volgens het oude systeem beoordeeld als de foto's nog van vorig jaar zijn. Tenzij je de extra 4 foto's aanlevert, dan kan het via het nieuwe systeem.

Lijkt me vreemd als ze mij iets anders vertellen dan jou.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 15:23

dit staat op de site van edigit:

laatste nieuws
Het is zover, vanaf 1 januari gelden voor de merries dezelfde eisen als voor de hengsten, wat betreft het PROK onderzoek. Dit betekent dat vanaf nu ook voor de merries transcriptie aangevraagd kan worden.

Tot 23 januari mogen de hengsten officieel op cornage worden onderzocht voor het KWPN. Wij doen dit voor u aan huis met een mobiele video-endoscoop.
Let wel op, de dvd-opname moet op 23 januari uiterlijk bij de commissie aanwezig zijn!

Tevens moeten vanaf 1 januari de merries, die aan de cornage-eis voor stamboekopname moeten voldoen (zoals bv registerA merries), ook beoordeeld worden door de centrale commissie!
Dit betekent, dat er ook van de merries een dvd opname gemaakt dient te worden.
Indien van te voren gemeld doen wij ook dit voor u aan huis!!

Hieronder nog even samengevat wat PROK inhoud en de regels zoals deze voor alle paarden gelden.

PROK is de afkorting voor: Project Röntgenologisch Onderzoek KWPN. Met dit onderzoek streeft het KWPN sinds 1997 naar een gezondere paardenpopulatie.
PROK is uitsluitend gericht op de erfelijke rontgenologische afwijkingen: hoefkatrol, spat,osteochondrose (OC en OCD) en kogelartrose. dit in tegenstelling tot een sport-keuring -PROK en SPORT kunnen wel in 1 keuring worden gecombineerd. De PROK-opnamen worden beoordeeld door drie dierenartsen in een onafhankelijke commissie en moeten aan bepaalde eisen voldoen - zie elders op deze site. Het PROK predikaat kan worden toegekend aan hengsten, merries en ruinen.

Wat is er veranderd per 1 september 2008 voor de hengsten ?
Vanaf 1 september is het aantal opnamen verhoogd van 18 naar minimaal 22 opnamen. Alle 4 de kogels zijdelings worden nu gevraagd. Deze worden voorlopig niet meegewogen in de beoordeling voor het predikaat, maar wel vermeld op het certificaat.
Osteochondrose zal geklasseerd gaan worden en dit zal op het PROK-certificaat worden vermeld:

Klasse osteochondrose beknopte karakterisering
A afwezig normale gewrichtsbelijning
B minimaal aanwezig geringe contourafwijking
C duidelijk aanwezig duidelijke contourafwijking
D vrij-ernstig-aanwezig Contourafwijking met kleine fragmenten
E ernstig aanwezig contourafwijking met relatief grote fragmenten

De norm voor OC in sprong en knie wordt: klasse A en B mag, klasse C onder voorwaarde. Voor de kogels geldt momenteel geen selectie-eis. De mate van OC wordt beoordeeld door de PROK-commissie.

Voor de hengsten verandert er nog meer: het KWPN start in 2009 het nakomelingenonderzoek, waarbij 25 geprikte jaarlingen per hengst op OC(D) gescreend gaan worden. De details zijn nog niet bekend, nadere informatie zult u t.z.t. op onze website vinden.

NB: het wordt mogelijk om voor paarden die eerder op een PROK certificaat een + voor OC hebben gekregen een nieuwe beoordeling aan te vragen, zogenaamde transcriptie, eventueel met nieuwe foto’s. Vraag ons gerust om advies voor uw paard.

Wij zullen nieuws omtrent de actuele veranderingen van de voorwaarden en eisen van KWPN, FPS en NRPS voor u bijhouden. Mogelijk gaan FPS en NRPS ook de regelgeving aanpassen. Ook vindt u op onze website een geheugensteuntje voor de hengstenhouders betreffende de veterinaire eisen voor uw hengst waaraan moet worden voldaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 15:42

Annemarieke: heb je wel gebeld dan? Wanneer?

annemarieke9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-09 00:15

Ik heb vandaag gebeld en er werd door beide verteld dat er wel vier zijdelingse opname van de kogel werden gevraagd, maar die worden niet meegenomen in de beoordeling.
Wat hier boven staat komt er dan ook op neer wat het resultaat ook is A of E op de kogel kan hij niet worden afgekeurd

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 00:33

annemarieke9 schreef:
Heb even gebeld met e-digit en KWPN, en zoals nu zijn de merries nog niet in de klasse indelingen.

wel dus!

annemarieke9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-09 11:16

fokfanaat schreef:
annemarieke9 schreef:
Heb even gebeld met e-digit en KWPN, en zoals nu zijn de merries nog niet in de klasse indelingen.

wel dus!

Ja die hadden het dus nog niet begrepen, en toen meteen anders op de site gezet, heel slim van ze ;)

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 13:31

kan iemand me vertellen wat de kosten zijn voor het laten keuren van een merrie voor prok?

Sannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 16:30

rond de 600 euro

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 16:35

Voorheen was het rond de 450 euro. Is de prijs zoveel hoger geworden door die 4 extra opnames? Of is dit de prijs van E-digit omdat ze aan huis komen?

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 22:21

Je moet gewoon even bellen naar verschillende klinieken. Ze hebben namelijk overal een andere prijs. :j

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 20:26

okee en ik heb ook wel eens gehoord dat het KWPN dat voor je betaald bij goedkeuring? of is dat alleen misschien bij hengsten??

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 20:50

nee, joh, je betaalt het helemaal zelf!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 21:08

CindyUniek schreef:
okee en ik heb ook wel eens gehoord dat het KWPN dat voor je betaald bij goedkeuring? of is dat alleen misschien bij hengsten??

Het KWPN en predikaten betalen :') :') _O- _O-

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 21:15

Het kwpn betaald alleen als je uitgenodigd was voor het PROK onderzoek. En van jonge hengsten worden wel eens nakomelingen uitgekozen om mee te doen met zo'n onderzoek. Maar als je het zelf wil, moet je toch echt in de buidel tasten!!

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 21:26

okee das duidelijk :D

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 23:24

CindyUniek schreef:
kan iemand me vertellen wat de kosten zijn voor het laten keuren van een merrie voor prok?

450 euro incl. cornageonderzoek, sportkeuring en nog wat speciale wensen van onze zijde, een paard kopen is zo gebeurd maar gezondheid staat echt voorop.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 10:54

Zijn PROK foto's trouwens ook goed om een merrie mee in een verzekering op te laten nemen?

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 10:55

Ja als ze op de foto's goed is dan kun je haar best in de verzekering laten opnemen. De verzekering eist over het algemeen minder foto's dan een prok keuring.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 19:50

Hoe lang zijn foto's eigenlijk geldig? Onze merrie is november 2007 gekeurd voor de sport, omdat wij toen nog niet echt veel met PROK hadden en foto's dus niet opgestuurd hebben. Ze is toen volledig goedgekeurd met 21 foto's. Echter had ze een super miniscuul OC'tje (geen chip/fragment), wat amper te zien was. Toen was het nog het oude PROK systeem, zonder beoordeling A,B,C en D? Ze zal dus in de B vallen gok ik, maar dan wordt ze nog wel PROK?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 20:47

rowo schreef:
Hoe lang zijn foto's eigenlijk geldig? Onze merrie is november 2007 gekeurd voor de sport, omdat wij toen nog niet echt veel met PROK hadden en foto's dus niet opgestuurd hebben. Ze is toen volledig goedgekeurd met 21 foto's. Echter had ze een super miniscuul OC'tje (geen chip/fragment), wat amper te zien was. Toen was het nog het oude PROK systeem, zonder beoordeling A,B,C en D? Ze zal dus in de B vallen gok ik, maar dan wordt ze nog wel PROK?

Prok foto's worden anders genomen dan sportfoto's, mogen alleen door een goedgekeurde prokarts gemaakt zijn en niet ouder dan 3 maanden zijn.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 21:43

Okee.... PROKarts was hij wel, maar ja die 3 maand zijn natuurlijk al lang en breed voorbij. Dat wordt dus nieuwe foto's laten maken.

Eens overleggen, vind het voor een merrie (ze is nu drachtig) wel een meerwaarde als ze ook PROK is.