Shetlander scheren..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

92smartie92

Shetlander scheren..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 00:38

Bokkers.. Lachen

Een vraagje. Clown

Omdat mijn shetlander zo verschrikkelijk snel zweet met d'r dikke vacht na het harde werk, ga ik haar volgende jaar winter scheren. (Behalve benen en hoofd) Daarom vroeg ik me af, wie heeft zijn shetlander ook geschoren en wat voor deken doe je dan op? Hoeveel gram? Hoeveel dekens? Nog een wollen dekentje eronder of wat? Natuurlijk heeft ze ook een stalletje voor s'nachts, dus wat voor deken op, s'nachts op stal?
Ik hoop dat jullie mij een beetje kunnen helpen. Lachen

Groetjes. Doei, doei

linda_arnold

Re: Shetlander scheren..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 00:41

Mijn shetje is begin september ook geschoren. Door het rare weer zat hij al snel dik in zijn vacht en de warme dagen bevorderde dat niet erg. Hij heeft tot eind oktober onder een 0-grams regen deken gestaan en nu is z'n vacht alweer aardig bij maar staat hij onder een 220 grams gewoon één deken.

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 01:02

M'n shet is 2 dagen gelden geschoren en staat nu onder een 220 grams deken op stal.

Een paar jaar geleden toen ze ook geschoren was en 24/7 buiten stond, had ze een 340 grams deken op, en als het erg koud was een zweetdeken eronder.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 10:28

Onze shetten zijn nu 2 keer geschoren, 1e keer in September, daarna in November nog een keer.
Ze lopen bij ons samengestelde wedstrijden, dus in September is het haar al veel te dik, anders zouden we ze pas later scheren, maar vorig jaar kregen ze een warmlopen in de marathon, dus dan maar 2 keer scheren, in Februari gaan ze voor de laatse keer, heb je ook geen verharen naar zomervacht.
Wij hebben Bucas dekens voor de dames, beter is er niet, zijn van +15 tot -15 , reguleren mee met de buitentemperatuur, dus 1 deken voor de hele winter, kost ee3n paar centen, maar geen gezeul met meerdere dekens.
Zodra het rond de 10 of 12 graden overdag is, gaat de regendeken erop, s'nachts blijft de deken dan voorlopig nog op.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 13:09

Mijn pony is 2 weken geleden geschoren, wel model omdat hij 24/7 buiten staat. Hij blijft mooi kort op de geschoren delen nu. Hij loopt nu met een 240 grams BR winterdeken met een Bucas Smartex Rain eroverheen (zou tellen voor 220 gram maar dat geloof ik niet). Hij zit zeg maar op 300 grams nu en zolang hij genoeg ruwvoer krijgt heeft hij nog lang geen last van de kou.
Ik heb mijn pony ook geschoren omdat hij zijn warmte niet kwijt kon, hij was lusteloos en wilde wel werken maar niet meer dan gevraagd werd.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 13:13

Pffff zoveelste scheer vraag, je moet niet naar andere kijken maar naar je pony, de een heeft het koud onder 300 gram, de ander heeft het warm onder 300 gram. Het licht er volledig aan hoeveel ze buiten staan, hoeveel ze op stal staan, of ze onbeperkt eten krijgen etc etc etc. Mijn pony is helemaal geschoren en loopt 24/7 buiten onder 700 gram.

enne BR 4ever is 280 gram.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 16:19

Ligt eraan. Mijn pony stond binnen en heb ik voor de helft geschoren, jachtmodel.
Ziet er heel apart uit, hoef je ook geen deken voor op te doen. Ik vond dat toen makkelijker omdat ik geen zin had in gezeul met dekens.

Zal eens een foto voor je opzoeken Lachen

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 16:21

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 16:23

Poe ik vind dat je haar wel heel veel heb geschoren om geen deken op te doen..

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 16:28

Ja dat heb ik hierboven ook vermeld, dat het beter is als het lager geschoren word. Lachen
Btw; Tink stond wel dag en nacht binnen toen.
Laatst bijgewerkt door Nassie op 09-01-09 16:43, in het totaal 1 keer bewerkt

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 16:33

de shet bij mij op stal is in okt geschoren en heeft geen deken op
z`n vacht is weer dikker en goed zo
nu zweet hij niet meer.
zo zag hij er vanmorgen uit na het rollen Haha!
Afbeelding

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 16:41

Met dit weer lijkt me best wel koud als je zo'n dun vachtje hebt, of staat ze dag en nacht binnen?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 16:44

Nassie schreef:
Met dit weer lijkt me best wel koud als je zo'n dun vachtje hebt, of staat ze dag en nacht binnen?

nou de vacht is niet dun hoor

de eerste paar dagen na het scheren heeft hij een dun dekentje opgehad tot het warmer werd
en daarna alleen met erge regen
zijn vacht is veel dikker dan bij de fries op stal en die heeft geen deken.
hij staat s`nachts met een ander samen in een stal.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 16:45

je ziet wel duidelijk verschilt tussen zijn benen die flink behaart zijn en zijn lijf.

koe_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 16:48

Je kan ze wel scheren, ze worden voor het oog meestal wel wat slanker/parmantiger. Als ik jou was zou ik het schetje zeker scheren als hij hard zweet, maar als het schetje dun/mager is zou ik even wachten, het ziet er dan niet zo mooi uit.

lidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 16:48

Buckje schreef:
je ziet wel duidelijk verschilt tussen zijn benen die flink behaart zijn en zijn lijf.

inderdaad, hij heeft die dikke vacht niet voor niets! en het is ook niet raar dat zijn vacht zo snel weer aan groeit als hij het koud heeft.
Ik heb 2 van mijn pony's ook op deze manier geschoren, maar die staan toch onder een deken hoor!
dat is, zeker met dit weer, geen overbodige luxe.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 17:06

mijn stalhoudster doet het al jaren zo Haha!
de pony zweet erg in okt als hij een dikke vacht heeft en de temp nog hoog is
daarom gaat z`n vacht er tot 4 mm af en deze groeit dan weer een deel aan
als je hem niet zou scheren dan heeft hij een megavacht
mijn pony is 1 week later geschoren ,heeft een deken op en ook zij heeft weer wat haar terug.

dat komt niet van de kou maar door de lengte van de dagen ,daarom scheren sommige wedstrijdruiters hun paard wel 3x per winter en deze staan dan ook nog dik ingepakt.

maar deze shet heeft het echt niet koud,als de temp wat hoger word [ is nu wel ff extreem natuurlijk] dan staat hij al snel te zweten.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 17:09

Buckje schreef:

kan je nagaan als hij niet geschoren was Haha!
helaas is het niet echt duidelijk te zien voor jullie ,maar die vacht is mega dik,lijkt wel een dikke borstel.
zijn haren zijn ong 4cm lang,de geschoren haren!en ontzettend dik ingeplant Clown

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 17:13

wij hebben 2 turbo shetten die regelmatig worden getrained voor de wagen en veel op wedstrijden gaan, 1 is geheel geschoren, en die ander tsja die vond et niet zo tof om geschoren te worden op haar benen, dus die benen zijn nog wel aardig behaart Bloos
ze hebben nu 2 dekens op., ik denk dat dit bijelkaar 400 gram is

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 18:24

Nassie schreef:
http://img75.imageshack.us/img75/2773/dscf0008oe1.jpg

Haar hals hadden we ook helemaal geschoren. Het is wel beter als je het iets lager scheert, ik heb het best wel hoog laten scheren.

Dat is wel erg bloot,en dan zonder deken, denk dat je pony niet blij is met jou!
En buiten of binnen, binnen is het ook rond 0 graden, veels te koud voor zo'n bloterik.

92smartie92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 18:43

Buckje schreef:
Pffff zoveelste scheer vraag, je moet niet naar andere kijken maar naar je pony, de een heeft het koud onder 300 gram, de ander heeft het warm onder 300 gram. Het licht er volledig aan hoeveel ze buiten staan, hoeveel ze op stal staan, of ze onbeperkt eten krijgen etc etc etc. Mijn pony is helemaal geschoren en loopt 24/7 buiten onder 700 gram.

enne BR 4ever is 280 gram.

M'n pony staat s'nachts binnen, en overdags gewoon op de wei, Lachen Ik weet dat het ook wel verschilt per pony, maar ik wil ongeveer weten hoeveel grams ik haar het beste kan opdoen, beter dan dat ik zomaar een dekentje opdoe op de wei als ze geschoren is, en dat dat te dun is. Hiervoor is bokt toch ook? Voor vragen stellen?

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 18:45

Ik zou minimaal (geschoren) zorgen dat je een 300 grams waterdichte winterdeken hebt. een staldeken of winterdeken van 200 grams (voor eronder met erge vrieskou) een fleecedeken en een regendeken.

dan kom je de winter wel door. Lachen

92smartie92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 18:48

Ok, erg bedankt! Lachen Zou ik haar buik ook scheren? Of zit je dan weer met een buikflap voor onder de buik? Sowiezo wil ik dr benen en hoofd niet scheren.
Laatst bijgewerkt door 92smartie92 op 09-01-09 18:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 18:48

ik moet toch zeggen dat ik 700 grm voor een shetlander wel héél veel vind hoor....

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 18:51

Nu heb je het tegen mij ? mijn mini heeft huid problemen en staat dag en nacht buiten hij is 3 weken geleden nog geschoren en met -20 stond hij te rillen. Hij moet kaal blijven zijn haar mag niet langer dan een cm aan groeien dan word hij weer down, en word hij ''ziek''.

Buikvlap is klinkklare onzin. Lachen

Je kan een model scheren, maar je kan ook helemaal scheren dat is puur wat jij zelf wilt en wat het handigste is tegen over jou pony.

Ik zou de benen + half / heel hoofd behaart laten en de rest allemaal scheren, zo heb ik Buck ook geschoren dit jaar. Werkt super en de zweetplekken (onder de buik/flank & halS) zijn kaal dus ze kunnen goed de warmte kwijt. Lachen

Mijn andere (Gezonde) geschoren shetlander heb ik in oktober geschoren die staat nu onder 300 grams.