[TI] hengstenkeuze voor 5 jarige vanner merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dianalamboo

hengstenkeuze voor 5 jarige vanner merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 16:23

Ik heb een vanner merrie van 5 jaar oud. Op de keuring in lunteren heeft ze een 2e premie behaald met het volgende commentaar:
- type vanner met voldoende rastype
- schoft voldoende/goed
- schouder steil wat lang maar hier staat wel een krul achter, dus misschien wel goed Bloos
- de kwaliteit van de benen moet wat zwaarder
- de bewegingen waren ruim maar miste was souplesse. (ze liet zich helaas niet optimaal zien; de bewegingen tijdens bestgaand rijpaard waren erg goed hebben wij gehoord)

Nu wil ik de merrie op termijn weer een keer laten dekken, maar heb niet zo zicht op verbeterpunten en welke hengst er dan het beste bij zou passen.
In 2007 is mijn merrie bevallen (drachtig gekocht) van een mooie zwartbonte merrie, al zeg ik het zelf. De vader is Gilbert van de Bergh, ggk hengst bij ICS. Het veulen is korter van bouw, stevigere benen en meer manen. Sokken is moeilijk te zeggen, heeft nog niet zo heel veel. Ik wil misschien nog wel een keer deze hengst gebruiken, maar staat nu te koop en alleen ICS goedgekeurd. Het karakter van het veulen is echt super.

Mijn verbeterpunten van de merrie:
- meer manen, staart en sokken
- een wat rustiger/ cooler karakter.

De hengst moet wel NSvT goedgekeurd zijn.

Ik heb wat foto's toegevoegd. Als er meer foto's nodig zijn dan hoor ik het wel.

Afbeelding
Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/Foto-3VG3SKLV.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-BQHEV63P.jpg

het veulen van 2007 en vader
http://www.mijnalbum.nl/Foto-6RMHJK4Y.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-68JYKCOE.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-G3NF3ZNT.jpg
Laatst bijgewerkt door Berdien op 04-12-08 16:22, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max. twee foto's ter illustratie

Muds

Re: hengstenkeuze voor 5 jarige vanner merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 19:41

Drum heeft knetterveel behang, mooi zwaar beenwerk en een cool karakter...

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 20:24

Je kunt natuurlijk ook overwegen om je merrie over te schrijven naar het ICS en dan een ICS hengst gebruiken, ook dan heb je een stamboekveulen, er zijn heel wat zware hengsten met veel manen en sok goedgekeurd daar.

Mocht het mijn merrie zijn dan zocht ik inderdaad ook een hengst met zwaarder beenwerk, en een met een wat kortere rug, wat is de stokmaat van je merrie? En wil je die maat behouden of wat meer de lucht in of wat kleiner proberen te foken?

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 21:20

Ook ik zou kiezen voor een hengst met zwaarder beenwerk, maar wel opletten dat het een goedbewegend paard is.

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 22:38

De merrie is 1.57m.
Ik ben juist overgestapt naar NSvT vanwege het type paard. De merrie en veulen zijn in 2007 bij het ICS gekeurd en er werd toen een beetje lacherig gedaan over het type, omdat ze graag de brede, geblokte tinkers zien. Er is toen ook aangegeven dat de merrie niet goed binnen het rastype paste wat zij graag wilden zien.
Het liefst zou ik een paard fokken die tussen 1.50 en 1.55 m zit, zwaarder beenwerk en meer behang. Ik vind het type vanner wel mooi.

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 22:48

dianalamboo schreef:
De merrie is 1.57m.
Ik ben juist overgestapt naar NSvT vanwege het type paard. De merrie en veulen zijn in 2007 bij het ICS gekeurd en er werd toen een beetje lacherig gedaan over het type, omdat ze graag de brede, geblokte tinkers zien. Er is toen ook aangegeven dat de merrie niet goed binnen het rastype paste wat zij graag wilden zien.
Het liefst zou ik een paard fokken die tussen 1.50 en 1.55 m zit, zwaarder beenwerk en meer behang. Ik vind het type vanner wel mooi.

Leuk, we vallen op hetzelfde type paard geloof ik. Haha!
Jammer dat ik Tommie niet meer aanbied bij het NSvT, ze hadden wel een mooie combinatie gevormd denk ik zo, zeker als ik de 'min'punten van jou merrie lees.

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 22:53

heb je een foto van tommie?

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 23:18

dianalamboo schreef:
heb je een foto van tommie?

Tommie is niet goedgekeurd bij het NSvT hè.
maar foto's vind je zat op mijn site
http://www.tinker-tommie.nl
Dit is er eentje
Afbeelding

Overigens fokt Tommie zijn maat tot nu toe door, met hem fok je eerder een veulen van 158-160 cm..

Aniekepiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 23:53

Wie was paps van 2007 veulen Lachen Ik denk dat tommie opzich wel past ja. Of inderdaad Drummie?

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 10:04

Qua 1e ingeving vind ik vind Silas of Djenges erg mooi bij deze merrie passen. Goed bewegende mooie cobs met ruim voldoende behang. Vind de uitstraling van je merrie wel heel mooi hoor, errug leuk dier! Ja

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 10:06

Ik zou bij deze merrie liever gaan voor een goed vannerveulen dan voor een cobveulen. Het type wat jij zoekt en het type dat jouw merrie is liggen ver uit elkaar. Ik denk dat je dan een veulen krijgt wat net overal tussenin valt.
Je hebt echter wel een prachtige merrie en ik zou dus gaan voor een Vanner hengst of een van de grotere cobs.

Maar als ik heeeeel erg eerlijk ben is er geen een vanner/grote cob type op dit moment die sokken door vererft.
Leuke keuzes zijn Silas, Drum en Pablo maar bij alledrie krijg je niet meer sok waarschijnlijk.

Dan zou je dus alweer buiten het stamboek moeten gaan...eventueel ITS Benson die ook een mooie maat heeft of zelfs Thunder...

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 12:44

De vader van het veulen 2007 is Gilbert van de Bergh, ggk bij het ICS. Staat momenteel in Sint Oedenrode bij de Mispelhoeve, maar wel te koop.
Ik denk dat ik inderdaad een keuze moet maken voor een vanner hengst aangezien het veulen 2007 als vader een middelzware cob heeft. Het veulen is al geblokter dan moeder en straks vallen de veulen net overal tussenin.
Het veulen is voor de verkoop, want 3 paarden in persion wordt wel erg veel.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 12:47

Jammer genoeg is het gen wat op de sokken "zit" inderdaad een recessief gen ...

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 13:01

volle sokken is erg mooi maar wat niet kan of lukt is jammer. Het veulen 2007 heeft erg mooie lange, dikke manen en ben daar erg trots op.

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 19:48

Gefeliciteerd met je verjaardag dianalamboo Haha!

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 16:04

De eerste waar ik aan denk is Thunder, lijkt me een mooie match. Weliswaar niet GGK bij het NSvT, maar destijds slechts afgewezen op sperma.

bailey94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 16:21

eerste keuzes zijn denk toch, silas, thunder, drum of o'malley (ook fokt hij best groot)

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 18:21

Vasthi schreef:
De eerste waar ik aan denk is Thunder, lijkt me een mooie match. Weliswaar niet GGK bij het NSvT, maar destijds slechts afgewezen op sperma.

Sterker nog, de toemalige eigenaar is toen niet met hem naar Utrecht geweest voor de sperma. Anders was ie namelijk wel GGK geweest. Zijn sperma is namelijk dik in orde (kan ook niet anders, anders zou hij niet op KI kunnen staan). Denk, zal het toch even melden voordat er gedacht wordt dat hij daarop afgekeurd is. Haha!

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 18:30

Dat is inderdaad wel fijn om te weten. Dacht namelijk dat hij geen goede kwaliteit sperma oid had. Ben er namelijk helemaal niet in thuis Bloos . Zijn er wel foto's van thunder te vinden?

silas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 18:32

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 18:34

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 18:52

Thunder is inderdaad een erg mooie hengst met veel manen en sokken. Kan iemand mij dan ook vertellen hoe het zit met stamboekpapieren aangezien hij dus niet goedgekeurd is. De merrie staat in het register van het NSvT.
En waarom zou Thunder geschikt zijn voor mijn merrie?

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 19:43

Je veulen kan dan gewoon naar de keuring maar wordt opgenomen in het registerboek van het NSvT.

Thunder zou geschikt zijn omdat hij haar kan verbeteren op cobtype. Net even kortere rug, grover beenwerk. Thunder is dan wel een cob maar geen kleine cob zoals je ze ook wel ziet, die zouden denk ik te ver van jouw merrie afstaan.

Kijk als je binnen de vanners kijkt en een type zoekt wat op jouw merrie lijkt kom je denk ik uit bij Glenn King Hill. Maar die heeft behoorlijk stijle achterbenen, jouw merrie ook een beetje zo van de foto te zien, en hij maakt het veulen zeker niet zwaarder.

Ja ik denk dat ik voor Thunder zou gaan als ik er zo over nadenk Lachen

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 20:02

Humhum (Glenn is een grai, Nuage, die is inderdaad niet zwaar nee Knipoog )

Ik denk persoonlijk, als je graag een goed veulen wilt fokken voor het NSvT, je beter een Vanner kunt kiezen. Thunder is een hele mooie hengst met knetterveel behang, maar is inderdaad een echte cob. Ik vind jouw merrie mooi lang in de rug en dan zou je dat teniet doen door een hengst te gebruiken met een kortere rug, wat een cobkenmerk is...
Pablo verbetert veel van de merrie in zijn veulens, hij is één van de betere verervers qua bouw en beweging. Je boet dan wel wat op sok in (denk ik) en hij heeft zelf een uitgesproken karakter. En hij is behoorlijk prijzig Haha!

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 23:08

Ik vind Glen echt absoluut geen grai Haha! Ben het niet altijd eens met het stamboek Knipoog

Ik zou Pablo niet kiezen omdat een lange rug juist niet zo'n goed punt is voor een Tinker. En TS wil volgens mij juist een wat kleiner paard fokken als ik het goed heb begrepen