Jazz, geschikt voor merries met looplust of juist niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bambam99

Jazz, geschikt voor merries met looplust of juist niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 18:10

Ik heb een doodkalme merrie, die behoorlijk grote, wat flegmatieke afstammelingen heeft. Bij mijn hengsten zoektocht dacht ik dus aan Jazz of één van zijn zonen omdat ik niet op maat hoef te selecteren, maar wel op een wat 'heter' karakter.
Hierop volgende een interessante discussie met een vriend. Hij zei dat Jazz juist meer bloed moeten hebben, want kijkerig is niet erg, zolang ze maar willen blijven lopen. Een kijkerige die steeds afslaat wil je al helemaal niet hebben. Daar zit wel wat in natuurlijk, dus ben ik benieuwd wat hier de meningen daarover zijn.

Anoniem

Re: Jazz, geschikt voor merries met looplust of juist niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 18:44

Ik zou idd selecteren op een werkwillig karakter en niet alleen op sensibel/heet.

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 18:49

Nou ''kijkerig zijn'' kan anders knap lastig zijn! Ze kunnen dan wel heet zijn, maar als ze ook nog eens kijkerig zijn is het helemaal vervelend. Natuurlijk is dat door een goede ruiter te verhelpen, maar je moet dan wel echt veel geduld hebben.

Ik zou maar eens goed nadenken of je Jazz als dekhengst neemt, want hij geeft dit namelijk behoorlijk door. ;)

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 18:53

De meeste Jazz afstammelingen die ik op stal heb gehad of in mijn lessen zijn eerder lui dan vlug.
Zou hem zelf dan ook niet voor een flegmatieke merrie gebruiken.

bambam99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 19:00

Het gaat hier niet om een dekadvies, daar kom ik wel uit :D
(De kinderen van mijn merrie zijn uitermate werkwillig, alleen niet zo vlug.)

@Katja: dat zei de vriend ook al, terwijl je bij Jazz juist denkt, zet die maar op een rustige merrie...

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 19:05

Mijn gevoel is altijd dat ze een beetje gaan lopen loeren om onder het werk uit te komen.
Heb wel een hele hete en sensibele Jazz gereden (x Uniform) en die was ook wel wat loerderig maar niet vervelend daarin.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 19:25

Mijn ervaring met Jazzen is dat ze allemaal willen blijven lopen,en dat is wel een enorm voordeel.Maarja er komen wel andere karaktereigenschappen bij kijken waar je mee om moet kunnen gaan als ruiter.

Ik zou hem er wel op durven zetten.

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 19:36

Oh sorry verkeerd begrepen.
Ze willen inderdaad blijven lopen, maar ze hebben altijd alles in de gaten. Soms kan het ook zeer vervelend zijn als je bijvoorbeeld gewoon ontspannen wilt rijden, want sommige kunnen opeens opzij springen oid.

Natuurlijk zijn niet alle Jazz paarden zo, maar dit zie je het meest bij Jazz paarden. Wel vind ik dat je bij een Jazz paard enorm veel eruit kan halen. Ze hebben veel potentie om hogerop te komen. :)

bambam99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 19:44

Yousra, het klinkt alsof je er al heel veel in handen hebt gehad?

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 20:37

Haha, nee helemaal niet, maar er staan een paar op stal en ze vertonen allemaal hetzelfde gedrag. :)

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 21:51

Jazz loopt zelf ook niet altijd even graag, aantal keren dat hij in de ring niks meer deed of ervoor zelfs. Zou eerder voor een van zijn zonen gaan, Tango bijvoorbeeld!

bambam99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 00:19

Tango wordt het zeer zeker niet, maar dat is hier ook niet aan de orde.

De discussie die ik wil opzetten is of Jazz merries kan of moet hebben met looplust (noem het heet/sensible/vlug) of juist flegmatieke...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 12:00

Hm ja das interessant want ik heb ook een sensibele gekend met weinig looplust... daar had je dus niet heel veel aan vond ik zelf. Ze kunnen beter allebei hebben.

Als ik dan toch zou moeten kiezen heb ik liever veel looplust en dan maar ietsje minder sensibel. Ik vind het heel belangrijk dat ze willen blijven lopen en vooruit willen blijven denken. Heb zo'n hekel om die dieren aan het werk te blijven houden.

Ik ken alleen maar Jazzen die wel looplustig waren in combi met sensibel. Vaak zelfs iets te... die konden wel een Oxamepammetje gebruiken zeg maar.

bambam99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 12:04

Suzanne F. schreef:
Ik ken alleen maar Jazzen die wel looplustig waren in combi met sensibel.

En hoe waren die gefokt? Want het gaat me hier vooral om de merries...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 12:09

bambam99 schreef:
Suzanne F. schreef:
Ik ken alleen maar Jazzen die wel looplustig waren in combi met sensibel.

En hoe waren die gefokt? Want het gaat me hier vooral om de merries...

Uit een Amor, uit een Pele, uit een Contango, uit een Balzflug, uit een Ulft...
Pff effe verder denken... best verschillend dus. Over het algemeen waren deze allemaal looplustig.

watnou1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 00:00

ken veel Jazzen, ik vind ze erg werklustig.
Op mijn merrie heb ik twee veulens gefokt met Jazz, 1 is er verongelukt.
Mijn merrie was niet zo werklustig te noemen en dan ben ik voorzichtig. Ze deed wel van alles om er onder uit te komen.
op advies heb ik er toen Jazz op gezet, het veulen is wel werklustig en niet lastig. Wel vlug hoor.

Waar ik op stal heb gestaan waren altijd erg veel nakomelingen van Jazz te vinden.
Voor meer info PB graag

bambam99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 19:24

Jaja, verwarring alom dus, de ene wil Jazz op een brave merrie, de ander op een looplustige... :?

Mijn eerste idee was ook om Jazz te gebruiken voor een flegmatieke merrie. Maar omdat het kijkerige toch wel doordrukt bij Jazz, moet je haast wel concluderen dat hij merries met genoeg looplust nodig heeft?
Een kijkerige die steeds achter je been kruipt en niet vooruit denkt is een ramp...

watnou1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 00:15

Ik heb ze gezien uit ellerlei merrie's, klassiek, modern, Looplustig of juist niet.
allemaal bijna zonder uitzondering waren ze wakker, de een iets meer als de andere. Kijkerig: absoluut. vervelend... soms. Wel veel die wilden blijven lopen,
Ik denk dat je de voor en nadelen moet afwegen, wat je denk ik al doet en dan moet beslissen wat je wil. Er zijn er ook genoeg goedgekeurd die van Jazz afstammen.
( zoals een goede kennis opmerkte, waarom iets verdund als je de echte nog kan gebruiken ?)
Ik ben wel fan, kan de jazz-jes wel waarderen.

bambam99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-09 00:30

Ben zeker een Jazz-fan, ik ben wel van Jazz (en zonen) afgestapt; niet vanwege het karakter, want dat boeit me niet zo. Maar meer de exterieur combinatie met Jazz en de te flegmatieke nakomelingen van de merrie. Als het dan een sensibele wordt die niet wil lopen, de hals onderin heeft zitten en een plat kruis... brrr ;(
'k Ga dus op zoek naar een rittige, atletische hengst. Maat en beweging geeft de merrie wel, zelfs met een muildier :D

watnou1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 10:11

Wij hebben vorig jaar een erg leuk veulen van Spielberg gehad, merrie is ook terug gedekt.
het veulen klopte behoorlijk vonden we zelf, en dat terwijl de merrie klassiek is. daarentegen was dit veulen modern, mooie hals en exterieurmatig klopte het ook wel( voor zover je dat kan zeggen van een veulen )
Lopen kon het ding ook. Wel veel maat !
Misschien een optie ?

bambam99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-09 13:55

Spielberg is absoluut geen optie. Maar goed, voordat dit topic een hengstenkeuze advies topic wordt:

Moet Jazz op looplustige merries of juist niet?

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 18:20

Even een berichtje tussendoor, Jazz staat dit jaar op 2100 euro dekgeld, is een fiks bedrag dus zeker de moeite waard dit topic. Het zou wat zijn als je dat dekgeld uitgeeft en je hebt een veulen wat je vooruit moet duwen....beetje overdreven misschien maar toch.

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 00:33

bambam99 schreef:
Spielberg is absoluut geen optie. Maar goed, voordat dit topic een hengstenkeuze advies topic wordt:

Moet Jazz op looplustige merries of juist niet?

Ik zal het niet doen, maar je weet het maar nooit, fokken blijft gokken. ;)

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 10:36

krackertje schreef:
Even een berichtje tussendoor, Jazz staat dit jaar op 2100 euro dekgeld, is een fiks bedrag dus zeker de moeite waard dit topic. Het zou wat zijn als je dat dekgeld uitgeeft en je hebt een veulen wat je vooruit moet duwen....beetje overdreven misschien maar toch.

Hetgeen ik vind op internet is nog steeds €1150 ze, van waar haal je dat astronomisch bedrag? (Want dat zou verdomd klote zijn want dan moet ik op zoek naar een andere hengst)

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 12:39

Gisteren lauw nog gesproken, die wist te vertellen dat jazz dit jaar op 2100 euro komt te staan, dat bedrag op de site van lauw is nog van 2008.