Wat voor paard moet ik zoeken?!?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sissi87

Wat voor paard moet ik zoeken?!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-08 14:58

Heey bokkers

Ik heb een vraagje! Ik ben opzoek naar een "passend" paard of grote pony voor mij!
Ik zoek een paard dat:
- betrouwbaar is
- werkwillig is
- niet te snel met je aan de kletter gaat (dus echt snel schrikken van een bewegend grassprietje bv.)
- niet gaat racen, en onder je vandaan lopen
- goede concentratie op de ruiter
- niet te eigenwijs is
- niet eenkennig is

Wat mij leuke paarden lijken zijn een arabier/nrps, fjord, fries of een kwpn
*nou rijd ik zelf op nrps en die schrikt echt van een vallend blaadje
*een vriendin van mij rijd op een fjord en die is echt weer eigenwijs
*een fries vind ik een beetje "sloom" om het zo maar te zeggen, je moet ze blijven aandrijven.
*een kwpn heb ik geen kennis van, dus kan ik niks over zeggen

Wat denken jullie?! Wat zou het beste bij mij passen? Het mag ook een heeel ander ras zijn hoor, ik ben hier niet zo vasthoudend in, als hij maar lief is en gek is op aandacht!!

Alvast bedankt voor de reacties

just_kiki

Re: Wat voor paard moet ik zoeken?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 15:03

Citaat:
een fries vind ik een beetje "sloom" om het zo maar te zeggen, je moet ze blijven aandrijven.

Dat is waarscheinlijk van 1 paard?
Beetje raar gezegt zo zijn ze niet allemaal Knipoog
de mijne moet je tegenhouden. die hoef ik echt niet aantedrijven als een gek, want dan zit ik in de uitgestrekte draf/galop Clown

Wat wil je er mee gaan doen ?
wil je dressuur, springen, recreatief mee rijden ? Lachen

_Marianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 15:05

Een hobbelpaard? Clown

Nee sorry, flauw. Zoek gewoon lekker op marktplaats ofzo, kijk je vooral niet stuk op 1 ras, want dat wordt het toch niet. Zet desnoods op MP een advertentie met je eisen, je ziet vanzelf wat er wordt aangeboden!

texelse

bij elk paardenras heb je verschillende karakters. Je kunt er niet van uitgaan dat 1 exemplaar van een ras betekent dat het hele ras zo is. Lees eens wat boeken over verschillende paardenrassen, en probeer gewoon wat paarden uit. Het verschil tussen een kwpn-er en een fjord is wel heel groot. Zowiezo zijn de verschillen tussen de rassen die je noemt groot. Verdiep je eerst eens wat meer in de lectuur die hierover is. Dan wordt je keus al wat beperkter denk ik, en probeer dan gewoon wat paarden uit. Andere overwegingen zijn er ook nog. Hoe wil je een paard houden? 24/7 buiten, of gedeeltelijk ook op stal. Wil je er wedstrijden mee rijden of alleen recreatief? Er zijn nog veel meer overwegingen, dus je hebt nog een heleboel keuzes te maken.

Succes

Iorrr

Ik denk dat jij niet zozeer op zoek bent naar een ras, maar naar een ideaal paard. Ik zou dan ook niet gaan zoeken op ras, maar op internet/bij handelaren informeren en dan gewoon kennis maken met het paard. De eigenschappen die jij opnoemt horen niet bij een bepaald ras, maar bij een individu.

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 15:07

dat een fries sloom is ckr niet haha somige ja maar over het algemeen werwillig en koel in het hoofd

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-08 15:10

@ just kiki

Eigenlijk vind ik alles wel leuk, vooral de afwisseling, ik rijd nu op een nrps, dus het is allemaal heel erg wennen.
Ik heb vroeger wel een shetlandertje gehad, maargoed als je 6jaar bent ga je rechttoe rechtaan rijden, haha.
Ik vind springen ook leuk, niet te vaak, vooral dressuur en bosritten is wat voor mij.

Maar ik vind friezen zoooo ontzettend gaaf, zo mooi en zo lief!
Ik heb een hele tijd terug op een manege gereden en daar was een fries echt niet vooruit te branden, als ik wou aanspringen in galop, ging ze echt super hard draven. En een vriendin van mij rijd ook een fries en ze zegt dat je ze echt de hele tijd moet aandrijven omdat hij anders weer terugvalt. Misschien zijn dit uitzonderingen, dat kan, want ik heb verder geen verstand van friezen. Maar ze zijn zoo MOOI!!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 15:13

DSNDebora schreef:
Heey bokkers

Ik heb een vraagje! Ik ben opzoek naar een "passend" paard of grote pony voor mij!
Ik zoek een paard dat:
- betrouwbaar is
- werkwillig is
- niet te snel met je aan de kletter gaat (dus echt snel schrikken van een bewegend grassprietje bv.)
- niet te eigenwijs is
- niet eenkennig is

*een fries vind ik een beetje "sloom" om het zo maar te zeggen, je moet ze blijven aandrijven.

Wat denken jullie?! Wat zou het beste bij mij passen? Het mag ook een heeel ander ras zijn hoor, ik ben hier niet zo vasthoudend in, als hij maar lief is en gek is op aandacht!!

Als mijn Fries weer beter is, mag je haar komen rijden hoor.... Sloom is dan echt niet het eerste waar je aan denkt, in stap loopt ze de meeste paarden er al uit....... Haha!

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 15:19

DSNDebora schreef:
@ just kiki

Eigenlijk vind ik alles wel leuk, vooral de afwisseling, ik rijd nu op een nrps, dus het is allemaal heel erg wennen.
Ik heb vroeger wel een shetlandertje gehad, maargoed als je 6jaar bent ga je rechttoe rechtaan rijden, haha.
Ik vind springen ook leuk, niet te vaak, vooral dressuur en bosritten is wat voor mij.

Maar ik vind friezen zoooo ontzettend gaaf, zo mooi en zo lief!
Ik heb een hele tijd terug op een manege gereden en daar was een fries echt niet vooruit te branden, als ik wou aanspringen in galop, ging ze echt super hard draven. En een vriendin van mij rijd ook een fries en ze zegt dat je ze echt de hele tijd moet aandrijven omdat hij anders weer terugvalt. Misschien zijn dit uitzonderingen, dat kan, want ik heb verder geen verstand van friezen. Maar ze zijn zoo MOOI!!

ja wat wil je, je hebt het over een manege paard Clown
die zijn over het algemeen behoorlijk afgestompt.

Het is maar net het karakter van het paard wat je onder je hebt, en ook de manier waarop hij beleerd en later bereden is. De reden dat je zo'n dier de hele tijd moet aandrijven, is juist omdat iedereen dat maar blijft doen. Dan reageert hij op een gegeven moment gewoon niet meer op al dat gemep en geschop.

Zoek gewoon een paard waar je een klik mee hebt, een aanhankelijk paard, en eentje die gewoon goed in verhouding is en voldoende kan bewegen. Daarnaast moet je je ook bedenken in welke prijsklasse je wil zoeken.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 15:25

Jaimyliefje , wou ik idd net ook zeggen, manege paard Clown
Die zijn idd 19 van de 20 x niet vooruit te branden Clown
Als je paard goed is ingereden ( op zit) dan gaat tie echtwel *LOL*

Waarom ga je niet gewoon eens kijken voor een fries en proefrijden. kijken of het bevalt ?

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-08 15:27

@jaimyliefje

Ja dat van die manegepaarden dat snap ik dat ze afgestompt zijn. Maar een vriendin rijd gewoon op een fries van haar nichtje, is nooit wat geks mee gebeurt, ze rijd zelf M niveau, maar toch blijft ze aandrijven, het is dus geen manegepaard... dus vandaar dat zij ook zei dat ze hem "sloom" vond.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 15:29

Ik zou niet op ras afgaan in dit geval, maar een paardje op proef nemen!
Ik had het namelijk andersom hoor!
Ik had een haflinger (van een dagje ouder ook nog) en die schrok van een vallend blaadje, nu heb ik een arabiertje, vrij jong, en die is zo braaf als een paard maar braaf kan zijn!!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 15:39

- betrouwbaar is = karakter
- werkwillig is = temperament, verschilt per dier
- niet te snel met je aan de kletter gaat (dus echt snel schrikken van een bewegend grassprietje bv.) = heeft ook met temperament en karakter te maken
- niet gaat racen, en onder je vandaan lopen = rijtechnisch probleem kun je altijd tegen komen
- goede concentratie op de ruiter= jij moet zorgen dat die consentratie bij jouw blijft dat kan bij ieder paard, de een wat gemakkelijker dan de ander.
- niet te eigenwijs is = ook karakter, sommige paarden hebben gewoon een sterk karakter. Kun je eigenwijs noemen, maar je kan ook leren om er mee om te gaan.
- niet eenkennig is= weet je pas na verloop van tijd, wanneer je het paard al langer hebt.

Dus eigenlijk heeft jij eisenlijstje deels met jezelf te maken, slome paarden kunnen ook vlottere paarden worden als je maar consequent rijd. Ik zou als ik zou was niet voor een afstammeling kijken waarvan bekent is dat ze moeilijke paarden vererven.
Dus geen jazz, amor, belisar, housten etc. Maar ook hiervoor geld er zijn uitzonderingen...!

Jij beschrijft het ideale paard en die zijn er niet..! Een paard wat betrouwbaar is niet schrikt van ieder blaadje, zal weer wat minder temperamentvol zijn. En paarden die geweldig kunnen lopen zijn meestal weer de wat sensibelere paarden die inderdaad nog wel eens weg willen springen of niet helemaal betrouwbaar zijn.

Tallie1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 14:22

Misschien is KWPN wel wat!
Ik heb er ook een.. een heel betrouwbaar paardje!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 14:38

Ik ga helemaal met Randie mee. Jij beschrijft karaktereigenschappen die elk dier kan hebben.

Probeer dit lijstje maar eens voor jezelf in te vullen, daar kom je vermoedelijk wat verder mee:

Geslacht:
Leeftijdscategorie:
Hoogte:
Africhtingsgraad:
Gebruiksdoel:
Papier:
Keuringen lopen (nu of in de toekomst):
Veulentje fokken:
Bezwaar zomerexceem:
Voor de kar:
Prijsklasse:
Belangrijke karaktereigenschappen:

Zo stel je voor jezelf een eisenlijstje samen. Ga verder eens kijken bij Bart van de Berg (www.bvdberg.nl) voor fjorden in alle soorten en maten en Ingrid Kraaijenzank (www.de-tschogglberg.nl) voor haflingers. Beiden zitten in het noorden, dus als je er nog wat stallen van de andere rassen bij zoekt (friezen moet niet bepaald moeilijk zijn daar Haha!) kun je daar een dag rassen gaan kijken en proberen. Om het helemaal handig te maken zou ik ook gaan kijken naar welke stallen wat te koop hebben. Zo vang je 2 vliegen in 1 klap.

Ik heb zelf 2 halfzusfjorden en ze verschillen als dag en nacht. Verder nog 2 fjordenveulens staan die ook net zo verschillend zijn.

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 14:53

DSNDebora schreef:
Heey bokkers

Ik zoek een paard dat:
- betrouwbaar is
- werkwillig is
- niet te eigenwijs is
- niet eenkennig is

Ik zou dan is gaan kijken naar een kwpn, haflinger of een draver.. Eigenlijk ligt het puur aan het karakter maar fjorden zijn vaak heel eigenwijs maar wel heel nuchter! en arabiertjes heel heet en vaak schrikkerig. succes

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 14:54

Bart van de Berg (http://www.bvdberg.nl) voor fjorden in alle soorten en maten
Dit is een autoboer! hahahaha

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 21:20

Dravers kan ik je echt enorm aanraden! Ze passen echt goed in het plaatje wat je zoekt. Verder vind ik manegepaard eigenlijk zo slecht idee nog niet. Zijn echt hele leuke paarden als je ze hebt. Maarja dat is mijn idee.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 12:34

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 12:37

Wat jij eigenlijk moet doen is een paard leasen met de mogelijkheid tot aankoop. Veel mensen die paarden verhuren geven je de mogelijkheid het paard te kopen als jij dat wil. Dat is ideaal. Dan kan je hem lang uitproberen, en als het niets is zit je ook niet met een paard dat niet bij je past.

hieke_81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 13:26

Ga op veel verschillende paarden rijden en kijk zo welk soort paard, welk ras het beste bij je past. Onder elk ras heb je ook weer verschillende soorten paarden. Dus als je een ras hebt gevonden wat je aanspreekt, ga dan weer op veel paarden binnen dat ras rijden...

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 20:12

Ik dacht eigenlijk ook gelijk aan een draver.
Mijn 12 jarige dochter heeft er 1 echt super braaf maar zeker niet sloom!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 20:17

Het slome wordt er inderdaad meestal door de berijder ingereden.
Mijn friezen zijn ook niet sloom, ze zijn soms zelfs bij het felle af zo graag willen ze werken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 20:23

DSNDebora schreef:
Heey bokkers

Ik zoek een paard dat:
- betrouwbaar is
- werkwillig is
- niet te eigenwijs is
- niet eenkennig is

De eigenschappen die jij noemt kun je bij veel rassen vinden.
Wbt jouw ervaringen met friezen, fjorden en nrps, ieder paard is anders en je kunt een heel ras niet afschrijven omdat jij 1 verkeerde ervaring hebt.

Over het algemeen is het wel zo dat Fjorden en Tinkers (in mindere mate Haflingers) wat eigenwijzer zijn, paarden met arabisch bloed zijn meestal vlug (= wat anders dan schrikkerig) en soms wat eenkennig en bij het KWPN kun je eigelijk alles wel tegenkomen.

Wat belangrijker is is wat je eisen zijn qua uiterlijk en grootte, wil je bv een paard boven 1,55m dan zullen de Haflingers en Fjorden afvallen, bij Arabisch volbloed en Tinker zit je dan al op de grens qua stokmaat.

Denk dat je je beter eerst kunt afvragen hoe groot hij moet zijn, of je wilt springen of dressuren en op welk niveau en watvoor uiterlijk je aanspreekt (zware bouw of juist chique, lange manen of kort, kleur enz. Als je dat weet zijn er hier genoeg mensen die je een ras kunnen tippen.

arnjojo schreef:
Ik zou dan is gaan kijken naar een kwpn, haflinger of een draver.. Eigenlijk ligt het puur aan het karakter maar fjorden zijn vaak heel eigenwijs maar wel heel nuchter! en arabiertjes heel heet en vaak schrikkerig. succes
)
Als je niet weet waar je het over hebt zeg dan beter niets ipv verkeerd advies te geven.

PreciousViva

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 20:26

Ik denk dat je gewoon op MP moet kijken of eventueel een advertentie zetten met wat je zoekt in een paard. Betrouwbare handelaren helpen je meestal ook wel om een geschikt paard voor je te vinden. Ik heb een NRPS, nu 2 weken. Ben heel blij met haar. Kan af en toe wel wat fel zijn maar voor de rest is ze super braaf. Het fijnste is ook als je een paard een tijdje op proef mag nemen. Dan leer je het paard goed kennen!