fout met insemineren gemaakt,Wie is de vader van mijn veulen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

indriss

fout met insemineren gemaakt,Wie is de vader van mijn veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-09 21:03

We hebben in 2007 een van onze merries laten insemineren van Samba Hit 2.
Dus 23 april 2008 is de merrie bevallen van een heel mooi hengstveulen van Samba Hit 2.
Omdat we een Oldenburger merrie hebben,hebben we besloten om het veulen bij het Oldenburger Stamboek te laten inschrijven. Naar een moeizame start (het veulen had abcessen in zijn lies en bij zijn koker,en ze dachten dat het een liesbreuk was) en een paar operaties verder,heeft hij zich ontwikkeld tot een heel mooi hengstveulen en naar ons idee,precies zijn vader.
In oktober kregen we eindelijk de oproep om het veulen in Duitsland te laten brandmerken en schetsen.En daar is het ook gebruikelijk dat er een DNA test van de moeder en veulen gedaan wordt.
Eind novenber kregen we eindelijk het papier van de moeder terug,die hadden we moeten afgeven als onderpand.En vorige week kregen we een brief dat Samba Hit niet de vader van het veulen kon zijn,of we nog met een andere hengst gedekt hebben.Wij gebeld en ze hadden 2 keer getest en het kwam niet overeen.Terwijl de merrie de eerste keer insemineren gelijk drachtig was.
Nu moesten we weer manen opsturen en gingen ze verder onderzoek doen.
Ze zouden contact opnemen met de Ijzeren Man en we krijgen nog wat te horen.
Maar ondertussen zitten wij met een veulen zonder papier en wel dekgeld betaald van die hengst.
Wat moeten we doen.We hebben voor samba hit gekozen en dit is door een fout van de inseminator of het station misgelopen.Moeten we stappen ondernemen? wat vinden jullie ervan?
Dit mag eigenlijk bij zo een professioneel bedrijf niet gebeuren toch?

ben heel nieuwsgierig wie wel de vader is.....

Iris82

Re: fout met insemineren gemaakt,Wie is de vader van mijn veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 21:05

Ik zou zeker verwachten dat ze de kosten zouden betalen om er achter te komen wie wel de vader is van je veulen.

Tja, waar mensen werken worden fouten gemaakt. Maar dit is toch wel erg vervelend voor je zeg... Ik neem aan dat ze daar wel een passende oplossing voor zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 21:05

Ik neem aan dat je bij zo'n fout (zeker als je de resultaten op papier hebt) stappen zou mogen en kunnen ondernemen. Jij zit tenslotte nu met een veulen waarvan jij niet weet van wie hij afstamt.

Zou in eerste instantie contact opnemen met het inseminatiebedrijf en het hele verhaal voorleggen.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 21:06

Jeetje... Dat is wat zeg!
Nou succes met het zoeken naar de echte vader!

Wel slordig gedaan hoor van de insaminator!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 21:07

Ik vind dat je stappen kan en zou mogen ondernemen.
Dit hoort niet op een professionele stal al kunnen fouten gemaakt worden.
Ik ben het eens met Unwritten dat ik contact zou opnemen met de inseminatiebedrijf.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 21:07

Oh, dat is heel vervelend zeg. Ik zou beginnen om zelf contact op te nemen met de IJzeren Man. Leg dit verhaal aan hen voor in plaats van heel bokt op de hoogte te stellen van een fout.

Mocht er dan nog gedonder zijn kan je altijd nog de keuze maken om de publiciteit op te zoeken.

Dit zullen ze je niet in dank afnemen denk ik zo......
Achteraf te keer gaan is altijd veiliger als je ze nog nodig hebt!

Succes ermee!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 21:08

Je moet zelf contact opnemen met de IJzeren Man. Zorg ervoor dat je er zelf ook tussen zit en laat dit niet tussen het stamboek en de hh opgelost worden.

Laat de hh dan maar met een nette oplossing komen..

Ben je verder wel tevreden met het veulen?

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 21:09

het gebeurt vaker Haha! , ik ken een prachtig fries hengstje, met als vader ferro Clown

wel erg vervelend voor julie, maar de paps is vast wel op te snorren daar

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 21:13

Verward Had de vader Ferro moeten zijn of eigenlijk een fries? Dus is een friese merrie geinsemineerd met Ferro? of een kwpn met een fries, terwijl dit eigenlijk Ferro had moeten zijn?

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 21:13

Zooist schreef:

Pardon?!?
Ik vind het een hele nette beginpost van de TS en in mijn ogen vraagt ze alleen maar om advies.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 21:14

Clown

Ik las het zelf even verkeerd.. Ik denk dat je nu al de 'publiciteit' op zoekt door gelijk de naam van de hh te noemen.

Er wordt dan wel om advies gevraagd, maar dit kan ook zonder de naam van de hh/inseminatiebedrijf te noemen. Althans ik had 'mijn' verhaal zonder gelijk de naam van hh genoemd gedaan. Lachen Verder vind ik de post van Zooist ook normaal overkomen, dus is dit imo nog steeds een normaal lopend topic met normale opmerkingen/tips.

Kijk, waar mensen werken gebeuren fouten en ik denk dat je er voor 99% wel vanuit kan gaan dat dit natuurlijk niet de bedoeling was! Het gebeurd wel vaker hoor. Vorig jaar was er een merrie met Dollar de Pierre gedekt terwijl dit Equador moest zijn. Hier kwamen ze achter tijdens de dracht, dus je had het 'gekloot' niet met papieren. Bij mij ging het ook haast fout toen mijn merrie gebracht werd en zeiden: Deze moest toch gedekt worden door X. "Nee, met Y!"
Laatst bijgewerkt door Sammie op 01-01-09 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Bambino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 21:16

Ik zou inderdaag gewoon even zelf contact met hun opnemen ipv. dat ze het alleen van stamboek horen.. weet je ook zelf gelijk waar je aan toe ben

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 21:17

Ylana schreef:
Zooist schreef:

Pardon?!?
Ik vind het een hele nette beginpost van de TS en in mijn ogen vraagt ze alleen maar om advies.

Als je netjes bent noem je geen namen Vork

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 21:21

Zooist schreef:
[

Grote klets...!!

Er is geen fout gemaakt maar valsheid in geschrifte gepleegd !!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 21:24

hoe dan ook dit moet opgelost worden door de inseminator

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 21:25

Onzin Zooist.
Het zou niet netjes zijn wanneer ze het bedrijf zwart zou maken hier.
Maar dat is niet het geval. Ze vraagt ze gewoon af wat ze nou het beste kan doen.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 21:31

ceasario schreef:
Zooist schreef:
[

Grote klets...!!

Zo, dat zijn nogal flinke beschuldigingen aan het adres van de HH. Jij maakt er gelijk een strafzaak van Cool

Misschien heeft het stamboek de manen voor het DNA verwisseld of een andere fout gemaakt?

@Ylana, ik vind het nogal wat om te spreken over valsheid in geschrifte, noem je dat geen zwart maken?
Als de naam van het bedrijf niet vermeld zou staan zou de strekking heel anders zijn. De TS kan het bedrijf dan wel niet zwart maken in haar post maar op bokt kan je de donder erop zetten dat het vervolg in de reacties wel die kant op gaat.
Vandaar dat ik reageer dat het niet netjes is om die naam te noemen. En de HH krijgt dit soort zaken altijd onder ogen en leest dus ook de negatieve reclame, veroorzaakt door de TS!

indriss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-09 21:40

We hebben idd gelijk contact opgenomen met de hh en ze zeiden dat het haast onmogelijk is en dat er zelden fouten gemaakt worden.Ze wachten het bericht af van het Stamboek.

Ik noem alleen de hh, omdat Samba hit toch alleen bij dit bedrijf ter dekking wordt aangeboden(in nederland) of heb ik het mis? dus dacht dat iedereen dan toch wel op de hoogte was.
Ikzelf denk dat het de fout is van de inseminator,hij kwam om 22:30 insemineren aan huis en op het rietje stond geen naam. Wat we dit jaar wel hadden bij het insemineren.
Maar daarom heb ik de inseminator juist niet genoemd.

Van fokkers en ruiters om me heen krijg ik gelijk het advies om een tegemoetkoming te eisen of gelijk brief naar de hoefslag te sturen,daarom jullie advies.Zelf vind ik dit wel erg ver gaan.

We zijn wel blij met het veulen maar hij mocht iets ruimer bewegen en meer lengte in zijn lijf hebben.Verder is het een heel mooi veulen om te zien.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 21:49

indriss schreef:
We hebben idd gelijk contact opgenomen met de hh en ze zeiden dat het haast onmogelijk is en dat er zelden fouten gemaakt worden.Ze wachten het bericht af van het Stamboek.

Ik noem alleen de hh, omdat Samba hit toch alleen bij dit bedrijf ter dekking wordt aangeboden(in nederland) of heb ik het mis? dus dacht dat iedereen dan toch wel op de hoogte was.
Ikzelf denk dat het de fout is van de inseminator,hij kwam om 22:30 insemineren aan huis en op het rietje stond geen naam. Wat we dit jaar wel hadden bij het insemineren.
Maar daarom heb ik de inseminator juist niet genoemd.

Van fokkers en ruiters om me heen krijg ik gelijk het advies om een tegemoetkoming te eisen of gelijk brief naar de hoefslag te sturen,daarom jullie advies.Zelf vind ik dit wel erg ver gaan.

We zijn wel blij met het veulen maar hij mocht iets ruimer bewegen en meer lengte in zijn lijf hebben.Verder is het een heel mooi veulen om te zien.

Net als Sammie kan je ook hengst X of hengst Y gebruiken wanneer je je bericht maakte. Voor de strekking van het verhaal zou dat niks uitgemaakt hebben.

Ik blijf erbij dat de strekking van dit topic zwartmakerij is, met name omdat het onderzoek nog niet volledig afgerond is!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 21:53

Dit is toch geen zwartmaken?
Ts is helemaal niet negatief over het bedrijf, anders had ze die brief naar de hoefslag wel meteen gestuurd denk ik.
Je mag namen noemen, mits het uit eigen ervaring is en niet via via van die of die.

indriss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-09 21:55

het onderzoek of Samba hit de vader is, is wel afgerond.Ze zijn nu opzoek naar de vader. Dus er is een fout gemaakt!
En ik maak niets zwart,ik zeg alleen de feiten.

Maar mijn mening is dat ik het nog heel netjes heb gehouden,want van binnen ben ik best wel boos.Omdat we het veulen nu niet kunnen verkopen terwijl we wel een koper hadden.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 22:04

Zooist schreef:
ceasario schreef:

Grote klets...!!

Zo, dat zijn nogal flinke beschuldigingen aan het adres van de HH. Jij maakt er gelijk een strafzaak van Cool

Misschien heeft het stamboek de manen voor het DNA verwisseld of een andere fout gemaakt?

!
indriss schreef:

.

Dat bedoel ik nu...

Op papier is het valsheid in geschrifte ..

En het hoe en waarom zou ik ze aan de Rechter uit laten leggen. Tong uitsteken

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 22:08

Tja je had de Ijzeren Man niet hoeven noemen maar goed, zodra je Samba hit II had genoemd was het ook al duidelijk geweest...

Ik zou met hun contact opnemen en de verantwoordelijkheid bij hun neerleggen.
Zij betalen die DNA test om achter de echte vader te komen maar vind ik zelf.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 22:08

moonfish13 schreef:
Dit is toch geen zwartmaken?
Ts is helemaal niet negatief over het bedrijf, anders had ze die brief naar de hoefslag wel meteen gestuurd denk ik.
Je mag namen noemen, mits het uit eigen ervaring is en niet via via van die of die.

Als ik nu een hengst zou willen kiezen en ik ga googelen op genoemd bedrijf en ik lees dit bericht (valsheid in geschrifte) dan zijn er vast nog wel meer hengstenhouders waar ik geen nare verhalen over kan vinden op inet.

Bokt heeft overigens meer lezers dan de hoefslag. Die halen de miljoen lezers niet denk ik Bloos

Maar daar gaat het me allemaal niet om. Ik heb al een aantal maal geschreven dat de TS namen noemt en dat het boktlogisch is dat er dan wel een negatieve lading aan gegeven wordt.

En TS, in je openingspost staat dat je opnieuw manen op moest sturen? Daar maakte ik uit op dat het onderzoek nog niet is afgerond.
Daarom, iedereen die dit leest maakt er zijn eigen verhaal van, op basis van een eigen interpretatie.

Zo leest Ylana mijn post al ernstig aanvallend en leest cesario jou post zo dat er van valsheid in geschrifte wordt gesproken...?

Moonfish noemt jou post ook niet zwartmaken maar vind het blijkbaar normaal dat dit bedrijf op inet wordt beschuldigd van valsheid in geschrifte.

Naar mijn mening kan een bedrijf op basis van dit gegeven al een zaak aanspannen tegen TS. Dit heet laster en/of smaad!

En als laatste voor cesario, als reactie op je laatste post. Wellicht eerst het onderzoek afwachten voor je je conclusies trekt!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 22:11

Zooist schreef:
Maar daar gaat het me allemaal niet om. Ik heb al een aantal maal geschreven dat de TS namen noemt en dat het boktlogisch is dat er dan wel een negatieve lading aan gegeven wordt.

Dan had ze de hengst ook niet moeten noemen natuurlijk...

Tijd geleden hadden we zoiets ook met een schimmel van Sandro hit toch?? Die bleek wel echt een SH te zijn achteraf?